- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (31 opinii)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (127 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (79 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (339 opinii)
- 5 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Zielony Gdańsk czy betonowa dżungla?
- Kolejne drzewa idą pod topór, by budować mieszkania "blisko natury". Czy to szaleństwo się nie skończy, a pieniądz nie przestanie przesłaniać racjonalnego myślenia? Nie doprowadźmy do tego, że otaczać nas będzie tylko beton, stal i szkło, a rośliny będziemy hodować w doniczkach - pisze nasza czytelniczka, pani Hanna.
Był zielony las, będzie betonowa dżungla
Niepokoi mnie jedna rzecz: ogrodzenie wchodzi na teren lasu, nie wiem, ile go jeszcze pozostanie, kiedy powstanie osiedle. Czy naprawdę trzeba po kawałeczku zawłaszczać tereny okalające miasto, aby mogła powstać betonowa dżungla? Co ze zwierzętami (będzie odstrzał czy odłów?). Czy nie mógł tam powstać teren rekreacyjny, znakomity do uprawiania biegów, nordic walking, jazdy na rowerze itp.? Nie, trzeba było sprzedać, bo teren bardzo atrakcyjny. To śmierć dla tego miejsca w formie, jakim było dotychczas i ogromna szkoda.
Poza tym ogołocone z drzew i zabetonowane skarpy nie zabezpieczą Wrzeszcza przed gwałtownymi opadami i potokami wody, a zwłaszcza ciągu komunikacyjnego w stronę Galerii Bałtyckiej. Czy już nic nie można zrobić, aby uratować to miejsce wraz z otaczającym lasem lub ograniczyć jego dewastację i wycinkę, w stopniu jak najbardziej możliwym?
Jeden dąb to nie problem?
Teraz problem następny. Mieszkam przy ul. Konopnickiej we Wrzeszczu. W zabytkowej willi, wpisanej wraz z pozostałościami płotu do rejestru zabytków miasta Gdańska. Płot od strony ulicy okala również posesję przyległą, stanowiąca kiedyś całość z naszym domem, jako park przynależny do willi. Teren ten nie jest przeznaczony pod zabudowę. Natomiast jest zaniedbany, rosnące drzewa i krzewy nie są przycinane (nie usuwa się jemioły oraz nie przycina gałęzi), a płot jest w opłakanym stanie.
Na terenie rośnie również przepiękny stary, kilkusetletni dąb. Zgłaszałam go, jako mieszkanka miasta Gdańska, do Wydziału Środowiska UM w Gdańsku, jako drzewo, które powinno być otoczone opieką (akcja organizowana dla mieszkańców Gdańska). (Aktualizacja, godz. 12:04 Wyjaśnienie miasta na dole artykułu w ramce)
Obecnie na tym terenie ma powstać budynek mieszkalny z garażem podziemnym (budować ma Doraco). Zatem, nasuwa się pytanie: co z dębem i inną roślinnością oraz zabytkowym płotem? Drzewa mają pójść pod przysłowiowy topór, a płot utraci status zabytku w całości lub w części. Czasem nasuwają mi się myśli, że jest to celowe działanie - zaniedbać, a potem sprzedać i po kłopocie.
W powyższej sprawie otrzymaliśmy, jako mieszkańcy sąsiadującej posesji, stosowną urzędową korespondencję. Złożyliśmy również w terminie swoje uwagi. Zatem sprawa jest rozwojowa. Nasuwa się jednak pytanie, czy to szaleństwo się nie skończy, a pieniądz nie przestanie przesłaniać racjonalnego myślenia? Nie doprowadźmy do tego, że otaczać nas będzie tylko beton, stal i szkło, rośliny będziemy hodować w doniczkach.
Dąb szypułkowy rosnący na terenie niezabudowanej działki pomiędzy ul. Konopnickiej 7 i 5 został zgłoszony przez mieszkankę Gdańska w ramach akcji "ZGŁOŚ DRZEWO NA POMNIK PRZYRODY" 30 kwietnia 2017.
Uchwała w sprawie ustanowienia dębu pomnikiem przyrody została podjęta przez Radę Miasta Gdańska na sesji 23 kwietnia 2018 roku. Uchwała weszła w życie 5 czerwca 2018 r., a 20 czerwca 2018 mailowo poinformowaliśmy osobę zgłaszającą, że zgłoszone przez nią drzewo zostało ustanowione pomnikiem przyrody.
Drzewo widnieje w wykazie gdańskich pomników przyrody dostępnym na stronie na stronie www.gdansk.pl/zielony-gdansk/Pomniki-Przyrody (Lp. 132) oraz w Centralnym Rejestrze Form Ochrony Przyrody (Lp. 157).
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (330) ponad 10 zablokowanych
-
2018-07-30 13:36
(1)
Trolle pisowskie a wy gdzie mieszkacie? Czasami nie w blokowiskach?!
- 17 18
-
2018-07-30 15:09
leming czy ty zwasze musisz chwalic sie głupotą?
- 13 1
-
2018-07-30 13:54
Dyktator A . Do dymisji (1)
Najwyższa pora obalić tego Dyktatora
- 26 3
-
2018-07-30 14:36
tylko jak go obali?Jak toto trzyma sie rekami i nogami jakby przyklejony do stołka?
- 10 0
-
2018-07-30 14:30
W tej chwili buduje się miasto w mieście i to jest idiotyzm. (4)
Dla nowych (napływających) mieszkańców należy budować osiedla, ulice, sklepy i.t.d. w nowych lokalizacjach poza granicami miasta i przyłączać je do miasta macierzystego np. Gdańska. W ten sposób rozwija się i rozbudowuje nowoczesne miasto, a nie budować osiedla na każdym placyku czy trawniku !
- 28 9
-
2018-07-30 14:48
Głupiś i tyle.
- 1 13
-
2018-07-30 14:51
Sam jesteś idiotą, że tak pojadę twoją poetyką.
- 5 7
-
2018-07-30 15:05
A potem droga itd
I ciekawe jak oni potem dojadą wszyscy do potem do miasta.
Przykładem jest Gdańsk Południe, gdzie właśnie zbudowano Nowe Miasto- 5 2
-
2018-07-30 15:34
ja pytam starego dobrego architekta dlaczego nie wybudował się pod Bytowem ino w Gdańsku?
- 5 5
-
2018-07-30 14:47
Ciekawe ilu komentatorów nie mieszka w betonowej dżungli? Inni też potrzebują mieszkań, tak trudno to zrozumieć. (3)
Były poligon to nie las panie redaktorze. Rosnące tam drzewa są samosiejkami, a prywatny właściciel ma prawo na swoim terenie zbudować mieszkania. I bardzo dobrze. Popieram.
- 10 32
-
2018-07-30 15:10
idiota czy tylko udajesz?
wiesz idioto ile jest terenów nie zalesionych na których można budować?
- 10 5
-
2018-07-30 15:33
nareszcie coś logicznego - brawo
- 6 9
-
2018-07-31 08:50
szczególnie te na fotce to samosiejki .Poza tym jak czytam teksty że prywatny właściciel ma prawo
to nie mogę się oprzeć wrażeniu że żyjąc w po-pisowej Polsce czuję się jak w szpitalu dla psychicznie chorych w którym od 25 lat brakuje lekarstw .
- 3 3
-
2018-07-30 15:08
Brawo dla Pani za dbanie o przyrodę, aktywne działanie, życzę powodzenia, popieram Panią, też nie podoba mi się to co dzieje się na terenie dawnego poligonu, powinno być to miejsce dla wszystkich, i jak Pani pisze chronić Wrzeszcz przed pieodziami, niestety znowu celem jest pieniądz, pozdrawiam serdecznie, Magda
- 26 7
-
2018-07-30 15:20
Deweloperska mafia niszczy lasy pod zabudowę apartamentowców!
Tak nie może być! Trzeba zrobić porządek z tą mafią deweloperską bo wytną cały TPK!
- 30 0
-
2018-07-30 15:31
ludzie dobrzy (2)
a co ma do tych terenów Prezydent Miasta no co /? tereny kupił dewloper - od kogo ano od skarbu państwa boo ono jest właścicielem terenów wojskowych, przeciez tam przez wieki były składy i magazyny wojskowe . Nikt z was nie widział ile tam było betonu ? Jak armia się wyniosła sprytny Polak ukradł dachy bo były drewniane, przyszli chętni na gruz i rozwalili budynki , na koniec znależli się amatorzy i rozkradli drogi bo były z trylinki, ogrodzenie rozebrali złomiarze i co i nic nie zostało .
Te wielkie zielone tereny to chaszcze,krzaki,krzaki,chaszcze - ktoś wyczuł blusa i to kupił.Naród chce mieszkać coraz ładniej i nowocześnie. Ta zła komuna budowała na piasku /jak choćby całe Przymorze/ i co żle . teraz dewloperzy budują mniejsze ,ładniejsze 100 razy droższe ,łAdniej położone , też żle. może to nie Adamowicz a wina Tuska ?- 14 16
-
2018-07-31 08:22
stary głupek tak sie podpisuj
- 1 8
-
2018-07-31 08:57
artykuł jest o wycince lasów na bezprzykładną skalę a nie jak się doprowadza do ruiny d. poligon
natomiast prawdą jest w/s tego terenu stroną jest wojewoda o ile wcześniej ziemi nie przekazał do zasobów gminnych. Sprawdziłeś kto sprzedał ? wojewoda czy kolekcjoner?
- 7 1
-
2018-07-30 15:48
To szaleństwo nie skończy się tak długo jak długo Gdańskiem będzie rządzić banda kolesi Adamowicza.
- 18 11
-
2018-07-30 16:07
Zanim coś skrytykujecie i nawyzywacie się,
to najpierw sięgnijcie po odrobinę rozumu do głowy. Tylko niewielka część zabudowy deweloperów powstaje na terenach, które należały do miasta. Większość to byłe prywatne działki lub tereny skarbu państwa. Miasto i Adamowicz do tego nic nie mają.
- 17 16
-
2018-07-30 16:10
(1)
Na słonecznej morenie na przykład jest ładnie
- 16 10
-
2018-07-30 20:46
no to prawda, wiele dobrego słyszy się o tej dzielnicy, Chyba fajnie się tam mieszka
- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.