• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdecyduj o przekopie przez Mierzeję Wiślaną

Michał Stąporek
6 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Cztery warianty lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Wraca temat przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni właśnie opublikował ankietę, która jest elementem konsultacji społecznych na temat jego lokalizacji i wpływu na środowisko oraz gospodarkę.



Czy powinniśmy przekopać Mierzeję Wiślaną?

Gdy w 2009 roku Donald Tusk porozumiał się z Władimirem Putinem na temat żeglugi polskich jednostek przez cieśninę Pilawską, będącą jedynym wyjściem z Zalewu na Bałtyk, wydawało się, że pomysł budowy przekopu przez mierzeję odszedł w niepamięć. Tym bardziej, że to przedsięwzięcie niezwykle kosztowne: już kilka lat wcześniej szacowano, że może pochłonąć ok. 600 mln zł. Na jego budowę zdecydowano się po tym jak, w 2006 roku Rosjanie jednostronnie wypowiedzieli nam umowę o korzystaniu z wyjścia na Bałtyk, które znajduje się na terenie Obwodu Kaliningradzkiego.

Teraz jednak okazuje się, że sprawa nie została całkowicie zapomniana. W tym tygodniu na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni pojawiła się ankieta, będąca elementem konsultacji społecznych na temat budowy przekopu.

Zainteresowani mogą wybrać jedną z czterech proponowanych lokalizacji przekopu. To nowość, bo do tej pory mówiono o jednej lokalizacji, w Skowronkach, na terenie gminy Sztutowo. Teraz poza nią wybierać można także lokalizacje w Nowym Świecie (gm. Sztutowo), Przebrnie i Piaskach (obie w gminie Krynica Morska).

Dalej następuje kilkanaście pytań o wpływ przekopu na gospodarkę, mieszkańców oraz środowisko na terenie gmin leżących nad Zalewem Wiślanym. Większość z nich ma jednak tak fachowy charakter (np. Czy Pani/Pana zdaniem dla stanu środowiska w rejonie Zalewu Wiślanego ważne są: a) Parki Krajobrazowe "Mierzei Wiślanej" i "Wysoczyzny Elbląskiej"), że kompetentnie odpowiedzieć na nie mogą jedynie fachowcy.

Ponieważ jednak internetowy charakter badania uniemożliwia ocenę głosów pod względem ich wartości merytorycznej, wszystkie oceniane są tak samo. Trudno się więc dziwić, że Urząd Morski nie pochwalił się szerzej badaniem, które trwa od 3 stycznia...

Wynik konsultacji zostanie wzięty pod uwagę przy sporządzaniu prognozy oddziaływania na środowisko tzw. programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • Nie ma to jak demokracja.

    Najgorszy ustrój z możliwych. Dają ankiete żeby decydować o przekopie mieli zwykli ludzie jak my, żadni specjaliści w tej dziedzinie. w Takiej kwestii my jako obywatele w ogóle nie powinniśmy mieć prawa głosu. Od takich spraw są specjaliści.

    • 9 8

  • Caly ten przekop to idiotyzm

    Dresbląg ma aspiracje do bycia miastem morskim, ale nic z tego, moi drodzy :) Po pierwsze - towary do portów wozi się głównie koleją, a Elbląg ma fatalny dojazd w tym względzie - lepiej do Trójmiasta. Po drugie - nikt nie myśli o tym, że miejscowości na Mierzei żyją z turystów, a jak powstanie przekop, to szlag trafi trzcinowiska, ryby w Zalewie i turyści odjadą na Mazury.

    • 16 21

  • "przekop"

    Jak zwykle ktoś ma w tym interes

    • 15 6

  • STJE JUZ NA MIERZEJI ZE SZWAGREM ! MAMY GUMIAKI I ŁOPATY ........ GDZIE MAMY ZACZAC KOPAC ???

    ZROBIMY JESZCZE DWIE FLASZKI I ZACZYNAMY KOPAC ! Szwagier mowi ze cos Rosjanie tam do niego krzycza ....... ze niby nam nie wolno czy cos tam .... ZARAZ IM SZWAGIER RAKIETKE PO SYLWESTRZE ODPALI TO MOZE PRZESTANA KRZYCZEC !!! HAAAAAAAHAAAA

    • 13 3

  • to ekonomia czy robienie na złość ?

    jeżeli to drugie to proponuję w rewanżu za to że merkel zablokowała świnoujście rurami, zasypać dla odmiany świnę i przyłączyć świnoujście do polski. te dwa pomysły są równoważne.

    • 12 1

  • jestem za , tylko koszt może być bardzo duży z powodu na potrzebę stałej refulacji kanału żeglownego (duże zamulenie dna). poza tym nie można jednoznacznie określć transportu urobku kiedy zostanie zbudowana śluza przez mierzeję.

    • 9 2

  • Kopać trzeba, ale gdzie to niech mieszkańcy okolic oraz lokalne władze decydują. Tu aspekt ekonomiczny i turystyczny wydają najwazniejsze

    • 15 4

  • Bezsens !

    Koszty są zaniżone. A poza tym, a może przede wszystkim pytanie o następne koszty utrzymania tego przesmyku. Fachowcy wiedzą jak układają się prądy morskie i że trzeba będzie systematycznie pogłębiać dojścia.

    • 16 7

  • Najpierw

    niech rozbudują drogi śródlądowe by miał sens ekonomiczny ten przekop

    • 29 9

  • tylko żeby nie zapomnieli o moscie jak z Sobieszewem bo mieszkańcy Krynicy będą musili jechac do reszty Polski przez

    • 15 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane