• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZDiZ zleci naprawę wind przy Dworcu Głównym w Gdańsku

Maciej Naskręt
4 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Dwie windy ułatwiające dostęp do tunelu przy Dworcu Głównym PKP oraz windę w holu Dworca PKS chce wyremontować gdański ZDiZ. Po sygnałach naszych czytelników sprawdziliśmy, jak działają rampy dla niepełnosprawnych między tunelem a przystankami tramwajowymi. Działają źle.



Windy łączące tunel z poziomem chodników nie działają od kilku lat. Co spowodowało ich awarię? - To zużycie techniczne, bo mają po prawie 20 lat. Dostęp do części zamiennych jest utrudniony, bo te są produkowane tylko przez 10 lat od zakończenia produkcji danej serii dźwigów. Po drugie: niewłaściwa eksploatacja. Windami przewożono towary, mieszkali w nich bezdomni, załatwiano się w nich - wylicza Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Jako pierwsza do remontu została wytypowana winda przy wyjściu z tunelu za budynkiem baru KFC zobacz na mapie Gdańska. Tę windę wykonano w 1997 r., a działać przestała ok. 2 lata temu. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał wykonać projekt modernizacji układu sterowania i uzyskać dla niego pozytywne uzgodnienie Urzędu Dozoru Technicznego.

Uruchomiona zostanie także prawie 20-letnia winda, która pozwala zjechać ok. 14 metrów do tunelu z przystanku tramwajowego przy Dworcu PKS zobacz na mapie Gdańska. Tu wykonawca wymieni system sterowania, a także zmodernizuje całkowicie wnętrze windy. Pojawi się czujnik przeciążenia, którego nie było dotąd w kabinie.

Podobnym zabiegom poddana zostanie winda znajdująca się w budynku Dworca PKS w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska, choć ta wznosi się jedynie na wysokość ok. 3 m.

Do pełni szczęścia pieszym przydałaby się jeszcze modernizacja schodów łączących dworcowy tunel z Dworcem PKS, ale przetarg jej nie obejmuje, choć schody mają prawie 20 lat. Czy nie czas na ich wymianę?

- Na pewno tak, ale to wydatek kilku milionów złotych i nie mamy na to pieniędzy. Na domiar złego, o ile nowe schody ruchome są wyposażone w sensory i komputer, które informują o dokładnej lokalizacji awarii, to w naszych schodach takich elementów nie ma i za każdym razem ich konserwator musi szukać przyczyny usterki, co wydłuża czas wyłączenia ich z eksploatacji - mówi Mieczysław Kotłowski.

Cena remontu trzech wind pozostaje tajemnicą. - Nie chcemy zdradzać kosztorysu inwestorskiego, ponieważ trwa przetarg - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku. Nieoficjalnie mówi się, że inwestycja nie powinna kosztować więcej niż 700 tys. zł.

Jak działają rampy dla niepełnosprawnych?

Platforma wwożąca i zwożąca niepełnosprawnych na przystanek tramwajowy przed Dworcem Głównym PKP w Gdańsku. Platforma wwożąca i zwożąca niepełnosprawnych na przystanek tramwajowy przed Dworcem Głównym PKP w Gdańsku.
ZDiZ: - Przez całą dobę. Pracownicy obsługi: - Do godz. 20. Niepełnosprawny gdańszczanin: - Po godz. 19 nikogo już nie ma.

Dotarły do nas sygnały o złej obsłudze platform dla niepełnosprawnych i wózków dziecięcych, zamontowanych przy schodach łączących tunel przy dworcu PKP z przystankami tramwajowymi. Przypomnijmy, że pracę platform nadzorują pracownicy wynajęci przez dzierżawcę boksów w tunelu i jednocześnie zarządcę przejścia - gdańską firmę cukierniczą Płończak. W 2010 r. wygrała ona przetarg na wynajem boksów wraz z obsługą urządzeń miejskich znajdujących się w tunelu pod Podwalem Grodzkim.

- Z moich obserwacji wynika, że obsługa platform ok. godz 19 opuszcza miejsce pracy. Gdy zwróciłem na to uwagę w Zarządzie Dróg i Zieleni przez kilka dni technicy pracowali nieco dłużej, ale później znów kończyli pracę wcześniej. Do tego regularnie informują niepełnosprawnych, że platformy działają do godz. 20. Zarząd Dróg i Zieleni twierdzi, że powinna być czynna całą dobę - opowiada Piotr Czarnecki, nasz czytelnik.

Zapytaliśmy o to pracowników obsługi platform. Najpierw ciekawostka: codziennie obsługują oni ok. 20 kursów. Im pogoda jest bardziej słoneczna, tym pracownicy częściej przewożą niepełnosprawnych. Natomiast gdy pada deszcz, nie mają zbyt wiele pracy przy platformach.

Czy faktycznie z platform można korzystać całą dobę? - Nie. Obsługujemy je tylko do godz. 20. W nocy prowadzimy tylko dozór mienia. Takie mamy odgórne zalecenia - mówi nam pracownik ochrony tunelu.

Co na to władze ZDiZ? - Obsługa platform powinna odbywać się całodobowo. Jeśli faktycznie mieszkańcy zauważą, że pracownicy ochrony wynajęci przez zarządcę tunelu, utrudniają korzystanie z platformy osobom niepełnosprawnym, o sprawie powinni niezwłocznie zawiadomić Dyżurnego Inżyniera Miasta. Na podstawie zgłoszeń i zawartej umowy z ZDiZ wyciągniemy konsekwencje wobec zarządcy - mówi Katarzyna Kaczmarek.

Kontakt z Dyżurnym Inżynierem Miasta.
Telefon: 58 52 44 500, e-mail: dim@gdansk.gda.pl

Miejsca

Opinie (87) 4 zablokowane

  • Zmarnowana szansa (1)

    Podczas przebudowy Podwala Grodzkiego kilka lat temu zaniechano budowy wind na przystanki tramwajowe - minimalizm i oszczędności teraz się mszczą, nie mówiąc już o brakującym tunelu między krewetką a dworcem.

    • 7 5

    • Windy

      na przystanki mogły powstać własnie w tunelu pomiędzy Halą Dworca a Krewetką.W latach 90 tych podczas"modernizacji" budynku PKP fragment tunelu pod jezdnią "wewnętrzną"przy dworcu przecież wybudowano....

      • 2 3

  • Odkąd mam dziecko bardzo często korzystam z wind w tunelach! (1)

    • 4 0

    • szkoda, że te przy dworcu pkp pks city forum...

      albo nie działają albo strach do nich wsiąść bo śmierdzą, że o brudzie nie wspomnę. Też korzystałam, a najlepsza jest ta przy schodach ruchomych mój numer jeden, z reguły nie działała, schody ruchome za wąskie i za strome żeby nimi wjeżdżać jeśli działały, a jedynymi chętnymi do pomocy byli starsi ludzie, którzy sami ledwo chodzi, miłe a jednocześnie bardzo smutne

      • 4 0

  • kasa unijna poszla na to poszla !!! - a serwis juz nie jest finansowany :)

    ale beka

    • 4 3

  • na przystanku tramwajów przed dworcem jest tłok i przepychanki pasażerów (4)

    próbujących dotrzeć do tramwaju. Najwyższy czas rozważyć wariant budowy przejścia dla pieszych na poziomie jezdni. Ruch samochodów nie ucierpi wiele, i tak w godzinach szczytu samochody prawie stoją, między godzinami szczytu jeżdżą zbyt szybko, bo kierowcom się wydaje że większa prędkość to większa przepustowość korytarza ruchu drogowego.

    • 10 12

    • (1)

      Znowu zapomniałeś dodać o cięciu tkanki miejskiej.

      • 1 3

      • o oczywistościach nie piszę, liczę na zdrowy rozsądek

        na razie się nie przeliczyłem. Twój kierunek jest stale ten sam, ale liczę na wyższy poziom refleksji i jakieś argumenty, na razie tylko rozsiewasz żółć. To mija.

        • 2 3

    • w Tokio jest kilk milionów ludzi na takim przystanku dziennie i dają radę. Nie pchać się, kultura i już

      Nie da się powiększać przestrzeń dla jezdni, ulic, chodników kosztem miejsca dla galerii, biurowców, banków, shopping housów i tkanki miejskiej.

      • 0 2

    • Jestem wzruszony Twoją wyjątkową troską o nieswoje plemię.

      Sęk w tym, że jeśli gdzieś powstał tunel, przyczyna tego nie znika jak sen złoty. Powstanie tunelu natychmiast poprawiło przepustowość przy SKM Wzgórze Św. Maksymiliana. Przejście na poziomie jezdni będzie niekorzystne dla wszystkich plemion. Dla rowerzystów też. Nie sposób pomieścić oczekujących na chodnikach tak, by nie blokowali tych ścieżek. Potrzebnych dla jednej osoby na godzinę.

      • 1 0

  • tak to jest jak siwz-y piszą mądrzy inaczej

    i brak zapisu o 20 latach gwarancji, itp i liczy się tylko najniższą cenę. brak myślenia plus głupia ustawa o zam publicznych robią swoje. wygrywa bylejakosc.

    • 11 2

  • Dlaczego w PL jest wszedzie brudno (2)

    wszystko wygląda jak prowizorka , baraki, blaszaki i wszędzie brud i reklamy .Czy to 3-miasto czy 3-ci swiat

    • 17 3

    • chyba dawno nie byłeś w trzecim świecie

      unikaj formułowania nieprawdziwych ogólników

      • 1 0

    • Ty nigdy nie byłeś w prawdziwym kraju Trzeciego Świata.

      Po trzech minutach w Somalii, całowałbyś w Polsce każdą kostkę brukową.

      • 0 0

  • takie to są problemy

    jak sie przenosi komunikację pieszą do tuneli

    • 5 2

  • wiecej tuneli dla pieszych! ulice dla samochodow a chodniki przerobic na parkingi! (2)

    precz z pieszymi!

    • 10 4

    • Straż Miejska powinnna karać nadmiernie przebywajacych na ulicach pieszych (1)

      w szczególności w tunelach

      • 7 0

      • Straż miejska oczywiście samochodowa. Żadnych męczących patroli pieszych. Ścigając nielegalnie łażących pieszych, wjeżdżali by na chodniki, schody itd. Muszą więc mieć Humvee. Albo Hiluxy. Albo Wranglery. ;-)

        • 5 0

  • nikt nie dba, chodziło o wyższe koszty remontów a nie o dbanie

    Im droższy jest ten miś tym co ?
    dalej już wiadomo....

    • 0 0

  • pan Kotłowski " wiecznie żywy"! a gdzie był ten pan gdy montowano widndy?

    windy na 10 lat????
    rozbraja mnie ta urzędnicza niemoc!!!....

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane