• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przyczynę pożaru w zajezdni w Nowym Porcie. "Dortmundy" pod lupą

Szymon Zięba
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak wyglądał pożar z 14 grudnia 2021 r.

Awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdniNowym Porcie,Mapka do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.



Czy ubezpieczyłe(a)ś swoją własność na wypadek pożaru?

Przypomnijmy: w poniedziałek, 13 grudnia 2021 r., późnym wieczorem na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie wybuchł pożar.

Ze wstępnych oględzin szkód wynikało, że spłonęły dwa tramwaje N8C, tzw. dortmundy, a więc używane tramwaje kupione z Niemiec, które po sprowadzeniu do Gdańska przechodziły gruntowną modernizację (jeden z nich był jeszcze przed remontem). Z kolei jednym z dwóch uszkodzonych składów była nowa Pesa Jazz.

W sprawie pożaru przeprowadzono postępowanie wyjaśniające. Z informacji, które otrzymaliśmy z Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wynika, że przyczyną zapalenia się pojazdu była awaria nagrzewnicy. Prawdopodobnie doszło do zablokowania wentylatora rozprowadzającego ciepło.

- Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca - zastrzega Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W związku ze zdarzeniem przeprowadzono kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach typu N8C. Wykazała ona, że systemy działają prawidłowo.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie. Film czytelnika.



Będzie rozbudowa systemów monitorujących pracę komunikacji



- Prewencyjnie, w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia podobnej sytuacji, podjęta została decyzja o rozbudowie systemu monitorującego pracę pojazdu o funkcję przeznaczoną do diagnostyki systemu grzewczego - mówi rzeczniczka GAiT.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
Jak usłyszeliśmy w spółce, dodatkowym elementem zabezpieczającym będzie także system automatycznego wyłączania zasilania urządzeń grzewczych bezpośrednio po zakończeniu codziennych prac serwisowych pojazdu.

GAiT posiada dwa dodatkowe tramwaje N8C, niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. Planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce tramwajów, które spłonęły
- Do czasu wprowadzenia tego docelowego rozwiązania, w ramach działań prewencyjnych, pracownicy serwisujący pojazdy zobowiązani zostali do wyłączania zasilania systemu grzewczego. Prace nad modyfikacjami wspomnianych systemów prewencyjnych już trwają - mówi Anna Dobrowolska.

Straty na co najmniej 3,2 mln zł. Trzeba też uruchomić nowe tramwaje



Gdański przewoźnik oficjalnie podsumowuje także straty powstałe wskutek pożaru:
  • Jeden tramwaj typu N8C, który uległ niewielkiemu uszkodzeniu, wrócił już na trasy.
  • Pesa Jazz Duo skierowana zostanie do naprawy.
  • Remont dwóch tramwajów N8C, które zostały najbardziej uszkodzone, jest nieopłacalny.

- Spółka posiada dwa dodatkowe tramwaje typu N8C niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. W związku ze zdarzeniem planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu - mówi Anna Dobrowolska.
Łączna wartość dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu, to ok. 3,2 mln zł. Natomiast koszt naprawy Pesy Jazz Duo znany będzie po zakończeniu prac remontowych. Wszystkie pojazdy GAiT są ubezpieczone.

Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie po pożarze.



Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    W instalacjach elektrycznych istnieje coś takiego jak zabezpieczenia nadmiarowo-prądowe, które powinno zadziałać przy przeciążeniu lub zwarciu danego obwodu. Jeśli nie zadziałały to jakaś lipa tam była odwalona w instalacji.

    • 4 6

    • Opinia wyróżniona

      To nie takie proste. (2)

      Tam (głównie) przed modernizacją są nagrzewnice 600V prądu stałego, 400V zmiennego i to jeszcze z różną Hz. Do tego 24V DC wentylatory. Jak się izolacja pali to żaden bezp nie odłączy zasilania dopuki nie będzie zwarcia a pożar już postępuje. Z prądem stałym nie ma żartów ( duży łuk elektryczny ) wiedzą to głównie właściciele spalonych aut a tam tylko 12 czy 24 V

      • 18 3

      • Ludzie na ksiezyc lataja

        a Ty piszesz "to nie takie proste"???

        • 0 3

      • Silisz się na znawcę a pleciesz jak kaczyński

        • 0 0

    • Odezwał się kolejny fachowiec od - nie wiem ale się wypowiem . Pełno tu takich niestety. ️

      • 0 1

  • Wujek z gaitunia

    Ta pani co tak ładnie czaruje podatników to powinna wiedzieć jak zbudowany jest tramwaj lub autobus i z czego wytwarzane jest ciepło w pojazdach a nie z czego zbudowany jest mikrofon

    • 4 0

  • (2)

    Żenada, że komunikacja miejska skupuje używane pojazdy z Niemiec, których stan techniczny budzi wiele zastrzeżeń. Po pierwsze te pojazdy nie są dostosowane dla niepełnosprawnych oraz dla wózków dziecięcych. Ogrzewanie często w tych tramwajach nie działa. Podczas jazdy trzęsie nimi niemiłosiernie. Dawno temu powinny zostać zezłomowane

    • 20 21

    • Pojazdy z Niemiec.

      Miliony Polaków ma pojazdy z Niemiec. Nie podobają się? 'niech oddadzą.

      • 8 3

    • pewnie projektanci zakładali, że po pracy będzie wyłączane ogrzewanie

      Niemcy bogate ale nie głupie żeby ogrzewać bez potrzeby puste tramwaje stojące w zajezdni

      • 1 1

  • stare graty po niemcach za gruby szmal, nie tramwaje. (2)

    skorumpowane miasto.

    • 14 3

    • ty msaz skorumpowane miejsce na mózg (1)

      kupuj od ruskich

      • 0 3

      • Sycylia od czasów Budynia chyba?

        • 3 0

  • pożar to straszny żywioł

    byłem w pożarze ale nie tym

    • 2 0

  • Budyniowe lody ciąg dalszy (1)

    • 8 2

    • No wiedziałem że dzban musi dać znać o sobie

      • 0 3

  • strzezcie sie daorow od falszywych przyjaciol (1)

    tak sie bedzie ciagledzialo, jesli pani Dulkiewicz bedzie kontynuowala polityke Adamowicza, czyli sprowadzala zlom z Niemiec, zamiast popierac polskiego producenta. Zamiast kupic nowe wozy za wiecej, woli wydawac pieniadze na popieranie watpliwych inicjatyw, by nie nazwac ich dosadniej

    • 6 2

    • dzbanobaran

      • 0 1

  • No to niezła ta nagrzewnica

    Nagrzewnica która się będzie grzała w nieskończoność w sytuacji gdy wentylator się nie obraca?
    Widzę że to gdańskich tramwajów nie dotarły jeszcze takie techniczne nowinki jak termostat, termowyłącznik, czy w ostateczności bezpiecznik termiczny, które są podstawą zabezpieczenia wszelkich urządzeń grzewczych.

    Ja rozumiem że w chińskiej suszarce do włosów ktoś przyoszczędził i stwierdził że jest to sprzęt który pracuje u kogoś w rękach, więc nie ma aż takiego ryzyka.

    Ale nawet już "farelki" za PRL miały takowe zabezpieczenia, właśnie przed awarią czy zablokowaniem się wentylatora.

    • 5 0

  • Lubię tych Polskich specjalistów. Od Pandemii, po Finanse i Komunikację drogową. Ale jak to się stało jeszcze żaden. nich nie wykombinował jak to zrobić żeby śmieci pod drzwiami same do śmietników trafiały a buty do szafy...

    • 2 2

  • ...te stare poniemieckie "tramwaje" wygldaja jak z filmu dokumentalnego sprzed 40tu lat, wstyd

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane