• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas zniknął, bo samochody blokowały autobusy

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem. Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem.

Kilka dni temu z ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska zniknęły znaki informujące kierowców o funkcjonującym tam buspasie. Jak się okazuje, o likwidację pasa przeznaczonego dla kierowców komunikacji miejskiej zabiegał sam ZTM. Zdaniem organizatora przewozów w Gdańsku kierowcy autobusów chętniej korzystali z lewego ogólnodostępnego pasa, bo na buspas ciągle wjeżdżały osobówki poszukujące w zatoczce wolnego miejsca postojowego.



Czy wytyczane w Trójmieście buspasy usprawniają funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

W poprzednim tygodniu informowaliśmy o nowym pomyśle drogowców, który ma usprawnić ruch autobusów komunikacji miejskiej na rondzie de La Salle. Wkrótce mają się tam pojawić buspasy, by pojazdy mogły płynnie opuszczać skrzyżowanie i bezpośrednio wjeżdżać do zatok autobusowych. O potrzebie podobnego rozwiązania pisaliśmy też w kontekście dojazdu w godzinach szczytu do Witomina w Gdyni.

Okazuje się jednak, że są też miejsca w Trójmieście, gdzie buspasy po kilku latach funkcjonowania są likwidowane. Tak jest w przypadku ul. Dmowskiego we Wrzeszczu między dworcem a al. Grunwaldzką.

Buspas powstał tam wiosną 2011 r. na wniosek ZTM. W czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom. Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas.

Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa. Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu.

  • Na jezdni pozostało jeszcze dawne oznakowanie, które na skutek likwidacji buspasa nie było odnawiane w ramach wiosennego malowania pasów.
  • W efekcie przed wjazdem na Grunwaldzką auta ustawiają się teraz w trzech rzędach - mimo że nadal obowiązują tam tylko dwa pasy.
  • Chodnik po drugiej stronie ulicy, gdzie obecnie piesi oczekują na zielone światło ma zostać przebudowany, by autobusy mogły wjeżdżać bezpośrednio na przystanek.
  • Nawet gdy nie ma korka na Dmowskiego, kierowcy miejskich autobusów wolą jeździć lewym pasem.


W końcu kilka tygodni temu do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęło pismo z ZTM z prośbą o likwidację buspasa.

- Obecnie buspas na ul. Dmowskiego nie jest respektowany przez kierowców samochodów osobowych, stąd zastanawiamy się, co można zrobić, żeby poprawić sytuację - przyznaje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
To kolejny już przypadek, gdy ZTM podejmuje decyzję mającą wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej pod wpływem kierowców łamiących przepisy. Podobnie było jesienią ubiegłego roku, gdy zawieszono przystanek autobusowy w Oliwie, bo kierowcy nielegalnie parkowali tam swoje auta.

Podobne zdanie jak ZTM ma też gdańska policja.

- W naszej ocenie buspas w tym miejscu nie spełniał swojej roli i nie przyczyniał się do poprawienia drożności ruchu dla autobusów i innych pojazdów uprawnionych do korzystania z tego pasa. Policja nie była zwolennikiem utworzenia wydzielonego pasa ruchu dla autobusów w tym miejscu - mówi Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Znak "pas ruchu dla autobusów" dotyczył bardzo krótkiego odcinka jezdni o długości około 150 metrów, gdzie jednak znajdują się jeszcze wyznaczone miejsca parkingowe po obu stronach jezdni, dwa wjazdy za zaplecza (podwórza) do przyległych posesji oraz skrzyżowanie z ulicą Brzozową.
Buspas wróci, ale w innej formie

Likwidacja buspasa może okazać się jednak tymczasowa. W planach drogowców i ZTM jest bowiem zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką i doprowadzenie buspasa na przystanek przy wieżowcu Olimp.

- Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które przy małym zakresie robót pozwoli na wydzielenie trzeciego pasa. Pas ten byłby przeznaczony dla autobusów. Zaczynałby się krótko przed skrzyżowaniem i kończyłby się w zatoce przystankowej przy "Olimpie", dzięki czemu autobusy miałyby ułatwiony przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś zdarza się, że "utkną" pośrodku. Wniosek został już skierowany do komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego GZDiZ - dodaje Gołąb.
Zdaniem drogowców pomysł jest atrakcyjny, ale zakres robót w obrębie skrzyżowania z główną arterią Gdańska może okazać się nieco większy, niż się wydaje.

- Pod chodnikiem po drugiej stronie Grunwaldzkiej, gdzie w przyszłości miałby przebiegać nowy odcinek pasa dla autobusów, znajduje się duża komora techniczna. By autobusy mogły bezpośrednio wjeżdżać na przystanek, trzeba by przebudować to skrzyżowanie, a to może okazać się i czasochłonne, i kosztowne. Analizujemy, w jaki sposób można to przeprowadzić - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wideo archiwalne

Opinie (287) 4 zablokowane

  • Ankieta godna TVPis

    dobry przykład, jak manipuluje się opinią publiczną. Jakiej odpowiedzi nie wybierzesz, buspasy to najlepsze z możliwych rozwiązań.

    • 4 2

  • Czyżby dowieźli trochę mózgu dla pracowników ZDiZ? (1)

    a kto teraz zwróci kasę za mandaty wymierzone 2 lata temu?

    • 1 8

    • z jakiego tytułu mają zwracać kasę za mandaty?

      • 2 0

  • bus pasy mają tylko sens tam gdzie są przynajmniej 3 pasy ruchu (1)

    i to też nie do końca bo jak jest mało autobusów na trasie to wcale nie mają sensu a tylko tworzą korki dla osobówek większe

    • 7 2

    • BusPasy maja sens jedynie w celu rozładowania ruchu autobusów, a nie jako puste pasy w zatłoczonych ulicach.

      Ale aby namalować buspasy najpierw trzeba przeanalizować (modelowanie) wpływ takiego rozwiązania na ruch w całym mieście.

      • 0 1

  • BUSpas w Gdyni na ul. Morskiej

    w przebiegający po Estakadą Kwiatkowskiego też jest totalną pomyłką. Jeszcze nie widziałem, aby kierowcy ZKM korzystali z niego na całym odcinku. Zamiast przejechać nim pod Estakadą i tak (po staremu) włączają się do ruchu tuż z przystanka umiejscowionego przy Kościele.

    • 3 0

  • jj

    przyjzyjcie sie buspasowi na Wladka w gdyni kierowcy autobusow niewpuszcaja osobowek na prawo skret na Witomino Ten buspas i tak jest pusty a male sie cisna

    • 1 3

  • (1)

    Zadne znaki nie zdaja egzaminu gdy nikt nie kontroluje. Policja i SM maja wszystko gdzies i nie reaguja na lamanie przepoisow to wiekszosc sobie jezdzi jak chce. Gdyby taki Janusz dzien po dniu dostal mandat to by sie nauczyl. A jak lamie!przepisy odmlat i nigdy nikt go nie zatrzymal to nadal bedzie tak jezdzil.

    • 7 2

    • Policja i SM powinny reagować na rowerzystów nie umiejących korzystać z publicznych dróg.

      Akurat na Dmowskiego trudno było przestrzegać ten buspas, gdy autobus zajmował lewy pas.

      • 1 4

  • tristar wywalić

    i wszystko wróci do normy.
    dziwią się, że korki. gdy jadę samochodem czy autobusem i pojazd z zielonego trafia centralnie w czerwone to jak ma być!!!??? są korki!!! a ile ton spalin to produkuje, i gdzie są ci zieloni!!!!

    • 7 4

  • a jeszcze 2 tygodnie temu policja stała i zatrzymywała kierowców jeżdżących tym nieszczęsnym buspasem

    • 4 0

  • (1)

    Kasa zamiast n drogi poszła dla nie pracujących z wyboru na 500+.

    • 14 8

    • i dobrze: dzieci to lepsza inwestycja niż asfalt

      • 3 3

  • trzeci pas ale.... (2)

    nie tylko wyłącznie dla autobusów również dla tych co skręcają na grunwaldzkiej na Gdynię no i znowu jesteśmy w czarnej d...bo żeby to działało należało by przejście dla pieszych przesunąć w kierunku Gdyni aż pod przystanek autobusowy.Przy okazji to samo zrobić z przejściem przez grunwaldzką przy Jaśkowej kier. Gdańsk czyli też przesunąć.Teraz po skręcie dwóch niedorozwojów w prawo z Jaśkowej nikt już nie skręci pomimo że na 3 pasmowej jezdni grunwaldzkiej dwa pasy są puste .

    • 7 2

    • (1)

      Przejście podziemne miało rozwiązać ten oczywisty problem. Ale

      • 3 2

      • to prawda o której zapomnieliśmy

        ważniejsze są mauzolea dla nieżyjących niż podziemne przejście dla żyjących.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane