• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przyczynę pożaru w zajezdni w Nowym Porcie. "Dortmundy" pod lupą

Szymon Zięba
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak wyglądał pożar z 14 grudnia 2021 r.

Awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdniNowym Porcie,Mapka do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.



Czy ubezpieczyłe(a)ś swoją własność na wypadek pożaru?

Przypomnijmy: w poniedziałek, 13 grudnia 2021 r., późnym wieczorem na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie wybuchł pożar.

Ze wstępnych oględzin szkód wynikało, że spłonęły dwa tramwaje N8C, tzw. dortmundy, a więc używane tramwaje kupione z Niemiec, które po sprowadzeniu do Gdańska przechodziły gruntowną modernizację (jeden z nich był jeszcze przed remontem). Z kolei jednym z dwóch uszkodzonych składów była nowa Pesa Jazz.

W sprawie pożaru przeprowadzono postępowanie wyjaśniające. Z informacji, które otrzymaliśmy z Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wynika, że przyczyną zapalenia się pojazdu była awaria nagrzewnicy. Prawdopodobnie doszło do zablokowania wentylatora rozprowadzającego ciepło.

- Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca - zastrzega Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W związku ze zdarzeniem przeprowadzono kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach typu N8C. Wykazała ona, że systemy działają prawidłowo.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie. Film czytelnika.



Będzie rozbudowa systemów monitorujących pracę komunikacji



- Prewencyjnie, w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia podobnej sytuacji, podjęta została decyzja o rozbudowie systemu monitorującego pracę pojazdu o funkcję przeznaczoną do diagnostyki systemu grzewczego - mówi rzeczniczka GAiT.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
Jak usłyszeliśmy w spółce, dodatkowym elementem zabezpieczającym będzie także system automatycznego wyłączania zasilania urządzeń grzewczych bezpośrednio po zakończeniu codziennych prac serwisowych pojazdu.

GAiT posiada dwa dodatkowe tramwaje N8C, niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. Planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce tramwajów, które spłonęły
- Do czasu wprowadzenia tego docelowego rozwiązania, w ramach działań prewencyjnych, pracownicy serwisujący pojazdy zobowiązani zostali do wyłączania zasilania systemu grzewczego. Prace nad modyfikacjami wspomnianych systemów prewencyjnych już trwają - mówi Anna Dobrowolska.

Straty na co najmniej 3,2 mln zł. Trzeba też uruchomić nowe tramwaje



Gdański przewoźnik oficjalnie podsumowuje także straty powstałe wskutek pożaru:
  • Jeden tramwaj typu N8C, który uległ niewielkiemu uszkodzeniu, wrócił już na trasy.
  • Pesa Jazz Duo skierowana zostanie do naprawy.
  • Remont dwóch tramwajów N8C, które zostały najbardziej uszkodzone, jest nieopłacalny.

- Spółka posiada dwa dodatkowe tramwaje typu N8C niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. W związku ze zdarzeniem planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu - mówi Anna Dobrowolska.
Łączna wartość dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu, to ok. 3,2 mln zł. Natomiast koszt naprawy Pesy Jazz Duo znany będzie po zakończeniu prac remontowych. Wszystkie pojazdy GAiT są ubezpieczone.

Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie po pożarze.



Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • Szybko się robi ciemno więc łatwo sprawdzić

    Że w stojących tramwajach na terenie zajezdni wszystkie pantografy są podniesione, a w części pojazdów włączone jest oświetlenie, mimo, że ostatni raz na trasie pojazd był w lipcu ubiegłego roku. Gdańsk ma ostatjące od zdrowego rozsądku podejscie do eksploatacji. Np stopiatki stały w nocy z otwartymi wszystkimi drzwiami, czy to lato czy zima i śnieg w środku, teraz też część stoi z pootwieranymi.

    • 9 0

  • dyrektor

    Jak dla mnie to do weryfikacji powinien iść dyrektor eksploatacji za brak chęci do pracy.... za powierzchowne podejście do stanu technicznego pojazdów za brakiem nadzoru nad pracownikami. Po zjeździe przegląd tramwaju polega na dosypaniu piachu wozy załączone 24 godziny na dobę, braki w częściach, za stan techniczny i wiele innych, a pewnie beknie przetokowy ze ogrzewania nie wyłączył... a zmiany trzeba zacząć od góry a nie od szarych pracowników.A tu jest odwrotnie góra tylko stołki zmienia a za błędy w zarządzaniu beka szary człowiek ten najniżej posadzony..

    • 13 0

  • po co pisać że pożar spowodowały używane tramwaje (2)

    które tak chętnie kupował nieżyjący już wspaniały prezydent Adamowicz
    Zaoszczędził , kupił od Niemców tramwaje do kasacji , przy okazji spaliły się nowe polskie
    Teraz można kupić znowu , będzie (pan z Niemiec) zadowolony a my będzie w Uni

    • 14 3

    • Polska to biedny kraj (1)

      I nie stać aby kupować tylko nowe tramwaje, tak jak ludzie kupują używane samochody bo też brakuje im pieniędzy.

      • 0 2

      • Chyba odwrotnie...

        nie stać nas na kupowanie starych i używanych.

        • 1 0

  • Nie tylko dla samochodów jesteśmy złomowiskiem Europy.

    Niemiec płakał jak sprzedawał. Ze śmiechu.

    • 12 2

  • Sprzedali szmelc z ukrytą wadą

    powinni ponieść odpowiedzialność za ukrytą wadę, która doprowadziła do tragedii. A co gdyby taki skład wiózł ludzi?

    • 4 3

  • A może poprostu opuszczać pantografy na noc, (1)

    tak jak robią innych zajezdniach w EU

    • 7 1

    • Za słabe akumulatory

      • 0 0

  • Słucham

    Proszę społeczeństwu wyjaśnić co się stało z autobusem 2516 na Smoluchowskiego bo nie było artykułu na pierwszej stronie

    • 1 0

  • Kupili szrot ze złomu od Niemców to sie zapaliły a Niemiec płakał jak sprzedawał ze szczescia ze takich głupich znalazł:) (3)

    Ale unas to Norma trójmiasto jest najwiekszym importerem niemieckiego złomu !od samochodów prywatnych po autobusy i tramwaje!!

    • 6 1

    • Ty kupujesz oczywiście tylko nowe samochody prosto z salonu? Tak jak wszyscy tu narzekający? To ciekawe, że średnia wieku samochodów to ciągle kilkanaście lat.

      • 1 2

    • A Ty masz pieniądze

      Na nowe auto co kilka lat?

      • 1 2

    • nie pisz głupot

      to były wozy w średnim wieku, świetnie utrzymane. Dopiero ZKM a teraz GAiT doprowadził je tak jak cały swój stan posiadania do ruiny, naprawami młotkiem i taśmą klejącą.

      • 1 2

  • Tramwaje nie mają hebla?

    Dlaczego na zajezdni tramwaje stoją pod prądem z włączona nagrzewnica? To jest przyczyną pożaru a nie zablokowany wentylator który powinnien spowodować wybicie bezpiecznika nagrzewnicy lub sam element grzewczy mieć zabezpieczenie przeciążeniowe.

    • 6 0

  • Tak się kończy traktowanie Polski jako złomowisko

    niemieckiego szrotu.Gdański magistrat dołączył do rzeszy oszustów sprowadzających z Niemiec zezłomowane samochody ,póżniej w kaszubskich stodolach składane z trzech - jeden i sprzedawane jako nówki , nie bite , co to niemiec płakał jak sprzedawał, ( ze szczęścia, że się udało).

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane