• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy

rb
8 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA. Widoczną zmianą po wejściu uchwały krajobrazowej jest m.in. likwidacja z elewacji charakterystycznej nazwy sklepu IKEA.

Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.



Czy zauważyłe(a)ś już poprawę estetyki w mieście po wejściu uchwały krajobrazowej?

Od kilkunastu dni galerie handlowe i duże sklepy powierzchniowe świecą pustkami. Zamknięcie sklepów spowodowane epidemią koronawirusa zbiegło się w czasie z wejściem w życie uchwały krajobrazowej w Gdańsku. Część sklepów wykorzystała przerwę do przystosowania elewacji, logotypów i nazw sklepów do nowych przepisów.

Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.

Największe zmiany na Matarni



Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.

  • Tak wkrótce mogą wyglądać logotypy sklepów w PH Matarnia. Na razie to tylko propozycja, która uzgadniana jest z gdańskimi urzędnikami.
  • W Parku Handlowym Matarnia zdemontowano też nazwy innych sklepów m.in. Media Markt.
  • Zasłonięte nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Elewacja budynku bez reklam na razie wygląda mało estetycznie. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
  • Zdemontowane nazwy sklepów w PH Matarnia.
  • Wkrótce w tym miejscu pojawi się nowa nazwa sklepu IKEA. Litery mają być mniejsze i bardziej stonowane.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.

- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.

Centra handlowe w Trójmieście



  • Reklamy zniknęły też z wieży reklamowej przy CH Oliwa.
  • Demontaż ekranu znad głównego wejścia do Manhattanu.
  • Manhattan we Wrzeszczu już bez reklamowego telebimu.

Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów



Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.

Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu

Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje. Forum Gdańsk większych zmian na swojej elewacji nie przewiduje.
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.

- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.

Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej

Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą



Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.

Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
rb

Opinie (467) ponad 20 zablokowanych

  • Moim zdaniem (2)

    słabo sie wpisują w krajobraz te nowe, wściekle czerwone magazyny na wynajem z agresywnym światłem.

    • 18 7

    • Krajobraz czego? Szadółek czy przykolejowych terenów na Cisowej? (1)

      • 7 2

      • No w sumie racja;)

        • 1 0

  • Forum Radunia (1)

    Poza prawem.

    • 22 8

    • Oni mają swoje prawo. Prawo do dziesięciu poprawek

      zeznania majątkowego jednego roku.

      • 6 1

  • (4)

    Jak zwykle ustawa napisana na kolanie przyklaepana uchwałą .Nikt nie zastanawia się ile osób straci pracę przez głupkowate decyzje oczywiście pełna zgoda należało uporządkować tą kwestię już dawno temu a nie narażać na ogromne koszta inwestorów , agencji reklamowych

    • 37 49

    • No. Ikea czy Castorama będą musiały ludzi (3)

      zwalniać żeby zaoszczędzić na ekipę która ściągnie szyld... Naprawdę, pomyślcie czasem zanim coś palniecie przez klawiaturę...

      • 17 7

      • (1)

        Autorowi/ Autorce chodzi o osoby pracujące w branży reklamowej, które m.in. wieszały te plakaty. Nie będzie miejsc na nie, to i nie będą mięli pracy.

        • 8 11

        • Może zezwólmy również na telemarketing

          bez zgody abonenta - tyle ludzi straciło prace, a przecież my tak lubiliśmy te telefony od naganiaczy.

          • 17 3

      • Ikea nie odprowadza podatkow! Takze maja kase...

        • 0 4

  • I tak rzadzi PiS. Jest ład i porządek. (5)

    Moja listonoszka juz sie cieszy na pakiety wyborcze, mowi ze bedzie bezpiecznie.

    Wanda z Zaspy

    • 23 54

    • Słabiutki troll :(

      • 19 1

    • (3)

      Wpis na poziomie "sówerena wyklętego". W Trójmieście to nie przejdzie, Wando z Zaspy.

      • 6 0

      • A ty jestes za Kidawą ? (2)

        Zobaczymy ile dostanie głosów.

        Karol

        • 0 8

        • Podpisujecie się zawsze w treści opini i to was zdradza żartownisie! Ha! Potrafimy was zdemaskować i wiemy, że to żarty jednej osoby! Wy dowcipnisie!

          • 2 0

        • Zapytaj na Nowogrodzkiej. Oni już wiedzą kto ile dostanie.

          • 3 0

  • (5)

    Na zieleniaku daje wisi reklama i nic &)

    • 35 7

    • A co, mają wejść na niego i ją ściągnąć? (1)

      Skąd wiesz, że nic?

      • 3 1

      • Umowa miała obowiązywać do 31 marca

        Miejsce na Zieleniaku wynajmuje najgorsza w historii agencja reklamowa Brau...ghmann

        • 1 0

    • (1)

      zieleniak i tak jest juz przeznaczony do wyburzenia

      • 3 5

      • Nie ma źródła

        ...wiec info się nie liczy. Jakaś decyzja oficjalna? Link? Coś..?

        • 1 1

    • nie wisi

      • 4 0

  • Polskie obijanie od ściany do ściany. (5)

    W Polsce brakuje umiejętności racjonalnego zrównoważonego myślenia. Wraz z prostokatością głupich reklam likwidują chatakterystyczne logotypy sklepów, co jest zbytnim przegięciem w drugą stronę, szaro-burą stronę, jak tępe umysły decydentów.

    • 70 7

    • Prostokatością? (1)

      Twój umysł musi być za to ostry jak brzytwa.

      • 4 10

      • Sorry, miała być oczywiście "pstrokatość".

        Ale, jeżeli z tej mojej literówki wynika też ostrość mojego umysłu, to dobrze.

        • 9 1

    • (1)

      Nikt nie likwiduje logotypów sklepów czy innych firm - przecież zostają one bez zmian. Po prostu wprowadza się nieco normalności.
      Warto też pamiętać, że wiele z tych sklepów funkcjonuje w państwach, gdzie tego typu reklamy od dawna nie mają racji bytu.

      • 3 6

      • Np. w Nowym Jorku na Manhattanie xD

        • 4 3

    • Popieram.

      Jest brzydko i ponuro. Jak za komuny.

      • 6 2

  • Głupota ma dwie zalety . (3)

    Nie trzeba pielęgnować i sama wyrasta a najlepszy grunt to głowy pseudo polityków !!! Jestem wstanie zrozumieć , że giną szpetne i nachalne reklamy z ulic , poboczy i budynków mieszkalnych . Ale z centrów handlowych czy też biurowców - tylko paranoik mógł taką bzdurę wymyśleć !!! Szkaradne budowle krajobrazu nie psują ale za to napisy nazw użytkowników na tych budowlach to ohydztwo !!!? A tak swoją drogą co robią w tym czasie prawnicy tych którzy zostali zaatakowani przez tą szpec ustawę czy też inne dziadostwo legislacyjne ?

    • 63 13

    • Jest różnica między usuwaniem z krajobrazu miasta

      szkaradnych (kwestia zresztą gustu) budynków a szyldów i reklam na nich umieszczonych, nie sądzisz? Czy dalej będziesz pisał po dziesięć postów?

      • 4 9

    • A po drugie... To jest uchwała miasta Gdańska, nie rządu. (1)

      • 2 2

      • Tym bardziej miejsce dla prawników do wykazania się kunsztem w walce z d**ilizmem !

        Politycy są również w samorządach różnego szczebla .

        • 1 1

  • To chore! (6)

    Nie powinno dotyczyć centrów handlowych! One powinny być kolorowe i widoczne, oczywiście z jakimś ładem, który raczej tam był. Chodzi przecież o bilbordy, banery i tego typu reklamy! Świat się kończy:( Naprawdę:(

    • 93 32

    • (1)

      Jak nie będzie wielkiego napisu, to nie zauważysz, ze to centrum handlowe?

      • 10 5

      • oczywiście że nie

        • 2 1

    • Ja już np nie wiem teraz gdzie ta ikea (2)

      Kiedyś był napis i widziałem, a teraz zapomniałem. Niebawem ulica zapełnią się ludźmi, którzy będą tylko szukać i szukać, bo jak nie miga, nie jest wielkie i zasłonięte dziesięcioma innymi, jeszcze większymi, to nic, normalnie, nie wiadomo.

      • 8 0

      • W punkt!

        Aż smutno się robi, że ludziom tęskno do banerozy. Już nie wiadomo było jak elewacje wyglądają przez te doklejone wszędzie reklamy. Idzie dobre!

        • 7 3

      • Teraz to już będą musieli ogłosić stan wyjątkowy. Wszyscy obywatele pogubili się w mieście

        • 4 1

    • Czy brakuje Ci widoczności kanciatego kloca Forum Radunia?

      • 2 1

  • Pytanie (2)

    Czy wielkie litery M reklamujące jedną z sieci fast food też znikną z krajobrazu ?

    • 55 3

    • Zależy od lokalizacji. (1)

      W jednych miejscach mogą stać, w innych nie.

      • 4 0

      • teraz bedzie stał wielki napis: PIS

        • 11 2

  • Bardzo smutne to wszystko. (1)

    Nasz świat się kończy. Wszystko zniknie...

    • 40 18

    • Głupota

      Teraz wszystko wygląda brzydko, jak za PRL. I do tego ta nieskoszona trawa, tragedia.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane