• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znów mgła i znów problemy z lądowaniem w Rębiechowie

Michał Brancewicz
9 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Anteny kierunkowe systemu ILS na lotnisku na lotnisku w Gdańsku. Ponieważ obsiadają je ptaki, urządzenie wchodzi w drgania, które automatycznie je wyłączają. Dlatego system działa od września w ograniczonym zakresie. Anteny kierunkowe systemu ILS na lotnisku na lotnisku w Gdańsku. Ponieważ obsiadają je ptaki, urządzenie wchodzi w drgania, które automatycznie je wyłączają. Dlatego system działa od września w ograniczonym zakresie.

Problemy z pomagającym pilotom systemem ILS, który umożliwia lądowanie przy złej pogodzie, sprawiły, że kolejne samoloty nie mogły wylądować w czwartek wieczorem w Gdańsku. Czy lotnisko ponosi z tego tytułu duże straty, a pasażerowie lotów przekierowanych do innych miast mogą ubiegać się o odszkodowanie?



Ugiegałe(a)ś się o odszkodowanie za przekierowany lub odwołany lot?

Problemy związane są z obniżeniem systemu wspomagającego lądowanie (ILS) z II do I kategorii. Urządzenia naprowadzające należące do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przeszły w tryb awaryjny we wrześniu i do dziś w nim działają. Powodem były ptaki, które obsiadały anteny kierunkowe powodując zakłócenia.

Pisaliśmy o tym w artykule Ptaki wyłączyły ILS na lotnisku w Gdańsku

Po raz pierwszy tej jesieni mgła utrudniająca bezproblemowe lądowanie spowiła niebo nad portem lotniczym w Gdańsku w minioną w niedzielę. Wówczas trzy samoloty zostały przekierowane na inne lotniska. Sytuacja powtórzyła się jednak w czwartek wieczorem. Tego dnia w Gdańsku nie mogło wylądować sześć samolotów.

Przekierowane loty z Gdańska w czwartek wieczorem. Przekierowane loty z Gdańska w czwartek wieczorem.

Lotnisko traci od 1 do 3 tys. zł za samolot



O problemach z lądowaniami informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Taka sytuacja jest niekorzystna nie tylko dla pasażerów, ale także dla gdańskiego portu lotniczego.

Sprawdź czy samoloty latają prawidłowo

- Dla nas największą stratą jest dyskomfort pasażerów, a nie straty finansowe - przekonuje jednak Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Z drugiej strony każdy samolot, który powinien wylądować w Gdańsku, ale odleciał na inne lotnisko, można przeliczyć na konkretną kwotę, która nie trafi na konto portu lotniczego.

- Wszystko zależy od wielkości samolotu, jego masy i liczby pasażerów. Średnio jest to od 1 do 3 tys. zł za jeden lot - mówi osoba dobrze znająca branżę lotniczą.

Bez szans na odszkodowanie z powodu pogody



Czy osoby, którym pogoda pokrzyżowała plany podróży, mogą ubiegać się o odszkodowanie?

- Zakłócenia muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii lotniczej, dlatego takie
nadzwyczajne okoliczności, jak niekorzystne warunki pogodowe czy nagłe przypadki medyczne z reguły zwalniają przewoźników z obowiązku wypłaty rekompensaty - wyjaśnia Magdalena Bursa - Łapińska, radca prawny AirHelp, firmy świadczącej usługi prawne pasażerom.

Rekompensata przysługuje podróżnym w przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów, a także odmowy przyjęcia na pokład. Wynosi ona od 250 do 600 euro i jest wyliczana w zależności od długości trasy.

Co istotne, odszkodowanie przysługuje w przypadkach, gdy korzystamy z usług linii lotniczej zarejestrowanej w Unii Europejskiej oraz startujemy i lądujemy na terenie UE.

Jak już wspominaliśmy, problemy techniczne na lotnisku w Gdańsku zostały spowodowane przez sprzęt, który należy i którym zawiaduje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Czy władze gdańskiego lotniska zamierzają domagać się od niej jakichś odszkodowań?

- Problemy techniczne mogą się przydarzyć każdemu. Dlatego czekamy aż PAŻP upora się z tą sprawą. Nam zależy na jak najlepszej współpracy - studzi emocje Tomasz Kloskowski.

GPS jak ILS



Ostatni komunikat (tzw. NOTAM) PAŻP-u mówi, że lotnisko w Gdańsku będzie funkcjonowało w oparciu o ILS I kategorii do 30 stycznia 2019 roku. Przywrócić system do II kategorii można jedynie wówczas, gdy uda się uporać z problemem, czyli ptakami. Pomóc ma w tym montaż specjalnych elementów osłaniających anteny kierunkowe.

Nieoficjalnie mówi się, że stanie się to w połowie listopada.

Montaż osłon oznaczał będzie jednak całkowite wyłączenie systemu ILS na ok. 5-7 dni. Przy złej pogodzie może to, choć nie musi, oznaczać paraliż lotniska.

- Dziś wszystkie samoloty dużych przewoźników wyposażone są w system, który umożliwia wykonanie tzw. podejście LPV z wykorzystaniem systemu GPS. To jest tożsame z lądowaniem przy ILS I kategorii - wyjaśnia osoba z branży lotniczej.
10:46 11 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 11:22)

Mgła na lotnisku w Rębiechowie (17 opinii)

Samoloty nie lądują. Samolot SAS z Oslo po pół godzinie krążenia zawrócił do Norwegii.
Samoloty nie lądują. Samolot SAS z Oslo po pół godzinie krążenia zawrócił do Norwegii.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (245) ponad 10 zablokowanych

  • I tak najlepsza jest ta stacja benzynowa na poczatku pasa (1)

    • 17 1

    • answer

      hmmm widac ze jestes nieobeznany ze swiatem
      malo latales malo wiesz
      stare lotnisko w honkong se zobacz jak samoloty zza gory lecialy nad wiezowcami
      teraz jest nowe na sztucznej wyspie
      ta stacja benzynowa przeszkadza w ladowaniu tak jak grzyby przy pasoe startowym.

      • 0 0

  • lending

    jak popije kilka dni to ladowanie zawsze mam awaryjne.

    • 0 0

  • Odszkodowanie (4)

    Witam, może ktoś pomoc ... odwołano mi lot z Frankfurtu w dniu wczorajszym, czy z tego powodu przysługuje mi jaka kolwiek rekompensata od lini lotniczych? Lub lotniska?

    • 3 2

    • Jeśli lot jest anulowany, masz oczywiste prawo do odszkodowania. Napisz maila do linii.

      Jeśli odmówią, znajdź w sieci, gdzie masz żądać odszkodowania i załącz korespondencje. Przepisy nie mówią,jak szybko to musisz zrobić. Oczywiście masz prawo do pokrycia kosztów taksówek, hoteli, nawet opłat parkingowych (musisz mieć kwity). Wysyłaj do linii i żądaj zwrotu.
      Linie taśmowo odmawiają, ale wówczas jest droga przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, a tego sie boją.

      • 0 0

    • napisz do miesiewiczów z PAŻP (1)

      odwołanie lotu nie wynikło z winy przewoźnika

      • 1 0

      • spytaj dlaczego i skad biora sie migracje ptakow jakie wczesniej nie mialy miejsca

        polityka zabudowy miasta pawla adamowicza. bez zadnego zastanowienia

        • 0 0

    • Euro

      Nie, bo pogoda jest siła wyższa

      • 3 0

  • ils iii b

    Nie był planowanie na teraz ils iii b?

    • 1 0

  • klimat mamy taki dopiero od kilku dni

    kto ozbudowując lotnisko mógł przewidzieć że bedzie mgła no kto,jaki inzynier ,jaki ?
    gdyby tak we Franfurcie czy Nowy Yorku z powodu mgły nie mogły lądować samoloty to byłby dopiero dym tam nie ma gdzie przekierowywac

    • 1 0

  • Sorry taki mamy klimat (4)

    • 82 20

    • Gdyby OLT amber gold jeszcze latało to budyń by pociągnął za sznurek i sprowadził nie jeden samolot na ziemie

      A tak nikogo po wyborach już nic nie interesuje. Podobno developerzy szykują sie do zabudowy pasa startowego :)

      • 0 0

    • Na zachodzie to jeździ gość

      I strzela slepakami w powietrze. Ptaki uciekają a u nas chcą osłony montować...

      • 1 0

    • Takie mamy ptaki w Gdańsku, że Lufthansa nie siada

      • 12 0

    • sory ale d**ilne stwierdzenie

      wymysl cos od siebie

      • 4 4

  • Był sokolnik, nie było problemu. Ale trzeba było "zaoszczędzić" i dać na rydzykowe pomietło.

    • 1 1

  • TW Bolek ma poważne kłopoty psychiczne (1)

    więc nic dziwnego , że lotnisko jego imienia też ma kłopoty.
    Zmienić nazwę a kłopoty zakończą się.

    • 5 5

    • Na głupotę zwykle leków nie ma.

      • 0 1

  • "brawo" leśne dziadki z Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (7)

    zamontowali system za 60 baniek, który nie działa

    • 152 6

    • 2015 (2)

      Tak zamontowano w 2015 (kontrakt z USA) i ówcześni fachowcy z PO podpisali taki kontrakt,że nie ma osłon,żadnych gwarancji i kar dla producenta.

      • 14 1

      • O jakich karach dla producenta mówisz? (1)

        Idą twoim tokiem myślenia:
        Kupujesz Ferrari, masz full mocy i gnasz ile fabryka dała. Jest super.
        Ale pewnego dnia spada śnieg i twoje Ferrari ledwo z miejsca rusza na tych letnich oponkach. Za dużo mocy, za mała przyczepność.
        Rozumiem że tutaj też kara dla producenta?
        To chyba nie producent ma określić warunki w jakich sprzęt będzie używany.
        To się określa z specyfikacji zamówienia.
        Zamawiający jest od tego, aby przewidzieć różne warianty.

        • 2 5

        • Tristar

          Tristar (nie Ferrari) może posłużyć za kolejny przykład czegoś,co nie spełnia szumnych oczekiwań.Ewentualne kary dla firmy dostarczającej system,wynikałyby z umowy i gwarancji.Ktoś,kto prowadził zakup ILS już w 2014, nie wiedział oczywistej oczywistości? Kłopoty z ptakami mają lotniska na całym świecie.Gdyby umowa była profesjonalna,ILS działałby prawidłowo,nawet z setkami ptaków na osłonach.Przy dużym ruchu lotniczym nie pomogą sokoły,strachy na wróble,czy odstraszające audio.

          • 2 1

    • a skąd leśne dziadki miały wiedzieć o ptakach ?

      • 1 3

    • gdyby choć Józef Bąk tam jeszcze pracował to by na pewno wszystko działało jak w zegarku Sławka (1)

      • 10 11

      • Głupi, głupszy, pisowiec

        • 10 8

    • PAŻP za zamontowanie anten wydał 4 mln

      60 mln do wydał Port Lotniczy to zamontowane lampy na lotnisku

      • 9 0

  • Z analizy tłumaczeń linii i portów wiem, że "ptaki" to jest niemal zawsze kłamstwo które ma ukryć inną poważną przyczynę techniczną lub zaniedbanie.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane