• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakochani w Gdyni świętują dziś 89. urodziny miasta

Michał Sielski
10 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Około 1908 roku. Jeszcze długo przed powstaniem miasta żyło się tu miło i dostatnio. Około 1908 roku. Jeszcze długo przed powstaniem miasta żyło się tu miło i dostatnio.

10 lutego mija 89 lat od powstania Gdyni. Miasto powstało głównie na bazie portu i od początku jego mieszkańcy wyróżniali się dumą. Zadowolenie z mieszkania w Gdyni pozostało im do dziś, a miasto wciąż bije rankingi popularności, zadziwiając całą Polskę pozytywną energią. Skąd wziął się ten fenomen?



Żeby zrozumieć podłoże gdyńskiego patriotyzmu, trzeba się cofnąć do okresu, gdy miasta na mapach jeszcze nie było. Była za to wieś, ale zadbana i majętna. Miejscowi czerpali z bogactwa morza i żyli sobie znacznie wygodniej niż przeważająca część Polski. Gdy podjęto decyzję o budowie portu, powstało miasto i od razu zaczęło być oczkiem w głowie władz Polski.

- Obliczyłem, że powstanie portu pochłonęło ok. 1 mld dolarów, przekładając to na dzisiejszą siłę nabywczą. Dziś rozbudowujemy go, inwestując na przestrzeni ostatnich lat ok. 500 mln zł - opowiada Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej w Porcie Gdynia.

Przystań Żeglugi Polskiej w latach 20. XX wieku tylko pozornie nie rzucała na kolana. Była dumą i chlubą ówczesnej Rzeczpospolitej. Przystań Żeglugi Polskiej w latach 20. XX wieku tylko pozornie nie rzucała na kolana. Była dumą i chlubą ówczesnej Rzeczpospolitej.
Gigantyczna inwestycja spłaciła się jeszcze przed wojną. Nie mogło być jednak inaczej, skoro pracy w porcie nie traktowano wyłącznie jako możliwość całkiem niezłego zarobku, ale przede wszystkim budowanie nowej, wolnej Polski. Najlepiej oddają to relacje z przybicia do gdyńskiego nabrzeża pierwszego statku handlowego.

- Pierwszy przyszedł do Gdyni, 4 stycznia 1927 roku s/s "Wilno" i stanął przy nabrzeżu mola węglowego. To molo było jeszcze nie wykończone, nabrzeża puste, chociaż doprowadzono już do nich wtedy tor kolejowy. Gdy statek przycumował, zebrała się koło niego grupa ludzi, przeważnie robotników, i zaintonowała "Jeszcze Polska nie zginęła". Niewiele rzeczy zrobiło na mnie takie głębokie wrażenie. Zdawało mi się, że ludzie czuli instynktownie, że z przyjściem tego skromnego statku rozpoczyna się nowa stronica z historii Polski - pisał Julian Rummel.

Czytaj więcej: Jak to z powstaniem Gdyni było.

Gdynia szybko się bogaciła i każdy chciał tu mieszkać. W 1933 roku po ulicach już jeździły liczne automobile. Gdynia szybko się bogaciła i każdy chciał tu mieszkać. W 1933 roku po ulicach już jeździły liczne automobile.
"Słoiki"? W Gdyni wszyscy nimi są

Poczucie dumy pielęgnowane było przez lata. Przeprowadzali się tu ludzie ze wszystkich zakątków Polski. Miasto rozrastało się tak szybko, że nie można było nawet przeprowadzić spisu powszechnego, bo jeszcze przed ukończeniem byłby całkowicie nieaktualny. Do dziś Gdynia boryka się z tego powodu ze skutkami nieograniczonej absorpcji siły roboczej, nad którą nikt nie panował. Dzielnice wstydu - "Pekin" czy "Meksyk" - są właśnie pozostałością przez nikogo nie przewidzianej i nienadzorowanej rozbudowy. I - jak to prowizorki - przetrwały do dziś i nikt nie ma konkretnego planu, co z nimi zrobić.

Z drugiej strony poczucie lokalnej wspólnoty pielęgnowane jest od niedawna. "Prawdziwym" gdynianinem może czuć się praktycznie każdy, bo nie zdążyły powstać tu podziały pomiędzy ludnością napływową, a autochtonami. Napływowi są praktycznie wszyscy.

Zobacz zmiany na mapie Trójmiasta - Gdynia przed wojną i dziś.

Dworzec Gdynia Główna w 1936 roku z reprezentacyjnym placem, za którym wielu dziś tęskni. Dworzec Gdynia Główna w 1936 roku z reprezentacyjnym placem, za którym wielu dziś tęskni.
Gdynia - małe rzeczy, duża sprawa

To wszystko jest jednak historią. Mimo to dziś Gdynia wygrywa wszystkie rankingi pod względem oceny przez mieszkańców jakości życia. W "Diagnozie społecznej" prof. Janusza Czapińskiego postawą wychwalających swoje miasto zdziwieni są nawet naukowcy. Bo Gdynia nie jest ani najbogatsza, ani najpiękniejsza. A jednak mieszka się tu bardzo dobrze przeważającej większości osób. Skąd tak wysokie oceny?

W Gdyni na bardzo wysokim poziomie jest komunikacja publiczna. Pozornie błaha sprawa, ale gdy wszędzie można dojechać punktualnie i często bez przesiadek - żyje się łatwiej i to nie tylko starszym osobom, które stanowią coraz większą część całego społeczeństwa. Poza tym Gdynia jest fantastycznie położona, często nawet dopiero osoby z zewnątrz zauważają atuty, które dla mieszkańców są oczywistością.

- Nam się wydaje, że chodzi o morze, a goście zza granicy podkreślają często, że to piękne miasto, bo praktycznie z każdej dzielnicy w kilka, kilkanaście minut da się dostać do lasu - zauważa Jerzy Zając, dyrektor gdyńskiego Urzędu Miasta.

Morze oczywiście również ma niebagatelne znaczenie. I choć betonowy i paskudny Bulwar Nadmorski wygląda jak z czasów NRD (choć powstał zanim upadło), to nikt na niego nie patrzy. Tuż nad nim rozpościera się piękny widok na zatokę, marinę, albo klifowe brzegi. To ten widok zostaje w pamięci.

Psycholog: Jest tu duch miejsca i spójna narracja historyczna od początku dziejów.

Zdecydowana większość mieszkańców Gdyni jest zadowolona ze swojego miejsca zamieszkania. To wynik badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Gdański i Biuro Rozwoju Miasta Gdyni. Wzięła w nim udział reprezentatywna liczba 3516 mieszkańców Gdyni. Zdecydowana większość mieszkańców Gdyni jest zadowolona ze swojego miejsca zamieszkania. To wynik badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Gdański i Biuro Rozwoju Miasta Gdyni. Wzięła w nim udział reprezentatywna liczba 3516 mieszkańców Gdyni.
Michał Sielski: Skąd bierze się fenomen zakochanych w swoim mieście gdynian? Z małych rzeczy, które ułatwiają życie: sprawnej komunikacji, bliskości morza, lasów, oferty kulturalnej?

Dr Wiesław Baryła. Dr Wiesław Baryła.
Dr Wiesław Baryła, psycholog i adiunkt w Sopockiej Wyższej Szkole Komunikacji Społecznej: Drobiazgi są ważne, ale musi też być jakiś element wspólnej tożsamości, a Gdynia ma opowieść o piaszczystej plaży, która stała się najnowocześniejszym miastem II Rzeczpospolitej. To ładny mit miejsca, jego duch, który gdynianom cały czas towarzyszy.

Wspomnienie "lepszych czasów" cementuje nas w teraźniejszości?

- Oczywiście. Gdynia kojarzy się z miastem, które zawsze dawało radę. Kto nie chciałby być częścią takiej narracji? Nawet tragiczne wydarzenia grudnia 1970 roku się w to wpisują, bo wtedy też po drugiej stronie stali "oni", a walczyliśmy "my". Trochę bez planu, trochę na hurra, ale w słusznej sprawie. Ponadto Gdynia jest otwarta - od czasów, gdy była oknem na świat i pływało się stąd do USA. Jest to więc miasto nieograniczonych możliwości.

Takie myślenie może prowadzić na manowce?

- Może i czasami prowadzi. Weźmy choćby przykład próby stworzenia metropolii trójmiejskiej. To właśnie specyfika Gdyni powoduje, że trwa to tak długo. Druga sprawa to lotnisko - przykład, w którym władza posłuchała społecznych oczekiwań, które nie zawsze są sensowne.

Co więcej: gdy analizy i przykłady z innych miast Polski i Europy wskazują, że jest to pomysł co najmniej chybiony, gdynianie czują się każdą taką opinią zaatakowani i bronią go, niczym niepodległości. Dlaczego?

Większość gdynian nie rozpatruje też możliwości przeprowadzki. Ci, którzy mogliby się na nią zdecydować, najczęściej jako miejsce docelowe wymieniają Warszawę i... Gdańsk. Większość gdynian nie rozpatruje też możliwości przeprowadzki. Ci, którzy mogliby się na nią zdecydować, najczęściej jako miejsce docelowe wymieniają Warszawę i... Gdańsk.
- To właśnie przykład ducha miejsca. Zawsze będą "oni", którzy rzucają kłody pod nogi. Ale z drugiej strony jest to pozytywne, bo brak wewnętrznych antagonizmów pomiędzy grupami - czy to etnicznymi, czy np. ludnością napływową, co w tak młodym mieście bardzo trudno określić - jest siłą Gdyni i gdynian. Ten optymizm i przekonanie o własnej wyjątkowości może być częścią pielęgnowanego mitu o Gdyni, którego Gdańskowi brakuje. Wciąż nie wiadomo, czy ma on kojarzyć się z tradycjami hanzeatyckimi czy może z robotnikami obalającymi ustrój w 1981 roku? Po drodze mamy jeszcze tragiczne dla miasta czasy wojny, co przekłada się na brak spójnej narracji, która w Gdyni jest prosta i jednoznacznie pozytywna.


Z okazji urodzin gdynianie mogli posilić się gorącą czekoladą.

Wydarzenia

89. Urodziny Gdyni (1 opinia)

(1 opinia)

Opinie (492) ponad 10 zablokowanych

  • Kocham Gdyńskie lasy

    • 7 1

  • Uwielbiam tu mieszkać :)

    • 3 1

  • Hę? Jak to nie najpiękniejsza? Wg kogo?

    • 1 3

  • z okazji urodzin mamy w Centrum staszny SMRÓD (9)

    w Gdyni od kilku dni strasznie smiedzi ( biomasa z portu )..... polecam rowniez wycieczke w okolice nowego Muzeum Emigraji - smrod, brod, haldy zlomu, wegla, fruwajace folie SYF totalny...... pieniadze nie smierdza dla wlascicieli spolek portowych .... kasa za wszelka cene
    proponuje zmienic nazwe z Trojmiasto na SMRÓDmiasto - smierdzi rowno w Gdyni i Gdansku to juz znak rozpoznawczy SMRODmiasta - zamykasz oczy i czujesz gdzie jestes.....

    • 9 5

    • hałda węgla. straszne. trzeba coś z tym zrobić. hmm.... czym by tu w piecu palić (7)

      • 3 2

      • to ruski wegiel..... (6)

        przyszlo ci do glowy, ze przeladunki tego typu w centrum miasta generuja straszny syf, ktory dla mieszkancow moze byc uciazliwy i wrecz grozny dla zdrowia?

        • 6 1

        • zielony ludziku Cionka, wiem że chcesz zarobić, ale sie tylko ośmieszasz tymi wpisami :)))) (5)

          • 1 5

          • jak czytam twoje wypowiedzi to czuje ten smrod z gdynskiego portu.... (4)

            straszny duszacy smrod, ktorego bronisz......

            • 6 1

            • najemniku kłamstwa Inwest Komfortu ile dostajesz od wpisu? (3)

              • 1 7

              • smierdzi coraz bardziej.... (2)

                tym razem to biomasa.... mialy byc tez jakies grozne dla zdrowia odpady z Salwadoru.... dla kasy zrobicie wszystko?

                • 5 1

              • He he he. Zielony ludzik wynakęty przez Inwest Komfort zna swoją robotę. A licznik bije :-)))) (1)

                • 2 6

              • Albo psychiczny.

                • 0 4

    • zapachy

      Zapach mączkarni i palonej kawy. To były pierwsze zapachy Gdyni.

      • 0 0

  • Opinia

    Artykuł napisany w fajnym tonie. Trochę złośliwości do "gdyńskiego patriotyzmu" , parę faktów. Dużo przyjemniej czyta się artykuły w których temat opisany jest z każdej strony.

    • 3 0

  • kocham Redłowo tu się zyje wspaniale

    • 2 1

  • Szkoda !

    Tak piękne ,zasobne i z wielkim potencjałem Miasto jest od parunastu lat demolowane i dewastowane przez pazerną i widzącą tylko czubek własnego nosa -ekipe Szczurka i jego samego ! , myślę ,że nie tylko ja tak uważam .

    • 5 3

  • (1)

    Nie mam zaproszenia na GALĘ URODZINOWĄ

    • 4 0

    • - byliśmy. Wspaniałe przeżycia - wspomnienia o Annie Jantar, udany koncert i wesoły spektaktl zielona gęś. Całość doskonałym prezentem dla każdego uczestnika, zbędne wiec losowane upominki .Miłe zyczenia p.Prezydenta. Doskonale zorganizowana komunikacja

      • 1 0

  • (7)

    Komentarze nakręca wydział propagandy UM Gdynia czy to jakaś zbiorowa halucynacja mieszkańców? Przyszło mi tu (na szczęście tylko) pracować - miasto jest urbanistycznie chaotyczne, głośne i depresyjne. Rozwój? Jaki rozwój? Mówimy o tych blokach na łąkach za obwodnicą?

    • 14 9

    • moze to przez ten smród z portu sa na haju

      od pewnego czasu w centrum miasta niemilosiernie smierdzi prawie tak samo jak w Gdansku ......

      • 4 4

    • Jest na swój sposób nowoczesne - tzn., ze nadąża za czasami. (5)

      Elity finansowe miasta dawno wyznaczyły kierunek: marginalizacja portu na rzecz apartamentowców, co oznacza, ze elity urzednicze i biznesowe będą starały się pozbyć wszystkich mieszkańców utrzymujących się z przemysłu, portu.

      Gdynia ma stać się 50-100 tysięcznym miasteczkiem z niewidzialną i nieprzekraczalną granicą dla ludzi bez pieniędzy. Tak sobie wykoncypowali w urzędzie.

      Jest to co prawda grubo naiwne, bo samych bogatych mieszkańców chcą mieć wszyscy, a Gdynia nie ma argumentów, by przebić Riwierę Francuską, ale trwa w tym dziele ;) Zarobi jak zwykle deweloper, a potem się zasadzi kartofle w porcie, gdy już nie zostanie nic do sprzedaży.

      Historia zatoczy koło :)

      • 6 4

      • mentalnie tkwisz w poprzedniej epoce (4)

        uciazliwe przeladunki - smierdzace i zwyczajnie grozne dla zdrowia nie powinny byc domena portu w Gdyni, ktory przeciez znajduje sie w centrum miasta. To stwierdzenie wcale nie warunkuje koniecznosci zamykania portu w Gdyni - port tez musi sie zmieniac i nadazac za rozwiajajacym sie swiatem. Kiedy w porcie powstanie wreszcie normalny terminal promowy! Caly czas rosna przeladunku kontenerow, drobnicy...... owszem rozwoj wymaga troche wiecej wysilku niz bezrefleksyjne przerzucanie wegla czy smierdzacej biomasy ale uwierz mi - warto sie rozwijac! Nie dajmy zniszczyc Gdyni milosnikom smrodu i syfu z gdynskiego portu.

        • 4 3

        • nowa przelew na konto marionetki Inwest Komfortu i od razu wpisy się posypały (3)

          Co jeszcze robisz za pieniądze, x? Pewnie full service.

          • 1 4

          • ak czytam twoje wypowiedzi to czuje ten smrod z gdynskiego portu (2)

            straszny, gesty, duszacy smrod ktorego teraz pelno w centrum miasta - pochodzi z portu Gdynia, ktory za pieniadze przyjmie smierdzaca biomase czy toksyczne odpady z Salwadoru..... dla ludzi z portu pieniadz nie smierdzi....

            • 4 1

            • straszne inteligent x odkrył, ze mieszka w portowym mieście :-)))) (1)

              TO ci jeszcze podpowiem: ziemia nie jest płaska :-)))))

              • 1 5

              • Te nienawistne do portu komentarze pewnie pisze Marych/Bezstronny.

                • 2 5

  • hmmm! - Gdynia !,a Grabówek ?...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane