• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przyczynę pożaru w zajezdni w Nowym Porcie. "Dortmundy" pod lupą

Szymon Zięba
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak wyglądał pożar z 14 grudnia 2021 r.

Awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdniNowym Porcie,Mapka do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.



Czy ubezpieczyłe(a)ś swoją własność na wypadek pożaru?

Przypomnijmy: w poniedziałek, 13 grudnia 2021 r., późnym wieczorem na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie wybuchł pożar.

Ze wstępnych oględzin szkód wynikało, że spłonęły dwa tramwaje N8C, tzw. dortmundy, a więc używane tramwaje kupione z Niemiec, które po sprowadzeniu do Gdańska przechodziły gruntowną modernizację (jeden z nich był jeszcze przed remontem). Z kolei jednym z dwóch uszkodzonych składów była nowa Pesa Jazz.

W sprawie pożaru przeprowadzono postępowanie wyjaśniające. Z informacji, które otrzymaliśmy z Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wynika, że przyczyną zapalenia się pojazdu była awaria nagrzewnicy. Prawdopodobnie doszło do zablokowania wentylatora rozprowadzającego ciepło.

- Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca - zastrzega Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W związku ze zdarzeniem przeprowadzono kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach typu N8C. Wykazała ona, że systemy działają prawidłowo.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie. Film czytelnika.



Będzie rozbudowa systemów monitorujących pracę komunikacji



- Prewencyjnie, w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia podobnej sytuacji, podjęta została decyzja o rozbudowie systemu monitorującego pracę pojazdu o funkcję przeznaczoną do diagnostyki systemu grzewczego - mówi rzeczniczka GAiT.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
Jak usłyszeliśmy w spółce, dodatkowym elementem zabezpieczającym będzie także system automatycznego wyłączania zasilania urządzeń grzewczych bezpośrednio po zakończeniu codziennych prac serwisowych pojazdu.

GAiT posiada dwa dodatkowe tramwaje N8C, niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. Planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce tramwajów, które spłonęły
- Do czasu wprowadzenia tego docelowego rozwiązania, w ramach działań prewencyjnych, pracownicy serwisujący pojazdy zobowiązani zostali do wyłączania zasilania systemu grzewczego. Prace nad modyfikacjami wspomnianych systemów prewencyjnych już trwają - mówi Anna Dobrowolska.

Straty na co najmniej 3,2 mln zł. Trzeba też uruchomić nowe tramwaje



Gdański przewoźnik oficjalnie podsumowuje także straty powstałe wskutek pożaru:
  • Jeden tramwaj typu N8C, który uległ niewielkiemu uszkodzeniu, wrócił już na trasy.
  • Pesa Jazz Duo skierowana zostanie do naprawy.
  • Remont dwóch tramwajów N8C, które zostały najbardziej uszkodzone, jest nieopłacalny.

- Spółka posiada dwa dodatkowe tramwaje typu N8C niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. W związku ze zdarzeniem planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu - mówi Anna Dobrowolska.
Łączna wartość dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu, to ok. 3,2 mln zł. Natomiast koszt naprawy Pesy Jazz Duo znany będzie po zakończeniu prac remontowych. Wszystkie pojazdy GAiT są ubezpieczone.

Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie po pożarze.



Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • "Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca" (2)

    Co?! XD od kiedy tylko pamiętam te nagrzewnice w tramwajach paliły się jak szalone. Smród i dym w tramwaju w trakcie zimy to nie było nic zaskakującego. Musiała sie spalić zajezdnia żeby ktoś w końcu po latach zauważył problem.

    • 28 4

    • urzednicy kłamia jak zawsze dopiero jak im pod nos postawisz dowody to udaja ze sie pomylili

      • 8 1

    • Wujek chrzestny

      Oni niewidzą problemu.Zmniejszą nam premię a pasażerom podbiją bilety i powiedzą że nic się nie stało proste

      • 2 0

  • Tramwaje nie mają juz żadnych zalet w miescie są tylko studnią bez dna na koszt mieszkanców! (2)

    Powinno sie likwidowac cała ifrastrukture tramwajowa i zastapienia tych szkkodników buspasami i autobusami bezemisji spalin wyjdzie taniej bez awarynie lepiej szybciej i wygodniej!!To relikt PRLu który sprawdzał sie ale tylko wtedy !!mamy XXI wiek autobusy są coraz bardziej nowoczesne w niektórych krajach nawet autonomiczne a tramwaj zatrzymał sie w epoce PRLu!!To własnie tramwaj mógł by byc autonomiczny i bezpieczniejszy niz obecnie z motorniczymi z łapanki z ulicy ale nikt nie chce inwestowac ten złom robią to ale w autobusach!
    Dzien bez awari trawaju to dzin stracony w Gdański czylki dzien piesdzego pasazera .!!I ta szkodliwa paskudna trakcja która wyglada bardziej koszmarnie niz reklamy!! Beznadziejne szkodliwe torowiska na których mozna stracic zawiesze ,nie poslizgnąc sie idąc czy jadac rowerem zniszczyc koło itp.Ogromny hałas nikt nie che miec tramwaju pod oknem i dodatkowo szkody jakie wywołują w gruncie ze sciany w budynkach pekają!!
    Bo w koncu to czołg na torach !!Jednoczesnie sporo mniej miejsca niz w autobusie jeden sie zepsuje blokuje cała linie!!Mozna wiecej wymieniac ale poco||?

    • 4 13

    • E (1)

      Doczytaj i. Dioto, na zachodzie właśnie je reanimuje się (tramwaje).
      Twój plan jak na p0laka zacofany o 40 lat

      • 0 1

      • inwalido umnysłowy ty na zachodzie byłes co najwyzej palcvem po mapie .W europie zachodniej produkuje sie obecnie

        najwiecej autobusów elektrycznych i tak własnie zastępuje sie tramwaje autobusami bez emisji spalin

        • 0 0

  • Złom

    Nie ma czego zalowac o 2 niemieckie złomy mniej na gdańskich torach

    • 8 2

  • pomniki adamowicza

    • 9 1

  • Stara dobra szkoła

    Uczy, że jak jesteś biedny to kupujesz solidne ( nowe) rzeczy by służyły długo i bez remontów...

    • 10 0

  • Zaraz zaraz, jaka nagrzewnica? Doskonale pamiętam, że wielu forumowiczów oskarżało o to motorniczego,

    który rzekomo z zemsty za zwolnienie z pracy miał podpalić tramwaj!

    • 0 3

  • No ale taka nagrzewnica ma zabezpieczenia. Każda ma.

    więc albo nie zadziałały (jak???) albo ktoś je wymontował. To nie może być koniec tematu na zasadzie "no nagrzewnica nawaliła, co zrobić"- nie miała prawa tak nawalić! Skąd ona jest, od Niemca jeszcze, czy jakaś nasza wymieniona- jeśli tak to który producent bo to może jego wina, jaki był przy niej robiony serwis (wyjęcie tego zabezpieczenia?? jeśli tak to kto/dlaczego) itp.
    Toć to jest prosta rzecz, takie zabezpieczenie! To nie działa tak że jak się zepsuje to pozwoli się spalić, tylko to jest zrobione właśnie tak że jeśli się zepsuje to nie pozwoli urządzeniu działać dalej!
    Naprawdę mam nadzieję że to nie jest koniec tematu.

    • 5 0

  • A może lepiej rozebrać tory, wyasfaltować i w tym miejscu puścić trolejbusy, które są kilkukrotnie tańsze w utrzymaniu (1)

    niż tramwaje? Infrastruktura elektryczna już jest, trolejbus kilkadziesiąt razy tańszy w zakupie niż tramwaj......itd, itp! Same oszczędności, zatem co stoi na przeszkodzie?

    • 5 6

    • nie trolejbusy ale autobusy elektryczne bez trakcji

      • 0 0

  • Prosimy trojmiasto.pl o dalsze monitorowanie sprawy

    W szczególności wątku po nagrzewnica była włączona i dlaczego się spaliła
    No i oczywiście czy ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie.

    • 6 0

  • A ja myślę, że nagrzewnica to robota Robyga:)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane