• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • W Gdansku to by sie przydal normalny serwis. Nie naprawy rodem z PRL-u za pomoca tasmy, mlotka i nitow z plaskownikami. Wiec to taka moja propozycja by przyspieszyc tramwaje poniewaz sa pospozniane lub nie dojezdzaja w ogole z powodu awarii innych skladow. Swoja droga, zrobcie zielona fale dla tramwajow po co jest ten Tristar? Znow niedasie pewnie.

    • 25 1

  • Czas na.....metro (4)

    • 13 10

    • wystarczyłoby wpuścić w tunele tramwaje w Gdańsku i Wrzeszczu i już by było szybciej (2)

      taki Stadbahn trochę, a w miejscu mniejszego ruchu - po powierzchni. Dużo tańsze niż metro, a efekt bardzo zbliżony

      • 6 1

      • Co zmienią dwa tory w tunelu vs dwa tory na powierzchni (1)

        W Poznaniu mamy najszybszy tramwaj w kraju - po powierzchni. W Bydgoszczy na Fordon bardzo szybki tramwaj, znowu po powierzchni. Są to linie znacznie szybsze od wielu systemów metra na świecie.

        Problem to priorytet, a nie lokalizacja względem poziomu terenu.

        • 2 1

        • już widzę armię samochodziarzy protestujących jak im zrobisz priorytet dla tram na skrzyzowaniach w centrum miasta

          przy tramwaju co minutę nie zdążą nawet wrzucić jedynki ze swoim refleksem gdy zapali się im zielone

          • 3 2

    • I kolejna spółeczka?

      biegusiem2012?

      • 3 0

  • Każdy kij ma dwa końce (4)

    Z jednej strony umożliwienie jednoczesnego zatrzymania na przystanku dwóch tramwajów w teorii zwiększa przepustowość. Z drugiej jednak wywoła na wszystkich tych przystankach konieczność przepychania się pasażerów biegnących do "właściwego" tramwaju. Przystanki są wąskie, ruch pasażerów w momencie wysiadania/wsiadania jest duży, więc pojawią się zatory, sprawne wsiadanie/wysiadanie będzie bardzo utrudnione, zysk czasowy zacznie być problematyczny. Mijanie się dwóch osób z wózkami dziecięcymi na przystanku zablokuje całą wymianę pasażerów. Finalnie zadowolenie pasażerów z takiego rozwiązania może być dyskusyjne.

    • 59 2

    • Podwójne przystanki to duże utrudnienie dla pasażerów (1)

      Ale znowu, w Gd myślenie tylko o św. Przepustowości wygrywa z rozumem.

      XXI w. to już nie jest pochwała mobilności, ale zrównoważenia i dostępności. Niektórzy ciągle siedzą w wizji Futuramy.

      • 9 4

      • Akurat podwójne przystanki w kwestii przepustowości niewiele dadzą. Trzeba zmienić organizację świateł i zlikwidować zbędne przystanki, a niektóre przenieść za skrzyżowania. No i mylisz się, że w Gdańsku ktoś o przepustowości myśli - bardziej włodarze hołdują temu waszemu zrównoważonemu transportowi i skutki są tego opłakane - nic nie działa jak należy. O dostępności też nie ma mowy bo tam gdzie budują tory tramwajowe tam natychmiast zmieniają kursy autobusów, dzięki czemu mają po 20-30 przystanków losowo porozrzucanych. Władze Gdańska dalej siedzą w XIX wieku, propagując ten złom na szynach.

        • 2 3

    • Zakładając oczywiście, że motorniczy raczy poczekać aż pasażerowie przebiegną z jednego tramwaju do drugiego. Jak działa to obecnie w praktyce można zobaczyć przy dworcu. Podpowiem, w ogóle to nie działa.

      • 7 0

    • Potrzeba rozwiazania hybrydowego- czasem dodatkowy tor by sie przydal by zepchnac tam popsuty tramwaj.

      • 0 0

  • a kiedy likwidacja zatok? (7)

    dlaczego prywatne samochody stawia sie przed trasportem zbiorowym?

    • 19 28

    • Błędna teoria. Chociaż były takie pomysły (5)

      W praktyce to opóźnia ruch autobusów i trolejbusów bo stoją w gigantycznych korkach. No, chyba że przystanek jest na buspasie.

      • 6 6

      • (4)

        Ciekawa opinia, proszę o źródła. Brudny paznokieć się nie liczy.

        • 3 5

        • To ja poproszę o opinię w jaki sposób likwidacja zatok usprawnia ruch. (3)

          Artykulik z internetu pisaby przez pseudoaktywistów się nie liczy.

          • 7 1

          • przeciez to logiczne. (2)

            autobus nie traci czasu na wyjazd z zatoki. czego tu nie rozumieć.
            To są straty rzędu kilkunastu sekund na każdym przystanku.
            Dodatkowo autobus stojąc na przystanku ( na jezdni ) tworzy sobie miejsce przed dzięki czemu szybciej pokona trasę pomiędzy przystankami.

            • 1 7

            • (1)

              Po pierwsze, u nas jest wysoka kultura wpuszczania, więc nie kilkanaście, a co najwyżej kilka sekund zysku. Po drugie często wjeżdżając do zatoczki autobus może być na przystanku kilka sekund wcześniej, niż gdyby musiał jechać w korku do wysokości postoju. Po trzecie nie robi sobie miejsca, bo nasi sfrustrowani mistrzowie kierownicy będą go wyprzedzać stanowiąc zagrożenie nie tylko dla samochodów znad przeciwka, ale przede wszystkim dla pieszych przebiegających przed autobusem.

              • 5 2

              • nie pisz o kulturze bo to żenujące. widać że w ogóle nie jeździsz komunikacją publiczną skoro takie farmazony piszesz. Autobusy czekają nierzadko powyżej 30 sekund żeby się włączyć z zatoki. Są też i tacy kierowcy autobusów którzy sobie nawet odpuszczają i czekają aż do zmiany świateł bo nie chcą ryzykować. Nie dość że jest kilka minut spóźniony to jeszcze stoi bezsensownie w zatoce. To jest norma na wielu liniach !!!

                piszesz o kulturze u kierowców, a potem o chamskim wyprzedzaniu stwarzającym zagrożeniem! To się kupy nie trzyma. Wymaluje się ciągłą linie i niech policja pilnuje. Niech się przydadzą do czegoś, a jak nie to w autobusach są kamerki. Można zrzucać nagrania i wysyłać kompilacje z każdego kursu. Policja będzie musiała się nimi zająć. Skończą się pouczeniami bo wiadomo że u nas na bandytyzm drogowy jest przyzwolenie ale jak to się mówi kropla drąży skałę... za 20lat może będzie normalnie.

                • 2 5

    • Bo to taniej wychodzi

      Komunikacja bez dopłat droższa od samochodu. 400 powinien miesięczny kosztować pokrył koszt komunikacji. Tyle to mnie miesięcznie samochód kosztuje.

      • 1 1

  • Bardzo częsty widok (4)

    dwa tramwaje przy dworcu, np wbiega ktos na peron. drugi tramwaj jest jego. Pierwszy już zaczyna ruszać a po dobiegnięciu do drugiego, choć stoi wciąż, drzwi już zablokowane.

    Do d...y z takimi przystankami, no chyba że przeszkoli się motorniczych "propasażerowo"

    • 57 4

    • Słusznie.

      Jak ruszy pierwszy tramwaj to za nim rusza z kopyta drugi tramwaj a pozostawieni na przystanku pasażerowie nadal czekają na kolejny tramwaj aby dojechać na miejsce. Drugi tramwaj powinien podjechać na stanowisko pierwszego tramwaju, zabrać pasażerów i dopiero odjechać.

      • 17 1

    • (2)

      Przeciez motorniczym i kierowcom czesto to sprawia ubaw. Bez obrazy ale tam rzadko pracuja ludzie z poczuciem empatii, bardziej socjopaci.

      • 18 0

      • Też czasem odnoszę takie wrażenie...

        • 10 0

      • Niewiele maja okazji by poczuc sie lepszym od innych, to i korzystaja.

        • 3 0

  • W ZTM się obudzili

    rychło w czas, jak unijne projekty zrealizowano

    • 16 3

  • częściej myjcie tramwaje w środku!

    tony soli i piachu - nie przyspieszają podróży!

    • 23 0

  • Czy w Gdańsku nie można chociaż raz czegoś zrobić z głową ? (1)

    Skoro nadal obowiązuje okres trwałości projektu to dlaczego 2-3 lata temu o tym nie pomyślano ????? Przystanki co 100m to także problem ! Plocka-Przemyska-Wilanowska to są jaja !

    • 35 1

    • a no można tylko trzeba mieć do tego głowę

      • 0 0

  • Komunikacja dzielnie walczy z problemami które sama tworzy. (1)

    Kolejne przejścia naziemne z sygnalizacja świetlną a z Oliwy do Śródmieścia szybciej będzie pieszo. A choćby przystanki zrobić na 3 tramwaje to i tak wszystkie staną pod Huciskiem. Chyba że powstanie drugi tor do skrętu na Siedlce tak jak koło Zieleniaka do skrętu w kierunku Stoczni.

    • 36 1

    • chłopaki z rowerowej anarchii chciały to im wymalowali

      • 5 0

  • To tak jak z drogami....wąsko i jeden pas ruchu bo ma być spokojnie...50kmh ... jeden lewoskręt lub prawoskręt bo po co więcej!
    A później 3 miesiące rozgrzebane wszystko aby przebudować bo ruch się za duży zrobił... ojojj no kto by to przewidział.
    Kiedy sięgniecie po dynamiczne zarządzanie drogami w czasie godzin szczytu, jak wszystko zysra się na tzw. Górnych tarasach...kiedy zmusicie developerów do budowy dróg dojazdowych bynajmniej nie z kostki brukowej po której później puszczacie autobusy przegubowe.

    Czy wy tam myślicie chociaż na 5 lat do przodu???
    Hello

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane