• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowy pociąg przejedzie przez Trójmiasto

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 14:00 (1 września 2012)
Wyjątkowy skład odwiedzi Trójmiasto już w sobotę. Niestety będzie można go oglądać tylko z zewnątrz. Wyjątkowy skład odwiedzi Trójmiasto już w sobotę. Niestety będzie można go oglądać tylko z zewnątrz.

Spora atrakcja szykuje się dla miłośników starych pociągów. W sobotę dotrze z Poznania do Trójmiasta Flota Wielkopolska złożona z parowozu i zabytkowych wagonów.



Aktualizacja 1 września godz. 14:00 Ze względu na awarię parowozu zabytkowy skład dotrze do Gdyni dzięki zwykłej lokomotywie spalinowej. Godzina przyjazdu - jak zapowiadają organizatorzy - nie zmieniła się.

***


Czy jechałeś kiedyś pociągiem ciągniętym przez parowóz?

Niestety przejazd jest bardziej adresowany do poznańskich miłośników kolei, niż trójmiejskich - istnieje możliwość podróży z rezerwacją obejmującą wyłącznie trasę Poznań - Gdynia - Poznań, bez możliwości wykupienia biletu dla krótszego odcinka, choć oczywiście można go wykorzystać tylko na części całej trasy. Koszt przejazdu to 130 zł (normalny) lub 65 zł (dla dzieci i młodzieży do 14 lat), zaś rezerwacja odbywa się przez specjalną stronę internetową. Nie są przewidziane też przejazdy wyłącznie na terenie Trójmiasta.

Pociąg będzie natomiast można sfotografować na kilku stacjach, na których będzie miał dłuższe postoje. - Obejrzenie składu z zewnątrz będzie możliwe podczas wjazdu i krótkiego postoju w Gdyni oraz na kilkanaście minut przed odjazdem pociągu. W trakcie godzinnego postoju w Gdyni cały skład (parowóz i wagony) udadzą się do lokomotywowni, gdzie zostaną przygotowane do drogi powrotnej do Poznania (w parowozie m.in. uzupełnione zostaną zapasy wody, lokomotywa zostanie wyszlakowana, przesmarowana i obrócona) - objaśnia Tomasz Drzewiecki z Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni, która organizuje przejazd.

Oprócz Gdyni, do której pociąg planowo dotrze w sobotę o godz. 18 i ruszy w podróż powrotną godzinę później, skład będzie zatrzymywać się w okolicach Trójmiasta. W Tczewie (przyjazd 12:24, odjazd 15:45), Pruszczu Gdańskim (przyjazd 16:07, odjazd 16:27), Somoninie (przyjazd 19:45, odjazd 19:50) oraz Kościerzynie (przyjazd 20:16, odjazd 20:46).

- W Tczewie zaplanowany jest ponad trzygodzinny postój, w trakcie którego pasażerowie będą mogli udać się na miejsce, gdzie odbędzie się rekonstrukcja bitwy o Mosty Tczewskie z 1939 roku. Pokonanie odcinka między Tczewem a Gdynią zajmie sporo czasu, gdyż w związku z remontem linii pociągi muszą poruszać się tylko jednym torem, zaś nasz skład musi przepuścić planowe pociągi osobowe i pospieszne - dodaje Drzewiecki

Pociąg z Poznania do Trójmiasta będzie jechać przez Piłę, Chojnice i Tczew, pokonując po drodze trasę Ostbahn-u, czyli Królewskiej Kolei Wschodniej, która do upadku III Rzeszy była najważniejszym korytarzem transportowym między Berlinem a Królewcem. W drodze powrotnej z Gdyni przez Kościerzynę, Bydgoszcz, Inowrocław, Gniezno i docelowa stacja Poznań, pociąg będzie poruszać się natomiast fragmentem Magistrali Węglowej Śląsk - Gdynia, stanowiącej największą inwestycję transportową przedwojennej Polski.

Tegoroczny przejazd nie jest pierwszym tego typu. Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni pod nazwą Flota Wielkopolski przewiozło w ub. r. blisko czterystu mieszkańców Wielkopolski do Gdańska na Jarmark Dominikański, zaś w 2010 r. parowóz pokonał trasę z Poznania do Szczecina, gdzie odbywał się zlot żaglowców i oldtimerów.

Pociąg będzie prowadzony przez lokomotywę serii Ol49, których produkcje rozpoczęto w chrzanowskiej fabryce, w latach 50-tych XX wieku. W sumie zbudowano 116 maszyn tej serii, z czego cztery wyeksportowano do Korei Północnej. Parowozy tego typu obsługiwały większość tras krajowych, z wyjątkiem terenów górskich. Ich liniową eksploatację zakończono w połowie lat 90., lecz dwie sprawne lokomotywy wciąż stacjonują w wolsztyńskiej parowozowni.

Pasażerowie będą mieć do dyspozycji wagony serii 43A wyprodukowane w latach powojennych przez poznańskie Zakłady Hipolita Cegielskiego. Były to pierwsze konstrukcje wyposażone fabrycznie w system parowego i elektrycznego ogrzewania. W składzie znajdzie się też wagon 101A, który jest nowszą odmianą 43A. Różni się m.in.: ścianami czołowymi, długością oraz otwieranymi (a nie uchylnymi) oknami. Łącznie w latach 1957 - 1968 powstało 1208 wagonów obu typów, z czego do czasów współczesnych przetrwało kilkanaście sztuk, które stacjonują w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce.

Opinie (85) 2 zablokowane

  • taaa i zaraz "zieloni" uwieszą się na lokomotywie, bo za dużo dymu powoduje (2)

    no i będzie po zabawie:)

    • 12 2

    • Można przerobić na elektryczną wersję

      i to z akumulatorami.

      • 0 0

    • a powoduje to jest fakt :) zadyma równa hahahaha

      • 0 1

  • REDAKTR TUSK TEŻ TAM BĘDZIE

    Czy już mu po wycieczce za darmo do Chin pociągi przestały podobac i teraz czeka na darmowy (na koszt państwa) lot nowym Boingiem.

    • 5 9

  • To jest pociąg testowy :) (2)

    Z racji znacznie podwyższonych kosztów napędem elektrycznym nastąpi wprowadzenie pociągu na napęd opałowy tj. węgiel,którego mamy dostatnio.Zmiany nastąpia niebawem :)

    • 13 1

    • przebudują jego palenisko i będzie na śmieci (1)

      smrood gwarantowany

      • 0 2

      • a jaka oszczędność :)

        • 0 1

  • Żeby kabli nie ukradli ; )

    Bo spóźnienia będą .

    • 3 2

  • Jaki ja jestem stary

    Takimi pociągami jeździłem w latach 50-tych XX wieku na kolonie. Jechały nieco szybciej niż dzisiejsze superekspresy w polskim wydaniu.

    • 10 1

  • Ten pociąg będzie jeździł na kolei metropolitlanej :)

    bo jest w lepszym stanie niż te co jeżdżą na skm

    • 5 3

  • tak bedą wygladaly ekspresy inter city po zakonczeniu remontu trasy do Warszawy

    • 3 2

  • a w Gdańsku Głównym nie będzie stał jak rok temu? (3)

    • 7 2

    • zobacz sobie na rozkład (2)

      jak w pruszczu jest o 16.27, to w gdansku glownym bedzie kolo 16.45 i pewnie bedzie chwile stal, zeby poprzepuszczac inne pociagi, do gdyni przyjezdza o 18

      • 0 0

      • No to Pruszcz uwzględnili a Gdańska nie? (1)

        • 0 0

        • postój w gdańsku od 16:37 do 17:16

          ale parowóz się popsuł i będzie lokomotywa spalinowa, wagony pozostają oczywiście zabytkowe

          • 0 0

  • Osowa (5)

    Skoro z Gdyni jedzie do Kościerzyny, to pewnie będzie przejeżdżał przez Osowę.

    • 8 1

    • Czy to pewne że będzie jechał przez Osowę? (3)

      • 0 1

      • (1)

        Nie, ominie ją tunelem pod Sopotem.

        • 2 0

        • ale ty jesteś dowcipny, ciekawe czy w pracy/szkole taki jesteś rozwinięty.

          • 0 0

      • Nie, przefrunie nad nią

        • 1 0

    • myślę, że skręci na lotnisko

      • 1 0

  • (1)

    Wszystko co stare jest w tych czasach piękne

    • 8 1

    • Mowisz o sobie Wera?

      To powiedz ile masz lat. Jestem expertem od staroci.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane