• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z Chin do Gdyni. Nowe połączenie intermodalne

Wioletta Kakowska-Mehring
30 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jak zapowiedział operator kolejowy DB Cargo Euroasia, w przyszłym roku planuje utworzyć regularny serwis na trasie Chiny Gdynia. Jak zapowiedział operator kolejowy DB Cargo Euroasia, w przyszłym roku planuje utworzyć regularny serwis na trasie Chiny Gdynia.

Port Gdynia zyska nowe połączenie z Chin, ale co ciekawe, nie drogą morską, a lądową. Pierwszy pociąg intermodalny tuż przed świętami przejechał trasę z chińskiego Xi'an do terminalu GCT Hutchison. Skład transportował 44 kontenery, które dotarły do Gdyni w czasie krótszym niż trzy tygodnie, pokonując osiem stref czasowych.

 

Pierwszy transport zrealizowano dzięki współpracy DB Cargo EurasiaXi'an International Trade and Logistics oraz Agencją Celną Langowski Logistics. Po rozładowaniu i odprawie na terminalu GCT ładunki ruszyły w dalszą podróż do klientów w Polsce, ale także drogą morską do klientów skandynawskich, do Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Gdynia jest kolejnym polskim miastem, które będzie mieć bezpośrednie połączenie kolejowe z Chinami w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Jak zapowiedział operator kolejowy DB Cargo Euroasia, w przyszłym roku planuje utworzyć regularny serwis na tej trasie.

W listopadzie 2019 r. swój pierwszy pociąg z Chin przyjął terminal DCT w Porcie Gdańsk. Połączenie z Dalekiego Wschodu uruchomiła firma Adampol. Pierwszym transportem przyjechało 30 kontenerów, głównie z elektroniką i odzieżą, część udała się w dalszą podróż, ale tym razem drogą morską m.in. do Helsinek.

Czytaj też:

Pierwszy pociąg z Chin do DCT. Kontener w 12 dni



Według założeń uruchamiane połączenia kolejowe z Chin nie mają być konkurencją dla połączeń dalekomorskich, a jedynie uzupełnieniem oferty. Pamiętajmy, że pociąg jednorazowo zabiera ok. 40 kontenerów, a największe kontenerowce ponad 23 tys. kontenerów.

- Dzięki uruchomieniu połączenia między naszym terminalem w Małaszewiczach a DCT Gdańsk wiele szlaków transportowych, do tej pory prowadzących z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii oraz Skandynawii, zostanie przyspieszonych nawet o pięć dni - powiedziała Elena Łukanowa, prezes zarządu Adampolu na uroczystości z okazji pierwszego połączenia.
I właśnie o czas transportu tu chodzi. Jeśli komuś najbardziej zależy właśnie na czasie, może wybrać transport lotniczy, niestety jest on 20, a czasem nawet 30 razy droższy niż pociąg czy statek. Najtaniej jest przewieźć towar statkiem, ale też trwa to najdłużej. Kontenerowce do Europy płyną od 40 do 50 dni (do DCT ok. 45 dni). Pociąg w tym zestawieniu jest bardzo atrakcyjny. Towar dociera na miejsce średnio w 14 dni i jest tylko dwa razy drożej niż statkiem.

Czas przejazdu pociągu może wynieść nawet 12 dni, ale możliwe jest skrócenie tranzytu nawet do 10 dni, a - doliczając do niego dwudniowy czas bezpośredniego serwisu morskiego - całe rozwiązanie umożliwi dostawy towarów z centralnych Chin w okolice Londynu, Sztokholmu, Oslo czy Helsinek przez trójmiejskie porty nawet w 12-14 dni.

Miejsca

Opinie (51) 1 zablokowana

  • (6)

    Zacieśnianie współpracy gospodarczej z Chinami w przededniu konfliktu USiA z Chinami o kłopotliwy Tajwan oraz dominację na Pacyfiku.. Średnio to widzie, tym bardziej, że to one eksportują do nas- budując swój potencjał, a nie odwrotnie... Z drugiej strony już lepsza jest kolej niż te przeladowane Tiry z nawciaganymi i przemęczonymi kierowcami niszczącymi nam wiadukt nad ulicą Hallera, bo przeciez nie znają znaków...

    • 25 28

    • dobrze mówisz

      polać mu

      • 4 4

    • O luudziee (1)

      To jest skopiowane z gazety wyborczej czy serio Pan tak widzi świat ?
      Współpraca z Chinami to najlepsze co można aktualnie zrobić.

      • 11 6

      • Jak myślisz kto może wygrać wojnę USA-Chiny?? Najpotęzniejsza gospodarka świata (ChRL) czy USA będąca ale największym rynkiem konsumpcyjnym. Chiny już rok temu pokazały światu jak są ważne, przetrzymując w portach kontenety. Od ok roku ceny frachtów poszyły z 2 tys USD do 18 tys USD. Współpraca gospodarcza z Chinami i wysyłanie ich towarów przez polskie porty do bardzo dobre rozwiązanie dla naszej gospodarki.

        • 8 2

    • Z chin

      Transportują żółty chiński kryształ Ala mefedron i testują go z biskupami

      • 1 1

    • Trzeba robić to co wszyscy na świecie czyli to co nam się opłaca

      a nie ciągle trząść portkami czy czasem ktoś się nie obrazi. Z taką mentalnością jak Twoja to nadajemy się tylko jako wasale wszystkich wokół.

      • 5 0

    • Podniecasz się jakbyś Jakimowicza zobaczył.

      • 2 1

  • I pociag zostanie zatrzymany w Rosji (3)

    Juz raz tak było

    • 10 12

    • (2)

      Są inne trasy

      • 5 4

      • tak przez Białoruś i Ukrainne (1)

        • 4 3

        • Ukraina też zaczęła zatrzymywać poziągi z Chin do Polski, bo coś im nie pasuje z limitami na przejazdy ciężarowe.

          Przyjacioły ;)

          • 5 1

  • Była możliwość wejścia na szlak i pas

    Polityka to uniemożliwiła.

    • 5 2

  • wincej juanów będzie

    Renminbi

    • 4 0

  • (3)

    Ta są te pociągi co na Ukrainie stały zablokowane przez ukaszenke ??

    • 8 9

    • pociAG

      na ukrainie -zatrzymane przez łukaszenkę ? pogratulować wiedzy ojej ojej

      • 10 2

    • Sylwester dopiero jutro...

      • 3 0

    • I tak się rodzi dezinformacja ;-)

      Ukraina zatrzymywała - fakt, ale z Łukaszenką to nie miało nic wspólnego.

      • 4 2

  • Nowy szlak

    Kontenerowiec z Chin do Europy 40 do 50 dni
    To chyba pomyłka. Chyba że po drodze zachodzi do kilu portów

    • 9 2

  • Miałem przyjemność pokonywać tę trasę pociągiem, (3)

    ale Gdynia - W-wa - Moskwa - Irkuck - (obok/brzegiem Jeziora Bajkał) - transsyberyjska(wschodniochińska), to ciekawa trasa kolejowa biegnąca przez Mandżurię i ogromne obszary liczy sobie ok. 9000 km. Wrażenia niesamowite, wśród pasażerów przeważali ludzie młodzi głównie amerykanie.
    Mam nadzieję, że w miarę szybko uruchomiona będzie linia pasażerska Gdynia - środkowe Chiny Xi'an (już bym się zapisał). Pociągi z Chin - musze przyznać, że mimo "pasażerskich" (zwłaszcza z powrotem) są obładowane sprzętem i innymi dobrami niczym towarowe.

    • 20 0

    • "są obładowane sprzętem i innymi dobrami niczym towarowe" (2)

      Miałem przyjemność zaliczyć tę trasę (przez Zabajkalsk) w zamierzchłych czasach. I nadal kwitnie mrówczany transport? ;)
      Obserwując zdjęcia z Google, to Zabajkalsk niewiele się zmienił. Za to po stronie chińskiej markety stoją praktycznie na samej granicy...

      • 5 0

      • Fakt, (1)

        Pierwszy raz pamiętam Chiny, zaraz po incydencie na Tinianem, następnie już były trasy samolotem. Wtedy też była duża różnica pomiędzy CCCP, do której załoga pociągu należała i generalne sprzątanie na granicy gdy przejmowali go Chińczycy (wszyscy ubrani w doskonale skrojone i wyprasowane mundury, białe rękawiczki i inne higieniczne zabezpieczenia) oczywiście markety po stronie chińskiej też były bogato zaopatrzone :)
        Syn mi opowiadał jak miał ostatnio międzylądowanie z możliwością zwiedzenia Hongkong - to szkoda pisać, bo większość nie uwierzy :))
        Ale w nową trasę w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku i tak bym się wybrał.
        Pozdrawiam,

        • 6 0

        • ja rok przed Tianmen

          I juz wtedy cale Chiny byly wielkim placem budowy. Ale strefa przygranifzna byla pusta. Malenkie wtedy Mandzuoli faktycznie szokowalo tlumem nienagannie ubranych urzednikow celnych z nieskazitelnie bialymi rekawiczkami.
          A wiecznie glodna Rosja pochlaniala wszystko, co mrowki przywlokly... ;)

          • 1 0

  • To ta trasa, na której Ukraińcy zatrzymują nasze transporty, by wymóc ustępstwa handlowe? (6)

    Parę dni temu był duży artykuł o tym, że nas po prostu szantażują i że straciliśmy przez nich jakieś kontrakty.

    • 9 0

    • Chiny to przyszłość, bez względu czy komuś się to podoba czy nie. Jak najlepsze stosunki są w naszym interesie. (5)

      • 5 5

      • Chiny właśnie wytoczyły wojnę całemu Zachodowi. (4)

        Wypuścili wirusa, który zniszczył przede wszystkim gospodarki państw zachodnich, podczas gdy w Chinach gospodarka jedzie na maksymalnych obrotach. Wojna o supremację na świecie rozgrywa się na naszych oczach. Biada nam jeśli Chiny przejmą dominującą pozycję na świecie. Cały świat będzie musiał się do nich dostosować, pożegnamy się z wolnością i prawami człowieka.

        • 9 4

        • Chińczycy nam nigdy nic nie zrobili. Nie okupowali nas, nie atakowali, nie wykonywali nawet żadnych wrogich gestów.

          Do tego nie grożą nam ciągle zbrojnym atakiem, gospodarczo nas nie wykańczające sankcjami, jednostronnym pogarszaniem warunków zawartych umów, nie grożą zakręcaniem kurków gdzie tylko mogą, atakiem jądrowym na Polskę, parkowaniem floty przy molo, iskanderami na granicy, itd. Tak nas za to traktuje najbliższy sąsiad. Dlaczego niby mielibyśmy być absolutnie lojalni wobec Rosji, wbrew własnym interesom i Chin, które są wobec nas przyjazne?

          • 7 2

        • Z wolnością i prawami człowieka już się Europejczycy pożegnali.
          Bez faszystowskiej Kennkarty (paszportu covidowego) nie mogą przyjść do pracy czy wejść do kawiarni, kina, restauracji. Sylwestrowe imprezy w zachodnioeuropejskich lokalach odwołane.

          • 7 6

        • Ludzie !

          To jest skopiowane z gazety wyborczej czy serio Pan Pani tak widzi świat ?
          Współpraca z Chinami to najlepsze co można aktualnie zrobić.
          Jeśli chodzi o wirusa to ja go wypuściłem ! Wierzysz mi ?

          • 2 5

        • Swoją wolność sprzedaliście zagranicznym bankom i korporacjom.

          • 1 0

  • W tekście jest błąd. (1)

    Zdolność przewozową liczymy w TEU, czyli kontenerach 20'. Pociąg takich kontenerów zabiera od 80 do prawie 120, zakładając standardową długość składu w okolicach 500-700 metrów. Wspomniane w tekście 40 kontenerów to zapewne kontenery 40' lub 45' i to na stosunkowo krótkim składzie.

    • 17 0

    • dokładnie, szkoda, że tego nie poprawią.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane