• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wrzeszczańską wyspę wypełnią kawiarnie i sklepy?

Krzysztof Koprowski
3 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
O przekształceniu tzw. wysepki we Wrzeszczu mówi się już od czasów powojennych. Do dzisiaj nie podjęto jednak żadnych konkretnych decyzji. O przekształceniu tzw. wysepki we Wrzeszczu mówi się już od czasów powojennych. Do dzisiaj nie podjęto jednak żadnych konkretnych decyzji.

Tzw. "wysepka" we Wrzeszczu ma szansę stać się nowym sercem miasta, pełnym kawiarni, usług i biur. Taką wizję roztaczają gdańscy planiści, choć sami nie mają konkretnego pomysłu jak tego dokonać.



Jedna z koncepcji przekształcenia wysepki sugeruje budowę obiektu zawieszonego nad jezdnią al. Grunwaldzkiej i torami tramwajowymi. Jedna z koncepcji przekształcenia wysepki sugeruje budowę obiektu zawieszonego nad jezdnią al. Grunwaldzkiej i torami tramwajowymi.
Przeprowadzone dotychczas warsztaty planistyczne dla mieszkańców wskazały aż sześć sposobów na przekształcenie tzw. "wysepki" we Wrzeszczu - terenu położonego pomiędzy jezdniami al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dyskusje na ten temat nie są niczym nowym, gdyż o jej likwidacji lub przebudowie mówi się od czasów powojennych.

Zgodnie pierwszym wariantem, najmniej inwazyjnym, zmianie uległaby tylko funkcja istniejącej zabudowy. Zamiast mieszkań, istniałyby biura oraz sklepy. Ponadto zasugerowano stworzenie rozwiązania znanego np. z Węzła Kliniczna - przejścia podziemnego wyłącznie pod torami tramwajowymi. Jezdnie al. Grunwaldzkiej oraz tory w tej koncepcji, zostałyby w tym samym miejscu.

Czy należy w najbliższych latach przebudować "wysepkę" we Wrzeszczu?

Kilka wariantów "umiarkowanych" przewiduje bez zmian przebieg al. Grunwaldzkiej, natomiast zakłada "przełożenie" torów tramwajowych po stronie dworca kolejowego, tak by nie przecinały one "wysepki" w poprzek, jak to jest obecnie. Tu też postulowano realizację budynku nad siecią tramwajową w formie "zawisu".

Najbardziej radykalna koncepcja zakłada wyburzenie całej "wysepki" oraz poprowadzenia ulicy oraz torowiska identycznie jak na całej długości al. Grunwaldzkiej (jezdnia - tramwaj - jezdnia). Ponadto wbrew wypracowanym przez mieszkańców na wcześniejszych warsztatach pomysłom lokowania nowej zabudowy wyłącznie po stronie Galerii Bałtyckiej, postuluje się budowę ogromnego budynku na betonowych słupach nad jezdnią w kierunku Oliwy i torami tramwajowymi. Betonowe monstrum burzące oś widokową al. Grunwaldzkiej, miałoby uzupełnić funkcje usługowe Galerii Bałtyckiej.

Najnowszy pomysł, którego autorami są planiści Biura Rozwoju Gdańska, sugeruje przeniesienie całego ruchu drogowego i tramwajowego (w układzie jezdnia - tramwaj - jezdnia) na stronę Galerii Bałtyckiej. Istniejąca jezdnia al. Grunwaldzkiej w stronę Śródmieścia zostałaby zamieniona w deptak. Ten pomysł pozwala także na zachowanie kilku budynków na samej "wysepce" oraz budowę nowych.

Żaden z przedstawionych pomysłów na obecnym etapie nie został uznany za jedyny możliwy do realizacji. Wszystkie koncepcje planiści przekażą Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, która będzie analizować je pod kątem racjonalności finansowej i ewentualnego znalezienie chętnego inwestora dla dokonania przeobrażeń "wysepki".

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

W moim odczuciu najciekawszy wariant to ten obejmujący stworzenie deptaka. Piesza promenada z pewnością ożywiłaby ten obszar Wrzeszcza i przyczyniłaby się do powstania nowych restauracji i kawiarni. Dodatkowo mieszkańcy zachodniej (od strony lasu) pierzei al. Grunwaldzkiej byliby odsunięci od uciążliwego ruchu samochodowego i tramwajowego. Cieszy mnie również odejście od proponowanych wcześniej koncepcji budowy, niszczących przestrzeń miejską, podziemnych tuneli dla pieszych pod al. Grunwaldzką.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design:

Uważam, że każdy pomysł przekształcenia "wysepki", który zakłada wyłączenie z niej funkcji mieszkaniowej jest dobry. Uciążliwość tramwaju i ruchu samochodowego jest tak duża, że automatycznie przesądza o stworzeniu tutaj budynków usługowo - handlowych z dodatkiem biur. Na pewno przy ewentualnym projektowaniu nowej zabudowy, trzeba wziąć szczególnie pod uwagę jej estetykę. Nie możemy sobie pozwolić na słabej jakości elementy elewacji czy betonowe ściany pozbawione okien. To mocno wyeksponowane miejsce i ważne emocjonalnie dla wrzeszczan - wymaga projektów niebanalnych, stanowiących wizytówkę miasta.

Opinie (185) 6 zablokowanych

  • galerie bandycka wyburzcie to bedzie szansa objechac bez korków (3)

    to ona genruje korki w tym miejscu.

    • 17 8

    • (2)

      hmm a ja głupi myślałem że przez tyle lat korki tam generowała ulica Słowackiego... Najwidoczniej człowiek uczy się przez całe życie

      • 4 5

      • dobra Pawel

        przestan.

        • 2 1

      • korki generuje wzrost ruchu samochodów

        zwłaszcza generowany z osiedli poza miastem nie obsługiwanych transportem szynowym
        Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej dla Gdańska jest ważniejsza niż poszerzanie Słowackiego
        poszerzanie ulic tylko przesuwa korki a ich nie likwiduje

        • 9 0

  • SPOKOJNIE! Te szumne usługi to banki i apteki;) (1)

    • 19 0

    • agdzie

      a gdzie kościół?

      • 3 0

  • jak wjada tam buldorzery , to napiszcie co tam ma powstac

    tak to sa banialuki , bujdy jakby ktos sie napil lub najaral czegos za duzo . Krazy pogloska ze w tym miejscu maja sie skupic wszyskie banki z Wrzeszca zeby wreszcie wygladalo normalnie

    • 6 0

  • Przejścia podziemne to jest to! (3)

    Patologia ma za mało miejsc by uskuteczniać napady i pobicia. PS. Niech nikt nie pisze o monitoringu, bo padnę ze śmiechu.

    • 79 6

    • lepiej zrobić wiadukt tranzytowy :D jak metro w USA :D

      i wszystkim byloby wygodnie... na dole brak korkoow szybki tranzyt na gorze... ale tego sie nie doczekamy...

      • 0 1

    • (1)

      Haha, może nagrania miałyby wyższą jakość niż to z Przeróbki? ;)

      • 18 1

      • na pewno nie gorszą niz materiał dowodowy z pomieszczenia, w którym wyeliminowano bin Ladena hehe

        • 4 1

  • Najlepszym wariantem jest wyborzenie. (1)

    Poprawi to przepustowość głównej ulicy.

    • 9 14

    • logika

      jak ma poprawić przepustowość poszerzenie na krótkim odcinku skoro samochody będą musiały z powrotem zjechać na zwężającą się jezdnię...?

      • 5 0

  • bardzo skromna wizualizacja jak na wcześniejsze projekty w Gdańsku - chyba kasa się końćzy Budyniiowi (1)

    • 11 1

    • Następne wizualizacje za 3 lata

      • 1 0

  • jasne!!! (1)

    Kawiarnie, a z obu stron grunwaldzka i tramwaj przez srodek, bedzie to bardzo romantyczne miejsce

    • 16 6

    • W W-wie ma Marszałkowskiej ruch o niebo większy

      A kawiarnie mają się całkiem dobrze

      • 6 0

  • 1 pytanie-a GDZIE ZAPARKUJE chcac sie tam dostac????

    ???

    • 9 3

  • (1)

    deptak bardzo fajny pomysł ;) ale tak jak kolega wyżej napisał we Wrzeszczu są same banki !!! ja rozumiem szeroki dostęp do klienta ale nie które filie mają nawet po dwa odziały we Wrzeszczu to już gruba przesada.

    • 11 0

    • Grunwaldzka-banki, Klonowa-banki w Galerii Banki

      • 3 0

  • W Letnicy to mieszkali ludzie, ale nie jak ludzie. Zaloze sie, ze ciesza sie z nowego lokum

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane