• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • mi tam szyld Ikea czy Castoramy nie przeszkadzał

    • 57 5

  • Ale na Matarni też? (1)

    Poje...ło kogoś? Przecież to powinno tyczyć przyulicznych jakichś, w terenach mieszkalnych, itd. a nie w centrach handlowych! Toż to bdura! To tak, jakby zabronić na ulicach kolorowych znaków, bo za kolorowe.

    • 69 7

    • - Ty, Halina, słyszałaś? Jeszcze te kolorowe znaki drogowe byśmy wygasili...

      • 5 0

  • Ale Ikea będzie na swoim miejscu?

    • 22 0

  • W Gdyni nadal Bangladesz (4)

    lawety na rogu Niepodległości i Powstania Styczniowego mają się dobrze

    • 19 4

    • (3)

      Gdzie jest takie skrzyżowanie ulic w Gdyni?

      • 3 1

      • chyba chodziło o aleje Zwycięstwa obok burger kinga? (2)

        tam stoi pełno lawet na trawniku

        • 1 0

        • (1)

          Burger King jest w Redzie a Niepodleglosci w Sopocie.

          • 0 0

          • W Gdyni też jest burger king

            • 1 0

  • urzędasy w akcji (2)

    Czyli Ikea na swoim budynku nie może mieć napisu Ikea w dowolnym rozmiarze? Ja rozumiem ograniczenia w zabytkowym centrum Gdańska, ale zakaz dawania dużych szyldów na marketach to delikatnie mówiąc bzdura.

    • 64 13

    • (1)

      Tym bardziej, że to zastrzeżony prawnie znak towarowy. Zakaz posługiwania się nim trąci bezprawiem.

      • 6 2

      • Mogą się posługiwać swoim znakiem towarowym

        • 3 2

  • Gratuluję... (1)

    Gratuluję miastu pozbawienia się wpływów z reklam. Miesiąc-dwa kryzysu i będą prosić reklamodawców o powrót

    • 29 19

    • Wpływu z zaśmiecania krajobrazu?

      • 7 5

  • Zdejmą i już nie założą

    Nie będzie po co...

    • 13 4

  • (2)

    Ktoś chyba nie do końca zrozumiał problem....
    Chodzi o szmaty i pstrokacizne na płotach i kamienicach, a nie.... napis IKEA.
    Co za głupota

    • 57 4

    • .

      Moje serce nieironicznie pękło, gdy zobaczyłam to puste miejsce. Mam nadzieję, że Ikea coś z tym zrobi.

      • 3 0

    • Napis IKEA jest świety! Powinien zostac jako miejsce kultu religijnego!

      • 4 1

  • (1)

    Czo ten PIS robi?! Tak nie można!

    • 6 15

    • gdzie jest opozycja w Gdańsku? Czemu nic nie robi?

      • 1 2

  • (4)

    PIS nam przedsiebiorcom ogranicza mozliwosc reklamy! tak nie mozna! Gdzie jest Dulkiewicz? Czemu nie uchwali kontr ustawy zakazujacej zdejmowania reklam?

    • 8 17

    • Toż to sami radni Gdańska (2)

      Tą uchwałę uchwalili...w kooperacji z Panią Dulkiewicz..

      • 4 0

      • (1)

        panie Dulkiewicz nic o tym nie wiedziala, to dzialanie typowo pissowsko sowieckie!

        • 0 7

        • Natomiast Twoje

          Typowo trollowe :)

          • 6 0

    • PiS był przeciwko ustawom karajobrazowym.
      To Pani Dulkiewicz wyszła przed szereg.
      Nie jestem wyborcą pisu
      prowadze działalność usługową w Gdańsku ale już rozglądam się za przenosinami

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane