• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny

Krzysztof Koprowski
3 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty. Pierwotnie planowano wprowadzić nowy bilet metropolitalny 1 lipca br., potem termin ten przełożono na 1 stycznia 2021 r. Obecnie nie istnieje już żaden harmonogram wprowadzenia nowej oferty.

To już pewne - bilet metropolitalny na całą aglomerację w cenie 150 zł nie pojawi się w ofercie 1 stycznia 2021 r. Jego wprowadzenie zostało odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w MZKZG spowodowany pandemią koronawirusa. Gminy te nie są w stanie w obecnej sytuacji ekonomicznej wyłożyć niezbędnej kwoty dofinansowania.



Jak oceniasz decyzje samorządów dot. biletu za 150 zł?

Ostatni raz na temat jednego wspólnego biletu metropolitalnego, 30-dniowego w cenie 150 zł, pozwalającego na nieograniczoną liczbę przejazdów wszystkimi pojazdami komunikacji miejskiej na obszarze gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej oraz pociągami SKM i PolRegio (w tym po szlaku PKM) pisaliśmy w sierpniu br.

Wówczas mimo opóźnienia we wdrożeniu nowej oferty (pierwotnie bilet miał być wprowadzony 1 lipca br.) brano pod uwagę przesunięcie harmonogramu startu na 1 stycznia 2021 r. Dzisiaj wiadomo już, że termin ten jest całkowicie nierealny.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów. Wyliczenia MZKZG na 2021 r. Wariant podstawowy oznacza brak zmian w ofercie biletów.

Trudna sytuacja ekonomiczna ze względu na koronawirusa



- Z powodu pandemii koronawirusa nasze gminy znalazły się w trudniej sytuacji. Budżety na komunikację miejską zostały mocno ograniczone - mówił na ostatnim posiedzeniu zgromadzenia MZKZG przewodniczący Zarządu Związku Kamil Bujak. - Rekomenduję, by wariant za 150 zł odłożyć w czasie i wprowadzić wariant podstawowy w przyszłym roku.
Przez wariant podstawowy należy rozumieć dotychczasową ofertę, w tym 30-dniowych biletów komunalno-kolejowych:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk - Sopot lub Gdynia - Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on miał zostać przekształcony w bilet za 150 zł).

Jak wynika z najnowszych wyliczeń MZKZG na 2021 r., wprowadzenie nowej oferty dla wszystkich gmin w MZKZG to ok. 13 mln 656 tys. zł, podczas gdy pozostanie przy dotychczasowej ofercie to koszt ok. 5 mln 268 tys. zł.

W przypadku Trójmiasta planowane koszty w 2021 r. wynoszą:
  • Gdańsk: ok. 6 mln 804 tys. zł z nową ofertą oraz ok. 2 mln 629 tys. zł z obecną ofertą,
  • Gdynia: odpowiednio ok. 3 mln 644 tys. zł oraz 1 mln 409 tys. zł,
  • Sopot: odpowiednio ok. 375 tys. zł oraz 144 tys. zł.

Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy). Wyliczenia MZKZG na 2021 r. przy zachowaniu obecnych cen biletów (tzw. wariant podstawowy).

Rosnące koszty komunikacji miejskiej niezależnie od oferty



Warto zauważyć, że nawet pozostanie przy obecnej ofercie także generuje w ujęciu całościowym wzrost składek odprowadzonych do Związku - z ok. 5 mln 201 tys. zł dla wszystkich gmin w 2020 r. do 5 mln 268 tys. zł w 2021 r.

Jednocześnie budżety samorządów w zakresie komunikacji miejskiej coraz mocniej drenują restrykcje związane z pandemią koronawirusa, a tym samym obowiązek uruchomienia dodatkowych kursów, tzw. bisowych przy jednoczesnym spadku liczby sprzedawanych biletów.

- Mieliśmy spotkanie wiceprezydentów największych miast. Budżet jest w stanie opłakanym. Mamy problem, by go "spiąć". Jako Sopot jesteśmy przygotowani na ewentualne wprowadzenie biletu za 150 zł, ale nie jesteśmy samotną wyspą. Jesteśmy uzależnieni od innych samorządów. Mieszkańcy oczekują tego biletu i musimy go wprowadzić w nieodległym czasie - komentował na posiedzeniu Związku Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Jedynym ratunkiem dla nowego biletu ustawa metropolitalna?



Samorządowcy obecnie wyczekują z nadzieją ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która może oznaczać dla całego Pomorza dodatkowy zastrzyk finansowy ok. 200 mln zł.

Powstaje sejmowy zespół, który zajmie się ustawą metropolitalną

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (184) 7 zablokowanych

  • Większości Gdańszczan wystarczy ten za 99 złotych na całe miasto i wszystkie środki komunikacji. (18)

    Po co mi bilet za 150 złotych jak raz na pięć lat jestem w Gdyni a w Wejherowie byłem raz w życiu. Oby tylko tego biletu na cały Gdańsk nie zlikwidowali.

    • 48 81

    • Ja Ja

      sobek

      • 0 0

    • Egoista (10)

      No i właśnie,dlatego, że są takie tępe buraki ,myśli tylko o swoim podwórku,tak trudno zrealizować bilet na całą metropolie wybrzeża.....dla takich jak ty powinien być bilet tylko na jedną dzielnicę, bo po co mi np do Oliwy,ja jeżdżę do Brzezna.....mały pusty czlowieczku....chodzi o możliwość, kupisz jaki potrzebujesz!

      • 26 6

      • Ej... dzbanie, potomku bosych Antków (3)

        Napisałem że mi nie potrzebny jak i zapewne dużej grupie mieszkańców Gdańska i taki bilet powinien zostać .Czy będą inne na okoliczne wsie i miasteczka mnie nie interesuje.

        • 5 13

        • (1)

          Tak zwany wykształcony z dużego miasta, oczywiście tolerancyjny i nowoczesny.

          • 2 1

          • Czy musi dopłacać innym do biletu ?

            • 0 0

        • Tylko coś skm w obie strony pełne rano.. dzbanie.

          • 5 3

      • (4)

        To kup sobie bilet na cały kraj. Też powinna być taka możliwość.

        • 5 13

        • zawsze można sprowadzić sprawę do absurdu... (2)

          Jeśli już, to realnie warto rozważyć kupowanie biletu w innym mieście.
          I nie płacić podatków Gdańskowi.

          • 1 3

          • (1)

            To może w ramach jedności wybudujmy tramwaj w Gdyni bo w Gdańsku już jest? Każde miasto powinno prowadzić własną polityke transportową bo wychodzą absurdy typu Sopot płaci za przejazd komunikacji mimo że nie ma własnych autobusów

            • 1 0

            • a co ma piernik, do wiatraka?

              Nie ma, to najmuje. A zarzadcy siadaj do stolu i ustalaja wspolne warunki. Tyle, ze nikt nie chce takiego odkrycia kart...
              Moze komunikacja lektykami i rikszami byc opedzona, byle dzialala i pozwalala na rozssdne pokonywanie co raz wiekszych dystansow, do czego zmusza nas tak urzadzana rzeczywistosc...

              • 2 1

        • W Izraelu tak własnie jest, kupujesz kartę Rav Kav i jeździsz wszystkim środkami transportu po całym kraju w tym pociągami, wyjątek stanowią arabskie autobusy np do Betlejem czy w Jerozolimie.
          Można? Można...

          • 5 0

      • Burak sie odezwał wyzywa od tych kim sam jest i jeszce potwierdza to wpisem

        • 3 1

    • (4)

      Ja mieszkam w Gdańsku A pracuje w Sopocie. Też teraz płacę 150 zł. Jakby jego zasięg był jeszcze większy to bym jeździła do fryzjera do Wejherowa :-) bardziej przystępne ceny. A po ubrania do Tczewa :-)

      • 8 1

      • Czyli miasto by na tym traciło (3)

        • 3 1

        • (1)

          Wiesz ale bardziej dbam o swój portfel. Dla mnie to rozwiązanie 150 zł za metropolie byłoby super np. dla osób mieszkajacych w Gdańsku a pracujących w Gdyni itd. Ale oczywiście chciałabym, żeby zostały też te bilety, które są np. 99 zł na Gdańsk. Wtedy byłoby wspaniale bo wszyscy byliby zadowoleni

          • 6 0

          • a potem dowiesz sie, ze tskie cos jest w Warszawie...

            za 99pln i zrobi sia Tobie smutno, ze robia Cie w balona...

            • 2 1

        • Dlatego biletu ni będzie,pieniążki mają zostać w Gdańsku.

          • 1 0

    • nie tylko gdańsk się liczy

      Zauważcie że nie tylko wasz gdańsk jest ważny :) trójmiasto nie kończy się na gdańsku

      • 7 2

  • Tak jest zawsze...

    Ja się może nie znam ale gdyby go wprowadzili, to śmiem twierdzić że zakupy takiego biletu by się co najmniej podwoił i zwiększyły by się wpływy... A tak ludzie kupują jeden najbardziej potrzebny, a reszte jadą bez biletu...
    Tak zawsze się dzieje jeżeli chodzi o pomoc zwykłym ludziom... Gdyby to chodziło o podwyżki dla tych gmin, to przekładania terminów by nie było...
    U nas nie inwestuje się w społeczeństwo tylko w bzdury i kolesiostwo... Tam spitalają największe kwoty...

    • 2 0

  • Hilter i Stalin nadal nie żyją :)

    Nie pamiętam , od ilu lat czytam, że wspólnego biletu znów nie będzie. To przypomina radiowy skecz sprzed lat, naśladujący Wołoszańskiego: "Jest jesień 2020 roku. Hilter i Stalin nadal nie żyją. Światowe mocarstwa wprowadzają totalną kontrolę nad obywatelami i nie usuwają czołgu spod Akademii Medycznej. Tymczasem wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny."

    • 0 0

  • to może za 100

    w obecnej sytuacji powinno si obniżać koszty dojazdu, a jeden wspólny bilet byłby dobry, może ktoś z organizatorów obniży sobie pensję?

    • 4 0

  • ja dobrze rozumiem?! (2)

    oni mają problem z ogarnięciem 10 mln złotych? To 8 autobusów przegubowych!
    No i fajnie by było, jakby na tym bilecie można było do Kartuz kolejką dojechać.

    • 19 2

    • A może lepiej do Kościerzyny, a nawet do Chojnic ?

      • 0 0

    • Można chyba do Borkowa dalej nowy bilet. I na komunikację miejską w Kartuzach trzeci bilet.

      • 0 0

  • Za drogo. Powinien kosztowac max 99zl (3)

    • 22 2

    • a nawet 9.99 (2)

      ale pewnie i po tyle byś nie kupił, bo za drogo

      • 4 5

      • Spojrz na ceny tego typu biletow w innych miastach. Warszawa - 99 zl. Praga 90 zł (550 CZK) (1)

        • 3 1

        • Za 550 korun masz tylko na określoną trasę.

          • 1 0

  • Taki bilet kupuje się dla wygody, tyle się nie wyjeżdżać, ludzie potrafią liczyć i na ten bilet nie ma chetnych

    • 1 1

  • Za drogi, nikt tak codziennie nie jeździ , ludzie poruszają się generalnie praca dom, Ew. Weekend, cena 100 zł jest wystarczająca, mam bilet za 66 zł na cała komunikacje Sopot Gdynia gdansk, gdyby doszła skm to czasami bym tylko wsiadała, byłoby po prostu wygodniej wiec cena 80 zł to ok bo więcej nie wyjezdze

    • 3 0

  • nie 150 a 35PLN za tydzien. Zrobcie w koncu cos dla turystow weekendowych, ludzi z okolic i dalej co

    chca wpasc na pare dni. myslcie - tygodniowe sa wszedzie gdzie miasto ma odwage nazywac sie metropolia - wszedzie tylko nie tytaj!!!

    • 3 0

  • Skąd ja wiedziałam, ze styczeń się nie uda...

    Hmmm...?
    No nie wiem, nie wiem, coś sucho ma ta palma ^^ ;P

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane