• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze stacji PKM na lotnisko pójdziemy dłuższą drogą

Maciej Naskręt
18 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Terminal T2 na gdańskim lotnisku. Tuż za nim będzie przebiegać linia kolejowa PKM. Terminal T2 na gdańskim lotnisku. Tuż za nim będzie przebiegać linia kolejowa PKM.

Sprawdziliśmy którędy piesi przejdą ze stacji PKM do Terminalu T2 na gdańskim lotnisku. Okazuje się, że zabraknie bezpośredniego wejścia do lotniska, proponowanego pierwotnie przez PKM. Piesi pójdą dłuższą kładką. Dlaczego? Na drodze kładki PKM stanął filar terminalu.



W tym roku na lotnisku i w jego rejonie zobacz na mapie Gdańska ruszą dwie ważne inwestycje. Pierwsza to rozbudowa terminalu T2. Jego kubatura wzrośnie o ok. 30 proc. Budowlańcy powiększą halę w kierunku zachodnim - wzdłuż lotniska. Przysłowiowa pierwsza łopata ma być wbita we wrześniu. W nowej części terminalu mają być obsługiwane przyloty.

Drugie przedsięwzięcie to budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zaraz za ulicą, przed frontowymi drzwiami terminalu T2, zostanie wybudowana stacja kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej "Port Lotniczy", która powstanie jednocześnie z 18-kilometrową, dwutorową linią łączącą Wrzeszcz z Osową.

Władze lotniska i spółki PKM, która buduje linię kolejową, wielokrotnie podkreślały, że ściśle ze sobą współpracują. PKM ma ułatwić dotarcie m.in. z Gdyni i Gdańska do terminalu. Natomiast lotnisko ma zapewnić m.in. obłożenie taboru kolejowego. Jak ta współpraca wygląda na poziomie projektowania obu inwestycji? Dotarliśmy do planów połączenia stacji PKM z lotniskiem. Okazuje się, że piesi ze stacji PKM pójdą dłuższą drogą do terminalu niż wstępnie zakładano.

Przypomnijmy, że stacja PKM przy lotnisku ma być zlokalizowana sześć metrów nad poziomem ziemi. Wstępnie kolejarze założyli, że piesi wysiadający z pociągów będą mogli przejść po zadaszonej kładce w poziomie stacji do terminalu lub zejść schodami do poziomu jezdni, by po jej przekroczeniu znaleźć się przed drzwiami frontowymi lotniska.

Plany zmienił projekt rozbudowy lotniska. Inwestor, czyli spółka Port Lotniczy Gdańsk, zarządzająca obiektem chce, by piesi po przylocie przeszli z nowej części terminalu do stacji PKM kładką w kształcie litery "L". Droga użytkownikom lotniska wydłuży się o ok. 60 metrów. Skąd ta zmiana?

- Kładka fizycznie nie może się znajdować w tamtym miejscu, gdyż będzie tam jeden z filarów konstrukcji nowego terminalu. Przejście do PKM wcale nie będzie się znajdowało gdzieś, hen, odsunięte od terminalu, a to właśnie przylatujący pasażerowie będą dokonywali wyboru środka transportu - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy spółki Port Lotniczy Gdańsk.

Czy osoby przylatujące do Gdańska skorzystają z Kolei Metropolitalnej?

Czemu władze PKM nie zdecydowały się budować w ramach własnej inwestycji? - W momencie opracowywania projektu budowlanego oraz składania wniosków o pozwolenia na budowę nie wiedzieliśmy jeszcze, kiedy dokładnie ruszy rozbudowa terminalu. Nie mogliśmy więc budować kładki w ramach naszej inwestycji, gdyż - w przypadku ewentualnego opóźnienia lotniskowych inwestycji - kończyłaby się ona "ślepo" - 6 m nad ziemią - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki.

Załóżmy, że piesi pójdą dłuższą kładką przy lotnisku. Czy jest ryzyko, że będą wybierać chętniej transport indywidualny - samochód lub taksówkę, czyli tak jak jest teraz? - Trudno dziś powiedzieć, jaki wpływ na wysokość liczby pasażerów będzie miała inna lokalizacja kładki przy lotnisku, gdyż wykonując analizę, unijni eksperci Jaspers bazowali na naszym projekcie, zakładającym połączenie kładki mniej więcej pośrodku hali terminalu Portu Lotniczego - tłumaczy Konopacki.

Oprócz kładki piesi będą mieli do dyspozycji dwa zejścia z peronów do poziomu ulic, czyli "0". Niestety, nie będą one wyposażone w schody ruchome.

Co ciekawe udziały w obu spółkach - PKM i Port Lotniczy Gdańsk - posiada samorząd województwa. Według naszych informacji niebawem w Urzędzie Marszałkowskim ma odbyć się spotkanie, którego przedmiotem będzie wskazanie optymalnego połączenia stacji z lotniskiem.

Miejsca

Opinie (191) 2 zablokowane

  • PYTANIE RETORYCZNE

    Czy przypadkiem ze wzglęów bezpieczeństwa nie powinno
    być dwóch oddalonych od siebie kładek łączących przystanek PKM LOTNISKO z TERMINALEM?

    • 3 0

  • NIE ERGONOMICZNY TEN PROJEKT, NIE PRAKTYCZNY KOMPLETNIE!!!

    Projekt głównej stacji na drodze PKM, kolei budowanej w XXI wieku a projektanci chyba znajdują się jeszcze w XIX. Brak ruchomych schodów nawet na głównych stacjach. Zadaszenie Stacji Lotniskowej nie kompletne, kładka prowadząca do terminalu zaczyna się pośrodku stacji następnie schodzi w dół i biegnie na koniec terminalu. Mam nadzieję, że dzięki władzom lotniska zmienią ten projekt, inaczej ludzie wysiadający na początku stacji muszą przejść z jednego końca na środek i z powrotem na koniec wtedy jeszcze długą w poprzek i chcąc odlatywać znów na drugi koniec tym razem będąc już w terminalu. POLSKA kraj krętych dziurawych dróg.

    • 4 1

  • KAŻDA zmiana w tym cholernym projekcie jest NA MINUS.

    Czyli: każdy kolejny punkt, którymi byli mamieni mieszkańcy Trójmiasta, jest skreślany i tłumaczony mniej więcej tak: "-O co chodzi? Przecież to nic nie znaczy?"
    Ja już dzisiaj proponuję pzerwać tą "inwestycję", bo i tak za parę lat okaże się, że kolej nikomu nie służy, nikt nią nie jeździ, a powstała po to, żeby znajome firmy zarobiły.

    • 2 2

  • Tylko naskręt mógł wymyślić ten problem...

    z powodu dłuższego o 50 sekund spaceru na pewno ludzie wybiorą samochody i naprawdę długie spacery z parkingów terminalowych...
    Kiedy wreszcie zwolnicie Naskręta i zatrudnicie jakiegoś sensownego dziennikarza, który w sposób merytoryczny a nie szukający pseudo sensacji będzie pisał o infrastrukturze w 3M?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane