- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (403 opinie)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (276 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (54 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (112 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
Zielony Most w końcu doczeka się remontu
Zielony Most, łączący Długi Targ z Wyspą Spichrzów, ma przejść renowację. Taka deklaracja padła z ust prezydent Gdańska podczas spotkania z radnymi Śródmieścia. Urzędnicy mają teraz opracować szczegóły tego, jak poprawić estetykę mostu. Jedną z luźnych propozycji jest pomalowanie go na zielono, by ten kolor miał nie tylko w nazwie.
Zadeklarowały to władze miasta podczas ostatniego dzielnicowego spaceru z dzielnicowymi radnymi ze Śródmieścia.
- Most Zielony od dawna jest zaniedbany. Wygląda po prostu brzydko, odpadają z niego elementy, wstyd, jak to wygląda. Od co najmniej dwóch lat walczę o to, żeby ten most został odmalowany i oświetlony. Bardzo chciałem, żeby w końcu wyglądał "po ludzku" i wszystko wskazuje na to, że tak się stanie - mówi Dominik Parzyszek z Rady Dzielnicy Śródmieście. - Podczas ostatniego spaceru z panią prezydent po dzielnicy zgłosiłem tę kwestię, pokazałem urzędnikom na miejscu, jak ten most szpeci teraz okolicę. Od pani prezydent usłyszeliśmy obietnicę, że most ma być szybko wyremontowany, że zostanie odmalowany i może nawet podświetlony. Nie ma jeszcze szczegółowego zakresu tych prac, bo temat jest świeży. Powiedziano nam już natomiast, że na pewno nie będzie skrzyń z roślinami na moście, bo wiatr mógłby je strącić do wody.
Skoro nie zieleń w donicach na moście, to może most pomalować na zielono? Pojawiła się też taka luźna propozycja. Temat wymaga jednak jeszcze szeregu ustaleń, m.in. z konserwatorem zabytków.
- Uważamy, że nawet doraźnymi pracami można uświetnić ten most, który zamiast być szarym i ponurym, mógłby być świetną wizytówką naszego miasta. Mam poczucie, że postulat został odebrany pozytywnie i pani prezydent zleciła przygotowanie koncepcji swoim pracownikom - mówi Maximilian Kieturakis, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Śródmieście.
Urzędnicy analizują możliwości
Władze miasta rzeczywiście zleciły Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni przeanalizowanie, jakie prace można wykonać na Zielonym Moście w najbliższych miesiącach, by poprawić jego estetykę.
- Widzimy potrzebę działań, związanych z poprawą zarówno stanu technicznego, jak i estetyzacją Mostu Zielonego. Obecnie analizowane są możliwości oceniające termin i zakres działań remontowych lub przebudowy. Trzeba jednak pamiętać, że wszelkie prace budowlane i konserwacyjne Mostu Zielonego podlegają uzgodnieniu z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Trwa przebudowa pobliskiego mostu Stągiewnego
Na początku października zamknięto dla ruchu most Stągiewny, znajdujący się na przedłużeniu Zielonego Mostu, po drugiej stronie Wyspy Spichrzów.
Przęsło mostu zostało już rozebrane. Teraz prace obejmą jego przyczółki. To na nich osadzona zostanie nowa, zwodzona konstrukcja nowej przeprawy.
Piesi i rowerzyści chcący dostać się na Wyspę Spichrzów, korzystają teraz z tymczasowej kładki przez Motławę.
Zielony Most został wzniesiony w 1564, według projektu Dirka Danielsa. Wcześniej w tym miejscu istniał Most Kogi.
Trudno w sposób jednoznaczny określić, kiedy powstał w tym miejscu pierwszy most. Brama Kogi przy której był usytuowany, wzmiankowana jest już w 1357 r. - przeprawa istniała z pewnością dużo wcześniej.
W październiku 1563 r. rozpoczęto rozbiórkę bramy i przylegającego mostu i już pod koniec tego roku przystąpiono do jego odbudowy według projektu Dirca Danilsa. Nazwano go Zielonym.
Nazwa od koloru farby użytej do malowania, czy kamienia lub pleśni?
Geneza nazwy wywodzi się od odcienia kamienia użytego do jego budowy lub od koloru pleśni pokrywającej jego podpory. W Gdańsku nie stosowano jednak kamienia budowlanego w zielonym kolorze, most od zewnątrz obudowany był drewnem i jego nazwa wzięła się zapewne od koloru farby użytej do malowania.
Dawniej była to konstrukcja zwodzona, umożliwiająca przepływ statkom. Z obu stron przed częścią zwodzoną umieszczono po dwa drewniane słupy, przez które przechodziły liny obciążone ciężarami ułatwiającymi otwieranie. Słupy zostały zwieńczone sylwetkami lwów z herbem Gdańska. By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony był dopiero od godziny 14.
Podczas wojny most uległ zniszczeniom, po odbudowie przestał pełnić funkcję mostu zwodzonego. Na przestrzeni wieków Zielony Most był wielokrotnie przebudowywany. Do 1959 roku przez most przebiegała linia tramwajowa prowadząca na Stogi. W 1993 r. most został generalnie wyremontowany już jako niezwodzony.
źródło: Gedanopedia.pl
Miejsca
Opinie (134) 3 zablokowane
-
2021-10-31 09:31
Opinia wyróżniona
(12)
Niech zrobią znowu zwodzony z wyeksponowaniem dawnych torów tramwajowych! Jak iść w estetykę, to tylko po starym wyglądzie.
- 205 22
-
2021-11-02 08:46
Most zwodzony
W pełni popieram koncepcję mostu zwodzonego.Pamiętam że, 1 945r. w przyczółkach mostu ( wnękach ) były "zapory" zamykające most podczas p[odnoszenia przęseł.Czy był wówczas podnoszony ? nie wiem.Nie widziałem takiej operacji.Skoro można przebudować " Most Stągiewny " to dlaczego nie zrobić tego z Zielonym.
- 1 0
-
2021-11-01 11:06
(2)
Po co ? Mosty zwodzone budowano by zapewnić przepłynięcie wyższym jednostkom , co tam będzie wielkiego pływało . Łatwo zza klawiatury żądać bo to nic nie kosztuje . Most zwodzony , tory donikąd no i obsługa i konserwacja takiego mostu a to kosztuje. Skąd brać na fanaberie skoro innych potrzeb wiele . co załatwiałby taki most ? Chcesz zwodzony masz jeden obracany 200 m dalej i 500 m dalej podnoszony. A teraz do lekcji!.
- 1 6
-
2021-11-02 10:56
Gdyby ktoś inteligentny planował to miasto jak należy (1)
a nie jak g*wniarz na kartce papieru podczas przerwy, to już dawno nie tylko ten most był by zwodzony ale i działała by marina z prawdziwego zdarzenia za Toruńską, a ciąg komunikacyjny pełniący funkcję Podwala Przedmiejskiego był by za Opływem Motławy...Tyle, że takie inwestycje rozpisuje się na 20-30 lat do przodu, a nie jak jakiś deweloper żuci kilka szekli
- 1 0
-
2024-01-04 16:57
O co ci chodziło z tym "żuci"?
- 0 0
-
2021-10-31 13:06
Stop kladkom i mostom zwodzonym (2)
- 1 16
-
2024-01-04 16:53
Stop głupolom.
- 0 0
-
2021-11-02 10:18
"a taki zwodzony?" - "nie zwodze ino prawde gadam"
panna Honorata - narzeczona Gustlika
- 1 0
-
2021-10-31 11:19
Tak i niech się otwiera na przemian ze stagiewnym
Żeby nie można było się dostać a długa
- 16 5
-
2021-10-31 10:16
Po diabła tory? Podświetlić most na zielono i ok!!!!!
- 10 19
-
2021-10-31 10:14
(2)
Zdecydowanie. Bez możliwości podnoszenia mostu taki remont jest psu na budę.
- 27 3
-
2021-11-01 11:13
(1)
chyba pisu na Budę ministra Budę ?
- 1 5
-
2024-01-04 16:52
Leżeć i nie skomleć.
- 0 0
-
2021-10-31 09:33
Opinia wyróżniona
na zielono jest pomalowany most w ciągu Trasy Sucharskiego nad ulicą Budzysza (6)
proponuję to zobaczyć zamiast proponować żeby tak wyglądał Most Zielony
- 83 6
-
2021-11-02 07:27
Nie pomalowany a podświetlony i nie tylko na zielono.
- 0 0
-
2021-11-01 18:47
Dokładnie to zielono żółto tam jest
Tragicznie to wygląda
- 1 0
-
2021-11-01 18:15
Most zielony
Powinien być odbudowany zwodzony taki jaki kiedyś był i inne miejsca takie jakie były a nie deweloperzy tylko stawiać wieżowce na zachodzie wszystko odbudowują jak coś to w starym stylu jakie były kiedyś starocie mają duszę
- 0 0
-
2021-11-01 07:31
Moglby byc szmaragdowy. To o wiele ladnieszy odcien zielonego
- 0 1
-
2021-11-01 00:19
tego nie da się
odzobaczyć
- 5 0
-
2021-10-31 13:05
Ten o którym mowisz ma jeszcze dość lekką ażurową formę.
Most Zielony to dziś wielki i brzydki kawał betonu i tylko malowanie mu nie pomoże
- 11 0
-
2021-10-31 09:39
Opinia wyróżniona
Remont Zielonego Mostu (7)
Zielona farba to chyba psikus na halloween. Remont jak najbardziej ale z głową i ze smakiem. Ten most powinien już dawno być wizytówką miasta. Przyczółki dobrze by wyglądały obłożone cegiełką a przęsło zieloną glazurą lub kamieniem. Ponadto zrekonstruować słupy z herbami miasta. Turyści robili by sobie zdjęcia.
- 173 10
-
2021-11-01 08:49
Chyba chodzi o części metalowe ( balustrada). Beton powinien być obłożony trwałą brązową elewacją np. z kamienia
- 1 0
-
2021-10-31 11:55
Deweloperów most nie obchodzi
Więc zielona farba to maks co miasto może dać. Ale zawsze możecie zrobić zbiórkę w internecie
- 10 3
-
2021-10-31 11:06
(1)
Do tego przywrócić funkcję podnoszenia. Zgodnie ze zdjęciem z początku XX wieku.
- 9 3
-
2021-10-31 21:17
Tyko po co?
- 3 5
-
2021-10-31 10:07
(1)
Dobrze mówi, polać mu piwo. Zielona farba to chyba jakiś żart, co innego obłożenie cegła tak jak mówisz. Glazura też byłby przyjemna dla oka, całościowo masz bardzo dobry pomysł, który jak najbardziej należałoby przeforsować, bo estetyka miejsca uległaby zdecydowanej poprawie. Ale jeśli chodzi o turystów, to bardziej interesują się kiczem
Dobrze mówi, polać mu piwo. Zielona farba to chyba jakiś żart, co innego obłożenie cegła tak jak mówisz. Glazura też byłby przyjemna dla oka, całościowo masz bardzo dobry pomysł, który jak najbardziej należałoby przeforsować, bo estetyka miejsca uległaby zdecydowanej poprawie. Ale jeśli chodzi o turystów, to bardziej interesują się kiczem postawionym na wyspie booking, więc odnowiony most raczej nie byłby tak oblegany, co nie zmienia faktu, że jak najbardziej należy mu się wreszcie porządna zmiana estetyczna. Ogólnie dziwię się, że nie brano wzorców z zachowago do dziś mostu lisewskiego. Jest przykładem tego, że most może być również dziełem sztuki.
- 23 1
-
2021-10-31 11:07
Myślisz, że ci pomysłodawcy wiedzą, gdzie jest most lisewski:)?
- 7 3
-
2021-10-31 10:13
Powinien być zwodzony
powody są dwa: 1. oryginalnie takim był 2. powiększy to obszar dostępnego nabrzeża.
- 22 3
Wszystkie opinie
-
2021-10-31 09:01
(6)
"Skoro nie zieleń w donicach na moście, to może most pomalować na zielono?"Czy to jakiś żart?Wizytówka miasta....wizytówką miasta jest slidne rządzenie dla dobra mieszkańców...a nie zielona farba.
- 46 19
-
2021-10-31 09:06
Po co malować na zielono skoro jest piknie? Lepiej wydać kasę na nowe ścieżki dla rowerowców.
A poza tym to trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej.
- 7 8
-
2021-10-31 09:45
(3)
No to przecież jest dla mojego dobra, w końcu i moje podatki na to idą i chcę, by moje miasto ładnie wyglądało. A co według ciebie jest "dobrem mieszkańców"? Rozdac wszystko, w tym i patologii, która jedynie potrafi przepić koło smietnika przy swoim komunalnym lokum?
- 8 1
-
2021-10-31 10:55
Z trollem od kacperka dyskutujesz? (1)
- 2 1
-
2021-10-31 11:14
Trollem to ty jesteś, jak widać, ptysiu.
- 0 2
-
2021-10-31 11:14
Piszesz nie na temat!
- 0 1
-
2021-10-31 23:11
Jestem ekspertem
Moje komentarze są zawsze bardzo trafne i przemyślane. Kto się ze mną mnie zgadza niech spada na drzewo. Ja tu rządzę, Trójmiasto pl jest moje
- 0 0
-
2021-10-31 09:07
Jak mają za dużo naszych pieniędzy to niech zrobią z niego otwierany trzeci ... (6)
- 29 10
-
2021-10-31 09:09
No właśnie że nie mają za dużo piniendzy. PiS im zabrał.
- 8 7
-
2021-10-31 11:40
(2)
Za duzo pieniedzy nie bedzie, bo PIS ograbia samorzady z pieniedzy.
- 1 3
-
2021-10-31 11:54
(1)
Czy pis również ograbił cię z mózgu?
- 2 2
-
2021-11-01 11:16
oj wielu ograbił wielu , wystarczyło 500 albo 14 emerytura, obawiam się ze to nieuleczalna choroba
- 2 1
-
2021-11-01 00:31
Czy nie korzystasz z miejskiej infrastruktury? (1)
Czy cię nie cieszy, że miasto z roku na rok wygląda lepiej? To kosztuje.
- 2 2
-
2021-11-01 11:18
żeby coś lepiej(pytanie czy lepiej) wyglądało musisz mieć pieniądze , nie robisz gzymsików w mieszkaniu skoro nawet na malowanie nie masz pieniędzy
- 3 0
-
2021-10-31 09:15
Dodać do niego elementy estetyczne (3)
- 12 4
-
2021-10-31 09:23
Tak. Na środku postawić betonowego aniołka. Będzie wyglądał jak u bawarczyka ogrodowy krasnal. (2)
- 1 2
-
2021-10-31 10:55
Ogrodowy krasnal to na Żoliborzu mieszka. (1)
- 1 1
-
2021-10-31 11:15
I w twoim domostwie. Z tym że ten to intelektualny karzełek.
- 0 1
-
2021-10-31 09:21
Dawno powinien być odnowiony moi drodzy I kochani (1)
To wizytówka Gdańska , dlaczego tak późno i zwodzony jak przed wojną...
- 30 9
-
2021-10-31 23:13
Ty się nie zasveń
Sven jest tylko jeden, najprawdziwszy wśród prawdziwków
- 1 0
-
2021-10-31 09:23
(5)
Niech prezydentowa pomaluje na zielono sobie ściany w salonie. Most będący w centrum miasta to nie miejsce na krzykliwy kicz. Po odnowieniu powinien być spójny z panująca obecnie kolorystyką starego miasta.
- 50 8
-
2021-10-31 09:28
Ja mam lepszy pomysł - pomalujmy go na tęczowo i zaprośmy na otwarcie mostu Adriana.
- 6 6
-
2021-10-31 10:19
Jaka kolorystyka?? Stare kamieniczki są kolorowe,nowe pseudo kamieniczki nie dość że przeskalowane,to króluje, brąz,biel,czerń itd!!
- 3 1
-
2021-10-31 11:16
Nie ma w Gdańsku prezydentowej!!!
- 1 1
-
2021-10-31 13:22
Prezydentowa to według słownika żona Prezydenta (1)
i to raczej archaizm. W tym przypadku może Prezydentówna lub PrezydentKa;-)
- 3 0
-
2021-10-31 16:15
Prezydentówna to córka!
- 2 0
-
2021-10-31 09:30
Most zwodzony (1)
Od wielu lat była mowa że ten most ponownie będzie zwodzony. I co?
- 40 3
-
2021-11-01 11:19
kto mówił? chyba suweren w internecie
- 2 1
-
2021-10-31 09:31
Opinia wyróżniona
(12)
Niech zrobią znowu zwodzony z wyeksponowaniem dawnych torów tramwajowych! Jak iść w estetykę, to tylko po starym wyglądzie.
- 205 22
-
2021-10-31 10:14
(2)
Zdecydowanie. Bez możliwości podnoszenia mostu taki remont jest psu na budę.
- 27 3
-
2021-11-01 11:13
(1)
chyba pisu na Budę ministra Budę ?
- 1 5
-
2024-01-04 16:52
Leżeć i nie skomleć.
- 0 0
-
2021-10-31 10:16
Po diabła tory? Podświetlić most na zielono i ok!!!!!
- 10 19
-
2021-10-31 11:19
Tak i niech się otwiera na przemian ze stagiewnym
Żeby nie można było się dostać a długa
- 16 5
-
2021-10-31 13:06
Stop kladkom i mostom zwodzonym (2)
- 1 16
-
2021-11-02 10:18
"a taki zwodzony?" - "nie zwodze ino prawde gadam"
panna Honorata - narzeczona Gustlika
- 1 0
-
2024-01-04 16:53
Stop głupolom.
- 0 0
-
2021-11-01 11:06
(2)
Po co ? Mosty zwodzone budowano by zapewnić przepłynięcie wyższym jednostkom , co tam będzie wielkiego pływało . Łatwo zza klawiatury żądać bo to nic nie kosztuje . Most zwodzony , tory donikąd no i obsługa i konserwacja takiego mostu a to kosztuje. Skąd brać na fanaberie skoro innych potrzeb wiele . co załatwiałby taki most ? Chcesz zwodzony masz jeden obracany 200 m dalej i 500 m dalej podnoszony. A teraz do lekcji!.
- 1 6
-
2021-11-02 10:56
Gdyby ktoś inteligentny planował to miasto jak należy (1)
a nie jak g*wniarz na kartce papieru podczas przerwy, to już dawno nie tylko ten most był by zwodzony ale i działała by marina z prawdziwego zdarzenia za Toruńską, a ciąg komunikacyjny pełniący funkcję Podwala Przedmiejskiego był by za Opływem Motławy...Tyle, że takie inwestycje rozpisuje się na 20-30 lat do przodu, a nie jak jakiś deweloper żuci kilka szekli
- 1 0
-
2024-01-04 16:57
O co ci chodziło z tym "żuci"?
- 0 0
-
2021-11-02 08:46
Most zwodzony
W pełni popieram koncepcję mostu zwodzonego.Pamiętam że, 1 945r. w przyczółkach mostu ( wnękach ) były "zapory" zamykające most podczas p[odnoszenia przęseł.Czy był wówczas podnoszony ? nie wiem.Nie widziałem takiej operacji.Skoro można przebudować " Most Stągiewny " to dlaczego nie zrobić tego z Zielonym.
- 1 0
-
2021-10-31 09:33
Opinia wyróżniona
na zielono jest pomalowany most w ciągu Trasy Sucharskiego nad ulicą Budzysza (6)
proponuję to zobaczyć zamiast proponować żeby tak wyglądał Most Zielony
- 83 6
-
2021-10-31 13:05
Ten o którym mowisz ma jeszcze dość lekką ażurową formę.
Most Zielony to dziś wielki i brzydki kawał betonu i tylko malowanie mu nie pomoże
- 11 0
-
2021-11-01 00:19
tego nie da się
odzobaczyć
- 5 0
-
2021-11-01 07:31
Moglby byc szmaragdowy. To o wiele ladnieszy odcien zielonego
- 0 1
-
2021-11-01 18:15
Most zielony
Powinien być odbudowany zwodzony taki jaki kiedyś był i inne miejsca takie jakie były a nie deweloperzy tylko stawiać wieżowce na zachodzie wszystko odbudowują jak coś to w starym stylu jakie były kiedyś starocie mają duszę
- 0 0
-
2021-11-01 18:47
Dokładnie to zielono żółto tam jest
Tragicznie to wygląda
- 1 0
-
2021-11-02 07:27
Nie pomalowany a podświetlony i nie tylko na zielono.
- 0 0
-
2021-10-31 09:35
Trzeba konsekwentnie (1)
Jeżeli pomalujemy Zielony Most na zielono, to również trzeba na zielono pomalować stojącą obok mostu Zieloną Bramę.
- 37 3
-
2021-10-31 10:22
A idąc za ciosem na długich ogrodach założyć ogrody!!!!!!!?? Dobrze kombinujesz!!!
- 10 1
-
2021-10-31 09:36
Umiescic duzy napis "Lechia Gdansk" Wtedy zaiste bedzie zielony bez malowania. Wszyscy skojarza podtekst. (1)
- 26 9
-
2021-10-31 09:41
Tylko Arka Gdynia!
Jesteśmy gurom ...
- 1 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.