• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • cyt: "m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel."

    wymiana 105-tek na 20 lat starsze strupy, zapierdziane przez Niemców ! Nic od 1989 roku się pod tym względem nie zmieniło ani w Gdańsku / Poznaniu / Szczecinie ani Krakowie, jedynie Wrocław i Warszawa do końca eksploatowały 13N i 102Na do ich śmierci technicznych, i jeszcze jedno miasto którym okazała się Częstochowa, zaś cała reszta musiała "błysnąć" na tle Europy i skasować swój rodzimy tabor by zastąpić go g*wnem w nowym opakowaniu, nawet Czesi się tak nie hańbią a ich tramwaje "tatra" znane są na całym świecie również na wschodzie.

    • 1 0

  • Stare niemieckie tramwaje są lepsze od nowych z Pesy (14)

    Więcej miejsc, lepszy układ uchwytów i przegród szklanych (dla osłony przed wiatrem gdy drzwi są otwarte), szybsze zamykanie drzwi po otwarciu. Generalnie wygodniej mi się w nich porusza niż w Pesach.

    • 122 182

    • Jedno wielkie g*wno

      • 0 0

    • tam projektuje sie (1)

      Tramwaje dla Tych co nimi beda jezdzic a u nas musza sie podobac zewnetrznie. ..

      • 26 2

      • ?

        Co mają Tychy z tym wspólnego?

        • 1 1

    • Polak

      Oczywiście! Napędzajmy jeszcze niemiecki rynek zamiast nasz, a potem oczywiście ponarzekajmy że mało płacą, że prace nie ma....

      • 1 0

    • Ironia na 100%

      • 2 0

    • No właśnie raczej nie bardzo, w przypadku dortmundów projektowano je chyba żeby wozić niemieckich emerytów poza godzinami szczytu. Rozumiem, że to twoja opinia, ale nie wiem jakim cudem ktokolwiek mógłby uznać, że ich rozkład poręczy jest przyjazny dla pasażerów. Przed modernizacją nie było ich prawie wcale, po modernizacji nadal są idiotycznie rozmieszczone - na przykład w tłoku wszyscy pchają się do poręczy przy oparciach foteli bo poręcze pod sufitem są za wysoko. Najlepszy układ poręczy był właśnie w starych tramwajach, które są teraz złomowane, gdzie się człowiek nie obrócił można było się czegoś chwycić albo oprzeć. Pod tym względem dalej jest długo długo nic i są PESY, a dortmundy dopiero na szarym końcu. Dla podróżujących na stojąco, którzy w godzinach szczytu stanowią przecież większość, dortmundy to istny koszmar.

      • 12 1

    • (2)

      Zgadzam się, że PESA jest taka sobie. Niemieckie maszyny są dużo bardziej funkcjonalne dla pasażerów.

      • 33 26

      • Znacie takie słowo m" ŻÓŁĆ" ?

        Jedynie w polskim języku takie występuje, i to jest słowo bardzo dobrze oddające charakter Polaków, narzekać, jęczeć, tęsknić za minionym, wszystko kontestować i z wszystkiego być niezadowolonym, i właśnie ta "ŻÓŁĆ" tak wam sie ulewa i was zalewa kropla po kropli, i tak p...cie bez sensu, stare IKARUSY też wg was były lepsze nawet od ukochanych przez was niemieckich MERCEDESÓW, ale teraz eureka, stare poniemieckie Dortmundy są lepsze od polskich , nowoczesnych przestronnych, klimatyzowanych w pełni niskopodłogowych PESS czy JAZZ DUO.
        A niech was ta "ŻÓŁĆ" ZALEJE PO SAME USZY, NIEUDACZNICY I NARZEKACZE !!!

        • 23 8

      • Hm

        Może rzadko podróżuję tramwajami... ale mi się w Pesach bardzo podoba :) A jeśli chodzi o N8C, to przynajmniej te z Dortmundu, przed modernizacją były duuuuuuuuuużo ładniejsze..

        • 19 6

    • Szkoda... (1)

      Niby stare i wysłużone ale bardzo lubiłem nimi jeździć. Wygodne siedzenia, dużo miejsc stojących i nieszczelność drzwi i okien która sprawiała że zimą nie było za gorąco a latem był przewiew. Zdecydowanie wole konstale od dortmundów i swingów.

      • 26 18

      • i nie PiIIIIIIiiiiiiiiiiSSSsssssssszzzzczały jak Pesy..;.

        Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiskkk

        • 8 3

    • i niemiec plakal jak sprzedawal (2)

      • 43 7

      • Do dziś dzwoni posłuchać, jak przetwornica chodzi, a w śmietniczkach były Ferrero Rocher.

        • 36 2

      • płacze to twój niemiec

        jak go w kask tłuczesz

        • 33 6

  • Do wszystkich pasażerów (1)

    Ludzie ogarnijcie się proszę , bo przykro mi się robi gdy czytam te komentarze.105tki najbardziej awaryjne wozy. Codziennie psują się itd itp , więc dlaczego mają zostać?.Jesteście chorzy jak ten kraj.Tyle w temacie.Pojęcie zerowe o stanach technicznych pojazdów a do pisania bzdur bydło pierwsze leci

    • 3 3

    • Chory to ty (...) jesteś. 105na się najrzadziej psują i są najwygodniejsze

      • 1 0

  • Fakty Sukces jak nic (1)

    • 0 1

    • O tak fakty dobre graty ida w odstawke

      • 0 2

  • Ekstra

    • 0 1

  • Tramwaje gdańskie 105 (4)

    Z tego co wiadomo firma która kupiła te wagony chętnie odsprzedaje ciekawostki kolekcjonerom :) moze zamiast płakać bo to i tak nic juz nią da to moze lepiej sie zgłosić i cos odkupić zeby powiększyć swoją kolekcje.???

    • 2 0

    • Lol

      • 0 0

    • Fakty takie stare odchodzi nowe nadchodzi i w tym.Sukces

      • 0 2

    • Cała gratka dla kolekcjonerów

      • 2 0

    • Dobry pomysł

      • 2 0

  • Szkoda takiego sprzętu-przerobic na kutry patrolowe dla M.W. w Warszawie (2)

    Nalezy uszczelnić silikonem,przyczepić torpedy,karabiny,radar i na Bałtyk-niech strzegą naszych granic..........

    • 0 0

    • Na kutry lepiej nie

      • 0 0

    • Sukces Fakty najlepsze

      • 0 1

  • złomowanie 105tek (2)

    W Gdańsku zrobiono juz błędy ze starszymi tramwajami - np. Kowbojki jeżdżące niegdyś z Oliwy do Jelitowa. Nie powtarzajcie błędu. Chociaż jeden zachowajcie dla celów "muzealnych". Kosz niewielki a kiedyś będzie ciekawostką tym bardziej, że technika idzie tak szybko do przodu.

    • 2 0

    • Sukces i Fakty ciekawe

      Sukces jest nowe tramy w tak krótkim czasie

      • 0 0

    • Spokojnie

      Spokojnie jeszcze 50 wagonów jest

      • 0 0

  • Sukces! Zamieniamy 30 letnie wagony na 20 letnie! (8)

    • 131 15

    • chyba lepiej zmienić 30 letnie ledwo jeżdżące i rozpadające się , na 20 letnie jeżdżące i trzymające się kupy ;).Aczkolwiek i tak śmiech na sali ;)

      • 0 0

    • zmieniamy 30-letnie polonezy (2)

      na 20-letnie golfy

      • 31 5

      • Jednym słowem głupota.

        • 1 0

      • 20-letni golf to potęga w GKA

        • 22 1

    • (2)

      Tylko że te Helmuty przewyższają technologią 105-ki o lata świetlne.
      Konstrukcja oraz sterowanie oraz elektronika to jak byś porównał Japonię do Kambodżę.

      A jak bys miał chociaż odrobinę wiedzy to BOMBARDIER które jeżdżą 3 szt w GD to kopia HELMUTA tylko że nowsza technologicznie.

      Wiec przestań się wypowiadać na tematy które nie masz zielonego pojęcia, bo nie zabłysłeś w towarzystwie :)

      • 25 5

      • motorniczy doniczego wiecej najwyrazniej sie nienadajesz jak do naciskania pedała bo nawet kiierownicy niemasz (1)

        porównujesz produkt prlu do zachodniej technologi??Gdybyś miał choc mózg blondynki bys tego nie robił ,ale najwyrazniej nie masz .I ajkim cudem Polskie firmy sprzedaja swoje pojazdy na zachodzie skoro tao takie kiepskie jest?

        • 0 12

        • A Tobie radzę podciągnąć się z ortografii . Aż żal ściska, jak czyta się Twoje wypociny.

          • 5 0

    • takie sa wszystkie sukcesy Budynia ,Tuska ,Kopacz czy innych niekompetentnych urzedasów partyjnych

      • 9 15

  • A dlaczego złomowisko po Toruniem ? U nas "Litewska " by sobie nie poradziła?Byłoby bliżej i taniej!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane