• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Współdzielonym autem zaparkujesz w Gdyni za darmo

Michał Sielski
30 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Samochody na minuty będą dostępne w całej aglomeracji - od Pruszcza Gdańskiego po Wejherowo. Samochody na minuty będą dostępne w całej aglomeracji - od Pruszcza Gdańskiego po Wejherowo.

Gdynia jako pierwsza wprowadziła udogodnienia dla korzystających z aut wypożyczanych na minuty, które jeszcze w tym roku mają być dostępne w całej metropolii. Kierowca nic nie zapłaci za parkowanie, a w mieście pojawią się miejsca postojowe wyłącznie dla aut współdzielonych.



Zamierzasz korzystać z takiej formy wynajmu aut?

Dziś abonament na okaziciela, dzięki któremu nie trzeba ponosić opłat za każdym razem podczas pozostawienia samochodu w strefie płatnego parkowania w Gdyni, wynosi 450 zł miesięcznie. Z kolei mieszkańcy strefy płacą za to 30 zł miesięcznie. Kierowcy parkujący w strefie płatnego parkowania okazjonalnie muszą wydać 80 groszy za pierwsze pół godziny, 2 zł za kolejne pół godziny, 2,90 zł za drugą godzinę, 3 zł za trzecią godzinę i 2,80 zł za każdą następną.

Zgodnie z nową, przegłosowaną w środę uchwałą, firmy zapewniające flotę samochodów współdzielonych zostaną obciążone opłatą 100 zł miesięcznie za samochód hybrydowy i niskoemisyjny oraz 30 zł miesięcznie za pojazd elektryczny.

- W 2020 roku chcielibyśmy, aby w sieci samochodów współdzielonych poruszały się wyłącznie auta elektryczne. Na razie mogą to być również pojazdy niskoemisyjne - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny za projekt.
Pozostali mieszkańcy Gdyni muszą liczyć się z kosztem abonamentu w wysokości 100 zł zarówno za auta elektryczne, jak i hybrydowe. Dlaczego więc pojazdy współdzielone będą pod tym względem uprzywilejowane?

Urzędnicy twierdzą, że jeden pojazd w systemie współdzielenia zastępuje 12 samochodów prywatnych. Według statystyk, po rozpoczęciu korzystania z takiej usługi, 25 proc. użytkowników rezygnuje z zakupu własnego pojazdu i jeździ o 44 proc. mniej, niż przeciętny kierowca.

Zdaniem Marcina Wołka, radnego Samorządności, ale i specjalisty od transportu z Uniwersytetu Gdańskiego, w krajach Europy Zachodniej, gdzie takie rozwiązania obowiązują od lat, samochód współdzielony często zastępuje drugie auto w rodzinie, którego się w efekcie nie kupuje.

- Dzięki temu m.in. nie zajmuje więc ono miejsc parkingowych - mówi Marcin Wołek.
Darmowe parkowanie i specjalne miejsca

Dlatego Gdynia chce promować ten model poruszania się, który ma być tani na niewielkich dystansach. Minuta wypożyczenia ma kosztować 80 groszy, a przejechanie 1 km dodatkowo 50 groszy.

Pierwszą z zachęt ma być to, że użytkownik takiego auta już nie dopłaci nic do parkowania. Obniżony abonament parkingowy zapłaci bowiem właściciel samochodu.

Kolejnym udogodnieniem będą specjalne miejsca parkingowe, na których będą mogły stawać tylko samochody współdzielone. Będzie to 20 miejsc w całym mieście, ale jeszcze nie wiadomo, gdzie się one znajdą.

Sopot i Gdańsk: czekamy na konkrety

Takich dobrodziejstw nie powinni spodziewać się kierowcy chcący w przyszłości wypożyczać samochody w Sopocie.

- To jest tania usługa, tak jak opłaty za postój w strefie parkowania, dlatego nie będziemy wprowadzali przywilejów dla kierowców jeżdżących samochodami współdzielonymi - podkreśla Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
O terminach wprowadzenia usługi na razie niewiele wiadomo, więc z deklaracjami o udogodnieniach oraz szczegółowym działaniu systemu samorządowcy z Gdańska także się wstrzymują.

- Po podpisaniu listu dopiero zaczynamy tak naprawdę pracować nad kwestią car-sharingu, więc jest jeszcze za wcześnie, żeby powiedzieć, jakie konkretne rozwiązania zaproponujemy w tym względzie - mówi Aleksandra Dulkiewicz, wiceprezydent Gdańska.

Opinie (116) 3 zablokowane

  • Ile to w końcu kosztuje? (4)

    W tym artykule jest: "Minuta wypożyczenia ma kosztować 80 groszy, a przejechanie 1 km dodatkowo 50 groszy."

    We wcześniejszym:
    "Minuta korzystania z samochodu ma kosztować ok. 50 groszy. Kolejne 80 groszy trzeba będzie prawdopodobnie zapłacić za przejechany kilometr."
    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Samochody-wspoldzielone-polacza-cala-metropolie-n115972.html#tri

    Ktoś czyta co napisze, czy Panowie ze sobą nie rozmawiają?

    • 55 1

    • (3)

      W praktyce bedzie tak, ze aby wypozyczyc takie auto bedzie trzeba najpierw tydzien zalatwiac formalnosci. 3/4 chetnym sie odechce, firmy zaczna przynosic straty, a samorzady doplacac i o to tu wlasnie chodzi.

      • 19 5

      • 2019 i wszystko działa elegancko. Nie miałeś racji!

        Czy możesz teraz przeprosić? :D Jakbym chciał się zakładać z każdym malkontentem i sprawdzać ich węszenie spisków.. Można by z tego ładnie żyć. :D

        • 0 0

      • (1)

        czyli spisek?

        • 11 1

        • Wałek. Spisek to był Smoleńsku

          • 15 1

  • Nie pytaj kto ;) (4)

    Ładnie ktoś na tym robi będzie robił kasiorkę :D Według mnie to się nie sprawdzi i tylko samorządy będą dopłacać do Interesu ;) Niestety z naszych pieniędzy :)

    • 67 14

    • 2019 i wszystko działa

      Xxx czy możesz teraz grzecznie przeprosić? :D

      • 0 0

    • Warto czasem wyściubić nos ze swojego ku*widołka...

      ... jeśli nie do Warszawy, to np. do Krakowa. System carsharingu działa świetnie. Samorządy nie dokładają ani złotówki. Wszystkie samochody kupowane są przez firmy - operatorów systemu za własne pieniądze. A od strony użytkownika - koszt przejazdu ok połowy tańszy niż taksówką.

      • 3 1

    • Ale wiesz że nie każdy patrzy na wszystko przez pryzmat pieniędzy jak ty

      • 3 7

    • No przeciez o to chodzi, zeby ta kase jakos wyprowadzic. Na rowerach nie byloby sie czym dzielic, a kilku chetnych jest.

      • 14 2

  • To na kij się płaci podatki

    50% w paliwie jak nie więcej, dochodowy itp żeby jeszcze za parking od mieszkańca brać kasę.

    • 0 0

  • PANEK

    Zabierajcie swoje samochody z prywatnych parkingów osiedlowych!!!! Wykupcie sobie swoje parkingi

    • 0 0

  • 20 miejsc parkingowych specjalnie dla nich (1)

    Mają rozmach w tej Gdyni ;)

    • 15 3

    • Przy okazji zlikwidują ogólnodostępne

      Pewnie zarezerwują 20 miejsc dla wypożyczanych samochodów a przy okazji zlikwidują z 80 ogólnodostępnych, tak dla zachęty...

      • 0 0

  • Popieram

    • 0 0

  • Super

    • 1 0

  • taki system dziala np. w Hamburgu (4)

    bardzo dużo jezdzi smartów i innych mniejszych pojazdów

    niektóre z nich niezle rozbite widzialem bo jednak wynajem na minute powoduje szybszą jazdę...
    lepiej byłoby lczyć na km przejechane w relacji do nateżenia ruchu....

    • 65 2

    • (2)

      jeden dzień ma 1440 minut
      dalej się dziwisz że się na minuty wynajmuje :)
      taniej to będzie jechać taksówką niż tym...

      • 17 0

      • Jakby nie liczyli na minuty (1)

        a tylko na kilometry to ludzie by pożyczali na krótkie trasy i parkowali godzinami blokując ich użytkowanie przez innych. Jak chcesz wypożyczyć auto na załatwienie kilku spraw to udaj się do typowej wypożyczalni. W tej usłudze chodzi głównie o to aby przejechać z punktu do punktu i koniec, po jeździe zostawiasz auto dla innnych a na powrót bierzesz kolejne.

        • 0 0

        • to ja jednak wole taksówką taniej i bez ceregieli...

          • 1 0

    • Ta, tez widzialem jak Niemiec jechal wypożyczonym autem w niedziele do kosciola i mial wystrzelone poduszki w smarcie.

      • 5 3

  • Wychodzi prawie tak drogo jak za taksówki (2)

    Bez sensu. Taka usługa powinna być zdecydowanie tańsza z opcją wypożyczania nie na minuty ale np na pełne godziny lub dni w pakiecie. Przy obecnej opcji godzina stania w korku to 30 zł plus opłata za przejechany kilometr.... Słabo....

    • 27 2

    • Dwa w jednym

      Nie dość, że jesteś wkurkany, bo stoisz w korku, to jeszcze szlag cię trafia, bo płacisz więcej kasy

      • 3 0

    • nie prawie tylko drożej od taksówki. A taksówki nie są wcale drogie, może niektóre.

      • 17 1

  • auta wypożyczymy w całej metropolii, a roweru miejskiego wciąż brak (5)

    to już w takich małych miastach jak Siedlce są rowery miejskie, a w rzekomo rowerowej metropolii od lat jedynie plany w tej materii, szkoda

    • 93 14

    • Bo to są priorytety (2)

      Niech nikt nie mówi że komunikacja zbiorowa to priorytet dla władz, samochody, drogi, parkingi, wielkie sklepy to jest życie.... Rodem z lat 90tych,

      • 6 4

      • (1)

        Ja optuję za wspólnymi hulajnogami. Coraz więcej starych baranów w średnim wieku ściemnia po Świętojańskiej na hulajnodze. Białe okulary, głupawa broda, rurki i trampek i patrzy w smartfona. To jest materiał na męża swojej żony

        • 4 2

        • wspóldzielone trampki do przechodenia z punktu A do punktu B

          • 1 0

    • o wspólnym

      bilecie nie wspomnę bo bym tu musiał fakami rzucać

      • 18 5

    • Widocznie ci od rowerow nie byli tak atrakcyjni finansowo dla zamieszanych w ustawe, jak ci od samochodow.

      • 8 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane