• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • A zajezdnia na Łąkowej? (2)

    Nawet tory tam nie dochodza,ciekawe czy cos sie tam dzieje?

    • 6 3

    • no i co w związku z tym ? (1)

      • 2 2

      • będą nowe rozkłady jazdy....jeden tramwaj na godzinę :D

        • 0 2

  • a Niemiec płakał gdy sprzedawał

    ..... ze śmiechu!

    • 11 3

  • widziałem wczoraj w Gniewie na DK 91

    oczywiście Kociewiaki mi nie uwierzyły, że jechał tramwaj

    • 7 0

  • złomiarze

    Mi się wydaje że złomiarze je " odtransportują "

    • 1 0

  • :)

    Zabierają Stare tramwaje, pytanie co teraz będzie jeździć na Stogi, bo na pewno nie nowe pesy... Moje miasto takie piękne. :)

    • 14 2

  • Pracownicy Urzędu Miasta i ZTM dyżurują

    i wypisują tu hymny pochwalne na temat złomu z Niemiec znanego jako Dortmundy. Tymczasem stare Konstale właśnie złomowane mają od nich gorsze silniki, hamulce i są w dużo gorszym stanie, ale wnętrze mają duuuużo wygodniejsze. Za zakup złomu z Niemiec ktoś powinien pójść do pudła.

    • 9 4

  • to ja

    chce te tramwaje skoro warte są tyle co ważą

    • 4 0

  • a na zaspie już stoją hihi :D

    • 2 0

  • Po co to złomować (1)

    W Gdyni nie ma nawet takich 105Na. Gdyby oddać im te tramwaje nawet za darmo to byłby zalążek nowoczesnej komunikacji szynowej w tym mieście

    • 14 0

    • w Gdyni zrobiliby z nich trolejbusy

      jako emanacja polskości, modernizmu i boskości Gdyni

      • 2 0

  • BEZ SENSU (2)

    te tramwaje mogly pojezdzic jeszce kilka lat , jedne z najlepszych
    Przyjemnie sie w nich jechalo szczegolnie z tyłu przy oknie ( w nowych tramwajach nawet okien porzadnie nie mozna otworzyc:D) powinni zostawi kilka chociaz sztuk bo to jest kawal histori gdansk ... jechaly w kazdych warunkach nawet z niezla predkoscia . Gdanskie stopiątki

    • 11 7

    • Co ty za Brednie gadasz?! (1)

      chcesz sobie jeździć takimi trupami to sobie kup jeden i zapie.dalaj po wsi ,mamy już dość tych zdechłych zimnych złomów

      • 2 7

      • Do komentarza wyżej. Co ty gadasz. Dortmundem nigdy nie jechałeś chyba...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane