• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZDiZ zleci naprawę wind przy Dworcu Głównym w Gdańsku

Maciej Naskręt
4 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Dwie windy ułatwiające dostęp do tunelu przy Dworcu Głównym PKP oraz windę w holu Dworca PKS chce wyremontować gdański ZDiZ. Po sygnałach naszych czytelników sprawdziliśmy, jak działają rampy dla niepełnosprawnych między tunelem a przystankami tramwajowymi. Działają źle.



Windy łączące tunel z poziomem chodników nie działają od kilku lat. Co spowodowało ich awarię? - To zużycie techniczne, bo mają po prawie 20 lat. Dostęp do części zamiennych jest utrudniony, bo te są produkowane tylko przez 10 lat od zakończenia produkcji danej serii dźwigów. Po drugie: niewłaściwa eksploatacja. Windami przewożono towary, mieszkali w nich bezdomni, załatwiano się w nich - wylicza Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Jako pierwsza do remontu została wytypowana winda przy wyjściu z tunelu za budynkiem baru KFC zobacz na mapie Gdańska. Tę windę wykonano w 1997 r., a działać przestała ok. 2 lata temu. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał wykonać projekt modernizacji układu sterowania i uzyskać dla niego pozytywne uzgodnienie Urzędu Dozoru Technicznego.

Uruchomiona zostanie także prawie 20-letnia winda, która pozwala zjechać ok. 14 metrów do tunelu z przystanku tramwajowego przy Dworcu PKS zobacz na mapie Gdańska. Tu wykonawca wymieni system sterowania, a także zmodernizuje całkowicie wnętrze windy. Pojawi się czujnik przeciążenia, którego nie było dotąd w kabinie.

Podobnym zabiegom poddana zostanie winda znajdująca się w budynku Dworca PKS w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska, choć ta wznosi się jedynie na wysokość ok. 3 m.

Do pełni szczęścia pieszym przydałaby się jeszcze modernizacja schodów łączących dworcowy tunel z Dworcem PKS, ale przetarg jej nie obejmuje, choć schody mają prawie 20 lat. Czy nie czas na ich wymianę?

- Na pewno tak, ale to wydatek kilku milionów złotych i nie mamy na to pieniędzy. Na domiar złego, o ile nowe schody ruchome są wyposażone w sensory i komputer, które informują o dokładnej lokalizacji awarii, to w naszych schodach takich elementów nie ma i za każdym razem ich konserwator musi szukać przyczyny usterki, co wydłuża czas wyłączenia ich z eksploatacji - mówi Mieczysław Kotłowski.

Cena remontu trzech wind pozostaje tajemnicą. - Nie chcemy zdradzać kosztorysu inwestorskiego, ponieważ trwa przetarg - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku. Nieoficjalnie mówi się, że inwestycja nie powinna kosztować więcej niż 700 tys. zł.

Jak działają rampy dla niepełnosprawnych?

Platforma wwożąca i zwożąca niepełnosprawnych na przystanek tramwajowy przed Dworcem Głównym PKP w Gdańsku. Platforma wwożąca i zwożąca niepełnosprawnych na przystanek tramwajowy przed Dworcem Głównym PKP w Gdańsku.
ZDiZ: - Przez całą dobę. Pracownicy obsługi: - Do godz. 20. Niepełnosprawny gdańszczanin: - Po godz. 19 nikogo już nie ma.

Dotarły do nas sygnały o złej obsłudze platform dla niepełnosprawnych i wózków dziecięcych, zamontowanych przy schodach łączących tunel przy dworcu PKP z przystankami tramwajowymi. Przypomnijmy, że pracę platform nadzorują pracownicy wynajęci przez dzierżawcę boksów w tunelu i jednocześnie zarządcę przejścia - gdańską firmę cukierniczą Płończak. W 2010 r. wygrała ona przetarg na wynajem boksów wraz z obsługą urządzeń miejskich znajdujących się w tunelu pod Podwalem Grodzkim.

- Z moich obserwacji wynika, że obsługa platform ok. godz 19 opuszcza miejsce pracy. Gdy zwróciłem na to uwagę w Zarządzie Dróg i Zieleni przez kilka dni technicy pracowali nieco dłużej, ale później znów kończyli pracę wcześniej. Do tego regularnie informują niepełnosprawnych, że platformy działają do godz. 20. Zarząd Dróg i Zieleni twierdzi, że powinna być czynna całą dobę - opowiada Piotr Czarnecki, nasz czytelnik.

Zapytaliśmy o to pracowników obsługi platform. Najpierw ciekawostka: codziennie obsługują oni ok. 20 kursów. Im pogoda jest bardziej słoneczna, tym pracownicy częściej przewożą niepełnosprawnych. Natomiast gdy pada deszcz, nie mają zbyt wiele pracy przy platformach.

Czy faktycznie z platform można korzystać całą dobę? - Nie. Obsługujemy je tylko do godz. 20. W nocy prowadzimy tylko dozór mienia. Takie mamy odgórne zalecenia - mówi nam pracownik ochrony tunelu.

Co na to władze ZDiZ? - Obsługa platform powinna odbywać się całodobowo. Jeśli faktycznie mieszkańcy zauważą, że pracownicy ochrony wynajęci przez zarządcę tunelu, utrudniają korzystanie z platformy osobom niepełnosprawnym, o sprawie powinni niezwłocznie zawiadomić Dyżurnego Inżyniera Miasta. Na podstawie zgłoszeń i zawartej umowy z ZDiZ wyciągniemy konsekwencje wobec zarządcy - mówi Katarzyna Kaczmarek.

Kontakt z Dyżurnym Inżynierem Miasta.
Telefon: 58 52 44 500, e-mail: dim@gdansk.gda.pl

Miejsca

Opinie (87) 4 zablokowane

  • Pokłosie dobrej partyjnej roboty z przetargu umysłowego ;)

    Nie widziałem nigdy korzystających z platform na perony tramwaju. To tylko "pic" dla urzędowych papierków. Podobnie windy. A to jest dworzec, centrum przesiadkowe: nie tylko niepełnosprawni korzystają z tego; podróżni z walizkami, rowerami, sprzętem sportowym, wózkami z dziećmi...

    • 5 1

  • (2)

    Windy powinny być zdemontowane ponieważ tną tkankę miejską a to powoduje umieranie dzielnic, co widać np. w Detroit.

    • 1 1

    • tkankę miejską nie tną windy

      tylko ulice mające być jakoby drogami "szybkiego" ruchu, z ruchem pieszych prowadzonym na kładkach lub w tunelach. Umieranie dzielnic jest spowodowane podporządkowywanie wizji rozwoju miasta potrzebom osób chcących korzystać wyłącznie lub głównie z samochodów - to widać nie tylko w Detroit, ale w wielu miastach Polski.

      • 1 2

    • windy są potrzebne

      Są potrzebne tam gdzie jest ruch związany z korzystaniem z wind a więc nie tylko chodzi o osoby niepełnosprawne ale także matki z wózkami, listonosze z ciężkimi przesyłkami, ludzie z wózkami magazynowymi, Przy dużym ludzkim natężeniu ruchu windy także są wskazane.

      • 2 0

  • pechowe schody

    Pechowe schody - od kiedy pamiętam schody przy PKSie częściej stały niż działały, zarówno te stare przed laty (choć wtedy było więcej ciągów i można było się załapać, że któreś były na chodzie) jak i te nowe po przebudowie - dziwne, że nie można tego naprawić raz i porządnie, nawet całkowita wymiana nie pomogła, nie rozwiązała problemu.
    Czyżby nietypowe rozwiązanie technologiczne? heh przypomina mi to sytuację z "Daleko od noszy" gdy Tempień naprawiał windę która utknęła na półpiętrze wraz z zamkniętym Ordynatorem Łubiczem i Kidlerem a część którą trzeba było wymienić okazała się niedostępna ponieważ jak stwierdził konserwator, że windę wyprodukowano w NRD, a że już NRD nie istnieje to części nie dostanie - więc trzeba było zrobić sztuczką "na krótko" i w końcu winda ruszyła. Jednak te nowe schody to raczej zostały wyprodukowane po "przemianach", zatem producenci gdzieś są, no chyba że był to import używek po demontażu z byłego NRD a może byłej Czechosłowacji - wtedy to lipa.
    A schody w galeriach handlowych jakoś działają - czyżby cud?

    • 1 0

  • Polska to b. bogaty kraj.... (4)

    podczas gdy zachód po błędach poprzednich lat likwiduje/nie buduje nowych tuneli i kładek dla pieszych my z uporem maniaka musimy do tych rozwiązać dojść sami niepotrzebnie wydając kupe kasy
    przejścia dla pieszych w poziomie ulicy mają same zalety
    - windy, tunele, kładki - wymagają ciągłej konserwacji, napraw, monitoringu, całodobowych dyżurów służb techn, ochrony
    - przejścia po zebrach są o niebo lepsze dla tzw. "słabszych" uczestników ruchu - starych, chorych, niepełnosprawnych, wózków dziecięcych, nawet rowerzystów
    - tunele, kładki (a z nimi windy) powstają gdy miasto promuje ekspresowy ruch samochodowy - odbywa się to zawsze kosztem pieszego - przejścia przez takie drogi są b. rzadki, gdy na jednym zepsuje się winda trzeba nadłożyć od kilkuset metrów do kilku km - czyli teren staje się niedostępny dla ww grup - tworzymy getta
    - miasto bez tuneli, estakad jest atrakcyjniejsze i przyjemniejsze do zamieszkania
    - tunele i kładki potrzebne są tylko kierowcom, przeważnie młodym osobom, które nie rozumieją codziennych problemów ludzi chorych, niepełnosprawnych itp
    - przejścia dla pieszych - są tanie, niezawodne - czyli takie jakie potrzeba w częściach wspólnych - tworzenie rzeczy drogich i skomplikowanych w przestrzeni publicznej jest zawsze awariotwórcze i szalenie nie ekonomiczne

    u nas funduje się kolejne niedziałające windy, w planach jest jeszcze więcej, coraz większa część miasta staje się niedostępna dla i tak doświadczonych przez życie osób

    (proszę spróbować przedostac się z Targu Rakowego na starówkę - koszmar! a to centrum miasta

    • 11 1

    • (1)

      A gdzie akapit o cięciu tkanki miejskiej, obumieraniu ulic i Detroit? Tutaj trochę uratowałeś się tekstem o "tworzeniu getta" ale niewiele.
      Słabo też w temacie przestrzeni miejskiej.
      Nic o zrównoważonym rozwoju i zbawczej dla ludzkości roli rowerów.
      Na szczęście jest odniesienie do Zachodu - to robi wrażenie i jest argumentem wręcz etatowym.
      Popraw się bo obniżasz loty.
      Jestem rozczarowany.

      • 1 5

      • kierunek ciągle ten sam, szacunku niedostatek

        szacunku nadal niewiele - nie mówiąc o przemyśleniu argumentów. Jakieś symptomy refleksji jednak się pojawiają.

        • 3 1

    • coś w tym jest

      Patrząc na tunele w Warszawie tam tunelowe labirynty przejść podziemnych mają sens by obejść bardzo wyrafinowany ruch samochodowy szczególnie przy Dworcu PKP Warszawa Centralna, natomiast w Gdańsku łatwiej byłoby dobiec przy zielonym świetle przez pasy niż schodkami do tunelu. Z dołu do góry i na odwrót tylko po to by zdążyć na tramwaj. Ponadto nikt tuneli nie pilnuje. W nocy strach iść tunelem ponadto kwitnie koszmarny artyzm "muralowy" do niczego nie służący wyrażający artystyczny ból życia.

      • 3 1

    • podpisuję się oburącz

      W moim najgłębszym przekonaniu jest właśnie tak, jak napisano. W Zarządzie Miasta Gdańska zasiadają ludzie zafascynowani Stanami Zjednoczonymi, tymi wielopasmowymi, wielopoziomowymi autostradami, przecinającymi miasta w sposób nieprzekraczalny. Ci nasi zarządcy nie widzą, że tu nie USA i nigdy nie będzie USA, no ale sami są fanatykami samochodów, więc robią wszystko pod samochodziarzy. Niestety to pokolenie musi wymrzeć, bo widać, że jest niereformowalne!

      • 0 0

  • a Gdynia ??? :( (2)

    Jak dostać się na nowe perony ?!?!? Ja się pytam !!!

    • 3 1

    • Pociągiem.

      • 2 0

    • Helikopterem? Teleportalem? Schodami?

      • 0 0

  • mama (2)

    Ostatnio sama odczulam brak działającej windy pod tunelem na dworcu od strony KFC, tam nawet awaryjne nie ma podwjazdu. Poradziła sobie bo starałam wózek z dzieckiem,tego ale osoba niepełnosprawna nie wiem jak ma sobie poradzić w takiej sytuacji...
    W tunelu obok lotu oczywiście są podjazdy, ale chyba dla są samobójców...

    • 3 1

    • ja proszę: (1)

      niech mi to ktoś przetłumaczy:
      "Poradziła sobie bo starałam wózek z dzieckiem,tego ale osoba niepełnosprawna..."
      Czy szacunek dla czytającego i minimalna poprawność językowa już nic nie znaczą???

      • 1 0

      • Poradziłam sobie bo wciągnęłam wózek z dzieckiem sama, ale osoba niepełnosprawna nie jest w stanie poradzić sobie sama jeśli winda jest zepsuta.

        • 1 0

  • .

    haha brawo :D w koncu naprawa takie to zapewne trudne jeszcze moze cos z tymi schodami ruchomymi zrobcie

    • 0 0

  • Kto odpowiada? (1)

    Ten kto bierze za to pieniądze - czyżby ZDiZ wyrzucał pieniądze w błoto?
    W ramach przetargu ZDiZ wybrał "firmę" ochrony do:
    Zakres przedmiotu zamówienia:
    1. Obiekty podlegające monitoringowi
    - schody ruchome (dwa biegi) w tunelu pod ul. 3 Maja
    - jedna winda osobowa w tunelu PKP wejście od ul. Podwale Grodzkie
    - jedna winda osobowa w tunelu pod ul. 3 Maja
    - jedna winda osobowa w pomieszczeniu dworca PKS
    - dwie windy osobowe na przystanku tramwajowym Pohulanka ul. Armii Krajowej
    - trzy windy osobowe na przystanku tramwajowym Odrzańska ul. Armii Krajowej
    - sześć wind osobowych na przystanku tramwajowym ul. Rzeczpospolitej
    2.Obiekty podlegające ochronie osób i mienia:
    - schody ruchome (dwa biegi) w tunelu pod ul. 3 Maja
    - jedna winda osobowa w tunelu PKP wejście od ul. Podwale Grodzkie
    - jedna winda osobowa w tunelu pod ul. 3 Maja
    - jedna winda osobowa w pomieszczeniu dworca PKS
    - pomieszczenie Centrum Dozoru Wizyjnego pod ul. 3 Maja

    monitoring obejmujący:
    prowadzenie całodobowego nadzoru systemu monitoringu poprzez analizowanie wizji 33 kamer zainstalowanych na obiektach,
    obsługę interkomu do komunikacji z osobami w kabinach wind osobowych (szt. 5) na przystankach Pohulanka, Odrzańska ; ( szt. 6) Rzeczpospolitej i (szt.6) Słowackiego (zostaną oddane do użytku w IV kwartale 2012 r.)
    obsługę instalacji nagłaśniającej tunelu PKS
    bezpośrednią obserwację części tunelu ( schody ruchome ) pod ul. 3 Maja przez okna z pomieszczenia Centrum Dozoru Wizyjnego.

    ochrona osób i mienia obejmująca działania zapobiegające zdarzeniom wandalizmu w wyniku których mogą powstać szkody osób lub mienia wynikające z użytkowania tunelu PKS, schodów ruchomych i wind osobowych w tunelu PKP pod ul. Podwale Grodzkie i w tunelu pod ul. 3 Maja, a także przeciwdziałanie powstawaniu wszelkich szkód wynikających z tych zdarzeń.

    Wygrała firma MEMLING SECURITY Sp. z o.o., ul. Biała 7A, 80-435 Gdańsk Zakład Pracy Chronionej i co? i nic zatrudnione osoby niepełnosprawne boją się nawet patrzeć a co dopiero interweniować. Firma nie ma grup interwencyjnych (są za drogie i trudno znaleźć sprawnego inwalidę z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, na dodatek który musi podbiec 50 metrów z wyposażeniem w tym bronią ostrą)

    No to teraz mamy infrastrukturę tunelu do remontu>

    • 3 1

    • Naruszewicz & Michałowski? To oni nie przewalili sie do Jantara?

      • 0 0

  • Rampy i windy

    Co do obsługi rampy przy dworcu PKP koło głównego wejścia na schody należy przyznać że pracujący pan bardzo wzorowo podchodzi do swojej funkcji użytkownika rampy. człowiek ma także prawo do odpoczynku - nie jest robotem. Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi dotyczące pracy obsługującą rampę, niech zaproponuje miastu sfinansowanie stanowiska pracy między godziną 19.00-5.00 za przyzwoite pieniądze.

    Co do windy od strony wałów piastowskich jest taka uwaga że niestety winda jest w stanie słabym i jest brudna. wnętrze windy jest praktycznie całkowicie do wymiany

    • 0 1

  • Dobrze byłoby te schody czasami umyć !!!!!!!!!!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane