• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybrano wykonawcę projektu Nowej Politechnicznej

Michał Brancewicz
15 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Oferty na zaprojektowanie trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem okazały się droższe o 3,3 i 6,5 mln zł od miejskiego budżetu. Mimo to miasto zdecydowało się wybrać ofertę firmy BPBK opiewającą na 4,88 mln zł. Prace potrwają równo dwa lata.



Nowa Politechniczna:

Prace projektowe Nowej Politechnicznej rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał ze względu m.in. na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Dlatego postępowanie musiało zostać powtórzone.

Do przetargu znów stanęły Mosty Katowice oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Pierwsza firma, która już miała doświadczenia z tym projektem, zaoferowała, że zrealizuje go za 8,118 mln zł. Druga oferta wyceniona została na 4,88 mln zł.

Miasto zwiększyło budżet inwestycji



Początkowo miasto zabezpieczyło na ten cel niespełna 1,6 mln zł. Jednak na początku lutego, tydzień po otwarciu ofert, władze Gdańska poinformowały o zwiększeniu budżetu dla tej inwestycji.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój linii tramwajowych w Gdańsku, a GPW [Gdańsk Południe - Wrzeszcz to inna nazwa projektu Nowa Politechniczna - dop. red.] to istotny element łączący taras górny i dolny naszego miasta - mówiła wówczas Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie możemy odkładać jego realizacji. Samo przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami to około dwa lata plus czas przeznaczony na budowę. Zamierzamy wystąpić o fundusze unijne na realizację tego projektu, tak jak to było w przypadku Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Mam nadzieję, że również z pełnym sukcesem.
Ostatecznie wybrana została oferta BPBK. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na opracowanie projektu na podstawie koncepcji firmy Mosty Katowice.

Przebieg Nowej Politechnicznej pod lupą GDOŚ



W tym miejscu warto przypomnieć, że przebieg Nowej Politechnicznej, a w szczególności miejsce jej wpięcia się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, jest kością niezgody między częścią okolicznych mieszkańców a urzędnikami.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje odwołanie od tej decyzji wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.

W lutym GDOŚ poinformował, że sprawa przedłuży się do 31 maja 2021 r., bowiem konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego.



Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Trasa potrzebna ale w przebiegu pod wiaduktem Rakoczego - czyli tak jak jeszcze chwilę temu miała iść

    • 9 1

  • Pani Prezydentko Sleksandro Dulkiewicz (2)

    Niech Pani tupnie nóżką. Wmawrowują Panią z tym tramwajem. Naprawdę warto zabrać się za kompleksowe uregulowanie dróg na Chełmie. Projekt tzw. Nowej Politechnicznej jest zgubą. Propozycja przebiegu jest kuriozalna.

    • 11 3

    • Czym tupnie? jaką nóżką? To zwykły kulfon.

      • 0 0

    • Dlaczego na Chelmie? Sa jeszcze inne dzielnice

      w miescie.

      • 2 0

  • Zacofane, prehistoryczne tramwaje. Wszyscy postępowi, bezstresowi, tolerancyjni dobrze wiedzą, że tylko rydwany i Mevo to jedyne rozwiazanie problemów komunikacyjnych.

    • 6 0

  • Jaśkówką zjazd a że tam pieruńsko z górki to w drugą stronę tramwaj by jechał... (1)

    ...Sobieskiego

    • 2 1

    • Przepisy...

      ...określają maksymalne pochylenie toru. W Polsce 5,0%, za granicą więcej. To decyduje, niezależnie od kierunku (pod górę czy z góry).

      • 0 0

  • przejazdy kolejowe na orunii zamiast politechnicznej (1)

    kiedy wreszcie pani prezydent dulkiewich zauważy ze po powodzi na orunii i w centrum gdanska i w planowanej modernizacji szlaku kolejowego gdynia warszawa na orunii miały być stworzone bezkolizyjne przjazdy tunele ale władze poczawszy od prezydenta Adamowicza i teraz pania dulkiewicz zapomianaja o orunii o zagrożeniu zycia ludzkiego jak stoja pod szlabanami karetki pogotowia ratunkowego i pojazdy strazy miejskiej pozarnej lepiej zadbac o niestosowny przejazd tramwaju niż zadbac o zycie ludzkie a na orunii argamedon remont sandomierskiej zamknięte szlabany na dworcowej i równej a do tego remont równej gdzi tu logika w planowaniu zapraszamy pania dulkiewicz na petle przy równej w godzinach 7 do 10 i 14 do 17 jak wygląda argamegdon a do tego zajęty częściowo pas za torami na równej bo tam stja wywrutki i koparka zapraszam radnych dzielnic y w to miejsce pomimo pandemii czekamy na ich odpowiedz wasze getto za torami

    • 10 2

    • Masz rację!

      • 0 0

  • Jeśli powstanie PKM na południe to ta trasa traci sens (1)

    Na Łostowicach wszyscy szumnie wlezą do pociągu a linia tramwajowa będzie woziła powietrze.

    • 14 3

    • Nieprawda

      Ja mieszkam na Ujeścisku i do pociągów będę miał za daleko. Za to tramwaj tuż obok - pojadę tramwajem do Wrzeszcza, przez trasę GP-W.

      • 0 2

  • budować budować i to jak najszybciej (3)

    • 83 40

    • Ciekawe (1)

      Jedna oferta za 8 mln a druga , która wygrała za 4 mln . Skąd takie olbrzymie różnice ??????

      • 8 1

      • Wycena ryzyka

        • 1 1

    • Czy to jakiś żart?

      Wydać grubą kasę na projekt i dojść do wniosku, że w sumie trzeba jeszcze raz wydać drugie tyle na to samo? Nieswoje pieniądze wydaje się łatwo, oj łatwo. Dziekuje pani dulska

      • 11 4

  • Ta droga jest niepotrzebna (3)

    Tramwaj powinien być poprowadzony aleją Żołnierzy Wyklętych.

    • 29 15

    • Ta, jasne, i co- woziłby ten tramwaj pieszych na obwodnicę...? (2)

      Serio pisząc to takie rozwiązanie przysłużyłoby się tylko mieszkańcom Niedźwiednika, ew. trochę Matemblewa- sory ale połączenie Piecek z Wrzeszczem obsłuży po prostu znacznie, znacznie więcej ludzi, i bardziej odciąży okoliczne ulice, odciąży też tramwaje które dotąd woziły stamtąd ludzi naokoło- przez Siedlce i Dw. Główny do Wrzeszcza...
      Niedźw. i Matemb. mają autobusy i pkm do wrzeszcza. Tramwaj by się zawsze przydał, ale to nie tak potrzebne jak połączenie z południem. Jeszcze połączyć Adamowicza z Ujeściskiem i zacznie to jakoś wyglądać.

      • 6 9

      • (1)

        Obecnie to Jaśkową Doliną dojedziesz szybciej do Wrzeszcza niż planowanym tramwajem. Jeśli zaś powstanie tam buspas to linia tramwajowa straci sens a z Łostowic ludzie dojadą PKM

        • 6 1

        • Niestety tramwaj jest źle wytrasowany

          Niepotrzebnie wydłużono trasę przez co autobus przez Jaśkową Dolinę będzie szybszy.
          Miasto samo skazuje ten tramwaj na porażkę (albo zlikwidują autobusy na JD i resztka ludzi w autobusach wsiądzie do samochodów).

          • 4 1

  • Wybudujemy tę drogę, o ile w ogóle za 20 lat (2)

    Ale drwale wycinający drzewa pod nią i z 50 metrowym zapasem pojawią się za tydzień

    • 55 13

    • Dlatego ze drzewa wolno wycinac tylko kilka miesiecy w roku.. I te terminy sie wykorzystuje.

      do przygotowania terenow pod inwestycje.

      • 1 0

    • Tak było na nowej bulonskiej.

      Wykarczowano wiele drzew, gdzie teraz są kompletne nieużytki bez żadnych sieci technicznych pod ziemią.

      • 13 3

  • co się musi stać by urąd miasta liczył się z wolą mieszkańców (6)

    Dlaczego projekt tak nie akceptowany przez ogół meszkańców zaczyna wchodzić w życie do realizacji. W jaki sposóbzaspołeczeństwo maopiniowac sugerowane projekty. Od lat we wszystkich uwagach opiniach, rozmowacgh sugerowany jest przebieg linii tram,wajowej po trasie pl. Konorowskiego- grunwadzka ( z odgałężieniem na Gdańsk i Oliwę) ku studzienki- Korena. Droga prosta wymagająca przejścia z drogi naziemnej (od placu komorowskiego do wiaduktu) oraz odcinka podziemnego (tunel od wiaduktu pod grunwadzką do petli przt Jantarze (podziemna) skąd prosta droga ku studzienki ( tunelem na morenę. kosztowne ale proste i wygodne. Trzeba tylko wyburzyć dom Handlowy "Jantar"- nieudany projekt w centrum miasta
    Trzeba zatrudnić ludzi z wizja całości miasta. Linia tramwajpwa nie może oddzielić politechniki od miasta!!! Centrum z linią przesiadkową na styku Grunwaldzkiej i drogi ku stuzienki stwarza akowe możliwości . A linia tramwajowa gdańsk- Oliwa wcześniej czy później zejdzie do tunelu(sic!!!)

    • 16 14

    • Aha

      Dlaczego mieszkańcy Wrzeszcza maja decydować o całości?
      Skoro Pani na stacji może zmienić zawód, ludzie z tej ulicy mogą się przeprowadzić :)

      • 1 3

    • skąd wiesz, że projekt nie akceptowany przez większość mieszkańców? (1)

      Parkingowy ci to powiedział?

      • 2 3

      • Bo mieszkańcy BGW nie zgadzają się by tramwaj mieć pod oknami. To wystarczający powód by tam nie było owej linii. Traktujmy mieszkańców po równo a nie dzielmy na tych z centrum których słuchamy i resztę której już nie za bardzo

        • 3 2

    • Nie akceptują tego leśne dziadki z Wrzeszcza . Reszta jest zdecydowanie za .

      • 2 5

    • Politechnika już się oddzielila. Adamowicz podarował polibudzie całą ulicę Siedlicką!!! Bramy z obu stron i niemalże zasieki. Ani ta politechnika taka genialna ani warta żeby pod nią ustawiać okoliczny ruch.

      • 3 3

    • Jak to?

      Były wybory, trzeba było wybrać inaczej, a nie teraz narzekać. Większość wybrała obecne władze.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane