• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane pociągi wyjadą na trasę z Trójmiasta na Warmię i Kujawy

Maciej Naskręt
28 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
  • Pulpit sterowniczy maszynisty w nowym składzie pociągu serii EN57.
  • Informacja pasażerska wewnątrz składu Serii EN57.
  • Informacja pasażerska na zewnątrz składu EN57.
  • Drzwi wejściowe do zmodernizowanego składu EN57.
  • Skład EN57 przy peronie na stacji Malbork.
  • Pociągi EN57 są wyposażone w kontakty, do któych można podłączyć m.in. laptopa i ładowarkę.
  • Otwarte pudło w składzie EN57.
  • Niezmienione zostają w składach skromny stolik i kosz na śmieci.
  • Przycisk otwierający drzwi w zmodernizowanym pociągu.
  • Rampa dla osób niepełnosprawnych.
  • Przestronna toaleta w nowym składzie.
  • Widok z przedziału dla maszynisty na trasę.

Urząd marszałkowski pochwalił się pierwszym z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 dla Przewozów Regionalnych. Składy pojadą na trasach z Trójmiasta do Olsztyna, Elbląga i Bydgoszczy. Przebudowa w fabryce Newag pochłonęła ok. 30 mln zł.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta do okolicznych miast na Pomorzu?

Zaprezentowano pierwszy z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Przewozów Regionalnych, które będą poruszać się na dwóch trasach międzywojewódzkich: Gdynia-Elbląg-Olsztyn oraz Gdynia-Bydgoszcz.

- Przeprowadzenie modernizacji pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i warunków podróżowania pasażerów, poprawę warunków pracy maszynisty, obniżenie zużycia energii elektrycznej oraz obniżenie awaryjności pojazdu - głównie w okresie zimowym - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.

Nowy skład jest dostosowany przede wszystkim do obsługi osób niepełnosprawnych - wmontowano m.in. rampę najazdową dla osób na wózkach inwalidzkich, a także przestrzenne toalety, do których z łatwością wjadą niepełnosprawni.

Podróż uprzyjemni także system informacji audio-wizualnej - tablice kierunkowe LED na zewnątrz i LCD wewnątrz pojazdu z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu. Co ważne, przestrzeń pasażerska w pociągu jest otwarta, a zamontowane w przedziałach pasażerskich i służbowych nowe wysokie siedzenia ergonomiczne z podłokietnikami posiadają odporność na uszkodzenie. Pasażerowie mają otwierać drzwi po wciśnięciu przycisku.

Co ciekawe, kabina maszynisty zyskała sygnalizację zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte. Ponadto praca maszynisty ma być mniej uciążliwa dzięki zastosowaniu nowych foteli za pulpitem sterowniczym.

W odnowionych składach, nie zabraknie systemu klimatyzacji, co na tak długich trasach staje się powoli w naszym kraju standardem. Będą przy każdym siedzeniu też kontakty, co umożliwi dłuższe korzystanie z laptopów, a także podładowanie urządzeń przenośnych.

Wszystkie cztery pociągi mają wyjechać na pomorskie torowiska 14 grudnia, gdy wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów PKP. Warto zwrócić uwagę, że o ok. 13 minut skróci się czas podróży m.in. z Malborka do Gdańska i będzie wynosił nie 50, jak dotychczas, a zaledwie 37 minut. Dodajmy, że podróż samochodem na tym odcinku (Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Malbork) wynosi dziś 45 minut.

Modernizacja czterech ezt-ów realizowana jest w ramach projektu pn. "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012. Wartość całkowita projektu to 70,15 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Przeprowadzona modernizacja w nowosądeckiej firmie Newag ostatnich czterech pojazdów z projektu to koszt ok. 30 mln zł.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 to popularne pojazdy kolejowe używane już w województwie pomorskim przez PKP SKM w Trójmieście i przez Przewozy Regionalne do obsługi połączeń SKM (nr 250 i do Słupska) oraz połączeń PR, np. do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Pojazdy będą obsługiwały połączenia z Gdyni do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy.

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • czy to jeden z tych, który obecnie płonie na gdańskim dworcu głównym?

    • 1 1

  • Miło, że będą przyzwoite składy... szkoda tylko, że najtańsze połączenia na Warmię zostały zlikwidowane przy ostatniej zmianie rozkładu jazdy:/

    • 1 0

  • pociągi jadą, jak po wojnie po roku 1945

    brawo

    • 1 0

  • Klima (5)

    Czegoś nie rozumiem, jak można modernizować pociągi nie zakładając klimatyzacji, jesteśmy w 21 wieku. Tak samo dotyczy to z modernizowanych pociągów SKM.

    • 67 13

    • Klima

      Niestety Panie Toni kłania się umiejętność czytania ze zrozumieniem. Przecież w artykule wyraźnie jest napisane:"W odnowionych składach, nie zabraknie systemu klimatyzacji, co na tak długich trasach staje się powoli w naszym kraju standardem." Co tłumacząc z Polskiego na GIMBOWY oznacza, że każdy zmodernizowany (odnowiony/przebudowany) skład POSIADA klimatyzację. Najpierw należy przeczytać, zrozumieć a dopiero potem komentować.

      • 0 1

    • klimatyzacja to tylko nadmiar bakteri ! (2)

      klimatyzacja powoduje alergie wiec dbajac o twoje zdrowie nie bedzie klimy . Okno se otworz a smrod sie wywietrzy i powietrze swieze cie uzdrowi co jest znacznie lepsze dla twego zdrowia !. Zyj skromnie bo nadmiar luksusu wypacza umysl !

      • 20 13

      • I jeszcze dodaj ze dzielo szatana i jego mrocznego TeFaEnu...

        • 4 4

      • Wyglada, że miałeś za duzo luksusu

        • 5 4

    • KLIMA JEST

      Jak mi wiadomo to klimatyzacja w tym pojeździe jest nie tylko w kabinie maszynisty

      • 2 3

  • Wreszcie coś nowego bez klimatyzacji (5)

    I bardzo dobrze, że nie będzie klimatyzacji, bo z niej to tylko zatęchłe albo zagrzybione powietrze leci (można się też w gorący dzień przeziębić); poza tym długa podróż z staje się męcząca jak przez cały czas słychać szum pracującej klimatyzacji. A dla przewietrzenia to lepiej okno otworzyć; upały u nas w końcu nie trwają przez cały rok, żeby najważniejszą rzeczą w pociągu było chłodzenie pomieszczenia pasażerskiego.

    • 4 4

    • Ale okna to nie za bardzo (4)

      No i jeszcze dopiszę - okna to powinny być normalnie otwierane do połowy (jak w zmodernizowanych SKM-kach), a nie tylko uchylne, to żadnych problemów z dobrym wywietrzeniem w lecie by nie było. No i normalnie można by wyjrzeć za okno, a nie tylko przez szybę...

      • 0 4

      • Wyglądanie za okno zabronione dla swojego własnego bezpieczeństwa (3)

        Chyba, że chcesz mieć łeb urwany jak ten łepek z Krakowa

        • 1 0

        • Volenti non fit iniuria - Chcącemu nie dzieje się krzywda. (2)

          Zamordystyczne systemy nie akceptują tej zasady. W wolnych systemach, jest to religia państwowa.

          • 0 2

          • Chcącemu,niechcącemu,a głupiemu,jak but? Umarli się nie tłumaczą (1)

            • 2 1

            • Głupi się zabijają?

              Oni są właścicielami swojego życia. Z własnością swoją rób co chcesz, byle nie naruszać cudzego nosa.

              • 0 1

  • pendolino

    A wczoraj po poludniu na dworcu w Gdyni stalo wloskie cudo czyli Pendolino !!!

    • 1 0

  • Dwa fotele jedno gniazdko. (2)

    -Panie, daj pan podładować telefon,
    - Spadaj człowieku. Nie widzisz, że pracuje na laptopie?
    -Nie widzę.
    -No widzisz.

    • 1 4

    • Mógł podładować przez USB,ale Polak woli się swarzyć,niźli kooperować... a

      • 0 0

    • wystarczy

      • 1 1

  • Super info - czywiście tuż przed drugą turą!! :)) (1)

    Nieprzypadkowo czytamy o takich wydarzeniach tuż przed niedzielnymi wyborami na nowego prezydenta miasta. Połowa mieszkańców pomyśli: Nie chciałem na niego (Adamowicza) głosować, no ale skoro miasto tak wspaniale funkcjonuje...a niech sobie rządzi! :)
    Pamiętajcie: pozowanie na tle nowych wagonów tramwajowych, prezentacja nowych pociągów - to wszystko ma skutecznie odciągnąć nasz wzrok od tego, że miasto coraz bardziej sie zadłuża. Ale nikt juz pozniej o tym nie pamieta, jadac w wygodnym srodku lokomocji. i tak Pan Adamowicz Paweł króluje już 16 lat i pewnie nie przestanie w tym roku.

    • 1 0

    • Zdajesz sobie sprawe,ze Adamowicz i miasto Gdańsk nie mają z tą modernizacją nic wspòlnego? Modernizację opłaca PKPPR,a

      Wyzywają innych od lemingów,a sami nie mają bladego pojęcia,jak co działa i kto za co odpowiada. Takim to dopiero można sprzedać każdy kit i łyk,jak pelikany...

      • 0 0

  • Super (4)

    Tylko się cieszyć :)

    • 76 12

    • Nareszcie :)

      Troche piekniej bedzie w regionie. Nie tylko Pindolino i PKP IC

      • 3 0

    • Jasię najbardziej cieszę z "przestrzennych toalet" - ot nowoczesność. (1)

      Za komuny to przestronne toalety były już rzadkością, a co dopiero przestrzenne.

      • 6 0

      • no takie kosmiczne - bez grawitacji może?

        robisz w powietrzu, a to co zrobisz zbija się w kulkę i swobodnie dryfuje w przestrzeni...

        • 3 0

    • az pomaluja, podrapia i wyrwa te kontakty. jest za ladny na holote, ktora wozi z tych wiosek.

      • 6 5

  • Pociągi (3)

    Podoba mi się. Mam nadzieję, że jazda będzie przyjemniejsza. Oby więcej było takich składów.

    • 32 2

    • (2)

      jazda bedzie taka sama, bo wozki to dalej ta sama konstrukcja z lat 50. nic sie tutaj nie zmienilo.

      • 6 2

      • oj, jezdzilem zwyklymi skladami i tymi po modernizacji (1)

        I jestem zdania, ze odpowiednia modernizacja daje pozytywne efekty w kwestii komfortu :)

        • 4 0

        • Jednostka po naprawie głównej...

          ...lepiej trzyma się toru niż przed naprawą. "Naprawa główna" to taki remont kapitalny, który obowiązkowo wykonuje się gdy pociąg osiągnie określony przepisami przebieg. Modernizacja wykonywana jest przy okazji.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane