• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakaz żeglugi na Zalewie

ms, PAP
8 maja 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Blokada Zalewu zła dla A1
Rosyjska służba graniczna wstrzymała ruch statków pasażerskich i towarowych na Zalewie Wiślanym - poinformował Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej.

Wyjaśnił, że strona rosyjska uzależnia przywrócenie ruchu od podpisania nowej umowy międzypaństwowej między Polską i Rosją, regulującej żeglugę na tym akwenie.

- Ten zakaz przyniesie nam duze straty finansowe - martwi się Jerzy Latała. Szef ŻG twierdzi, że już odwołał dwa rejsy, na które sprzedano wczęsniej bilety.

Latała dodał, że zakaz żeglugi na Zalewie Wiślanym obejmuje zarówno statki polskie, jak i rosyjskie (w tym także jachty i żaglówki). Wyjątek stanowią jedynie jednostki płynące tranzytem z Elbląga w morze i w odwrotnym kierunku.

"Żegluga Gdańska" obsługuje statki pasażerskie do Kaliningradu, korzystające z Zalewu Wiślanego, z portów w Elblągu i Fromborku.

Od pewnego czasu Rosjanie ostrzegali, że zamkną swoją granicę na Zalewie. W 2004 r. przestali wpuszcać do siebie polskie statki na pewłne trzy tygodnie. Nie wiadomo ile tym razem potrwa "blokada" granicy.
ms, PAP

Opinie (33)

  • GIERTYCH DZIADU SPIEPRZAJ NA SZCZAW BO DAM W PAPĘ!

    ...

    • 0 0

  • Czystsze morze

    Będzie czyściej, nie wszyscy wiedzą że wszystkie
    odchody uczestników tych wycieczek pompowane są bezpośrednio do morza.

    • 0 0

  • Chcesz powiedzieć osskaa że nie można zebrać około 2,5 ml złotych? Chyba niedoszcowana ta kwota.

    • 0 0

  • Tak tylko tyle wystarczy

    Właśnie o to chodzi, że nie jest to kwestia finansowa, techniczna, ekologiczna, tylko POLITYCZNA...

    Rząd bał się do tej pory podpaść Ruskim, bo cieśnina Pilawska to sprawa strategiczna.
    Zresztą projekt przekopu zakłada ruch jachtów i jednostek wycieczkowych raczej, ale wiadomo że dla ruskich gołodupców potencjalne wpłynięcie okrętu NATO oznacza zamach na "przebogatą" i rdzennie rosyjską Sambię zwaną obwodem Kaliningradzkim...

    Może teraz Rząd się wreszcie przełamie i da szansę temu pomysłowi, bo to ożywiłoby znakomicie cały region Żuław i zwiększyło atrakcyjność wschodniej częśći polskiego Wybrzeża

    • 0 0

  • poduszkowce

    Zamiast przekopywać mierzeję, lepiej rozważyć zastosowanie poduszkowców. Taki poduszkowiec bierze mierzeję z rozpędu, a ruscy strażnicy stoją z rozdziawionymi gębami.

    • 0 0

  • sorry sowa aleś głupiutki jak bucik, ruscy akurat mają takie poduszkowce że mógłbyś wpaść pod stół gdybyś zobaczył. Pozdrawiam

    • 0 0

  • Błę

    Już sam tytuł wskazuje na brak wiedzy dziennikarzy. Zalew Wiślany to nie to samo, co Zalew Kaliningradzki. Po Zalewie Wiślanym, który obejmuje akwen od Kątów Rybackich po Piaski i Nową Pasłękę można swobodnie żeglować. Rosjanie mogli wstrzymać żeglugę wyłącznie po rosyjskiej części Zalewu - czyli właśnie Zalewie Kaliningradzkim.

    Nazewnictwo jest istotne o tyle, że w wielu czytających może wywoływać przekonanie, iż sprawa dotyczy polskiego akwenu...

    Należy również zauważyć iż NAJWAŻNIEJSZA CZĘŚĆ DOTYCHCZASOWEJ UMOWY - CZYLI TRANZYT POZOSTAJE BEZ ZMIAN. To znaczy że statki polskie płynące np. z Gdyni do Elbląga przez Bałtijsk mogą nadal pływać bez ograniczeń.

    KWestia wykopania Kanału Zatoka-Zalew w Skowronkach problemów Zalewu wcale nie rozwiąże dlatego że:
    - Zalew Wiślany jest akwenem bardzo płytkim, średnie głębokości to ok. 2 metrów
    - wiele portów Zalewu ma charakter "otwarty" i jest zamulanych i spłycanych po każdym większym sztormie

    W związku z tym, komu ten kanał miałby służyć:
    - jachtom pełnomorskim, balastowym na pewno nie, bo zalewowe porty są dla nich zbyt płytkie, a zejście z wąskiego toru żeglugowego grozi utknięciem na mieliźnie
    - inne jachty i mniejsze jachty morskie bz problemu wpłyną na Zalew przez Przekop Wisły i Szkarpawę
    - statki pełnomorskie mają ten sam problem, co jachty, duże statki ze względu na parametry portu i rzeki Elblag i tak się nie zmieszczą
    - po za tym po co wpływać statkiem z ładunkami do Elbląga, z koniecznością pokonania po drodze śluzy (w kanale Zatoka-Zalew) i trudnego nawigacyjnie odcinka rzeki Elbląg, skoro obok jest port w Gdańsku, z o wiele lepszym i większym zapleczem transportowym, i logistycznym?
    - jedyny towarowy statek żeglugi Gdańskiej Laila, który spoełnia kryteria aby wpływać do Elbląga, zawija tam kilka, kilkanaście razy w roku, bo w Elblągu nie ma większej liczby ładunków do wywiezienia!

    Pozdrowienia, Piotr

    • 0 0

  • do braci Moskali

    dali byście juz sobie spokój.Najlepiej wypic gorzalkę na zgodę.

    • 0 0

  • Romek

    wiesz czemu Polski hymn ma tylko oficjalne 4 zwrotki ?
    bo 5 -ta, nie jest - braterska ,i jest obecnie nie poprawna politycznie jak carillion w Gdańsku wygrywajacy " Nie rzucim ziemi skąd nasz ród"

    'Niemiec, moskal nie osiędzie
    gdy jąwszy pałasza
    haslem wszystkich zgoda bedzie
    i ojczyzna nasza

    Marsz, marsz Dabrowski ....

    pisano to pod wpływem wielowiekowych doświadczeń

    • 0 0

  • do PiotrS

    Wyciagasz prawidlowe wnioski ... ale chodzi o to zeby ta sytuacje zmienic .. a nie trwac w marazmie ... zatoka nie nadaje sie do zeglugi i po co ccokolwiek robic ... blad trzeba cos zrobic... zwykla ekonomia ... porty jachtowe urozmaica polskie wybrzeze i sciagna jachty z niemiec i szwecji ... odmulenie portow zagospodarowanie przystani ... niewielka inwestycja ( stosunkowo ) dzisiaj jachting na polskim wybrzezu to tylko domena pasjonatow zeglarstwa .... a to trzeba ukomercyjnic ....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane