• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakorkowana Spacerowa: urzędnicy czekają, kierowcy klną

Krzysztof Katka
21 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu i trwają do dziś. Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu i trwają do dziś.
Na Spacerowej przy hipermarkecie w Osowej kierowcy niemal codziennie tkwią w korkach. Gminny zarząd dróg tak rozprawia się z problemem, że od roku nie ustalił nawet, kto jest nowym właścicielem sklepu.

Już nazwa sugeruje, by ul. Spacerową pokonywać piechotą, a nie w samochodzie. Kierowcy jednak jeżdżą tędy nadal, więc powstają ogromne korki. Tak jest od wielu miesięcy. Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu, tuż po tym, jak powstał sklep. Inwestor postawił okazały obiekt, ale oszczędził na drogach dojazdowych. Gmina na to zezwoliła. Dlaczego?

- Spodziewaliśmy się korków i negocjowaliśmy z Geantem, by rozwiązał problem. Był nawet pomysł wybudowania kładki nad obwodnicą, ale upadł ze względów bezpieczeństwa - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału spraw komunalnych Urzędu Miasta Gdańska. Inny powód podaje Ryszard Gruda, ówczesny wiceprezydent Gdańska ds. zagospodarowania przestrzennego. Twierdzi, że gmina 10 lat temu podpisała z inwestorem umowę zobowiązującą go do budowy węzła drogowego z prawdziwego zdarzenia.

- O ile dobrze pamiętam, to Geant chciał wybudować druga nitkę Spacerowej, ale przeszkodą był brak zgody władz Gdyni na wycinkę drzew na gdyńskim gruncie w Osowej - wskazuje Gruda.

- Nieprawda - zaprzecza Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni. - W lutym ubiegłego roku Geant otrzymał od nas zgodę na inwestycję i mógł rozpocząć prace. W planach znalazło się dwupoziomowe skrzyżowanie, roboty jednak nie ruszyły. Przed rokiem sklep przejął Real i teraz obiekt należy do jednej ze spółek tej sieci handlowej.

Co znajduje się w umowie, o której wspominał Gruda? Jakie były obowiązki inwestora i ewentualna kara za ich niedopełnienie? Na te pytania nie potrafił wczoraj odpowiedzieć Karol Polejowski, p.o. kierownika Referatu Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego.

- Półtora roku temu rozmawialiśmy na temat budowy węzła z przedstawicielami Geanta. Były trudne, bo centrum handlowe znajduje się na granicy trzech miast. Do porozumienia nie doszło - twierdzi Karol Polejowski.

Szef gminnego Zarządu Dróg i Zieleni Romuald Nietupski opowiedział "Gazecie", że chciałby spotkać się z nowym właścicielem sklepu, by skłonić go do budowy węzła.

- Tylko że od pewnego już czasu nie możemy ustalić, kto nim jest - powiedział.

Zapytaliśmy wiceprezydenta Gdańska Marcina Szpaka, ile czasu potrzeba na ustalenie, do kogo należy firma działająca na terenie miasta.

- Najwyżej kilka dni - odparł.

- Co pan sądzi o tym, że ZDiZ szuka danych od roku? - pytamy.

- Muszę tam zadzwonić i poprosić o większą operatywność - odpowiedział wiceprezydent Szpak.

W tej sprawie ZDiZ pełnił jednak rolę pomocniczą. Rozmowami z Geantem zajmował się bowiem bezpośrednio podległy Szpakowi wydział polityki gospodarczej. W odpowiedzi na nasze pismo Karol Polejowski zapowiedział, że podwładni wiceprezydenta "w ciągu najbliższych tygodni" zorganizują spotkanie z nowym właścicielem obiektu przy Spacerowej.

"Jazda Jak Po Grudzie"

6 listopada 1998 r.

Lokalizacja hipermarketów przy drogach dojazdowych do obwodnicy oznacza zgodę władz Gdańska na kompletne zakorkowanie już teraz nieprzejezdnych ulic. Negocjacje władz miasta z inwestorami ograniczały się wyłącznie do zaakceptowania ich warunków.

- Możemy się tylko cieszyć, że wielki kapitał jest zainteresowany wejściem na nasz teren - mówi wiceprezydent Ryszard Gruda.

- Nie mogliśmy wymagać od inwestorów, żeby budowali drogi - zaznacza Elżbieta Mróz, naczelnik wydziału architektury i nadzoru budowlanego UM w Gdańsku. - Widzimy jednak ich dobrą wolę i godzenie się na częściowe pokrycie kosztów związanych z budową dróg w przyszłości.

Były to jedynie deklaracje słowne, bo te zapisane w porozumieniach są tak ogólne, że w praktyce pozwolą firmom na zminimalizowanie swojego udziału w rozbudowie układu komunikacyjnego.

Autor: Paweł Wiejas
Gazeta WyborczaKrzysztof Katka

Opinie (89) ponad 10 zablokowanych

  • ANTONIEGO ZA JAJCA (jesli takie ma) (1)

    Wtedy byl na urzedzie Antoni i to jego i tych samych kolesiow co teraz urzeduja razem z nim do odpowiedzialnosci trza pociagnac. Nie maja wizji przyszlosci Miasta za grosz - natomiast uwazaja sie za alfy omegi.Inzynieria drogowa w Polsce to doskonaly przyklad upadku Polskiej Mysli Technicznej.

    • 0 0

    • prawda

      Zgadzam się z opinią. Tak wielkiego nieudacznika jak p.A.S., Gdańsk nie miał już dawno. Od samego zaistnienia pan A.S. ciągle się tłumaczył ze swoich dokonań dla miasta. Został już kiedyś zdjęty z dyrektorowania. Dlaczego pan Adamowicz trzyma go cały czas przy sobie? Chyba, że jeżeli nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo o co chodzi!!! Patrz - Film "Kabaret" i najbardziej znana piosenka z filmu:):):)

      • 0 0

  • od paru już lat wiadomo w jaki sposób bedzie rozwiązany problem ulicy spacerowej
    ze względu na zabudowę poszerzenie tej ulicy jest dosyć kosztowne (wykup budynków, przekwaterowanie ludzi itp od paru lat istnieje s-ka miejska, która wykupuje na wtórnym rynku mieszkania pod takie "przemieszczenia" na odcinku potokowa - srebrzysko)
    dlatego projekt nowej ulicy słowackiego zakłada, że w jej środkowym odcinku, pomiedzy potokową, a grunwaldzką, na wysokości srebrzyska, ruch w kierunku grunwaldzkiej bedzie odbywał się przebudowaną ulicą partyzantów, która będzie zarazem ulicą jednokierunkową
    logiczne zatem, że oddane niedawno do użytku, po HALLO remoncie, skrzyżowanie słowackiego z grunwaldzką, powinno już na etapie realizacji odpowiadać takiej koncepcji
    a co widzę? odtworzono ulice dwukierunkową i kiedy w końcu dojdzie do przebudowy, trzeba to skrzyżowanie będzie przebudować
    najpierw robi się chodniki, jak w warszawie, a potem je rozkopuje, żeby wymienić kanalizację
    żenada, nieudacznictwo, brak koncepcji, siara, degrengolada w pełnej krasie?

    • 0 0

  • w pierwszym zdaniu zamiast spacerowa powinno być słowackiego
    przepraszam i sługa uniżony

    • 0 0

  • Do galluxa

    Nasz trójmiejski omnibusik z uzdrowiska tradycyjnie mądrzy się na tematy na który nie ma pojęcia. Cała Słowackiego w układzie dwukierunkowym będzie szła dotychczasowym przebiegiem ul. Partyzantów, a przy skrzyżowaniu z Chrzanowskiego będzie wchodzić w dotychczasowy, ale poszerzony przebieg. A jak tam Wasz tunel w Sopocie

    • 0 0

  • nasz tunel ma sie lepiej niż wasz aquapark i tivoli na poligonie:-P
    gdzie chrzanowskiego a gdzie partyzantów co??
    budujecie ośmiopasmówke jak w czikago??

    • 0 0

  • Nic nie róbcie!

    jeżdżę codziennie do pracy rowerem na trasie Sopot - Rebiechowo. Właśnie w opisywanym miejscy muszę przeciąć Spacerową. Teraz wystarczy poczekać, aż samochody się zatrzymają i myk na druga stronę :)
    jak zrobią tam wielki węzeł to będę miał problem i pewnie będę musiał nadłożyć ze 300m :P
    zamiast przebudowywać to skrzyżowanie pociągnijcie lepiej drogę rowerową z Oliwy do Osowej - na razie się urywa w połowie Spacerowej i dalej klops. Wiem, ze jej budowa jest wpisana w inwestycje na na okres 2008-2012, ale do 2012 jet straaasznie daleko....

    • 0 0

  • spoko kolezko sympatyczny
    gmina zrobi wam tunel pod spacerową, a co:-)

    • 0 0

  • Odp. hej gallux.....

    Co się czepiasz? Wyjątkowo tym razem gallux napisał z sensem i nawet ciekawie. Urzędnicy są od tego, żeby mieć pojęcie o tym co robią, a nie od ograniczania się do najprostszych zadań.

    Swoją drogą, sprawy, których rozwiązanie w prywatnej firmie nie nastręczałoby problemów, dla firm państwowych czy urzędów stanowi niekiedy problem nie do rozwiązania. Tak to jest, jak ma się zapewnioną stanowisko i pensyjkę niezależną od wyników swojej pracy :/

    • 0 0

  • szkoda słów

    a wystarczyłoby "tylko" dorobienie jednego pasa z ruchem do 12 w dół po 12 w górę, i to samo opacka

    • 0 0

  • też lubię twoje opinie:-P
    nie pamietam na jakim kierunku studiowałeś, pamietam, że na PG, ale tak se myślę, że coś związanego z drogami
    czytam uważnie i cenię twoje profesjonalne opinie w temacie "drogi w gdańsku"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane