• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od kwietnia duże zmiany w gdańskiej komunikacji

Maciej Korolczuk
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio. Od kwietnia mieszkańcy Gdańska wygodniej i sprawniej będą mogli przesiadać się z tramwajów i autobusów do pociągów SKM i PolRegio.

Od 1 kwietnia pojawi się miesięczny, wspólny bilet na autobusy, tramwaje i SKM obowiązujący na terenie miasta, wzrosną ceny biletów, a u kierującego będzie można kupić wyłącznie karnety w cenie 12 zł. Dodatkowo przewóz roweru lub wózka będzie możliwy tylko w wybranych pojazdach i na konkretnych zasadach. Obowiązywać ma zasada "kto pierwszy, ten lepszy".



Przypomnijmy: Pod koniec grudnia prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz marszałek województwa Mieczysław Struk poinformowali o wprowadzeniu na terenie Gdańska wspólnego biletu miesięcznego na tramwaje, autobusy oraz pociągi SKM i PolRegio. Bilet ma kosztować 99 zł i obowiązywać od 1 kwietnia posiadaczy Karty Mieszkańca.

Pilotażowy projekt wywołał zdziwienie władz Sopotu i Gdyni, które we wspólnym oświadczeniu wskazały, że czują się pominięte. "Pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast" - napisał Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, i Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W środę na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku poznaliśmy szczegóły planowanego wdrożenia wspólnego biletu. Z dziennikarzami spotkał się wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski oraz prezes spółki GAiT Maciej Lisicki.

O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu). O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie (na zdjęciu).

Rozmowy z Sopotem i Gdynią w toku



1 kwietnia pasażerowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli na jednym bilecie w cenie 99 zł korzystać z autobusów, tramwajów i pociągów SKM i PolRegio. Jak mówi Piotr Borawski, to oferta tylko dla osób, które dotychczas kupowały bilety okresowe.

- Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet. Dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca nic się nie zmieni - mówi wiceprezydent Gdańska.
Zmiany dotyczą tylko terenu i mieszkańców Gdańska. Co z Sopotem i Gdynią?

- Rozmowy z Gdynią i Sopotem trwają. Jesteśmy zdeterminowani, by w tej kadencji pełna integracja biletowa nastąpiła. Nie likwidujemy obecnych biletów metropolitalnych, które obowiązują także w Sopocie i Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że do tej pory ich cena była zaporowa. Po naszym ruchu rozmowy z prezydentami Karnowskim i Szczurkiem się zintensyfikowały - wyjaśnia Borawski.

Wyższe ceny biletów



Ponadto od początku kwietnia zniknie taryfa nocna. Każdy bilet na linie dzienne będzie obowiązywał również na liniach nocnych. Warto też dodać, że od tego czasu wzrosną ceny biletów. Cena jednoprzejazdowych z 3,2 zł wzrośnie do 3,8 zł, godzinnych - z 3,8 zł do 4,4 zł, a 24-godzinnych z 13 na 14 zł.

Czytaj też: Od kwietnia zdrożeją bilety ZTM i ZKM

Jak nowe, wyższe ceny będą wyglądać na tle innych miast w kraju? Godzinny bilet w Gdańsku (4,4 zł) będzie tańszy niż w Częstochowie (5,4 zł), Poznaniu (5 zł, ale tylko na 45 min), Krakowie (4,6 zł). W tej samej cenie można podróżować po Warszawie, taniej jest w Łodzi, Katowicach i Szczecinie (3,8-4 zł).

Karnety u prowadzącego za 12 zł



Wiosną, inaczej niż dotychczas, kupimy bilety w autobusach i tramwajach. Sprzedaż w pojazdach będzie możliwa, ale tylko biletów-karnetów. Karnet będzie się składał z dwóch biletów jednoprzejazdowych i jednego biletu godzinnego w cenie 12 zł (2 x 3,8 zł + 1 x 4,4 zł).

- Ma to na celu ograniczenie sprzedaży u prowadzącego pojazd, aby zminimalizować opóźnienia pojazdów. System karnetowy będzie obowiązywał tylko do momentu wdrożenia biletu elektronicznego "Fala" - podkreśla Borawski.
Czytaj też: Unieważniony przetarg na wspólny bilet dla Pomorza

Rower czy wózek? Kto pierwszy, ten lepszy



Na liczne wnioski pasażerów wprowadzone zostaną także czytelne zasady przewozu rowerów.


  • zakaz przewozu rowerów bez zabezpieczenia specjalnym pasem lub nieustawionego w stojaku
  • możliwość przewozu rowerów tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem i w liczbie określonej na piktogramie
  • odpowiedzialność pasażera za szkody powstałe w związku z przewozem roweru

W stosowne piktogramy, stojaki i pasy zostanie wyposażonych 190 autobusów i ok. 65 tramwajów. Co do zasady w danym autobusie będzie można przewozić jeden rower lub wózek dziecięcy lub wózek osoby niepełnosprawnej. Zacznie też obowiązywać niepisana zasada: kto pierwszy - ten lepszy.

Zobacz też: W Gdyni pierwszeństwo mają osoby z wózkami i na wózkach

- W sytuacji gdy w pojeździe znajdzie się rowerzysta i matka z dzieckiem, trzeba będzie odwołać się do zasad współżycia społecznego. Rodzice i osoby niepełnosprawne z reguły powinny mieć pierwszeństwo, ale nie zapisujemy tego w regulaminie - dodaje Borawski.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • To jawna dyskryminacja !!! (2)

    Jako mieszkaniec powiatu Kartuzy nie dostanę karty Mieszkańca i pewnie zapłacę za bilet 200 zł. Po raz kolejny Marszałek Struk z Prezydent Gdańska robi podział "rasowy" na Gdańszczan i tych z wiochy! To nic, że Banino, Juszkowo, Kowale, to praktycznie sypialnia Gdańska ale my to " wśuny" i musimy płacić, chociaż do pracy jeździmy do Gdańska. Jako urzędniczka jednego z urzędów jestem tym oburzona. Po raz kolejny zapominamy, że Gdańsk to już nie tylko ul. Długa i okolice Urzędów. Zachęcano nas do podróżowania pkm skm wraz z rowerami aby po Gdańsku się poruszać na rowerach, a teraz nas z nich wyrzucają. Chrzanić to będę jeździła samochodem. Mam gdzieś smog nad Gdańskiem...

    • 5 2

    • jaki smog ? i gdzie ?

      A jeżeli jest to napewno nie zniknie od przewożenia roweru SKM.

      • 0 1

    • Dobre

      Te sku... Wiele wiedzą tylko jak kiermany napchac kasą a ludzie? jakoś się przyzwyczaja. Tepić taką władzę. Zgadzam się z Panią

      • 0 1

  • Powinno być więcej niż 1 wózek !!! Przynajmniej dwa . Szczególnie że są większe autobusy i tramwaje i się zmieszczą. No chyba ż (2)

    Nie mam dzieci. Często widzę w autobusie po 1, 2, nawet 3 wózki. Jeśli jest na to miejsce to dlaczego ma być tylko jeden wózek?! Jak dwie matki się spotkają na pierwszym przystanku to mają losować monetą która wejdzie a która czeka na następny. A co z innymi przystankami, matki mają czekać cały dzień. Są sytuacje że kobiety z dziećmi jadą komunikacją, a mąż np do pracy autem bo na dwa auta nie stać. Albo odwrotnie kobieta z dzieckiem ma auto, a mąż jeździ komunikacją bo ma blisko. Pytanie jak tu zachęcać na przesiadanie się na komunikację?Kobiety z wózkami nie mają łatwo w komunikacji, szczególnie w godzinach szczytu gdzie jest tak dużo osób że nie da się wejść z wózkiem. Prawda jest taka jak ktoś ma dzieci małe i prawo jazdy, auto to jeździ autem. Jeśli matka nie ma prawa jazdy lub auta to korzysta z komunikacji z przymusu. Tak więc ten głupi przepis nie zachęca do przesiadki z auta na komunikację, a wręcz odwrotnie każe się przesiąść do auta. To też nie jest przepis prorodzinny. Tak zachęca się do rodzenia dzieci, a potem radź sobie sam. Co rowerzystów, to widziałam już parę razy jak kierowca wyprosił rowerzystę. Zdziwiło mnie to bo było mało ludzi i nie było wózka. Większość rowerzystów nie jedzie z rowerami tylko zostawia np na pętli lub jedzie całą trasę. Często się zdarza że rowerzyści jadą trasę do skm i tam w kolejce przewożą rower w wyznaczonym miejscu. Jak pada deszcz to się zdarza że rowerzysta korzysta z komunikacji. Czasem jedzie do pracy lub na wycieczkę by ominąć korki.

    • 7 2

    • dlatego że to nie jest legalne , dlatego , że homologacja (1)

      I przeznaczenie pojazdu nie pozwala na to , dlatego , że kierowca odpowiada , dlatego , że organizator przewozu odpowiada , dlatego , że jak zdąży się wypadek to nikt nie będzie w sądzie pytał się o empatię tylko o przepisy , dlatego , że jak coś się stanie to będziesz chciała odszkodowanie , a jak coś stanie poważnego to do więzienia posadzą kierowcę reszta się wyślizga

      • 3 0

      • Akurat w przypadku gwałtownego hamowania 3-4 eózki w linii obok siebie są bezpiecznejsze

        niż 1 z przestrzenią na swobodny lot

        • 0 0

  • (7)

    "O tym, jak komfortowo można podróżować po mieście, korzystając z dwóch różnych środków transportu, można przekonać się choćby na wspólnym przystanku w Brętowie"

    Zwłaszcza jak jeden nie zgra się z drugim i trzeba czekać na kolejny. :D

    • 71 4

    • (5)

      I zwłaszcza, że nie ma żadnego autobusu z Łostowic do Brętowa, co umożliwiałoby miły dojazd w kierunku lotniska. 175 mogłoby jeździć do Brętowa, a nie na Siedlce.

      • 6 3

      • (4)

        Masz 155, które jeździ z Łostowic do PKM Jasień i tam się możesz przesiąść na kolejkę

        • 2 3

        • (3)

          Powodzenia w jeździe 155. To więcej krąży po uliczkach niż faktycznie jedzie. Czas przejazdu 155 Łostowice - Jasień PKM - 28 minut (rozkładowy), wydłużonym 175 byłoby 19 (uwzględniając rozkład 175+227).

          • 3 2

          • to jedź 164 na Kiełpinek i nie marudź (2)

            • 2 3

            • (1)

              Na Kiełpinek 31 minut. Pozdrawiam.

              • 0 0

              • przeżyjesz

                • 0 0

    • za cenę estakady do Brętowa można było pociągnąć tramwaj

      aż na Niedźwiednik. Obecnie tym tramwajem jadą 2-3 osoby, a w stronę Moreny często 0!

      • 2 1

  • Roger J. pęka z dumy. Rowerzystom nie zmoknie pupa.....

    • 2 1

  • Rower wazniejszy od dziecka w wozku. Czy nasze miasto nie jest chore????

    Rower moze sam dojechać tam gdzie chcę. Po drugie decydujesz sie na jazdę rowerem to czemu chcesz przewozić rower w komunikacji. Przez Ciebie matka z dzieckiem ma marznac i czekać na następny bo nie chce ci sie pedalowac pod górkę . Jakaś paranoja.

    • 7 3

  • Za sam fakt braku współpracy Gdańska z pozostałymi miastami Trójmiasta

    władza Trójmiasta do wymiany.
    Pozdrawiam

    • 4 1

  • Hahahaah

    Jeden końcowy cały przedział w skm przeznaczony tylko dla osób z rowerem reszta won bo to co się dzieje to nieporozumienie a co to busów to dobry pomysł. Co do cen 60gr.na bilecie to sporo-max 30gr.

    • 1 2

  • (2)

    Wynika z tego, że związki zawodowe ZKM dogadały się z miastem.Łatwiej wyprosić z autobusu lub tramwaju matkę z dzieckiem,niż osiłka na rowerze.

    • 6 3

    • Osiłka?

      Ostatnio widziałem, jak z pustego autobusu kierowca chcial wyrzucić dziadka ze składakiem, "bo może ktoś wsiądzie"

      • 0 1

    • Łatwiej osiłka na rowerze się wyprasza. Matki z wózkiem to szkoda czy osoby na wózku.

      • 0 2

  • Bezpłatne przejazdy ?? (12)

    Co z bezpłatnymi przejazdami w SKM dla młodzieży uczącej się ?

    • 38 190

    • Tak się kończą rządy KO !

      W Warszawie też po zwycięstwie KO Trzaskowski podnosi ceny na wszystko to dlaczego p. Dulkiewicz nie miałby być gorsza. Zaczynamy od śmieci, później komunikacja , dojdziemy też do likwidacji zniżek i bezpłatnymi przejazdami. Poczekaj jeszcze chwilę. Tylko grupy społeczne zapisane w Modelu na rzecz równego traktowania będą miały zniżki. Powiedz, że jesteś hetero-nienormatywny to będziesz miał darmowe przejazdy. To Koalicja Obywatelska szła do wyborów z hasłami socjalnymi na sztandarach i co ?

      • 1 2

    • A ktos do szkoly jezdzi SKM? (5)

      • 26 8

      • (2)

        do gimnazjum rzeczywiście nie ale do szkoły sredniej czy na uczelnię ?

        • 5 2

        • Jest semestralny na skm. Bardzo tani

          • 2 0

        • Studenci i tak nie mają darmowych przejazdów

          • 3 0

      • doktoranci (1)

        • 9 7

        • doktorant z marksizmu i leninizmu słynny buraczek SKMką nie jeździ :)

          • 10 5

    • No to pomatoły poMOGŁY seniorom...

      Dzieci i seniorzy korzystający już z darmowej komunikacji, aby skorzystać z kolei będą musiały kupić stosowny bilet.

      • 3 2

    • przejazdy darmowe to jedno (1)

      a kiedy podwyższą świadczenie 500+? Wszystko robi się coraz droższe, wszystkie opłaty, jedzenie. Mam kraść? Rządamy natychmiastowego podwyższenia 500+. I nie jestem w tym przekonaniu sama. Jest nas coraz więcej. Duda, jak chcesz nasz głos to zrób coś w sprawie 500+

      • 3 67

      • >Duda, jak chcesz nasz głos to zrób coś w sprawie 500+
        Na przykład zaproponuj likwidację

        • 31 1

    • Co jeszcze na być za darmo? (1)

      • 38 1

      • wszystko

        należy się

        • 7 8

  • Dwie uwagi

    1. Podpis pod zdjęciem o "wygodzie w przesiadaniu się w Brętowie" czy autor tekstu tam był???? Przyjeżdżam tramwajem na stację i chcę się dostać na ten przykład na lotnisko muszę zejść po schodach na dół następnie wejść po kolejnych schodach a w między czasie pomachać "mojej" kolejce która właśnie odjechała-bardzo to wygodne.
    2. W Warszawie za 4,4 mogę jeździć przez 75 minut a nie przez 60 i w dodatku jest to jeden bilet na CAŁĄ komunikację (autobusy, tramwaje-które co w Gdańsku jest nieznane jeżdżą punktualnie a jeśli zdarzy się awaria to autobus zastępczy jest podstawiany od razu a nie po godzinie debatowania co tu zrobić oraz metro)-czyli w Warszawie jest taniej (mają też bilety 20 minutowe które są tańsze niż nasze 1-przejazdowe)

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane