- 1 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (195 opinii)
- 2 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (103 opinie)
- 3 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (463 opinie)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (300 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (145 opinii)
- 6 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (113 opinii)
Znikają ogromne szyldy ze sklepów. Centra reagują na nowe przepisy
Mniej reklam, likwidacja bilbordów, spójne, stonowane i monochromatyczne logotypy - tak zaczyna wyglądać część centrów handlowych po wejściu w życie uchwały krajobrazowej. Największe zmiany jak na razie widać w Parku Handlowym Matarnia, gdzie m.in. zniknęła charakterystyczna żółta nazwa sklepu IKEA.
Przypomnijmy: Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji.
Największe zmiany na Matarni
Wystarczyło kilka dni od wejścia w życie nowych przepisów, a już widać znaczącą poprawę w miejskiej przestrzeni. Każdego dnia z elewacji budynków znikają kolejne nielegalne reklamy, szyldy i logotypy sklepów zmieniane są na bardziej estetyczne, demontowane są kolejne maszty z bilbordami. Efekty nowych przepisów widać też na elewacjach galerii i centrów handlowych. Największe zmiany zaszły w Parku Handlowym Matarnia. Zniknęła m.in. wieża reklamowa i duże napisy z nazwami sklepów.
- Jako jedno z pierwszych centrów handlowych w Gdańsku zdemontowaliśmy większość szyldów i innych nośników reklamowych z uwagi na ich niezgodność z postanowieniami uchwały krajobrazowej, której okres dostosowawczy minął 2 kwietnia br. - mówi Katarzyna Kaczmarek, marketing manager Parku Handlowego Matarnia.
Jak tłumaczy, przeskalowane wcześniej nazwy wynikały ze specyfiki lokalizacji sklepów - z dala od centrum i ruchu pieszego, a w bliskim sąsiedztwie obwodnicy. Tu duże litery czy wieża reklamowa miały być lepiej widoczne z większej odległości, by stanowić swoisty kierunkowskaz dla klientów i kierowców. Nowe przepisy wykluczają takie praktyki. Z tego powodu zniknęły m.in. charakterystyczne żółte napisy z nazwą sklepu IKEA.
- Zależy nam na dostosowaniu się do wytycznych miasta. Część nośników pojawi się w nowej kolorystyce, a większość z nich przygotowana będzie w mniejszym formacie niż dotychczas. Dotyczy to również charakterystycznych żółtych liter na sklepie IKEA. Projekty weszły w fazę weryfikacji. Produkcja i montaż nowego oznakowania rozpocznie się po otrzymaniu akceptacji projektu ze strony Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jesteśmy przekonani, że wszelkie zmiany uda się wprowadzić jeszcze przed ustaniem stanu epidemii i centrum będzie w pełni dostępne dla klientów już w nieco zmienionej postaci - dodaje Kaczmarek.
Centra handlowe w Trójmieście
Reklamy i szyldy powoli znikają z elewacji i masztów
Nie próżnują też pozostali właściciele sklepów czy galerii. Pierwotną elewację po zdjęciu reklam i demontażu telebimu odzyskało m.in. centrum handlowe Manhattan we Wrzeszczu, mniej reklam wisi też na centrum handlowym przy obwodnicy w Osowej, nośniki zniknęły z charakterystycznej wieży przy CH w Oliwie.
Czytaj też: Gdańsk nakłada 150 tys. zł kar za nielegalne reklamy. Powstała Gdańska Szkoła Szyldu
Z kolei zarządcy Forum Gdańsk powstające zapisy uchwały krajobrazowej wzięli pod uwagę jeszcze w trakcie budowy centrum handlowego.
- Forum Gdańsk od samego początku systematycznie i konsekwentnie realizuje zadania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. To oznacza, że nie reklamujemy centrum na bilbordach czy innych wielkoformatowych powierzchniach, z wyjątkiem otwarcia, które miało miejsce dwa lata temu - informuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. - Przypomnę, iż po usunięciu banerów z przestrzeni budowy oraz z przestrzeni miejskiej podjęliśmy decyzję o tym, by nie wyrzucać odzyskanych materiałów lecz stworzyć z nich przedmioty wyjątkowe. Z banerów uszyliśmy torby wielokrotnego użytku, które wręczaliśmy klientom jako nagrody w konkursach - dodaje.
Jak przekonuje otwarcie centrum wiązało się również z tym, że wszystkie ustalenia dotyczące reklam były akceptowane pod kątem zapisów wchodzącej w życie ustawy krajobrazowej.
Czytaj też: Branża chce kolejnych trzech lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Jakie mogą być kary? Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
Opinie (467) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-08 07:20
Moim zdaniem (2)
słabo sie wpisują w krajobraz te nowe, wściekle czerwone magazyny na wynajem z agresywnym światłem.
- 18 7
-
2020-04-08 07:21
Krajobraz czego? Szadółek czy przykolejowych terenów na Cisowej? (1)
- 7 2
-
2020-04-08 07:48
No w sumie racja;)
- 1 0
-
2020-04-08 07:20
Forum Radunia (1)
Poza prawem.
- 22 8
-
2020-04-08 07:27
Oni mają swoje prawo. Prawo do dziesięciu poprawek
zeznania majątkowego jednego roku.
- 6 1
-
2020-04-08 07:21
(4)
Jak zwykle ustawa napisana na kolanie przyklaepana uchwałą .Nikt nie zastanawia się ile osób straci pracę przez głupkowate decyzje oczywiście pełna zgoda należało uporządkować tą kwestię już dawno temu a nie narażać na ogromne koszta inwestorów , agencji reklamowych
- 37 49
-
2020-04-08 07:25
No. Ikea czy Castorama będą musiały ludzi (3)
zwalniać żeby zaoszczędzić na ekipę która ściągnie szyld... Naprawdę, pomyślcie czasem zanim coś palniecie przez klawiaturę...
- 17 7
-
2020-04-08 08:00
(1)
Autorowi/ Autorce chodzi o osoby pracujące w branży reklamowej, które m.in. wieszały te plakaty. Nie będzie miejsc na nie, to i nie będą mięli pracy.
- 8 11
-
2020-04-08 08:12
Może zezwólmy również na telemarketing
bez zgody abonenta - tyle ludzi straciło prace, a przecież my tak lubiliśmy te telefony od naganiaczy.
- 17 3
-
2020-04-08 09:29
Ikea nie odprowadza podatkow! Takze maja kase...
- 0 4
-
2020-04-08 07:21
I tak rzadzi PiS. Jest ład i porządek. (5)
Moja listonoszka juz sie cieszy na pakiety wyborcze, mowi ze bedzie bezpiecznie.
Wanda z Zaspy- 23 54
-
2020-04-08 07:23
Słabiutki troll :(
- 19 1
-
2020-04-08 08:27
(3)
Wpis na poziomie "sówerena wyklętego". W Trójmieście to nie przejdzie, Wando z Zaspy.
- 6 0
-
2020-04-08 08:59
A ty jestes za Kidawą ? (2)
Zobaczymy ile dostanie głosów.
Karol- 0 8
-
2020-04-08 11:27
Podpisujecie się zawsze w treści opini i to was zdradza żartownisie! Ha! Potrafimy was zdemaskować i wiemy, że to żarty jednej osoby! Wy dowcipnisie!
- 2 0
-
2020-04-08 11:32
Zapytaj na Nowogrodzkiej. Oni już wiedzą kto ile dostanie.
- 3 0
-
2020-04-08 07:23
(5)
Na zieleniaku daje wisi reklama i nic &)
- 35 7
-
2020-04-08 07:28
A co, mają wejść na niego i ją ściągnąć? (1)
Skąd wiesz, że nic?
- 3 1
-
2020-04-08 08:22
Umowa miała obowiązywać do 31 marca
Miejsce na Zieleniaku wynajmuje najgorsza w historii agencja reklamowa Brau...ghmann
- 1 0
-
2020-04-08 08:25
(1)
zieleniak i tak jest juz przeznaczony do wyburzenia
- 3 5
-
2020-04-08 14:51
Nie ma źródła
...wiec info się nie liczy. Jakaś decyzja oficjalna? Link? Coś..?
- 1 1
-
2020-04-08 10:05
nie wisi
- 4 0
-
2020-04-08 07:30
Polskie obijanie od ściany do ściany. (5)
W Polsce brakuje umiejętności racjonalnego zrównoważonego myślenia. Wraz z prostokatością głupich reklam likwidują chatakterystyczne logotypy sklepów, co jest zbytnim przegięciem w drugą stronę, szaro-burą stronę, jak tępe umysły decydentów.
- 70 7
-
2020-04-08 07:31
Prostokatością? (1)
Twój umysł musi być za to ostry jak brzytwa.
- 4 10
-
2020-04-08 08:27
Sorry, miała być oczywiście "pstrokatość".
Ale, jeżeli z tej mojej literówki wynika też ostrość mojego umysłu, to dobrze.
- 9 1
-
2020-04-08 09:19
(1)
Nikt nie likwiduje logotypów sklepów czy innych firm - przecież zostają one bez zmian. Po prostu wprowadza się nieco normalności.
Warto też pamiętać, że wiele z tych sklepów funkcjonuje w państwach, gdzie tego typu reklamy od dawna nie mają racji bytu.- 3 6
-
2020-04-08 09:25
Np. w Nowym Jorku na Manhattanie xD
- 4 3
-
2020-04-08 10:00
Popieram.
Jest brzydko i ponuro. Jak za komuny.
- 6 2
-
2020-04-08 07:32
Głupota ma dwie zalety . (3)
Nie trzeba pielęgnować i sama wyrasta a najlepszy grunt to głowy pseudo polityków !!! Jestem wstanie zrozumieć , że giną szpetne i nachalne reklamy z ulic , poboczy i budynków mieszkalnych . Ale z centrów handlowych czy też biurowców - tylko paranoik mógł taką bzdurę wymyśleć !!! Szkaradne budowle krajobrazu nie psują ale za to napisy nazw użytkowników na tych budowlach to ohydztwo !!!? A tak swoją drogą co robią w tym czasie prawnicy tych którzy zostali zaatakowani przez tą szpec ustawę czy też inne dziadostwo legislacyjne ?
- 63 13
-
2020-04-08 07:36
Jest różnica między usuwaniem z krajobrazu miasta
szkaradnych (kwestia zresztą gustu) budynków a szyldów i reklam na nich umieszczonych, nie sądzisz? Czy dalej będziesz pisał po dziesięć postów?
- 4 9
-
2020-04-08 07:41
A po drugie... To jest uchwała miasta Gdańska, nie rządu. (1)
- 2 2
-
2020-04-08 13:36
Tym bardziej miejsce dla prawników do wykazania się kunsztem w walce z d**ilizmem !
Politycy są również w samorządach różnego szczebla .
- 1 1
-
2020-04-08 07:33
To chore! (6)
Nie powinno dotyczyć centrów handlowych! One powinny być kolorowe i widoczne, oczywiście z jakimś ładem, który raczej tam był. Chodzi przecież o bilbordy, banery i tego typu reklamy! Świat się kończy:( Naprawdę:(
- 93 32
-
2020-04-08 09:20
(1)
Jak nie będzie wielkiego napisu, to nie zauważysz, ze to centrum handlowe?
- 10 5
-
2020-04-08 09:43
oczywiście że nie
- 2 1
-
2020-04-08 10:53
Ja już np nie wiem teraz gdzie ta ikea (2)
Kiedyś był napis i widziałem, a teraz zapomniałem. Niebawem ulica zapełnią się ludźmi, którzy będą tylko szukać i szukać, bo jak nie miga, nie jest wielkie i zasłonięte dziesięcioma innymi, jeszcze większymi, to nic, normalnie, nie wiadomo.
- 8 0
-
2020-04-08 10:56
W punkt!
Aż smutno się robi, że ludziom tęskno do banerozy. Już nie wiadomo było jak elewacje wyglądają przez te doklejone wszędzie reklamy. Idzie dobre!
- 7 3
-
2020-04-08 11:30
Teraz to już będą musieli ogłosić stan wyjątkowy. Wszyscy obywatele pogubili się w mieście
- 4 1
-
2020-04-08 11:29
Czy brakuje Ci widoczności kanciatego kloca Forum Radunia?
- 2 1
-
2020-04-08 07:34
Pytanie (2)
Czy wielkie litery M reklamujące jedną z sieci fast food też znikną z krajobrazu ?
- 55 3
-
2020-04-08 08:23
Zależy od lokalizacji. (1)
W jednych miejscach mogą stać, w innych nie.
- 4 0
-
2020-04-08 08:24
teraz bedzie stał wielki napis: PIS
- 11 2
-
2020-04-08 07:34
Bardzo smutne to wszystko. (1)
Nasz świat się kończy. Wszystko zniknie...
- 40 18
-
2020-09-25 21:34
Głupota
Teraz wszystko wygląda brzydko, jak za PRL. I do tego ta nieskoszona trawa, tragedia.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.