Z kamerą w centrum dowodzenia SKM

Najnowszy artukuł na ten temat Z kamerą w gdyńskim centrum monitoringu wizyjnego

Blisko 40 mln pasażerów rocznie korzysta z Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Zastanawialiście się kiedyś, jak funkcjonuje trójmiejskie centrum SKM? Fakt, pociągi czasami się spóźniają, ale wielu ludzi dba o to, aby każdy z nich przyjechał sprawny, czysty i punktualny.



Hala napraw to miejsce, w którym są naprawiane wszystkie usterki pociągów.
Hala napraw to miejsce, w którym są naprawiane wszystkie usterki pociągów. fot. Arnold Szymczewski/Trojmiasto.pl

Hala napraw i rewizji

Pomimo wielu lat pracy, nadal spełnia swoją funkcję w 100 proc. To tutaj każdego dnia dochodzi do różnego rodzaju napraw pociągów. Wewnątrz są trzy elektryczne tory, na których dokonywane są przeglądy oraz drobne naprawy (o symbolach P1 i P2). Wewnątrz budynku znajduje się jeszcze jeden - czwarty tor bez "sieci", na którym dokonuje się napraw P3 i P4. Jednostka na tym torze odstawiona jest zazwyczaj na kilka miesięcy, a naprawy obejmują m.in. wymianę wózków napędowych, drzwi, okien i siedzisk.

Myjnia

W centrum SKM są dwa takie obiekty. Pierwszy to myjnia automatyczna, czyli prawie taka sama, jaką znamy ze stacji paliw. To tutaj co trzy dni pociąg myty jest z zewnątrz. Natomiast w kolejnym miejscu odbywa się codzienne sprzątanie składu. Dzięki takim zabiegom, nasze SKM-ki przyjeżdżają czyste.

GCA, czyli nastawnia

A dokładniej nastawnia dysponująca i wykonawcza. Niewielki budynek, który wygląda niczym wieża kontroli lotów. Dwie osoby, które pracują w GCA, odpowiedzialne są za obserwację nadjeżdżających pociągów oraz prowadzenie ruchu na różnych torach. W budynku GCA zmienia się również trasy pociągów, które przyjeżdżają na przegląd oraz mycie.

Z tego miejsca dyspozytor dogląda całokształtu pracy SKM. Odpowiada m.in. za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim.
Z tego miejsca dyspozytor dogląda całokształtu pracy SKM. Odpowiada m.in. za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. fot. Arnold Szymczewski/Trojmiasto.pl

Dyspozytura przedsiębiorstwa czyli centrum zarządzania

W biurze Andrzeja Kwiatkowskiego jest kilka monitorów, na których wyświetlana jest na bieżąco trasa od Wejherowa do Gdańska. Dzięki temu można prowadzić obserwację i w realnym czasie rozwiązywać problemy.

- Jestem odpowiedzialny za całokształt pracy SKM, za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. Zbieram dane i informacje dotyczące pociągów kursujących na linii SKM i staram się rozwiązywać wszystkie problemy, związane z utrudnieniami na trasie - mówi Andrzej Kwiatkowski, dyspozytor liniowy do spraw przewozów.
Florian Kos jest odpowiedzialny za wszystkie tory kierujące pociągi do centrum SKM.
Florian Kos jest odpowiedzialny za wszystkie tory kierujące pociągi do centrum SKM. fot. Arnold Szymczewski/Trojmiasto.pl

Dyspozytura eksploatacji

To z tego miejsca starszy dyspozytor Florian dogląda obiegu składów w centrum SKM.

W pomieszczeniu, z którego dowodzi pan Florian, jest duża tablica, która pełni podobną funkcję, do tej, jaką dysponuje Tunel pod Martwą Wisłą.

- Tablica przedstawia całą naszą pracę, związaną z ruchem pociągów. Można powiedzieć, że jest idealna w swojej prostocie. Mamy na niej rozpisany każdy tor oraz każdą jednostkę, dzięki czemu z poziomu tej tablicy możemy zarządzać całym ruchem w centrum SKM, tzn. wprowadzać i wyprowadzać pociągi na trasę - tłumaczy Florian Kos.
Dziennie Szybka Kolej Miejska przewozi około 106 tys. pasażerów, 50 pociągami, pokonując przy tym dystans 17 tys. kilometrów.

Historia kolei miejskiej w Trójmieście sięga początku lat 50., kiedy to 4 marca 1951 roku uruchomiono pierwszy pociąg elektryczny z Gdańska Głównego do Gdańska Nowego Portu. W następnych latach kontynuowano budowę nowej, wydzielonej trasy kolejowej z Gdańska Głównego do Gdyni.

Ruch pociągów elektrycznych na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia otwarto 15 stycznia 1956 roku, a w dniu 31 grudnia 1957 r. po raz pierwszy pociąg zawitał do Wejherowa, obejmując tym samym - wraz z Rumia i Redą - Małe Trójmiasto Kaszubskie.

Opinie (63) 2 zablokowane

  • nowy tabor pilnie potrzebny (2)

    Sprawny, czysty i punktualny - OK, ale więcej nowych wagonów z większa ilością drzwi (do znudzenia można to pisać) tak, żeby przyspieszyć wymianę pasażerów i finalnie nawet skrócić czas przejazdu.
    No i prawdziwy bilet metropolitalny.

    • 93 3

    • rozwiazac, sprzedac i po klopocie

      w ten sposob juz rozwiazalismy prob nierentownych kin w trojmiescie. czas na skm.

      • 2 10

    • a moze tak ogolny bilet krajowy

      wazny w calym kraju.

      • 4 0

  • (2)

    Fajna ta tablica jak z dawnych lat) Ale pewnie wkrótce wymienią na elektroniczną...ciekawy zawód a i zapewne duża odpowiedzialność.

    A więc mamy Nowy Rok,niektórzy jeszcze śpią,ja jak zwykle fotel,bambosze,rum i skoki)Może w końcu Żyła nie będzie robił garbika i wygra)

    • 27 3

    • stoch na drugim

      • 1 0

    • taa. na elektronicza;)

      A co przy awarii miejscowej pradu?

      • 3 1

  • Jakie pociągi takie centrum - trąca średniowieczem. (2)

    • 56 13

    • prywatyzacja by sie przydala (1)

      sprzedanie tego w prywatne rece zniszczyloby monopol skm na przewozy.

      • 12 5

      • byłoby to samo tyle że kilka razy drożej...

        • 1 0

  • (1)

    Szkoda tylko, że od grudnia wycięli najbardziej obciążone kursy w godzinach największego szczytu komunikacyjnego na trasie do Wejherowa.

    • 47 0

    • bo nie musza liczyc sie ze zdaniem pasazerow

      rozwiazac te spolke .

      • 8 0

  • (3)

    Gdzie się znajduje myjnia ...? GCA gdzie się znajduje ...? Hale napraw gdzie się mieszczą ..? Kto te artykuły pisze ?? tragedia....

    • 29 6

    • + (1)

      Gimbusy piszą.

      • 7 1

      • dokladnie wyprane pociotki

        • 2 0

    • malo tego

      Przez "muzyke w tle" nie slyszalam co niektorzy mowia... Masakra

      • 5 0

  • no a gdzie to wideo? (1)

    • 27 1

    • mialo byc

      ale skm nie wyrazilo zgody.

      • 6 0

  • Hahaha, "wielu ludzi dba o to, aby każdy z nich przyjechał sprawny, czysty i punktualny." (2)

    Dobry żart:
    http://trojmiasto.tv/Skm-uwaga-na-drzwi-19064.html

    • 29 6

    • dlatego odradzam jezdzenie tym ustrojstwem (1)

      • 2 1

      • Tyle biorą pieniądzy a nie inwestują

        • 1 0

  • praca (2)

    chciałbym tam pracować

    • 8 11

    • tylko dla znajomych

      i pewnie na stanowisku wiceprezesika?

      • 8 0

    • To musisz mieć kogoś w rodzinie w SKM żeby dostać pracę tam

      • 9 1

  • Potrzebna rozbudowa do południowych dzielnic Gdańsk i dalej do Pruszcza (6)

    Dlaczego w Gdańsku SKM ma swoje tory tylko do Śródmieścia?

    • 16 8

    • a kto ma za to zaplacic? (4)

      • 3 8

      • Ten sam co płaci za tory do Wejherowa (3)

        • 6 2

        • konkretnie (2)

          na ecs juz nie starcza i na kolejne "inwestycje" w Gdansku. Ciagle miasto jedzie na kredycie.

          • 1 7

          • (1)

            to nie miasto finansuje inwestycje SKM

            • 4 2

            • kto?

              • 0 3

    • do Pruszcza?

      przecież SKM straciła pasażerów praktycznie 80% ludzi z tego rejonu jeździ do Gdańska autobusami albo swoim autem

      Wejherowo to inna sprawa noclegownia w Redzie rozbudowa developerki w okolicy plus górne tarasy Gdyni to jest przyszłościowa sprawa dla SKM
      ale nas pasażerów na dziś interesują NOWE składy kiedy ile ich będzie i dlaczego bez klimy?

      • 1 1

  • juz nie korzystam z tej spoleczki. (4)

    i dobrze sie mam.

    sprzedajcie to wszystko na zlom bo jest nierentowne jako spolka komercyjna.

    • 12 21

    • dokladnie. pokazcie wyniki zyskow spolki za ostatni rok. (3)

      • 0 5

      • Akurat SKM to jedna z nielicznych rentownych spółek PKP (2)

        Ale jakby sprywatyzowali to pewnie zysk w "magiczny" sposób wzrósłby kilkukrotnie...

        • 8 1

        • gdzie wiec sa wyniki w liczbach? (1)

          • 1 1

          • w ludziach i ich chęci, bądź niechęci, do działania

            • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane