- 1 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (669 opinii)
- 2 Rozbiórka na terenie kupionym z 130 mln zł (33 opinie)
- 3 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (70 opinii)
- 4 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (23 opinie)
- 5 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (27 opinii)
- 6 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (116 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 07:34
Pytanie (2)
Czy wielkie litery M reklamujące jedną z sieci fast food też znikną z krajobrazu ?
- 55 3
-
2020-04-08 08:23
Zależy od lokalizacji. (1)
W jednych miejscach mogą stać, w innych nie.
- 4 0
-
2020-04-08 08:24
teraz bedzie stał wielki napis: PIS
- 11 2
-
2020-04-08 08:05
Gratuluję... (1)
Gratuluję miastu pozbawienia się wpływów z reklam. Miesiąc-dwa kryzysu i będą prosić reklamodawców o powrót
- 29 19
-
2020-04-08 08:16
Wpływu z zaśmiecania krajobrazu?
- 7 5
-
2020-04-08 08:06
Zdejmą i już nie założą
Nie będzie po co...
- 13 4
-
2020-04-08 07:58
Ale Ikea będzie na swoim miejscu?
- 22 0
-
2020-04-08 07:56
mi tam szyld Ikea czy Castoramy nie przeszkadzał
- 57 5
-
2020-04-08 07:53
Mc Donald's
A czy wielkie, paskudne słupy "restauracji" też znikną?
- 39 4
-
2020-04-08 07:20
Moim zdaniem (2)
słabo sie wpisują w krajobraz te nowe, wściekle czerwone magazyny na wynajem z agresywnym światłem.
- 18 7
-
2020-04-08 07:21
Krajobraz czego? Szadółek czy przykolejowych terenów na Cisowej? (1)
- 7 2
-
2020-04-08 07:48
No w sumie racja;)
- 1 0
-
2020-04-08 07:45
Bez przesady, nawet pies widzi kolory szarości.
Człowiek widzi pełną paletę barw. Czasy czarnej deski i kredy minęły. Kolor, jak każda rzecz w umiarze jest wartością, a nie wadą. Elewacja nie musi być jaskrawo - pomarańczowa, ale nie znaczy, że szara jak surowy beton z mieszarki.
- 36 7
-
2020-04-08 07:41
Jeszcze zróbcie porządek z graffiti
- 31 0
-
2020-04-08 07:40
Efekt oszałamiający faktycznie.........przecież teraz dopiero to wszystko wyglada szaro i ponuro a znikają tylko nowoczesne reklamy krore wpisują się w otoczenie. Oderwane od ładu i składu wiszą i wisieć będą. Żenująca uchwała lokalnych samorządowców. Mam nadzieje ze ludzie wiedza ze nie ma to nic wspolnego z rządem RP.
- 41 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.