- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (402 opinie)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (276 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (52 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Autobus dla rowerzystów wraca do tunelu pod Martwą Wisłą
Tydzień szybciej niż w zeszłym roku wrócą autobusy sezonowe. Będzie nimi można pojechać z rowerem przez tunel pod Martwą Wisłą , do zoo w Oliwie oraz na Westerplatte .
Jesienią zeszłego roku pasażerowie z rowerami przeżyli nieprzyjemną niespodziankę, gdy bez wcześniejszego ostrzeżenia ich autobus "zniknął", a oni zostali na przystankach. Nie wolno im było również przejechać tunelem.
Czytaj więcej: Autobus dla rowerzystów zniknął do marca
Linia rowerowa (dawniej 258) zmienia numer na 658
Nowa linia będzie funkcjonować w relacji Stadion Energa Gdańsk - Ku Ujściu , tak samo jak linia 258 w roku ubiegłym. W dni powszednie kursować będzie przez cały dzień. W szczytach (w godz. 6-9 oraz 14-17) co 20 minut, poza szczytem co 40 minut. W soboty, niedziele i święta w godz. 10-19 co ok. 20-25 minut.
Obowiązuje na niej taryfa zwykła, co oznacza, że rowerzyści płacą tylko za siebie, a rower jedzie bezpłatnie. Na linii kursować będzie autobus przystosowany do przewozu rowerów: maksymalnie pojedzie nim osiem jednośladów. Sześć zawieszonych w pionie na specjalnych wieszakach i opcjonalnie kolejne dwa rowery na stojąco, jeżeli będzie wystarczająco miejsca. Pojazd będzie wyposażony w przyczepę, w której dodatkowo będzie mogło pojechać dwadzieścia rowerów.
Linia rowerowa w Gdańsku pozostanie tylko jako sezonowa
Sezonowa "linia rowerowa" funkcjonująca przez tunel pod Martwą Wisłą pod numerem 658, zastąpiła kursujący wcześniej w stałym rozkładzie autobus linii 258. Dlaczego?
- Zmiana ta została poprzedzona kilkumiesięczną obserwacją napełnień na linii 258 w miesiącach jesiennych, zimowych i na przedwiośniu. Zainteresowanie linią od października do marca było niewielkie. Przez cały dzień bywały kursy bez ani jednego pasażera, a sporadycznie zdarzało się zaledwie kilkoro pasażerów z rowerami. Nie było więc ekonomicznego uzasadnienia dla utrzymywania linii 258 w takim kształcie, stąd decyzja o zmianie linii na sezonową. Zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe wzmocniły połączenia autobusowe w innych rejonach miasta - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
W praktyce oznacza to, że przejazd z rowerem nadal będzie zależał od dostępności autobusów i wiązał się z kosztami, podczas gdy przejazd tunelem dla kierowców samochodów pozostanie bezpłatny oraz możliwy bez sezonowych przerw i oczekiwania na transport.
Pojawia się natomiast pewna nadzieja na korzystną zmianę. Tunel pod Martwą Wisłą nie okazał się wystarczającym rozwiązaniem ani dla mieszkańców, ani dla turystów. Z tego względu miasto Gdańsk jest zainteresowane ponownym uruchomieniem przeprawy promowej i złożyło zapytanie ofertowe.
W zależności od zaoferowanych warunków może ono, choć nie musi, zakończyć się wyłonieniem wykonawcy. Jednostka wodna powinna być zdolna przetransportować jednorazowo 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów. Rozważane są dwa warianty trasy:
- Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Zbożowe
- Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Latarnia Morska - Nabrzeże Zbożowe
Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.
Dodatkowo wracają, znane z poprzednich sezonów zarówno mieszkańcom Gdańska, jak i przyjezdnym, sezonowe linie autobusowe do zoo i na Westerplatte.
Zmiany na linii 606 na Westerplatte
Funkcjonuje na trasie Wały Piastowskie (dworzec PKP) - Westerplatte , w dni powszednie w godz. 10-14, a w dni wolne od pracy w godz. 10-18. Na trasie linii obowiązywać będzie ograniczona liczba przystanków: "Wały Piastowskie", "Dworzec Główny", "Brama Wyżynna", "Ku Ujściu"(n/ż), "Twierdza Wisłoujście"(n/ż), "Przystań Żeglugi", "Westerplatte". Pojazdy będą kursować z częstotliwością co 80 minut, niezależnie od dnia i godziny.
Linia 622 z Oliwy do ZOO
Linia będzie funkcjonować w relacji Oliwa Pętla Tramwajowa - Oliwa ZOO, w dni powszednie oraz weekendy i święta w godz. 9-19, na stałej trasie, tj.: Oliwa Pętla Tramwajowa - Spacerowa - Oliwa zoo. Na trasie przejazdu będą obowiązywać wszystkie istniejące przystanki. W dni powszednie kursować będzie w godz. 9-19, co około 30 minut. W soboty, niedziele i święta będzie można korzystać z tej linii w godz. 9-19, co 20-30 min.
Dlaczego linia sezonowa dla rowerzystów w Gdańsku szybciej?
W 2017 r. linie sezonowe ruszyły 29 kwietnia - skąd szybszy start w tym roku?
Wynika to z popytu na te linie oraz dobrej pogody, jakiej spodziewamy się w kwietniu - odpowiada Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Koniec kursowania zależny od aury
Wszystkie linie sezonowe będą funkcjonować w 2018 r. do odwołania.
- Pogoda lubi nam płatać figle, dlatego zachowaliśmy możliwość podjęcia w terminie późniejszym decyzji o zawieszeniu funkcjonowania linii sezonowych - tłumaczy Jerzy Dobaczewski.
Szczegółowe rozkłady jazdy dla linii sezonowych dostępne będą w przyszłym tygodniu na stronie internetowej ZTM.
Opinie (244) 3 zablokowane
-
2019-08-07 09:23
czas załadunku
Przyczepa na rowery jest niby OK, ale jak osoby bez doświadczenia i odrobiny gibkości zabiorą się za ładowanie rowerów, to będzie trwało wieki, a i rower może spaść. Z drugiej strony słabo widzę konieczność zaangażowania kierowcy w załadunek. Jak jeden człowiek ma załadować 20 rowerów w kilka minut, w upalny dzień, nie spocić się, sprzedawać bilety pasażerom czystymi rękoma i w pachnącej koszuli i jeszcze skupić się na bezpiecznej jeździe, kiedy mu pot kapie z czoła?
- 0 0
-
2018-04-14 09:04
Jedna nitka w tunelu powinna być dla szrotow (17)
a druga dla pieszych i rowerów.
- 59 91
-
2018-04-14 10:39
ankietę: (7)
-"pozwolić na jazdę rowerem przez tunel"i 22 kretynów którzy to popieraja,przeciez samochodami jada wszyscy 90 km/h wyprzedaja sie z kazdej strony i jeszcze chcecie tam rowery wpuscic?
-dla mnie to tak samo jakby na obodnice rowery wpuscic,a co niech jezdza.- 17 9
-
2018-04-14 11:40
zrobi się progi to bedą grzecznie 50kmh jechać (2)
- 11 7
-
2018-12-30 21:09
zrobi sie progi
leczenie psychiatryczne sobie zrob. baranie.
- 0 0
-
2018-04-14 12:30
+ tempo 30 ;)
- 5 4
-
2018-04-14 12:27
obecność rowerów na jezdni uspokaja ruch (3)
i poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Holandia ma najlepsze wskaźniki bezpieczeństwa ruchu drogowego: 47% przejazdów rowerem odbywa się tam w tzw. ruchu mieszanym na normalnych jezdniach ulic.- 7 16
-
2018-04-14 14:07
(2)
Ale to nie jest normalna jezdnia...
- 4 4
-
2018-04-15 20:59
w czym przejawia się jej nienormalność? (1)
- 2 0
-
2018-04-15 21:41
może na tym że. jeżdżą tamtędy Polacy, patrioci, katolicy?
- 3 0
-
2018-05-06 07:28
żenada!
- 0 0
-
2018-04-14 09:23
Tłumy pieszych tam chodzą (3)
A rowerzystów wiele tysięcy codziennie.
- 17 10
-
2018-04-14 09:47
dodaj jeszcze, że tunelem przejeżdżają tłumy pasażerów tramwajów (2)
a ponadto podejmij chociaż próbę wyleczenia się z zaawansowanych kompleksów
- 7 8
-
2018-04-14 09:50
Czemu autobus rowerowy nie jeździł w sezonie zimowym? (1)
No czemu?! Nie idzie się domyśleć.
- 7 12
-
2018-04-15 21:43
a bo ja wiem, bo tacy prostacy jak ty o tym decydują?
- 1 0
-
2018-04-14 09:06
dla pieszych i rowerów dwukierunkowa (3)
a dla szrotów włączana co kilka minut w każdym kierunku :-)
- 19 11
-
2018-04-14 09:24
(2)
Gacie wam mózg ścisnęły.
- 29 17
-
2018-04-14 10:23
Pampers ci uwiera.
- 9 7
-
2018-04-14 09:32
Nie mogły
Nie można ścisnąć czegoś, czego nie ma.
- 25 12
-
2018-07-05 19:11
Ten buc Dobaczewski nadal na stołku?
- 0 0
-
2018-05-24 21:29
A
A ja głupi myślałem że rower kupuje się żeby na nim jeżdzić-a okazuje się że po to żeby go przewozić z miejsca na miejsce.
- 0 0
-
2018-05-15 09:10
rowerzystom trzeba pozwolić jeżdzic wszędzie gdzie chcą
szczególnie na światłach przed ciężarówkami, torami przed tramwajem oraz pendolino, w tunelu bez świateł i sygnałów, skakać z mostu na asfalt, na pasie przed lądującym samolotem. Bo jak władze nie mogą to może pan Darwin pomoże pozbyć się tych degeneratów.
- 1 0
-
2018-04-14 09:08
Rowerzyści niech jadą naobkoło, na zdrowie im to wyjdzie (9)
A ankieta powala, gdzie opcja, że rowery maja zakaz jazdy w tunelu? Ten autobus sezonowo to i tak ukłon i gest miasta w stronę rowerzystów
- 51 68
-
2018-05-03 09:32
Naob co?
- 0 0
-
2018-04-15 12:22
Kris przecież masz gdzie jeździć naobkoło Wzgórz Morenowych itp.
- 0 0
-
2018-04-14 21:56
A czemu ty nie jeździsz naobkoło?
- 4 1
-
2018-04-14 11:39
Na zdrowie? przez samo centrum?
Jeszce jak by była jakaś trasa.
Obecnie objechać centrum rowerem można jedynie CHODNIKIEM
Taka to "stolica rowerowa"- 14 2
-
2018-04-14 10:26
Masz pełnego pampersa i głupio piszesz.
- 2 3
-
2018-04-14 10:23
Jak cie tak zdrowie rowerzystów interesuje to przestań zatruwać spalinami wszystkich wokoło.
Sam już najwyraźniej zatruty jesteś .
- 14 10
-
2018-04-14 09:10
(2)
"naobkoło" ?
- 21 2
-
2018-04-14 09:14
Najwyraźniej Autor... (1)
... chodził "naobkoło" budynku szkoły, gdy na lekcje polskiego nie chciał iść. :)
- 27 1
-
2018-04-14 09:24
to bliżej
bo mógł doobkoła
- 18 0
-
2018-04-21 11:20
Nie widzę problemu..
Jak byłem młody to nie ważne czy na Kaszuby czy na Westerplatte rowerem byłem w stanie dojechać wszędzie sam . Po co wychodzić na rower skoro wrzucamy go na autobus xP leniwi jesteście
- 2 0
-
2018-04-18 00:07
Pe.ały
Niech zakładają getry i zapierd... na około...
- 1 0
-
2018-04-15 00:33
(8)
"Kraków znajduje się w czołówce polskich metropolii z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą rowerową. Jak wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP stolicę Małopolski o w roku 2017 wyprzedzała tylko Warszawa i Wrocław. Władze miasta przekonują, że sytuacja ta dynamicznie zmienia się na korzyść właśnie Krakowa, gdyż już w chwili obecnej do dyspozycji fanów dwóch kółek oddanych jest 220 km infrastruktury rowerowej. Co więcej, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozstrzygnął właśnie przetargi w formule „zaprojektuj i zbuduj” na budowę nowych ścieżek rowerowych w roku 2018."
a w Gdańsku dalej NIC- 2 3
-
2018-04-15 11:10
W Gdańsku w strefach uspokojonego ruchu znajduje się ponad 60 procent ulic (5)
udział przejazdów rowerem w ogólnej liczbie przejazdów sięga 6 procent (na wiosnę i w lecie jeszcze więcej)
W świetle wielokryterialnej analizy miesięcznika Rowertour Gdańsk nadal ma najlepszą infrastrukturę rowerową w kraju (w rankingu dużych miast wojewódzkich zajmuje regularnie pierwsze miejsce).
Wydzielone drogi dla rowerów to nie wszystko: liczy się wielkość zbudowanego obszaru miasta wolnego od jeżdżących i parkujących samochodów.
Gdańsk odstaje od wielu innych miast brakiem systemu rowerów na wynajem - ale to się ma zmienić w tym roku.- 0 4
-
2018-04-15 12:12
(3)
Rower mam własny nie potrzebuje socjalistycznego rozdawnictwa. Strefy uspokojonego ruchu to fikcja rowerowa, nie ma tam żadnej infrastruktury ani sensownej możliwości przejazdu
- 1 1
-
2018-04-16 22:01
rowery z bezobsługowych wypożyczalni to nie żadne socjalistyczne rozdawnictwo
na takich systemach korzysta każde miasto i te mierzalne korzyści dają się wyliczyć.
To że masz rower własny, to się z niego ciesz.
Pisanie, że w strefach uspokojonego ruchu nie ma żadnej infrastruktury jest bzdurą i przejawem braku zrozumienia znaczenia prostego słowa: infrastruktura.
Rowerzyści mają prawo jeździć po jezdni zwykłych ulic - niestety nadmiar samochodów w niektórych relacjach to znacznie utrudnia, ale pisanie, że nie ma tam żadnej infrastruktury jest przejawem zaślepienia.- 0 0
-
2018-04-16 21:58
spróbuj przedstawić spójny przekaz
Strefy uspokojonego ruchu w wielu miejscach sprawdzają się bardzo dobrze.
Problemem jest niska jakość remontów jezdni i wymogi konserwatora, który domaga się stosowania historycznego bruku, po którym rowerzystkom i rowerzystom jeździ się bardzo niewygodnie.
W wielu strefach problemem jest agresywna jazda kierowców, ale jak ktoś pisze, że w Gdańsku nie robi się NIC to znaczy że ma kłopoty ze swoimi emocjami.- 0 0
-
2018-04-15 12:16
Co z tego że jest 30km jak w godzinach szczytu wąska droga jest nastawiona autami i nie ma możliwości się przecisnąć. Sezon jest od 2 miesięcy a na poboczu ciągle pełno piachu i soli. Do tego pełno dziur nierówności pozapadanych studzienek. Jak nie ma korka to sostawczaki i pojazdy budowlane oraz autobusy zap. po 60kmh Gdańsk to fikcja rowerowa i patologia
- 2 1
-
2018-04-15 20:39
Piękne samozaoranie
"Udział przejazdów rowerem sięga 6%", hi hi
- 1 1
-
2018-04-15 20:09
Nawet taki Szczecin już nas wyprzedził. (1)
Gdańsk to zascianek rowerowy. Poza propagandą niewiele się robi.
- 1 1
-
2018-04-16 21:54
propaganda jest względnie najsłabszą częścią polityki rowerowej Gdańska
stąd takie opinie oparte o anegdotyczną wiedzę
- 0 0
-
2018-04-14 09:11
Budowa tunelu w ten sposób, to był absurd. (12)
I dlaczego nie zbudowano tunelu metodami tańszymi, szerszego i w pełni wykonywanego przez Polskie firmy? Pasy rowerowe nie byłyby żadnym problemem.
- 34 43
-
2018-04-14 22:39
(4)
Na całym świecie są miejsca, gdzie rowerem nie wjedziesz (tunele, mosty, czy autostrady), tylko u nas obcisłogaci wpychają się w te miejsca. Nawet na obwodnicy są...
- 5 6
-
2018-04-16 15:48
I nigdzie na świecie te tunele i autostrady nie biegną przez środek miasta (1)
- 0 3
-
2018-04-16 21:01
To jest nieprawda ;) Patrz L.A., czy Osaka :)
- 2 0
-
2018-04-15 12:44
w twoim świecie owszem
w świecie rzeczywistym takie okazy jak ty są trzymane w zoo- 1 3
-
2018-04-15 00:26
na całym świecie płaciłbyś za to myto
a na kanale działałby prom. Gwarantuję ci
- 3 4
-
2018-04-15 00:25
Tunel, w którym myto muszą zapłacić ci, którzy nie mogą z niego korzystać, czyli rowerzyści (1)
i piesi. Kierowcy za to zap..lają darmo!
- 4 4
-
2018-04-16 14:50
Po to jest tunel, dla samochodów, osiołku...
- 2 0
-
2018-04-14 10:13
Niestety ,ale ten tunel to porazka podobnie jak stadion.Na zachodzie w tunelach jeżdzą rowerzysci (1)
przykładów było tu podawanych bardzo wiele .
- 4 7
-
2018-04-15 06:00
Gdzie są te przykłady?
- 2 0
-
2018-04-14 09:14
Ile Jarek płaci ci za komentarze? (2)
- 11 13
-
2018-04-14 10:11
leming widzisz chodzi oto ze to niema nic wpólnego z polityką ,rowerzysci maja rózne poglady polityczne
ale wszyscy jeden wspólny cel ,chca by im jak najlepiej umożliwiono korzystanie z roweru.
- 5 2
-
2018-04-14 09:38
po zabraniu emerytur ubekom i kapusiom
budżet jest w zasadzie nieograniczony
- 5 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.