• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieżowiec na Młodym Mieście ma pozwolenie na budowę, ale budowy nie będzie

Ewa Budnik
15 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Pierwszy budynek biurowy z kompleksu planowanego przez Cavatinę powstanie od strony ulicy Jana z Kolna - bliżej Węzła Kliniczna.
  • Budynki biurowe przy ul. Jana z Kolna swoją architekturą mają nawiązywać do stoczniowego otoczenia.
  • Docelowo przy torach tramwajowych za sprawą Cavatiny staną trzy budynki.
  • Biurowce osłonią od strony drogi halę Aluship.

Deweloper Cavatina ma pozwolenie na budowę wysokiego na około 90 metrów wysokościowca na Młodym Mieście. Jednak nie może budować, dopóki nie zakończy się procedura wpisu do rejestru zabytków terenu, na którym ma powstać budynek. Wcześniej rozpocznie się połączona z przebudową dróg budowa kompleksu biurowców wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska.



Czy przy Marynarki Polskiej i Jana z Kolna powinny powstawać biurowce?

Deweloper Cavatina plan budowy wysokiego na 97 metrów budynku u zbiegu ulic Jana z Kolna i Popiełuszki ogłosił na początku grudnia 2017 roku, 28 listopada w Urzędzie Miejskim w Gdańsku złożony został wniosek o wydanie pozwolenia na jego budowę. Kilka dni później, na początku grudnia, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął procedurę wpisu do rejestru zabytków części terenów na północ od ul. Popiełuszki, w tym dawnej Stoczni Schichaua oraz działki na której powstać miał wysokościowiec. zobacz na mapie Gdańska

Zgodnie ze znowelizowaną w ubiegłym roku Ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, od dnia wszczęcia postępowania w sprawie wpisu zabytku do rejestru do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna, przy zabytku, którego dotyczy postępowanie nie można prowadzić prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych i podejmowania innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku. Nie można więc także budować. Tymczasem 4 lipca dla inwestycji wydane zostało pozwolenie na budowę. W nowelizacji nie ma bowiem mowy o tym, że inwestor nie może w tym czasie uzyskać pozwolenia, bez konsultacji z konserwatorem.

- Konserwator nie wydał pozwolenia konserwatorskiego dla tej inwestycji. Pozwolenie nie jest więc prawomocne. Poza tym, zgodnie z prawem, inwestor do czasu zakończenia procedury wpisu do rejestru, nie może prowadzić żadnych prac - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Czytaj także: czy Stocznia Gdańska będzie pomnikiem historii?

Z dyskusji jakie toczą się od czasu ujawnienia projektu i ogłoszenia wszczęcia procedury wpisu wynika, że konserwator niechętnie przychyli się do powstania zabudowy wysokościowej w otoczeniu stoczniowych hal, które mają być zabytkiem.

- Pozwolenie na budowę tego budynku jest ostateczne. Posiadanie tego dokumentu jest dla nas pewnego rodzaju zaświadczeniem, że od strony merytorycznej jak i formalno-prawnej projekt jest zgodny z prawem i przepisami lokalnymi - wyjaśnia Piotr Jasiński, dyrektor Działu Projektowego w Cavatinie.
Wysokościowiec u zbiegu ul. Jana z Kolna i Popiełuszki chociaż ma prawomocne pozwolenia na budowę pozostanie w sferze planów do czasu zakończenia postępowania przez konserwatora. Wysokościowiec u zbiegu ul. Jana z Kolna i Popiełuszki chociaż ma prawomocne pozwolenia na budowę pozostanie w sferze planów do czasu zakończenia postępowania przez konserwatora.

Niskie biurowce będą szybciej



W kwietniu Cavatina ujawniła projekt kolejnych budynków biurowych, które ma zamiar realizować przy ulicy Jana z Kolna.

- Mamy pozwolenie na pierwszy budynek. Powstanie przy samej Jana z Kolna od strony budynku C-300 - mówi Piotr Jasiński. - Jego realizacja rozpocznie się niezwłocznie po uprawomocnieniu się pozwolenia.
Czytaj także: jak będzie wyglądał biurowiec C-300 przy ul. Marynarki Polskiej

W sumie w ramach tej części inwestycji powstać mają cztery budynki - trzy wzdłuż torów tramwajowych i jeden w głębi - obok hali produkcyjnej firmy Aluship.

- Dla kolejnych trzech budynków rozpoczęliśmy proces uzyskania decyzji środowiskowej, bo w tym przypadku jest to konieczne. Po otrzymaniu decyzji złożymy wnioski o pozwolenie na budowę dla kolejnych trzech budynków. W tym czasie budowa pierwszego budynku zapewne będzie już w toku - mówi Piotr Jasiński.
Warto wspomnieć, że na terenie, gdzie inwestować będzie Cavatina znajduje się pomnik poświęcony ofiarom tragicznego w skutkach pożaru w Hali Stoczni z 1994 roku.

- Ten pomnik znajduje się naprzeciwko hali Trasernii, w tym miejscu nasze plany nie są jeszcze szczegółowo sprecyzowane, ale oczywiście planujemy uszanowanie tego miejsca i wkomponowanie pomnika w naszą inwestycję, tak by pamięć o ofiarach tragedii mogła trwać - wyjaśnia Piotr Jasiński.

Jeszcze jeden przejazd przez tory



W związku z planowanymi inwestycjami Cavatina podpisała z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni tzw. umowę drogową, która obliguje inwestora do wykonania budowy lub przebudowy dróg publicznych, jeśli jest to konieczne ze względu na realizację inwestycji niedrogowych. Wartość umowy, w ramach której przebudowana zostanie ul. Marynarki Polskiej to 5 567 032,05 zł.

- Dokładnie mamy dwie umowy drogowe. Pierwsza z nich dotyczy budynku wysokościowego, który ma powstać u zbiegu ulicy Jana z Kolna i Popiełuszki zobacz na mapie Gdańska. Jest w niej mowa o budowie zjazdu w równoległą do Jana z Kolna ulicę Malarzy. Przewidziana jest także przebudowa zjazdu z ulicy Jana z Kolna. Dodatkowo zainwestujemy w tereny samego styku Popiełuszki i Jana z Kolna. To są tereny należące do miasta, ale będzie tam niewielki plac przed naszym biurowcem, więc zależy nam na estetycznym otoczeniu - wyjaśnia Piotr Jasiński. - Umowa przewiduje także pewne kwoty pieniędzy jakie wydane zostaną na rzecz przebudów układu drogowego na terenie Młodego Miasta.
Oczywiście inwestor w całości wybuduje także ulicę Malarzy, która przebiega równolegle do ulicy Jana z Kolna, czyli za budynkami, których powstanie jest planowane.

- Druga umowa dotyczy czterech niższych budynków. To budowa od podstaw całej drogi publicznej - fragmentu ulicy Marynarki Polskiej, która prowadzi do Stoczni Remontowej i Aluship. Ta ulica docelowo przyjmie kształt litery U, która z jednej i drugiej strony będzie połączona z ulicą Marynarki Polskiej. W związku z tym powstanie jeszcze jeden przejazd przez tory tramwajowe.

Opinie (139) 6 zablokowanych

  • Budować budować!!!!

    jak najwyżej!!! Nie oglądać się na oszołomstwo od zabytków.

    • 30 14

  • Śmieszne jest to, że jedynym wartym odnotowania nowym budynkiem od lat jest sea towers w 3mieście (2)

    reszta to muł na dnie dna architektury.

    a sea towers też szczytem piękna nie jest, a mimo to...

    bunkry/koszmary/klocki/złomowiska... tzw . ambitna architektura, na którą pozwalają plany...

    • 15 26

    • (1)

      Tak wam każą powtarzać w wydziale PRopagandy sukcesu w śledziowie?

      • 10 4

      • yyy.. co?

        ale się załapałem do szufladki... ok, tak tak.

        Na początku przeczytałem PrOpagandy, myślę qrde załapałem się na politykę krajową.., tylko zabrakło mi "pozdro dla kumatych", ale dobrze, że doczytałem wtedy, bo chodziło Ci o PRopagandę i trochę smutniej, bo to już pewnie o chodzi o lokalną.

        • 0 5

  • 90 metrow to maja sutereny i slamsy u nas w Nju Jorku

    • 12 15

  • (2)

    Zabudowa Młodego Miasta idzie bardzo niemrawo.

    • 11 13

    • nieaktualne (1)

      Ruszyło kilka budów

      • 6 4

      • Ale dalej niemrawo

        • 3 3

  • (1)

    Akurat tutaj parkingów nie potrzeba - doskonały dojazd komunikacją i SKM

    • 16 9

    • W oliwie jest sporo lepszy i robią problem

      • 0 0

  • Budować!!!! (1)

    Gdzie budować taki budynek jak nie tam , w tym miejscu nie powinien nikomu przeszkadzać, tym bardziej że jest ciekawy architektoniczne. Nie można w nieskończoność blokować rozwoju miasta tym bardziej że wokół miejsca budowy nie widzę żadnych zabytków. Rozumiem, że zachowanie Stoczni Cesarskiej ma jakiś sens , widać tam kilka ciekawych budynków ale wpisywanie do rejestru zabytków Stoczni Schichaua jest absurdem tam nie ma żadnych wartościowych budynków ( są tam jakieś budy i baraki ) z wyjątkiem traserni.

    • 21 14

    • Gdzie budować w pobliżu lotniska nikomu nie będzie przeszkadzał a i szczury będą miały bliżej do samolotu

      • 2 4

  • stocznie giną (1)

    biurowce doprowadzą do likwidacji przemysłu stoczniowego poza wyspą ostrów.
    zaraz pył i hałas bedzie preszkadzał korposzczurom - K3 i aluship zamkną a i remontowa shipbuilding będzie się trzęsłą ze strachu.

    zamiast budować nasze statki i okręty w Gdańsku będziemy sprowadzali złom z Australi czy z innego za..pia.

    korpo pracujące w tych biurowcach nic poza papierem i korkami w dolnym mieście nie wniosą. a i stabilną pracę podobno tam trudno - w stoczniach całe rodziny pracowały, pokolenia i za godziwe pienieniądze a kserokopiarze???? żal gadać

    powodzenia Polsko powodzenia Królewski Gdańsku

    • 23 27

    • Jestem spokojny o K 3 i Aluship, dadzą radę, korporacyjni będą się przyzwyczajać,to tereny stoczniowy a nie uzdrowisko.

      • 6 3

  • Dajcie jeszcze ze 5 mieszkań dla Pawła A.

    i za godzinę wszelkie pozwolenia będą gotowe i podpisane

    • 24 12

  • Inwestor powinien dodatkowy przystanek tramwajowy zrobić (2)

    Skoro parkingów nie budują wystarczająco dużych, to powinni komunikację zbiorową zrobić.
    W tym miejscu jest dość daleko od przystanków.

    • 13 7

    • Dokładnie (1)

      Jest po równo między Stocznią Północną a Stocznią skm. potrzeba nowego przystanku.

      • 3 5

      • Co 100 m moze przystanek, a później godzina w tramwaju

        • 2 0

  • Hej FRAG! Sprzedaliście się Platformie za stołek wiceprezydenta (1)

    Dlaczego nie krytykujecie? Bo się już nie opłaca walić w Adamowicza?
    A może inwestor zlecił wam jakieś małe studium?

    • 15 12

    • Oni cały czas walą bo są za Wałęsą

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane