- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (239 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (108 opinii)
- 3 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (75 opinii)
- 4 Napad na bank czy głupi żart? (90 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (729 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
Buspas zniknął, bo samochody blokowały autobusy
Kilka dni temu z ul. Dmowskiego zniknęły znaki informujące kierowców o funkcjonującym tam buspasie. Jak się okazuje, o likwidację pasa przeznaczonego dla kierowców komunikacji miejskiej zabiegał sam ZTM. Zdaniem organizatora przewozów w Gdańsku kierowcy autobusów chętniej korzystali z lewego ogólnodostępnego pasa, bo na buspas ciągle wjeżdżały osobówki poszukujące w zatoczce wolnego miejsca postojowego.
Okazuje się jednak, że są też miejsca w Trójmieście, gdzie buspasy po kilku latach funkcjonowania są likwidowane. Tak jest w przypadku ul. Dmowskiego we Wrzeszczu między dworcem a al. Grunwaldzką.
Buspas powstał tam wiosną 2011 r. na wniosek ZTM. W czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom. Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas.
Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa. Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu.
W końcu kilka tygodni temu do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęło pismo z ZTM z prośbą o likwidację buspasa.
- Obecnie buspas na ul. Dmowskiego nie jest respektowany przez kierowców samochodów osobowych, stąd zastanawiamy się, co można zrobić, żeby poprawić sytuację - przyznaje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
To kolejny już przypadek, gdy ZTM podejmuje decyzję mającą wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej pod wpływem kierowców łamiących przepisy. Podobnie było jesienią ubiegłego roku, gdy zawieszono przystanek autobusowy w Oliwie, bo kierowcy nielegalnie parkowali tam swoje auta.
Podobne zdanie jak ZTM ma też gdańska policja.
- W naszej ocenie buspas w tym miejscu nie spełniał swojej roli i nie przyczyniał się do poprawienia drożności ruchu dla autobusów i innych pojazdów uprawnionych do korzystania z tego pasa. Policja nie była zwolennikiem utworzenia wydzielonego pasa ruchu dla autobusów w tym miejscu - mówi Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Znak "pas ruchu dla autobusów" dotyczył bardzo krótkiego odcinka jezdni o długości około 150 metrów, gdzie jednak znajdują się jeszcze wyznaczone miejsca parkingowe po obu stronach jezdni, dwa wjazdy za zaplecza (podwórza) do przyległych posesji oraz skrzyżowanie z ulicą Brzozową.
Buspas wróci, ale w innej formie
Likwidacja buspasa może okazać się jednak tymczasowa. W planach drogowców i ZTM jest bowiem zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką i doprowadzenie buspasa na przystanek przy wieżowcu Olimp.
- Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które przy małym zakresie robót pozwoli na wydzielenie trzeciego pasa. Pas ten byłby przeznaczony dla autobusów. Zaczynałby się krótko przed skrzyżowaniem i kończyłby się w zatoce przystankowej przy "Olimpie", dzięki czemu autobusy miałyby ułatwiony przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś zdarza się, że "utkną" pośrodku. Wniosek został już skierowany do komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego GZDiZ - dodaje Gołąb.
Zdaniem drogowców pomysł jest atrakcyjny, ale zakres robót w obrębie skrzyżowania z główną arterią Gdańska może okazać się nieco większy, niż się wydaje.
- Pod chodnikiem po drugiej stronie Grunwaldzkiej, gdzie w przyszłości miałby przebiegać nowy odcinek pasa dla autobusów, znajduje się duża komora techniczna. By autobusy mogły bezpośrednio wjeżdżać na przystanek, trzeba by przebudować to skrzyżowanie, a to może okazać się i czasochłonne, i kosztowne. Analizujemy, w jaki sposób można to przeprowadzić - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wideo archiwalne
Opinie (287) 4 zablokowane
-
2017-06-05 09:37
Ankieta godna TVPis
dobry przykład, jak manipuluje się opinią publiczną. Jakiej odpowiedzi nie wybierzesz, buspasy to najlepsze z możliwych rozwiązań.
- 4 2
-
2017-06-05 09:11
Czyżby dowieźli trochę mózgu dla pracowników ZDiZ? (1)
a kto teraz zwróci kasę za mandaty wymierzone 2 lata temu?
- 1 8
-
2017-06-05 09:34
z jakiego tytułu mają zwracać kasę za mandaty?
- 2 0
-
2017-06-05 09:29
bus pasy mają tylko sens tam gdzie są przynajmniej 3 pasy ruchu (1)
i to też nie do końca bo jak jest mało autobusów na trasie to wcale nie mają sensu a tylko tworzą korki dla osobówek większe
- 7 2
-
2017-06-05 09:31
BusPasy maja sens jedynie w celu rozładowania ruchu autobusów, a nie jako puste pasy w zatłoczonych ulicach.
Ale aby namalować buspasy najpierw trzeba przeanalizować (modelowanie) wpływ takiego rozwiązania na ruch w całym mieście.- 0 1
-
2017-06-05 09:27
BUSpas w Gdyni na ul. Morskiej
w przebiegający po Estakadą Kwiatkowskiego też jest totalną pomyłką. Jeszcze nie widziałem, aby kierowcy ZKM korzystali z niego na całym odcinku. Zamiast przejechać nim pod Estakadą i tak (po staremu) włączają się do ruchu tuż z przystanka umiejscowionego przy Kościele.
- 3 0
-
2017-06-05 08:41
jj
przyjzyjcie sie buspasowi na Wladka w gdyni kierowcy autobusow niewpuszcaja osobowek na prawo skret na Witomino Ten buspas i tak jest pusty a male sie cisna
- 1 3
-
2017-06-05 08:33
(1)
Zadne znaki nie zdaja egzaminu gdy nikt nie kontroluje. Policja i SM maja wszystko gdzies i nie reaguja na lamanie przepoisow to wiekszosc sobie jezdzi jak chce. Gdyby taki Janusz dzien po dniu dostal mandat to by sie nauczyl. A jak lamie!przepisy odmlat i nigdy nikt go nie zatrzymal to nadal bedzie tak jezdzil.
- 7 2
-
2017-06-05 08:40
Policja i SM powinny reagować na rowerzystów nie umiejących korzystać z publicznych dróg.
Akurat na Dmowskiego trudno było przestrzegać ten buspas, gdy autobus zajmował lewy pas.- 1 4
-
2017-06-05 08:35
tristar wywalić
i wszystko wróci do normy.
dziwią się, że korki. gdy jadę samochodem czy autobusem i pojazd z zielonego trafia centralnie w czerwone to jak ma być!!!??? są korki!!! a ile ton spalin to produkuje, i gdzie są ci zieloni!!!!- 7 4
-
2017-06-05 08:28
a jeszcze 2 tygodnie temu policja stała i zatrzymywała kierowców jeżdżących tym nieszczęsnym buspasem
- 4 0
-
2017-06-05 06:24
(1)
Kasa zamiast n drogi poszła dla nie pracujących z wyboru na 500+.
- 14 8
-
2017-06-05 08:08
i dobrze: dzieci to lepsza inwestycja niż asfalt
- 3 3
-
2017-06-05 07:54
trzeci pas ale.... (2)
nie tylko wyłącznie dla autobusów również dla tych co skręcają na grunwaldzkiej na Gdynię no i znowu jesteśmy w czarnej d...bo żeby to działało należało by przejście dla pieszych przesunąć w kierunku Gdyni aż pod przystanek autobusowy.Przy okazji to samo zrobić z przejściem przez grunwaldzką przy Jaśkowej kier. Gdańsk czyli też przesunąć.Teraz po skręcie dwóch niedorozwojów w prawo z Jaśkowej nikt już nie skręci pomimo że na 3 pasmowej jezdni grunwaldzkiej dwa pasy są puste .
- 7 2
-
2017-06-05 07:56
(1)
Przejście podziemne miało rozwiązać ten oczywisty problem. Ale
- 3 2
-
2017-06-05 08:00
to prawda o której zapomnieliśmy
ważniejsze są mauzolea dla nieżyjących niż podziemne przejście dla żyjących.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.