• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane pociągi wyjadą na trasę z Trójmiasta na Warmię i Kujawy

Maciej Naskręt
28 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
  • Pulpit sterowniczy maszynisty w nowym składzie pociągu serii EN57.
  • Informacja pasażerska wewnątrz składu Serii EN57.
  • Informacja pasażerska na zewnątrz składu EN57.
  • Drzwi wejściowe do zmodernizowanego składu EN57.
  • Skład EN57 przy peronie na stacji Malbork.
  • Pociągi EN57 są wyposażone w kontakty, do któych można podłączyć m.in. laptopa i ładowarkę.
  • Otwarte pudło w składzie EN57.
  • Niezmienione zostają w składach skromny stolik i kosz na śmieci.
  • Przycisk otwierający drzwi w zmodernizowanym pociągu.
  • Rampa dla osób niepełnosprawnych.
  • Przestronna toaleta w nowym składzie.
  • Widok z przedziału dla maszynisty na trasę.

Urząd marszałkowski pochwalił się pierwszym z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 dla Przewozów Regionalnych. Składy pojadą na trasach z Trójmiasta do Olsztyna, Elbląga i Bydgoszczy. Przebudowa w fabryce Newag pochłonęła ok. 30 mln zł.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta do okolicznych miast na Pomorzu?

Zaprezentowano pierwszy z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Przewozów Regionalnych, które będą poruszać się na dwóch trasach międzywojewódzkich: Gdynia-Elbląg-Olsztyn oraz Gdynia-Bydgoszcz.

- Przeprowadzenie modernizacji pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i warunków podróżowania pasażerów, poprawę warunków pracy maszynisty, obniżenie zużycia energii elektrycznej oraz obniżenie awaryjności pojazdu - głównie w okresie zimowym - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.

Nowy skład jest dostosowany przede wszystkim do obsługi osób niepełnosprawnych - wmontowano m.in. rampę najazdową dla osób na wózkach inwalidzkich, a także przestrzenne toalety, do których z łatwością wjadą niepełnosprawni.

Podróż uprzyjemni także system informacji audio-wizualnej - tablice kierunkowe LED na zewnątrz i LCD wewnątrz pojazdu z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu. Co ważne, przestrzeń pasażerska w pociągu jest otwarta, a zamontowane w przedziałach pasażerskich i służbowych nowe wysokie siedzenia ergonomiczne z podłokietnikami posiadają odporność na uszkodzenie. Pasażerowie mają otwierać drzwi po wciśnięciu przycisku.

Co ciekawe, kabina maszynisty zyskała sygnalizację zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte. Ponadto praca maszynisty ma być mniej uciążliwa dzięki zastosowaniu nowych foteli za pulpitem sterowniczym.

W odnowionych składach, nie zabraknie systemu klimatyzacji, co na tak długich trasach staje się powoli w naszym kraju standardem. Będą przy każdym siedzeniu też kontakty, co umożliwi dłuższe korzystanie z laptopów, a także podładowanie urządzeń przenośnych.

Wszystkie cztery pociągi mają wyjechać na pomorskie torowiska 14 grudnia, gdy wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów PKP. Warto zwrócić uwagę, że o ok. 13 minut skróci się czas podróży m.in. z Malborka do Gdańska i będzie wynosił nie 50, jak dotychczas, a zaledwie 37 minut. Dodajmy, że podróż samochodem na tym odcinku (Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Malbork) wynosi dziś 45 minut.

Modernizacja czterech ezt-ów realizowana jest w ramach projektu pn. "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012. Wartość całkowita projektu to 70,15 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Przeprowadzona modernizacja w nowosądeckiej firmie Newag ostatnich czterech pojazdów z projektu to koszt ok. 30 mln zł.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 to popularne pojazdy kolejowe używane już w województwie pomorskim przez PKP SKM w Trójmieście i przez Przewozy Regionalne do obsługi połączeń SKM (nr 250 i do Słupska) oraz połączeń PR, np. do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Pojazdy będą obsługiwały połączenia z Gdyni do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy.

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • 45 minut z Malborka do Gdańska?!

    Na 100% niezgodnie z przepisami Panie redaktorze...co niestety w Polsce przyjmuje się za normę?! Jadąc zgodnie z przepisami jest równo 1 godzina.

    • 0 0

  • Do Malborka 37 min. ? Ciekawe jakim cudem ?

    Zawsze wychodzi przynajmniej godzina i to głównie przez postój na skomunikowania w Tczewie. Więc niech już nie ściemniają.

    • 3 1

  • Zapomiano napisać o predkości (2)

    Dodam, że została podniesiona ze 110 km/h do ...

    • 4 0

    • Podobno prędkość została obniżona do 80 km/h, gdyż na niektórych fragmentach magistrali kolejowej Straż Miejska stawia fotoradary i wypisuje mandaty.

      • 1 2

    • Nie podniesiono

      bo nie wymienili silników....ot tak po taniości

      • 1 0

  • A gdzie odpowied "samochodem, bo nie mam innej opcji"

    ???

    • 2 0

  • ile ludzi musi z tego skorzystać

    by wydatek* się choćby zwrócił

    *) na remont pociągów i modernizację infrastruktury

    • 0 1

  • Błędna składnia

    posiadają odpornością na uszkodzenie

    • 0 1

  • Jak zwykle zapomnieli o najważniejszymmm klima!!! (4)

    No i przedziały to jest to, nawet te duże w starych n... nie lubię hali, a tu i pędźdoliną właśnie będzie ci się milion osób gapiło i smrodziło...

    • 29 34

    • najważniejsza klima? no proszę jak ludziom zmieniają się priorytety w miarę bogacenia się (2)

      kiedyś marzyłem, żeby zimą dostać się w ogóle do pociągu....

      • 28 6

      • Ale mamy 21 wiek, środek Europy. (1)

        Klima to nie wiadomo jaki luksus?

        • 16 6

        • nie, klimatyzacja jest juz dziasiaj czyms wzglednie normalnym

          Pytanie tylko, czy w takim pociagu klima jest najwazniejsza. Przy opowiedniej izolacji termicznej i systemie wietrzenia moze wcale nie byc potrzebna.

          Nie mowiac o tym, ze klima nie zawsze jest taka zdrowa i cudowna. Ja akurat nie jestem fanem klimatyzacji i nawet latem korzystam umiarkowanie.

          Choc troche dziwne, ze przy takim duzym zleceniu nie zrobiono tego.

          • 2 1

    • a ja lubie hale

      • 6 0

  • A to bardzo ciekawe co pisze ten dziennikarz, bo ja widzę klimatyzator na pierwszym członie i na kolejnych też. Klimatyzację oczywiście ma.

    • 1 0

  • Może powinny mieć jakieś nazwy ? (2)

    Do Olsztyna - Cebulak
    Do Bydgoszczy - Tyfus
    Do Elbląga - ?

    • 0 9

    • Do Elbląga - Zalewowy lub Zalany

      • 0 0

    • do gdańska - brunatna koszulka

      • 1 1

  • DO POznania lepsze skłądy i szybka tras kolejowa aż się prosi gonić zachód. Podobnie z trasą drogową potrzebna EXpresówka! (1)

    • 4 5

    • We wrześniu rozpisano przetargi na S5 od A1 do Bydzi,a z POZ już jest do Gniezna

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane