• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • Czyli tu po prostu chodziło o kasę (41)

    A wy uwierzyliście w kity że rotacja itp. Pieniędzy im brakuje!

    • 447 72

    • Jak nie wiadomo o co chodzi, zawsze chodzi o kasę (6)

      Teraz kupią auto do kontroli, zwolnią kilku kontrolerów, znów zarobią

      • 40 2

      • Zwolnić 120 000 urzędników z PO (3)

        • 17 10

        • zatrudnić 240 000 nieudaczników z PiS (2)

          • 25 10

          • Ci nieudacznicy... (1)

            ...dają łupnia tym z peło, że aż miło.

            • 4 5

            • Tak dają zwłaszcza w nabijaniu sobie kasy, przerośli ich ze 50 razy

              • 2 0

      • zwolnić nie zwolnią, zatrudnią dodatkowych do kierowania autami - nie znasz Gdańska chyba (1)

        większe wpływy będa wymagały większych kosztów i że w Gdańsku je wygenerują to nie mam najmniejszych wątpliwości.

        • 22 1

        • Albo drugi ECS wybudują

          i zatrudnią kogo trzeba

          • 6 4

    • zauważ, że wielu nie rotuje tylko rezygnuje z przyjazdów samochodem do centrum, dzięki temu jest więcej miejsc (2)

      • 5 2

      • I bardzo dobrze (1)

        • 1 1

        • Paradoksalnie dla miasta to wcale nie jest dobrze.

          Bo pieniądze, które zostawililiby w centrum wydadzą w innym miejscu. Pytanie czy chcesz, żeby w centrum były tylko firmy dysponujące największymi funduszami typu sieciówki a nie małe sklepiki z lokalnymi kupcami? Upodabniając się do tego co jest wszędzie miasto traci swój urok i charakter.

          • 3 2

    • Zrób na złość - przesiądź się na tramwaj (4)

      Proponuję wszystkim zapłakanym w samochodach po 100k

      • 15 21

      • Chciałbym tylko zwrócić uwagę że dziś samochód (nowy) za 100k to zwykły kompakt, auto klasy C w dodatku średnio wyposażone, a więc te 100k to nic nadzwyczajnego

        • 2 0

      • (1)

        Juz dawno robie na zlosc i w ogole nie jezdze w strefy. Tak samo jak na nowe osiedla. W obu miejscach jestem niemile widziany wiec sie tam nie pcham ani samochodem ani niczym innym.

        • 13 0

        • Brawo. Nareszcie dotarło.

          • 2 8

      • Nie da sie

        • 1 2

    • (12)

      Masz rację chodzi o kasę , żeby dużo nie płacić załatwiam szybko sprawę i odjeżdżam . U mnie też z kasą nie jest za różowo dlatego tak robię .

      • 13 5

      • to nic nowego (11)

        zawsze gdy przyjeżdzałem coś załatwic to po załatwieniu sprawy odjeżdżałem. nie wcześniej i nie później.
        Teraz robię tak samo tylko że kosztuje to więcej.

        • 29 4

        • (10)

          Gratuluję , ja staram się załatwić sprawę szybko i odjechać . Nie chodzę więc np. po sklepach w których nic nie zamierzam kupić , kupuje co zaplanowałem i odjeżdżam . Każdy ma swoje sposoby na życie.

          • 9 2

          • A teraz przyjedziesz rowerem albo przyjdziesz pieszo (9)

            I oprócz załatwienia sprawy wydasz mnóstwo kasy na przyjemności. To właśnie dlatego lokalny biznes zarabia lepiej po wyrzuceniu samochodów i po oddaniu ludziom przestrzeni publicznej.

            • 3 13

            • Mylisz się. (2)

              Do kina wolę pojechać do Alfy, gdzie nie płacę za parking, a jak mam ochotę na piwo czy pójść do restauracji z żoną czy ze znajomymi to wybieramy Sopot. W centrum Gdańska "dla przyjemności" nie byłem już kilka lat. Jak ktoś nie chce moich pieniędzy to ja się prosić nie będę.

              • 6 1

              • (1)

                Ok, to jest Twój wybór, który szanujemy. A nadal zapchane śródmieście pokazuje, że wielu wybiera po staremu.

                • 3 1

              • Poczekajmy na 'po sezonie'.

                Zapchane śródmieście jest głównie przez turystów. Potem będzie hulał wiatr.
                Z resztą, w Gdańsku wszystko się robi pod turystów a nie mieszkańców.

                • 4 1

            • (3)

              Jedyne powody dla ktorych musialem zawitac w ciagu ostatnich kilkunastu lat w centrum to kilka wizyt w NFZ i kilka w urzedzie. Wiecej nie musze i nie bede tam zagladal skoro nie jestem tam mile widziany. Jednoczesnie zwracam uwage zadowolonym ze stref, ze do Ergo Areny, ktora mam pod nosem mozna dojechac SKMka, tramwajem i autobusem wiec nie trzeba mi rozjezdzac pod blokiem trawnikow i wjezdzac na parkingi, przed ktorymi jest zakaz wjazdu.

              • 8 1

              • (2)

                Rób zdjęcia i wysyłaj do SM. Bądź przygotowany na bycie wezwanym na świadka i na złożenie zależalenia na umorzenie z powodu niewykrycia sprawcy, ale nie odpuszczaj.

                • 4 1

              • (1)

                Dzwonilem wiele razy z informacja, ze na jednym tylko parkingu jest kilkadziesiat samochodow bez wymaganego identyfikatora. I co? I nic.

                • 1 1

              • Trzeba dzwonić do SM, do policji, do urzędu miasta a potem jest skarga na bezczynność i droga sądowa. W końcu ktoś tam doda dwa do dwóch że jednak przjejście się i wystawienie mandatów będzie prostsze niż produkowanie pism. A i trzeba do mediów żeby piętnowały i wywierały presję, jesli będzie presja wyborców to będzie działanie urzędników.

                • 1 0

            • (1)

              Przyjechałbym pociągiem ale rozebrano linie kolejową i wybudowano ścieżkę rowerową aby rowerzyści mieli gdzie jeździć

              • 4 3

              • dlaczego kłamiesz?

                ile ci płacą za trollowanie antyrowerowe? Nie tylko kłamiesz, ale piszesz bzdury nie mające oparcia w rzeczywistości.

                • 4 6

    • Tobie Janusz nigdy o kasę nie chodzi. Ty jesteś filantrop, altruista. (2)

      A na wszystkim to tak się normalnie znasz, że chyba nawet wiesz jak się mówi na parasol po rumuńsku. W każdej sprawie ekspert! Twoja stara to musi mieć z tobą ciężko.

      • 8 8

      • No nikt mi za posty ani za prowadzenie fanpejdża nie płaci (1)

        To z dobrego serduszka, dla Was

        • 7 3

        • a kasa z PiS od Andrzejka pod stołem to co?

          • 1 0

    • (2)

      jest kasa jest rotacja jest sukces

      • 2 2

      • jaka rotacja? (1)

        są puste miejsca a nie żadna rotacja!

        • 1 2

        • Jak są puste miejsce to też dobrze, znaczy zaparkujesz bez problemu.

          • 3 3

    • od poczatku

      Od początku było wiadomo, że chodzi o kasę. Mieszkańcami w tym mieście nikt w UM się nie przejmuje, to tylko pretekst i wymównka

      • 4 1

    • (1)

      bardziej o zniechęcenie karyny z sebiksem do przyjazdu do miasta

      • 12 13

      • dobrze, niech siedzą u siebie na kaszubach

        • 1 3

    • I to cię zaskoczyło!!! Rozwalali pieniądze na lewo i prawo na ideologiczne hucpy i w kasie pusto

      • 4 1

    • Rotacja to będzie ale w Ratuszu

      • 7 1

    • Szkoda,ze za te pieniądze nie remontuje się bieżących miejsc parkingowych

      i nie buduje nowych, które by zwiększyły wplywy

      • 10 1

    • kto jeżdzi co centrum - co tam można załatwić, kupić .....

      a jak ktoś chce przyjechać na spacer to może po godz 20 gdzie parking już darmowy ...poza tym taka władza gda powinna zostać odwołana jak nie potrafią znaleźć oszczędności w biurokracji

      • 11 0

  • mieszkaniec (6)

    uważam, że to bardzo dobrze, że wprowadzili opłaty 7 dni w tygodniu i znacznie je podwyższyli. Kasa pójdzie (teoretycznie) na dobry cel, ludzie w końcu będą płacić za parkowanie w centrum w weekendy (że do tej pory było to za darmo, to absurd). No i choćby na samych Długich Ogrodach w końcu jest jakiś porządek, nie ma nas sr*nych aut wszędzie. Jak ktoś nie chce płacić, to sobie parkuje gdzieś w d na klepisku i w błocie. Nie ma sprawy. Zapłaciłem abonament 240 zł za dwa lata z góry i mam gdzie parkować.

    • 3 26

    • (4)

      Wiec teraz siedz w swojej dzielnicy i nie rob tloku w innych miejscach.

      • 3 2

      • oczywiście (3)

        powiedz mi, po co mam jechać np na Morenę, albo jakieś południe "Gdańska":) Mogę tam pojechać rowerem albo uberem, a pod marketem w tej dzielnicy i tak mam parking za darmo. Gdzie mam jechać, to mam parking za darmo. To Wy płacicie, jak przyjeżdżacie do mnie, bo śródmieście jest atrakcyjne i wali tu aż za dużo aut.

        • 1 3

        • (1)

          Atrakcyjne dla kogo? Od dawna tam nie pojawiam się, wolę na plażę, do lasu, na spływ rzeką. Chyba mało kogo już rajcuje tandetny jarmark, czy spacer Długą ile można?

          • 2 1

          • na plaży masz też płatne parkingi

            • 0 0

        • To interesuje tylko turystów.

          Po sezonie to co najwyżej będziesz mieć dracych się studenciaków pod oknami. Wtedy zapłaczesz jakim byłeś głuocem, że dałeś się wydymac na kasę wnioskując o spp.

          • 1 1

    • Kasa pójdzie na dobry cel :-):-):-)

      Jesteś naiwny.

      • 4 2

  • byłem za jestem przeciw (2)

    Byłem za płatnym parkowaniem bo wydawało mi się, że to jednak wymusza jakąś rotację. Otóż może i wymusza po sezonie ale nie w jego w trakcie. Okazuje się, że przyjezdni/turyści zapłacą każde pieniądze za możliwość zaparkowania. I tak aby załatwić sprawę w swoim banku PekaO S.A. na Garncarskiej muszę, po podwyżce, zapłacić niemały-dodatkowy podatek za to, że przyjechałem autem. Jeśli ktoś powie "a mogłeś jechać kolego środkami komunikacji miejskiej" to proponuję niech ta mądrala przejedzie się tą komunikacją z Guderskiego do centrum to pogadamy. To jest dramat i na dodatek dramat z przesiadką na tramwaj na górnej Oruni bo połączeń bezpośrednich w zasadzie brak. Mieszkam tu, płacę tu podatki i jeszcze tak się ze mnie zdziera. Jak pomyślę, że mam takie pieniądze wydać na parking to nawet ze spacerów po Starówce/Głównym Mieście rezygnuję.

    • 20 4

    • Zmień bank na ten bliżej domu! (1)

      Policz swój czas na dojazd, paliwo, parking wyjdzie że Drożdży bank będzie Tanszy!!

      • 1 2

      • Mam 21 wiek

        a koleś musi jeździć do banku

        ja w swoim jestem raz na 3 lat a mam tam konto osobiste + firmowe i naprawdę wykonuję mnóstwo transakcji itp

        • 0 2

  • Bilety godzinne na ZKM są po 4.40, a nie po 3.80

    Trochę prawdy nie zaszkodzi. Bilety godzinne w Gdańsku na ZKM są po 4.40 zł, a nie po 3.80 jak tutaj podano. Ciekawe w jakim celu? Jak piszemy to zgodnie z prawdą.

    • 6 0

  • Jak czytam,

    ,że Ola robi coś na wzór Warszawy to śmiać mi się chce.

    • 7 0

  • a mnie wkurza to wklepywanie nr rejestracyjnego

    po pierwsze primo, nie mam ochoty przekazywac do jakiejs bazy danych gdzie parkowalem i kiedy, wrrzucam kwitek za szybe i juz... po drugie primo.. ultimo.. te maszyny dziala tak z pupy... ze poprawne wklepanie rejestracji potrwafi trwac minute.. no kurde jest XXI wiek..

    • 10 1

  • Złodziejskie miasto !!! (3)

    Nic dodać nic ująć.

    • 13 6

    • (2)

      A jakby miasto nie pobierało opłat i parkowanie byłby gratis, to myślisz że dla Ciebie starczyłoby miejsca?

      • 3 2

      • (1)

        nie wspominając że wszystko jest kosztem. ty nie płacisz ale miasto czyli mieszkańcy za to muszą zapłacić.

        • 0 4

        • jak? za co?

          • 1 0

  • ścieżka rowerowa na ul. Kartuskiej (2)

    ..to moze doczekamy sie obiecywanej ścieżki rowerowej na ul. Kartuskiej na odcinku od Jasienia do Siedlec :-(

    • 7 9

    • podbijam (1)

      gdzie ona jest ?

      • 0 0

      • Na adamowicza.

        • 1 0

  • (1)

    Bardzo mnie ciekawi na jakie to potrzeby pieszych przeznaczą te pieniądze? Ja poproszę o więcej śmietników. Syf na trawnikach bo ludzie nie mają gdzie wyrzucić papierka bądz puszki. A nasadzeń chyba wystarczy bo Miasto nie ogarnia, tego co już rośnie!

    • 28 0

    • O to to.

      Polikwidowali wszędzie śmietniki i wymagają żeby po psach sprzątać a nie ma gdzie g*wna wyrzucić...

      • 2 0

  • 10min...

    Taaa i darmozjady chodzą parę minut przed 17 i drukują...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane