• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • cena biletu (2)

    mam 5km do pracy + 5km wracam = 10km
    21 dni roboczych = 210km
    auto śrenio pali 8l benzyny na 100km = 17 litrów benzyny
    cena 1L paliwa to ok 5zł
    czyli łączny koszt dojazdu do pracy = 85zł

    Nie rozumiem dlaczego transport publiczny jest droższy od prywatnego. Ktoś mi wytłumaczy?
    Czy tylko mi się wydaje, że z cenami biletów jest coś nie tak?
    Jakbym chciał jeździć na jednorazowych to wyjdzie w ogóle jakaś masakra 160 zł

    • 7 2

    • Tu się żyje!

      • 0 1

    • bilet ma też pokryć koszt OC, obsługi, sprzątania itp.

      Skoro jeździsz bez OC, to rzeczywiście jesteś tańszy

      • 1 0

  • Gdańsk dzieli się dobrem....

    a jednocześnie w komunikacji miejskiej dyskryminuje matki z dziećmi w wózkach i osoby niepełnosprawne na wózkach, za to premiuje "rowerowe lenistwo". Bo trzeba wiedzieć,że nie tylko awaria, ale zwykła konieczność pedałowania rowerem pod górę niweluje w rowerzystach wszelkie zasady życia społecznego.
    Jeśli chodzi o wyrządzone szkody to obowiązek naprawy wyrządzonych szkód był od zawsze, tyle e nikomu nie chciało się ścigać pasażerów demolujących pojazdy komunikacji i to się nie zmieni. Nadal nikt ich nie będzie ścigał.

    • 2 2

  • Nie przewoźcie rowerów, bo zapłacicie za szkody! (2)

    "wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów:
    - zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
    - odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru"

    Czyli najpierw musisz rower zabezpieczyć pasem albo ustawić w stojaku, a potem jak okaże się, że te zabezpieczenia są wadliwe/zużyte i twój rower coś uszkodzi, to i tak ty zapłacisz za szkody...

    • 3 2

    • (1)

      Nie przewoźcie wózków dziecięcych bo zapłacicie za szkody nimi spowodowane Zakaz przewozu wózków bez specjalnych zabezpieczeń i mocowania ich w stojakach i odpowiedzialność matek za szkody powstałe w skutek źle przewożonego wózka nie zabezpieczonego czyli najpierw musisz wózek zabezpieczyć pasem a później wpiąć go w stojak a jak się okaże że zabezpieczenie jest wadliwe i twój wózek coś uszkodził to i tak matka powinna zapłacić za szkody !!!!!

      • 4 0

      • ???

        Takiego zapisu nie ma w zasadach przewozu wózków. A w przypadku rowerów jest!

        • 2 0

  • Prawie zostałem zachęcony do pozostawienia samochodu.

    • 1 1

  • (1)

    Zaczyna mi po woli brakować słow na rządy Prezydent Dulkiewicz.
    Pracuje w miejscu, gdzie na pobliskim przystanku nie ma biletomatu.
    Tramwajem musiałabym jechać naprawdę w podbramkowej sytuacji - raz na pół roku.
    Mam kupować bilet za 12 zł, a co z resztą, której nie wykorzystam, bo potrzebuje na jeden przejazd,
    mam wyrzucić?
    absurd goni absud. zamiast zmniejszyc ceny biletów żeby zachęcic ludzi do korzystanie z komunikacji miejskiej robią wszystko żeby jeszcze bardziej obrzydzić.

    WSTYD

    • 8 4

    • Nie musisz kupować karnetu. Możesz kupić jeden bilet w kiosku lub biletomacie. Proste

      • 2 0

  • (13)

    Zasada kto pierwszy ten lepszy jest błędem z prostego powodu.

    Rowerzysta podjął świadomą decyzję poruszania się rowerem, ma wybór czy poruszać się nim czy też nie. Osoba niepełnosprawna bądź matka z "bombelkiem" w wózku tego wyboru nie ma lub jest on bardzo ograniczony. Szkoda, że władzom miasta ewidentnie brak "cojones" i nie chcą narazić się pewnej konkretnej grupie.

    • 93 17

    • Matka też wygodna (1)

      Mogła nieść dziecko na rękach lub w specjalnym uchwycie zakładanym na plecy/brzuch. Wybrała wygodny wózek. A rowerzysta nie wybrał dziurawej opony.

      • 1 7

      • Jak masz z tym problem to możesz na około bloku jeździć

        • 0 1

    • Jajognioty terroryzuja juz nie tylko pieszych (1)

      Ale tez pasazerow, masakra

      • 4 1

      • Jak ktorys to przeczyta

        Zapamietaj sobie jajogniocie, chodnik jest dla pieszych, jak chcesz wyprzedzic to ladnie przeproś zamiast tluc w dzwonek

        • 3 0

    • (1)

      może się trafić starsza osoba na rowerze, która ma problem z podjazdem w jakieś miejsce, może być ojciec z dzieckiem na rowerze i zła pogoda... trudno wszystko przewidzieć, inwalidzi oczywiście są grupą szczególną, ale matki z dziećmi w wózkach nie.

      • 3 6

      • autobus nie jest przeznaczony do przewozu

        Bagażu typu rower , nielegalne , niebezpieczne w razie wypadku nie do obrony

        • 5 3

    • No to zabrać po jednym pasie z każdej ulicy gdzie nie ma ścieżki rowerowej i nie będą musieli jeździć tramwajami,czy autobusami.

      • 0 1

    • Rowerror (2)

      Bo to śmieszne miasto boi się narazić rowerkowcom. Rower rower uber alle in der Freien Stadt Danzig!

      • 6 4

      • antyinteligent w dodatku (1)

        coś próbowałeś po niemiecku, tylko z 3 błędy widzę

        • 1 1

        • zapewne "umańsko-zabawna" anna ze strefy prestiżu

          która miała ból tyłka, że stacja Mevo na Chrobrego stanęła na parkingu, a nie na "bardzo szerokim" (czytaj metrowym) chodniku

          • 2 0

    • Mówmy prosto z mostu:

      Rowerzyści to chamy

      • 7 3

    • zostaje powiadomić ITD o nielegalnym przwozie rowerów w autobusie /tramwaju

      i szybko się skończy ta samowolka samorządowa .

      • 10 2

    • tak pokazuja swoja polityke przyjazna wykluczonym

      • 10 1

  • Maras

    Co zrobić np jak dziki jeżdżą tramwajem i autobusem na miejscach siedzących typu czwórka piją browary przeklinają i zachowują się arogancko do pasażerów.tak samo lisy jeżdżą naprute w bele porannymi kursami wódką to z kilometra wali.ale chyba najgorszymi w śród tego społeczeństwa są mewy-kontrolerzy renomy.niedosyc że niskopodłogowe to jeszcze jak nie masz biletu krzyczą na cb i karza podpisywać mandat bez żadnej zbędnej gadaniny.i tak Gdańsk się rozwija A z biednych ludzi ściągają kasę na droższe bilety.skandal.

    • 2 2

  • Durny pomysł jest też z tymi biletami typu karnet za 12zl.czyli jeśli w święta jak sklepy kioski i inne tego typu obiekty w ktorych można nabyć bilet będą zamknięte to trzeba bedzie kupic taki bilet za 12zl ??A jeśli ktoś potrzebuje w ciągu 1h przejechać w 2 strony i zdąży przejechać to ma marnować kasę na ten d**ilny karnet.???zamiast płacić 4.40zl ma płacić 3 krotnosc tego.a co z menelami smierdzacymi w tramwajach albo gapowicze.ceny biletów wzrosną o 2 tyle co teraz A mandaty za jazdę bez biletu nie wzrosną???śmiech na sali.tylko czym musi to z kogoś ściągnąć jak kupuje nowy tabor żeby się zwróciły koszty.

    • 1 1

  • PKM (1)

    Czy ktoś się orientuje, czy bilet łączony będzie również obowiązywał PKM? w tej chwili kupuję osobny bilet na SKM i PKM co jest totalnie bez sensu, gdyż to ten sam przewoźnik.

    • 2 1

    • w tej chwili kupuję osobny bilet na SKM i PKM co jest totalnie bez sensu, gdyż to ten sam przewoźnik.

      I ma jedną i tą samą taryfę, więc rzeczywiście - robisz bez sensu. Sam sobie pod górę.

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Polskie przepisy. (3)

    Cytuję - kto pierwszy ten lepszy,zasady współżycia społecznego,z reguły powinny mieć,ale nie zapisujemy tego w regulaminie.No i wszystko jasne nie ???Wygląda na to że nikt na siebie nie chce brać nie popularnych zarządzeń.Czyli będzie jak zwykle - pyskówka...

    • 95 3

    • (2)

      Jeszcze na zwykłych trasach mogę zrozumieć ustępowania miejsca w pojeździe przez rowerzystę gdy wejdzie ktoś z wózkiem ale są trasy gdzie niestety nie ma opcji innej niż przejazd autobusem, jak np. przez tunel i co wtedy? Ktoś musi zostać na przystanku i liczyć, że w kolejnym autobusie będzie dla niego wolne miejsce.

      • 3 3

      • (1)

        To po kij bierzesz rower. Matka dziecka na przystanku nie zostawi. Chyba logiczne. Wybrałeś jazdę rowerem a nie autobusem

        • 8 3

        • to nie są Polskie przepisy tylko Gdańskie

          Polskie zabraniają przewozu takiego bagażu jak rower w autobusach/tramwajach .

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane