• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • Sygnalizacja (1)

    Pomiedzy przystankami Cieszynskiego a Cebertowicza jest taka genialna sygnalizacja ze zawsze gdy czeka auto to ma czerwone a gdy nadjezdza tramwaj to samochody moga ruszyc bo sie zmienia swiatlo na zielone i odwrotnie dla tramwaju.Tam jest genialnie to pomyslane.

    • 94 1

    • To przecież jest zarządzane przez najdroższego, gdańskiego misia co się zwie Tristar.

      • 1 0

  • nich lepiej i dluzsze strefy odsniezaja przystanki bo w zaspach ludzie wysiadaja

    • 2 0

  • Odległości między przystankami są za często dlatego tramwaj nie może przyspieszyć

    • 0 1

  • Szkoda pieniędzy

    Uważam że i tak niewiele to da , wymyślanie niepotrzebnych rzeczy.

    • 3 0

  • To kto pisał te projekty? (5)

    I czy wyleciał z pracy za swoje dyletanctwo razem z kierownikiem jednostki?

    • 106 7

    • Słowo klucz

      "na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych".Ale czy to lepiej czy gorzej ? W tym kraju bez pieniędzy unijnych bylibyśmy rozwojowo na etapie Ukrainy.A to dlatego, że w tym kraju pieniądze były rozkradane i tylko ochłapy szły na inwestycje.Zresztą trzeba zobaczyć Polskę 20 lat temu i dzisiaj.

      • 1 0

    • Pisanie to jedno, akceptowanie to drugie, ważniejsze. Za chwilę się okaże, że nikt.

      • 6 0

    • Najwyzsza pora i nie tylko za to. Tristar też niewypał...

      • 12 2

    • przeciez chodzi o to zeby rozpisac projekt na koncepcje, projekt na wykonanie, projekt na koncepcje przebudowy (1)

      projekt na remont - i interes się kręci, takie to morze możliwości

      • 20 1

      • Ważne, że kasa w kieszeniach urzędników się zgadza.

        • 12 1

  • Sport to zdrowie...

    Jak zwykle, ułatwia się obsługę przystanków dla motorniczych a kompletnie zapomina się o emerytach i osobach starszych z laskami i i kulami i na wózkach. Starsi i niepełnosprawni będą zmuszeni do biegania po przystankach. Kto wpadł na taki pomysł, może sam się pochwali?

    • 2 2

  • Czy w Gdańsku nie można chociaż raz czegoś zrobić z głową ? (1)

    Skoro nadal obowiązuje okres trwałości projektu to dlaczego 2-3 lata temu o tym nie pomyślano ????? Przystanki co 100m to także problem ! Plocka-Przemyska-Wilanowska to są jaja !

    • 35 1

    • a no można tylko trzeba mieć do tego głowę

      • 0 0

  • Więcej przejść naziemnych,na pewno jak zlikwidujcie tunelu będzie lepiej

    • 5 0

  • Ul Dolna w Gdańsku przystanek"ukradziony"przez ZTM

    skandal--staruszkom przeniesiono przystanek autobusowy linii 111 z ul Dolna na peryferie.Prezydent Ś.P"Tatulo"Adamowicz obiecał, że dalej jak 5minut nie będzie i co robi Rada Dzielnicy i Rada Miasta-milczą!Czas drodzy Mieszkańcy podziękować temu towarzystwu wzajemnej adoracji i wybrać ludzi oddanych mieszkańcom !!!

    • 1 1

  • Ztm (5)

    Może zamiast przebudowy zajmijcie się regularną jazda bez spóźnień i tramwajów widmo które tylko na tablicach widać...

    • 155 34

    • a po co komu te tramwaje

      kosztowna i obszerna infrastruktura (jednego przeznacznenia), awaryjność, nieelastyczność, hałas, uszkodzenia budynków - buspasy są wielokrotnie tańsze i jednocześnie efektywniejsze, a także dyskretne i przez to bardziej estetyczne.

      • 4 9

    • światła was zwalniają

      zlikwidować przejścia naziemne i tramwaje będą śmigać aż miło.

      • 6 2

    • Urzędnicze mózgi (1)

      Zamiast likwidować zbędne przystanki to chcecie je wydłużyć , jak ma to przyśpieszyć przejazdy ?? Na dworcu głównym już teraz jest takie zamieszanie przy dwóch stojących pojazdach , że ludzie masakrują się aby zdążyć wsiąść i przecisnąć się przez oczekujący tłum. Urzędnicy miejcie litość i zacznijcie w końcu logicznie myśleć , to będą duże remonty i duża kasa a wystarczy chociażby zrobić priorytet dla tramwaju na światłach są i inne sposoby .. myślcie za to wam płacą

      • 26 5

      • pewnie szwagier z funflem nie ma zleceń - a tak... będzie przedłużał przystanki

        no i wiadomo nie ma nic za nic

        • 16 0

    • Nie można, bo wtedy kierowcy samochodów, którzy są przyczyną tych opóźnień zaczynają krzyczeć...

      • 19 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane