• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wykonawca straci na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
9 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego. Budowa wiaduktu nad al. Grunwaldzką, element Trasy Słowackiego.

Spółka Hydrobudowa Polska straci na wykonaniu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego co najmniej 9 mln zł - tak zakłada jej właściciel. Firma wciąż nie uregulowała płatności z podwykonawcami.



Na wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego oddano do użytku fragment tzw. ul. Nowej Kościuszki.

Dwa powstające odcinki Trasy Słowackiego w Gdańsku: prawie 3,5-kilometrowy we Wrzeszczu i ponad 2-kilometrowy w Brzeźnie, to dwa różne światy.

W tym pierwszym dzieje się niewiele, gdzieniegdzie można zobaczyć kilku robotników, ale maszyny budowlane przede wszystkim stoją na poboczach. Ten odcinek buduje Hydrobudowa Polska, o której w kwietniu pisaliśmy, że ma poważne problemy z płatnościami w stosunku do swoich podwykonawców.

Zgoła inaczej wygląda plac budowy Drogi Zielonej w Brzeźnie, gdzie nad przebiegiem prac czuwa firma Budimex. Tu nawet w ostatnią sobotę pracowali robotnicy, a po placu budowy uwijało się kilkanaście maszyn budowlanych. Na własne oczy widziało to tysiące mieszkańców, którzy zmierzali do Nowego Portu na inscenizację bitwy morskiej o twierdzę Wisłoujście.

Czy kłopoty Hydrobudowy nie zakłócą budowy Trasy Słowackiego?

Z czego wynika ta różnica? W jakiejś mierze także z tego, że - jak podano już oficjalnie - Hydrobudowa Polska (spółka córka Grupy Kapitałowej PBG) realizuje gdański kontrakt ze stratą. W przetargu zażądała za budowę prawie 3,5-kilometrowej drogi 159 mln zł, podczas gdy konkurenci złożyli oferty od 163,8 do 280 mln zł. Już wiadomo, że to zbyt mało, by kontrakt pokrył koszt zleconych prac.

W komentarzu do raportu rocznego Grupy Kapitałowej PBG czytamy, że grupa wytworzyła rezerwy na pokrycie strat związanych m.in. z budową Trasy Słowackiego w Gdańsku. Ile? Co najmniej 9 mln zł.

- Jest to związane z kilkudziesięciuprocentowymi wzrostami cen materiałów i surowców potrzebnych do realizacji kontraktów drogowych, których na etapie oferty nie można było przewidzieć - mówi Kinga Banaszak-Filipiak, rzecznik prasowy PBG.

Nie oznacza to na razie podwyższenia kosztów budowy dla miasta. - Szacunki Hydrobudowy dotyczące własnych strat nie mają wpływu na podpisywanie aneksów do kontraktu. Firma, która startuje w przetargu musi oszacować koszt prac i w szacunku zawrzeć swoje ryzyko - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, inwestora budowy Trasy Słowackiego.

Problem w tym, że zobowiązania Hydrobudowy Polska wobec podwykonawców pracujących na budowie wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego nadal nie są uregulowane. - Firma zalega nam z płatnością w kwocie ok. 3,8 mln zł - mówi Marcin Ceglarek, dyrektor do spraw finansowych gdańskiego oddziału firmy Strabag. To ta firma jest najważniejszym podwykonawcą na tej budowie.

- Otrzymaliśmy zapewnienie od władz Hydrobudowy, że wszelkie zobowiązania zostaną uregulowana do 10 maja br. Jeśli tak się nie stanie, zwrotu poniesionych kosztów będziemy domagać się w sądzie - zapowiada z kolei Maciej Konopka, dyrektor gdańskiego oddziału Strabaga.

Już od dłuższego czasu miejska spółka GIK, która jest inwestorem budowy Trasy Słowackiego, płaci niektórym wykonawcom z pominięciem Hydrobudowy. Gdyby nie to, prace na tym odcinku, którego przejezdność na Euro zapowiadano wielokrotnie, dawno by już całkowicie stanęły.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (189) 2 zablokowane

  • Słowackiego - od początku robót budowlane były nie do wykonania za taką cenę jaką zaproponowała Hydrobudowa Polska

    Wygrywając przetarg na budowę trasu Słowackiego za połowę wartości kosztorysowej Hydrobudowa była od razu na przegranej pozycji i liczyła się ze stratą ,
    miasto też musiało wiedzieć że za taką cenę nie da się wybudować ulic,trzech przejść podziemnych i mostów nad Grunwaldzką i torami koleji , ale miasto nie weryfikowało cen Hydrobudowy tylko szybko podpisali umowe ciesząc się że zarobili na głupocie firmy budowlanej która za wszelką cenę chciała złapać robotę. Teraz nie zapłaci podwykonawcą , pozostawi trasę nie zakończoną , ogłosi upadłość bo to im się opłaci a miasto zostanie z pasztetem i następne miliony wyda na dokończenie Słowackiego.
    Przetarg robiona na ostatnią chwilę przed EURO , a można było to tak zrobić żeby był czas na przeanalizowanie ofert , i żeby wybrać firmę która prawidłowo w wycenie ujeła koszty budowy , przecież było dużo firm biorących udział w przetargu , ale po co miasto ma żetelnie pracować kiedy głupie prawo jest po ich stronie , bo mają zapis że wygrywa najtańszy a nie prawidłowo przygotowana wycena przetargowa.
    Wszyscy wiedzieli że założenie przetargowe już od dawna nie spełniają się wygrywają przetargi firmy i powodują straty , nie płacą podwykonawcą , ogłaszają upadłość albo ratująć się przed upadłością pakują się w następne roboty za pół ceny aby tylko być na rynku , a najgorsze są firmy które są na giełdzie papierów wartościowych .
    Te firmy żeby zamydlić oczy udziałowcom wygrywają przetargi za 50%,60% wartości robót kosztorysu inwestorskiego i z rynku eliminują firmy które by wybonały roboty budowlane za pieniądze realne a nie jak kolosy za wirtualne .
    Prokuratura powinna zainteresować się wszystkimi przetargami z ostatnich 6 lat , zbadać te firmy giganty z urzędu i osądzić za oszustwa . Przez te firmy mali wykonawcy zostali doprowadzeni do bankructwa , a państwo nie otrzma podatku dochodowego bo większość firm w końcu padnie , bo straty z jednego kontraktu nie załatwi drugi za 60% wartości robót wygrany kontrakt. KTOŚ POWINIEN ZABRAĆ SIE ZA TE FIRMY I DOKŁADNIE SPRAWDZIĆ ICH KSIĘGI RACHUNKOWE.

    • 4 0

  • Ale............... się narobiło

    PISDZIELI czy waginZIELI jedo i drugie takie same. A głupota GIK jest gigantyczna jak trasa Słowackiego. Matoły urzędowe uchwaliły że zrobią sobie dobrze a wyszło jak zawsze. Ani kasy ani przyjemności tylko wstydu jast tyle jak wielka jest głupota urzedowa

    • 1 0

  • Przetargi !

    Tak , Prokuratura powinna zainteresować się przetargami z ostatnich lat! . Hydrobudowa nie założyła wzrostu ceny kruszywa o 400%. Tego nikt nie mógł przewidzieć Ktoś z komentujących już podsunął słuszną uwagę , aby GIK zgłosił firmy kooperujące / kruszywa/ do UOKiK.To jest celowe niszczenie firm - konkurencji .Kto z tym wreszcie zrobi porządek.

    • 1 0

  • problem jest w przepisach

    związanych z przetargami. Z tego co wiem przepisy mówią, że trzeba wybrać najtańszą ofertę, więc firmy w przetargach bardzo zaniżają cenę, żeby tylko wygrać, z założeniem, że jakoś to będzie jak wygramy. A jak się nie wyrobimy po tej cenie, to najwyżej nie zapłacimy podwykonawcom. Może się całkiem na tym nie znam ale niemal bym się mógł założyć, że właśnie tak to wygląda.

    • 0 0

  • Ja chcę budować mam doświadczenie,

    budowałem socjalizm.

    • 0 0

  • Co robi prokuratura ?

    Kto rządzi tym bałaganem.

    • 0 0

  • Ciekawe kiedy zaczną karać komisje przetargowe.

    Ta głupota ogarneła CAŁĄ POLSKĘ

    • 0 0

  • STRACI???

    RACZEJ MOŻE WYBUDUJE ZA NORMALNĄ CENĘ A NIE CENĘ Z KOSMOSU!!! JEŚLI NAZYWACIE OBNIŻKE Z KOSMOSU DO NORMALNEJ CENY STRATĄ TO GRATULUJĘ polakOWOŚCI I PRZEMILCZĘ BO TAK TO TYLKO W POLSCE

    • 0 1

  • Tutaj GIK może wypłacić kase podwykonawcą, ale

    GDDKiA już na A2 nie może, DZIWNE? Nie politycznie nikomu nie zależy.
    Władza ma obywateli w d..ie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane