• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany węzeł Śródmieście. Jego rola ma wzrosnąć

Maciej Korolczuk
11 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Przepełnione kosze i porozrzucane śmieci na przystankach.
  • Na stałe na węźle zatrzymują się tramwaje czterech linii i jedna linia autobusowa.
  • Na co dzień węzeł świeci pustkami.
  • Z podmurówki zadaszenia nad zejściem do tunelu odpadła kamienna płyta.
  • Tymczasowo na węzeł zostały przekierowane autobusy linii 118. W kwietniu mają wrócić na swoją stałą trasę przez ul. Cienistą.

Wiosną miną trzy lata od powstania węzła przesiadkowego przy Forum GdańskMapka. Docelowo miało z niego korzystać nawet 30 tys. pasażerów, którzy w jednym miejscu mieli w komfortowych warunkach korzystać z kolejek SKM, tramwajów i autobusów. Te ostatnie - poza jedną linią - wciąż omijają węzeł szerokim łukiem, a samo miejsce wydaje się zapomniane przez urzędników.



Czy miasto powinno lepiej wykorzystać potencjał węzła Śródmieście?

Obiekt - podobnie jak Kunszt Wodny, który także nie doczekał się jeszcze otwarcia - powstał przed trzema laty jako cel publiczny w ramach budowy Forum Gdańsk.

Według zamierzeń miał integrować w jednym miejscu trzy środki transportu - tramwaje, kolejki SKM i autobusy (zarówno miejskie, jak i podmiejskie). Urzędnicy zakładali, że miejsce będzie tętnić życiem i każdego dnia będzie z niego korzystać nawet do 30 tys. podróżnych. Plany zakładały, że węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia.

Tymczasem - prawie trzy lata po otwarciu - węzeł nadal nie funkcjonuje w pełnym zakresie. Zatrzymują się na nim w zasadzie tylko tramwaje (linie 2, 3, 6 i 7) i autobusy jednej linii nocnej (N4).

Tymczasowo - ze względu na zamknięty przejazd na Zaroślaku - skierowano tam też linię 118, która po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka wróci na stałą trasę przez CienistąMapka.

Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia. Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia.
Wszystkie pozostałe autobusy korzystają z przystanku przy ToruńskiejMapka. Przystanku - dodajmy - który nadal nie posiada wiaty przystankowej i choćby jednej ławki, a słupek przystankowy podpierają worki z piaskiem. Na węzeł nie wjeżdżają też autobusy podmiejskie, które korzystają z przystanków na Podwalu GrodzkimMapka na tyłach budynku Rady Miasta.

Z węzła nie korzystają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale miejsce zdaje się też zapomniane przez samych urzędników. Gabloty, w których wiszą rozkłady jazdy są pomazane przez wandali, a widniejące tam napisy dotyczą zaproszenia na piłkarskie derby Trójmiasta Arka-Lechia... z jesieni 2019 r.

Przygnębiającego obrazu dopełniają też przepełnione kosze na śmieci i odpadające elementy wiaty nad zejściem do tunelu. W samym tunelu też nie jest lepiej. Ściana, na której miał zostać wyeksponowany fragment odkrytego Bastionu Kot, jest zakryta plandeką, a sam tunel przecieka. Nie działa też jedna z wind, która jest w budowie.

  • Zasłonięty brezentem Bastion Kot.
  • Tak wyglądał Bastion Kot w czasie budowy.

GZDiZ: zwiększymy nadzór nad wykonawcami



Jak wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem węzła, kamienna płyta, która odpadła z wiaty nad tunelem zostanie naprawiona w ramach gwarancji. Dodatkowo zapewniła, że kosze na śmieci na Armii Krajowej są opróżniane każdego dnia przez współpracującą z miastem firmę.

- W związku ze zgłoszonym zanieczyszczeniem zwiększymy kontrolę oraz nadzór nad firmą realizującą usługę w tym miejscu - mówi Kiljan. - Wiaty przystankowe ostatni raz na węźle Śródmieście były myte w grudniu 2020 roku myjką ciśnieniową. Obowiązkiem wykonawcy jest też usunięcie graffiti. Sprawę wyjaśnimy z wykonawcą prac. W ciągu kilku dni wiata zostanie umyta.


DRMG: Bastion Kot zabezpieczony na czas prac



Jak wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zasłonięty plandekami Bastion Kot i znajdująca się obok winda są elementami wciąż trwającej inwestycji przy wiadukcie Biskupia Górka.

- Plandeki mają na celu zabezpieczenie trzech okien strzelniczych znajdujących się w zabytkowym murze bastionu Kot. Mur bastionu zostanie uwidoczniony po zakończeniu prac budowlanych związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka - wyjaśnia Zakrzacka. - Z kolei winda w okolicy ul. Toruńskiej, tak jak i pozostałe będące w zakresie budowy wiaduktu, zostaną uruchomione w drugiej połowie roku, po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.
  • Przystanek przy Toruńskiej, na którym wysiadają pasażerowie autobusów z południa Gdańska i Pruszcza Gdańskiego to słupek podparty workami z piaskiem.
  • Pomazana przez wandali gablota z rozkładem jazdy.
  • Napisy pochodzą z jesieni 2019 r.
  • Winda w pobliżu Bastionu Kot czeka na zakończenie budowy.

Za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na węźle odpowiada z kolei Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który jest też autorem przedstawionej radom dzielnic koncepcji węzła. Gdy dwa lata temu zapytaliśmy ZTM, jaki ma pomysł na to miejsce i kiedy węzeł zacznie działać w pełnym zakresie, urzędnicy tłumaczyli zwłokę trwającymi inwestycjami: przebudową linii tramwajowej na Stogi, przebudową Podwala Przedmiejskiego i budową wiaduktu Biskupia Górka.

Zaproponowane przez ZTM pomysły zostały jednak oprotestowane. Zarówno przez rady dzielnic, jak i pasażerów linii autobusowych, które miały korzystać z węzła. Radni podnosili argument, że dodatkowe postoje wraz z czasem potrzebnym na wjazd i wyjazd z węzła spowolni autobusy i lepiej, by wymiana pasażerów następowała szybciej - przy Bramie Wyżynnej od strony centrum i przy Toruńskiej dla pasażerów jadących z Pruszcza Gdańskiego i południa Gdańska.

Porozumienia nadal brak



Jak mówi Zygmunt Gołąb, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi.

Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska. Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska.
- Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej również tramwaje linii 13 ze Stogów przez węzeł Śródmieście-Ujeścisko do Brętowa PKM - wylicza rzecznik ZTM. - W związku z budową wiaduktu Biskupia Górka przejeżdżają tędy autobusy linii 118. Węzeł jest również obsługiwany przez autobusy linii nocnej N4. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska" z którego korzystają autobusy linii 106, 111, 123, 131, 132, 154, 189, 205, 207, 256 (108 i 118 po otworzeniu ul. Zaroślak). Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM. Inwestycja jeszcze trwa, to wciąż plac budowy, stąd też ustawiony tymczasowo słupek. Docelowo na południowym krańcu węzła, gdzie również znajduje się wejście na peron kolejowy, stanie wiata.
Gołąb wskazuje też, że mimo upływu kilku lat wciąż nie udało się znaleźć porozumienia z radami dzielnic.

- Nie można nie wspomnieć o negatywnym zaopiniowaniu rad dzielnic, dotyczącym obsługi węzła przez ww. linie autobusowe, co spowodowałoby wydłużenie czasów ich przejazdów. Jednocześnie wskazujemy, iż przy wyznaczaniu trasy linii autobusowych stosowana jest zasada, by przebieg tychże linii nie dublował istniejących tras linii tramwajowych na dłuższych odcinkach
Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło. Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło.
Urzędnicy wskazują, że budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku jego głównym przeznaczeniem miała być integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM.

- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła; w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Gołąb zwraca też uwagę, że w dalszym ciągu trwają prace na Podwalu Przedmiejskim przy skrzyżowaniu z Żabim Krukiem i Słodowników. Cały projekt europejski dotyczący budowy węzłów integracyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto musi zakończyć w przyszłym roku.

Rola węzła będzie rosnąć



Jak dodaje, rola węzła może wzrosnąć jeszcze w tym roku, gdy ruszy długo oczekiwana budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej. Niewykluczona jest w tym czasie także modernizacja nawierzchni między Huciskiem a węzłem SKM Śródmieście wraz z nawrotką na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego.

W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych. W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych.
- Należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu. Zatoki autobusowe "Brama Wyżynna" już przed pandemią pracowały na granicy przepustowości, a niewykluczone, że po pandemii nastąpi zwiększenie liczby autobusów komercyjnych. To, w połączeniu z planowanymi inwestycjami drogowymi w obrębie Śródmieścia, może oznaczać potrzebę wprowadzenie odpowiednich rozwiązań z wykorzystaniem zespołu przystanków "SKM Śródmieście" jako przystanków początkowo-końcowych.
Zdaniem miejskich planistów w kontekście perspektywy rozbudowy SKM do południowych dzielnic Gdańska najsprawniej dla pasażera będzie się przesiąść na kolej w kierunku południowym właśnie na węźle Śródmieście SKM.

- Niewykluczone, że wystąpi wtedy potrzeba skomunikowania węzła liniami relacji wschód-zachód. Niemniej, jest to kwestia przyszłości - kończy Gołąb.

Miejsca

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • rozebrac te koszmarki (ecs, forum gdansk i TS) (1)

    przywrocic kulture do centrum. komercje na przedmiescia

    • 6 4

    • Jasne najlepiej odbudować zamek

      • 2 2

  • (9)

    Takich inwestycji Adamowicza, które nie spełniają deklarowanej wcześniej roli, jest więcej. Ale to podobno dobry prezydent był, zresztą Aleksandra "Olivia" Dulkiewicz też podobno jest świetna. :)

    • 66 11

    • To samo z wiaduktem tramwajowym w Brętowie (1)

      Kosztował miliony, nikt prawie nie korzysta z tramwajów na tym odcinku

      • 15 2

      • a będzie następny

        przy Wileńskiej.

        Urząd wie lepiej... gdzie jest śmietanka...

        • 3 1

    • (6)

      Mozę wreszcie dotrze, że prezydent popisuje podsunięte mu na biurko papiery, na których teoretycznie wykształceni inżynierowie ruchu drogowego, projektanci, architekci i grono innych specjalistów udowodnili jakie to wspaniałe będzie życie Gdańszczan gdy zrealizuje się ich mętną wizję. Prezydent jako np. historyk to nie taka alfa-omega od technicznych koncepcji. Wierzy ludziom, którym płaci.

      • 4 17

      • Facet był prezydentem przez 20 lat, miał wystarczająco dużo czasu, aby dobrać sobie profesjonalnych współpracowników.

        • 5 0

      • Ale tu nie chodzi o prezydent, tylko o to, że jest z PO. (2)

        Wpadło zlecenie z Nowogrodzkiej, to trzeba jej dogryzać na każdym kroku.

        • 3 18

        • Jasne

          Prezes osobiście interweniował w tej sprawie. Jeszcze jakieś teorie spiskowe? To się robi nudne i żałosne.

          • 5 3

        • Twoje chore anty pisie dywagacje mało mnie obchodzą. Nie o tym jest artykuł.

          • 8 3

      • Dobry szef umie dobrać dobrych współpracowników.

        Jak nie umie, to się nie nadaje. I tyle.
        Przejedz się na południe. Olbrzymie osiedla powstały, a drogi dalej jak na wsi. I nie mówcie, że słoiki tam mieszkają tylko. Wynajem krótkoterminowy spowoduje, że większość gdańszczan tam wyląduje. Patrz Barcelona i inne

        • 11 1

      • Najlepsi inżynierowie nic nie dadzą

        Kiedy się zderzą z bałaganem i niekompetencją gdańskich urzędów.
        Prezydent za to odpowiada jakich ludzi sobie dobiera i odpowiada za efekty ich pracy.
        Przede wszystkim historyk nie powinien być prezydentem miasta.

        • 22 3

  • w dodatku słabo zaprojektowany (10)

    nie ma np. zejścia na peron SKM z jednej stony - idąc Armii Krajowej w dół nie można zejść bezpośrednio na SKM, tylko trzeba odstać na światłach, żeby prejść na środek węzła i wtedy schodami w dół pod chodnikiem, ktorym przed chwilą szedłem...

    • 156 8

    • brak zejścia z AK do SKM Śródmieście to największy absurd całej inwestycji!

      na drugim miejscu jest brak podziemnego łącznika tego tunelu z Forum Gdańsk - trzecie miejsce daję schodom z tunelu do przystanku autobusowego naprzeciw Bramy Wyżynnej, które są za wąskie i po niewłaściwej stronie...

      • 6 0

    • No bo jest zrobione pod centrum handlowe, a nie dla mieszkańców. (6)

      Jak zwykle zresztą.
      Nie ma się co dziwić, że mało ludzi korzysta. Brama Wyzynna jest bezkonkurencyjna. I to się nie zmieni.

      • 27 0

      • (4)

        Zmieni zmieni - zrobią ci przejście naziemne tak że wszystko tam będzie stać. Morzna? Morzna.

        • 5 6

        • I tak powinno być.

          Tam i tak się stoi 100 lat na światłach, przejście nic nie zmieni.

          • 1 1

        • (2)

          Można

          • 6 3

          • (1)

            Nie załapałeś dowcipu - trudno, nie poradzę.

            • 7 1

            • bo w przypadku Gdańska większy dowcip by był jakbys przez sz napisał ;)

              • 2 1

      • Ten węzeł jest pod urzędasów z wojewódzkiego zrobiony. Gdańsk ma w nosie mieszkańców i ich potrzeby.

        • 8 2

    • z obawą o zęby

      na stromych i niewygodnych schodach...

      • 4 1

    • To przecież jakaś żenada, węzły się robi przy dworcach. Tutaj pewnie chodziło o gdańskie przepalenie kasy pod jakimś górnolotnym pretekstem. Ale czekajcie, zaraz przystanek dalej powstanie Węzeł Czerwony Most, to dopiero odlot.

      • 26 1

  • (14)

    patrzę na to zdjęcie znaku podpieranego workami z piaskiem i śmietnikiem
    czytam jakie "urzędnicy mieli plany"
    i że "nie ma wiaty"
    i zastanawiam się jak to możliwe że ludzie aż tak dali się wciągnąć w sekciarską wojnę klanów politycznych występującymi w różnych nazwach że z absurdalnej nienawiści nie wybiorą kogokolwiek innego niż zasiedziałe bezwładne ekipy które niczego tak naprawdę już nie chcą zrobić dla mieszkańców

    • 170 15

    • (1)

      Aby dobrze wybrać - trzeba mieć z kogo wybierać. Wolałbyś jakiegoś oszołoma?

      • 2 2

      • Po czarnym piarze?

        Po czym poznajesz oszołoma?

        • 1 0

    • (8)

      Pełna zgoda - tyko kogo? Startował ktoś taki u nas? Nie przypominam sobie...

      • 13 6

      • (4)

        Nie oglądać się na partyjki tylko zmieniać bo każdy inny będzie lepszy niż Te nieroby i lansiarze które pod szyldem demokracji i wolności tutaj zakotwiczyły

        • 20 4

        • W Gdańsku od lat (2)

          Brakuje gospodarza

          • 17 3

          • czekanie na rycerza na białym koniu nie ma sensu (1)

            trzeba zacząć tworzyć sensowne zespoły zadaniowe

            • 6 1

            • Popieram.

              Na początek, Inspekcja Robotniczo - Chłopska.

              • 4 1

        • Tak ludki mysleli w 2015. Jak widac, bardzo sie mylili.

          • 1 3

      • Kto kolwiek inny niż Te nieroby co tu siedzą od lat i lansują się na fejsie itp (2)

        • 22 4

        • (1)

          No, ale z tych, co startowali - Cora? Wałęsa? A może Braun? A może ten drugi Adamowicz? W każdym z tych przypadków to byłby w najlepszym przypadku kabaret, a realnie patrząc - katastrofa finansowa, wizerunkowa, organizacyjna i każda inna. Tera zprzynajmniej równia pochyła po której jedziemy ma w miarę łagodne nachylenie ;)

          • 8 10

          • i właśnie dlatego masz (cie) jak masz (cie) i możesz (cie) czuć dumę ze swojego dzieła

            • 5 0

    • (1)

      Nie ma wiaty bo nie skonczyly sie jeszcze prace

      • 0 9

      • odkąd jest Pani Ola to żadne prace nigdzie się nie skończyły

        • 6 1

    • Kartonowo-betonowe miasto

      "to słupek podparty workami z piaskiem..." i co tu dodać? Po prostu ktoś zapomniał o tym, że przystanek ma mieć wiatę więc kiedyś będzie..może.W takim tempie teraz rozwija się miasto a dzielnice na Południu to już dramat komunikacyjny.

      • 16 1

  • Przysłowia są mądrością narodu

    "Jaki Pan taki kram"
    Idealnie pasuje do "klimatów" panujących w Gdańsku.

    • 6 4

  • A kiedy budowa węzła przesiadkowego "Czerwony Most" przy Sandomierskiej?

    na przedłużonej linii SKM.
    Już jest pod wiaduktem Biskupia Górka miejsce na dodatkowe tory.
    Trzeba już teraz wydłużyć SKM o te niecałe 2 km, zamiast snuć nierealne wielkie wizje o budowie długich sieci SKM

    • 3 2

  • Czekamy na pisemne nakazy do korzystania z komunikacji miejskiej

    a jak nie to nakaz przymusowych prac przy kladzeniu torow do obozow koncentracyjnych.

    • 1 1

  • Skm (1)

    A czy już jest możliwość wysiadania z SKM na przystanku Śródmieście, dla jadących od strony Pruszcza? Czy wciąż trzeba jechać na główny?

    • 14 1

    • Nie da siem - kiedy remontowano linię na Pruszcz pod spędolino, nie dało się wybudować zwrotnicy żeby podpiąć tory SKM.

      • 3 0

  • Ja jadąc z Chełmu codziennie przesiadałem się tam na SKM (1)

    Fajne miejsce, nie zatłoczone. SKMi stoją, więc można spokojnie znaleźć miejsce w środku.

    • 8 3

    • otóż to, niezatłoczone

      Dla Ciebie jest to oczywiście dobre rozwiązanie, ale dlatego jest nie niezatłoczone miejsce bo ma sens tylko tylko dla kierunku SKM Gdańsk Południe.
      Żeby obsłużyć tę relację nie trzeba było budować takiego kosztownego potworka, wystarczyłby lifting poprzedniego rozwiązania.

      • 2 2

  • Nooo ale już jakoś to wygląda moi drodzy i kochani (4)

    Nie ma co narzekać Gdańsk pieknieje i zawsze coś tam będzie do poprawki.

    • 41 120

    • (1)

      Co ty, chłopie, wypisujesz? Architektonicznie Forum to porażka w tym miejscu!

      • 11 1

      • Nie karm trola.

        • 4 1

    • poszukajcie sobie tekstów na portalu o ecs w archiwum. Mialo samo na siebie zarabiac. (1)

      ten sam przypadek co ECS
      wtedy asystentka adamowicza wygadywala podobne niestworzone historie, ze to super miejsce i najlepsze w Polsce.

      • 10 2

      • Jaki szef, taka asystentka:)

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane