• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu oddala się budowa Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na taki widoki między Trójmiastem i Lęborkiem trzeba będzie poczekać jeszcze cztery lata. Na taki widoki między Trójmiastem i Lęborkiem trzeba będzie poczekać jeszcze cztery lata.

We wrześniu władze gdańskiego oddziału GDDKiA miały wysłać zaproszenia do drugiego etapu przetargu na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej. Czy inwestycja drogowa przez Kaszuby jeszcze jest państwowym priorytetem?



Czy wierzysz w powstanie Trasy Kaszubskiej?

Mija właśnie rok od ogłoszenia przetargu na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej, która dwiema jezdniami połączy Gdynię z Lęborkiem. Wtedy władze gdańskiego oddziału zakładały, że na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą miała przygotować kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański.

Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA mieli zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową. Firmy i konsorcja zostały zakwalifikowane w sierpniu tego roku, ale na zaproszenia nie mogą na razie liczyć i szybko jeszcze się to nie zmieni.

Do tego odwołano z funkcji szefa gdańskiego oddziału GDDKiA - Roberta Marszałka. Jego miejsce zajął tymczasowo Karol Markowski.

Priorytetowa Trasa Kaszubska

Warto podkreślić, że rozbudowa drogi ekspresowej S6 z Trójmiasta do Lęborka znajduje się na 10 pozycji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na latach 2015-2023. Przypomnijmy jednak, że wspomniany program opracował jeszcze rząd PO. Obecny rząd nie musi wcale zgadzać się z jego założeniami.

Inwestycja na Kaszubach wyprzedza na liście m.in. już trwającą rozbudowę drogi ekspresowej Między Gdańskiem a Warszawą. Niemniej na razie ministerialni urzędnicy nie zapowiedzieli cięć, w wyniku których priorytet Trasy Kaszubskiej obniżyłby się.

Planowany przebieg Trasy Kaszubskiej. Planowany przebieg Trasy Kaszubskiej.
Uwagi do inwestycji

Pod koniec września odbyła się w centrali GDDKiA Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Pod lupę wzięto m.in. Trasę Kaszubską i wniesiono kilka uwag.

- Dotyczyły one konieczności ponownej weryfikacji kosztów obiektów inżynierskich, przeanalizowania na wybranych fragmentach przebiegu przekroju podłużnego drogi ekspresowej S6 - czyli tzw. niwelety, a także ustosunkowania się do zgodności rozwiązań z przepisami techniczno-budowlanymi - mówi Paweł Suwisz z Wydziału Dokumentacji w gdańskim oddziale GDDKiA.
Obecnie Oddział Gdańsk oczekuje zatwierdzenia Protokołu KOPI. Dopiero po uzupełnieniu dokumentacji będzie można rozpocząć kolejny etap.

II etap przetargu dopiero w listopadzie

Zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w listopadzie 2016r. Oddział Gdańsk planuje wysłać zaproszenia do składania ofert cenowych do potencjalnych wykonawców, którzy zakwalifikowali się do drugiego etapu.

- Otwarcie ofert nastąpi po ok. 60 dniach od daty przekazania zaproszeń - mówi Paweł Suwisz.
Zatem w styczniu powinniśmy poznać oferty, a ewentualnego rozstrzygnięcia należy spodziewać się w lutym.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. To oznacza, że w optymistycznej wersji z Lęborka do Gdyni drogą ekspresową pojedziemy pewnie w połowie 2020 r.

Z tego powodu też Trasa Kaszubska będzie najdłużej przygotowywaną i realizowaną inwestycją na Pomorzu. Prace nad nią zaczęły się bowiem w 2008 r.

64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Miejsca

Opinie (314) 3 zablokowane

  • szkoda kasy na dwupasmówkę, wystarczy kilka obwodnic i parę odcinków do wyprzedzania

    za małe odległości by dodatkowe pas miały coś istotnie polepszyć. Lepiej zainwestować w bezkolizyjne przejazdy nad torami i obwodnice.

    • 1 1

  • Gratulujemy PO - od 2008 roku trwają przygotowania. Rekord Guinessa w nieudolnosci. (2)

    Dobrze że was wyborcy pogonili, partacze.

    • 32 22

    • Podziękuj mieszkańcom Osowy

      którzy to zazblokowali

      • 3 1

    • Ale Ci mózg wyprali w tym Radio Maryja. Współczuję.

      • 11 12

  • powiem tak to dla hamerykańskich debili ma być trasa do bodegi!!!

    zeby sobie od przestarzałej tarczy pojeżdzili na dzi,*ki a biedna głupia Polaka zaplaci za to prawie miliard dolarów, naprawde i po i pis to chołota która liże du.*ę psom amerykańskim

    • 2 2

  • d*pa

    trasa wychodzaca z obwodnicy trojmiasta wiecznie zakorkowanej i bez PASA TECHNICZNEGO krorego buce projektanci nie zaprojektowali czyli i tak wszystko bedzie stalo albo ruch pojdzie na miasto , wniosek z tego ze do d*py ta trasa

    • 0 2

  • przypadek?

    pokłosie 500+

    • 3 1

  • POwcy nie wybudowali przez 8 lat mając swoich m.in. płemieła Donka i pą prezydą Bronka ! (10)

    A teraz nagle się obudzili już żądają natychmiast, banda hipokrytów.

    • 141 202

    • (9)

      Moherze zapiździały szkoda czasu dla Ciebie źeby wymienić ile nowych dróg powstało za PO.

      • 39 20

      • (1)

        Gdyby nie dotacje z UE to by nie powstał nawet kilometr drogi w tym kraju. Więc to nie zasługa PO. A tak przy okazji to te dotacje zdobył dla polski śp prezydent Kaczyński.
        PO wybudowało cześć dróg z paroleletnim opóźnieniem.
        Proponuje dokształcić się nie tylko z histori własnego kraju ale i czasów obecnych.

        • 4 15

        • oj Ty mądralo. Ciekawe, że nikt wcześniej nie pamiętał o rozwiązaniu problemów biurokratycznych, kompleksowych badań środowiskowych co do każdego 1 km drogi, które wstrzymywały jakąkolwiek budowę DSRów w Polsce. Dopiero PO wprowadziła i nadała impetu rozbudowie dróg w programie "projektuj i buduj" i za ich kadencji km liczone są w tysiącach. Nie pitol więc człowieku niedouczony.

          • 4 1

      • No dawaj (5)

        Na EURO 2012 powstały:...
        I tu czekam na Twoją odpowiedź.

        Pozdrawiam z A1 z odcinka łódzkiego- oddanego w czerwcu 2016...

        • 13 34

        • patrz jaki ten PiS szybki!! (4)

          W pół roku autostradę wybudowali?! Toż to Chińczyków w kompleksy wpędzą.
          Pogadamy za parę lat, jakie efekty będą czystek kadrowych w ministerstwach. Jak ci jeden z drugim Misiewicz dokumentacje przygotują. Powodzenia!

          • 33 3

          • to jeszcze za PO

            się ciągnęła inwestycja, którą odziedziczył ten zapyziały rząd. Podobnie jak z rozbudową S7 między Koszwałami a Elblągiem...

            • 1 1

          • no to wymien te drogi na pomorzu wybudowane za PO :) (1)

            • 3 9

            • Pol roku od 2007 do 2012?

              Ale zes pochlal kolego...

              No i nie napisales o tych drogach...

              • 2 2

          • co za brednie.

            od kiedy to PIS przygotowuje dokumentacje? Zgroza, to typowe bzdety i brednie wg. p******cow.

            • 4 31

      • Jełopie za kodziały - powstało by dwa razy więcej dróg, gdyby nie złodziejskie praktyki i przeszacowywanie kosztów...- nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, ale wielu moich kolegów, którzy jako podwykonawcy w 2009-2012 wykonywali różne prace - do tej pory nie otrzymało zapłaty, część zbankrutowała i pozamykało firmy.... Powiem tylko tyle - były tworzone jednoosobowe spółki, podspółki itp w których pracował tylko prezes i inkasował w ch... kasy.....zgadnij kto siedział w tych spółkach - ścierwo związane z PO i firmy powiązane z kilkunastoma politykami, które wynajmowały podwykonawców........

        • 5 10

  • Dojadą do Gdyni i zaparkują na trawniku.

    • 2 0

  • i całe szczęście, oby ta autostrada z nikąd do nikąd dewastująca krajobraz Kaszub wcale nie powstała

    • 0 4

  • sort

    Mieszkańcy województw pomorskich czyli wyznawcy PO tzw gorszego sortu nie będą jeździć nowymi ekspresówkami za pieniądze wyznawców PISu

    • 4 1

  • Nie wierzę w ta trasę, miała powstać na euro 2012. (17)

    Raz, że jest problemem z budową węzła na Karwinach, miasto blokuje, dwa kasa z drog została przesunięta na pińcet plus.

    • 173 39

    • Miała powstać w 2007 roku:) (7)

      Jak zaczynałem studia kilkanaście lat temu, to mówili, że powstanie do 2007 roku (optymistycznie), a w wersji pesymistycznej - do 2009 roku. Mam nadzieję, że zdążą ją wybudować zanim moje dziecko skończy studia:)

      • 32 3

      • planowana to była już w latach 70tych (5)

        Nie ma co się licytować, a prawda jest taka, że na wszystko pieniędzy nie ma. Płać wyższe podatki, albo powiedz z jakich wydatków, rzędu kilku miliardów, województwo ma zrezygnować.

        • 10 5

        • Już piszę z jakich wydatków zrezygnować (2)

          - "500+" - bezmyślne rozdawnictwo
          - "powrót do wieku emerytalnego z połowy XX wieku" - bezmyslne rozdawnictwo
          - "tworzenie oddziałów obrony terytorialnej" - bezmyslne marnotrawienie pieniędzy na bojówki które nie mają racji bytu na współczesnym polu walki (no chyba że mają służyć tłumieniu niepokojów społecznych)
          - "Misiewicze" - w skrócie marnotrawienie publicznych pieniędzy na pensje we wszelakich zarzadach państwowych spółek. Nie dość że tych spółek za dużo to jeszcze upcyha się tam salowe i inne orły krewni i znajomi królika
          - "zakupy nowych limuzyn dla rządu oraz samolotów" - możemy się tutaj pospierać ,ale dla mnie są to wydatki bezsensowne. Nie widzę powodu aby pan minister czy inny sekretarz stanu jeździł rządową limuzyną za 400 tysięcy z moich podatków
          - "cofnąć decyzję o zwiększeniu finansowania Kancelarii Sejmu i Senatu" - nie wiedzę powodu aby dostawali jeszcze więcej pieniędzy za tworzenie uchwał o koniach ,albo kolejnych ustaw demolującuych polski system prawny
          - "podnieść VAT i obniżyć podatki dochodowe" - zachęci to ludzi do pracy, bo im więcej bedziesz pracował tym więcej będziesz zarabiał. Teraz rzad p[lanuje wprowadzić zasadę im więcej pracujesz tym więcej ci zabierzemy - skończy to się recesją!!! Jak amen w pacieżu

          • 20 3

          • podniesc VAT? chyba na glowe upadles. (1)

            • 0 2

            • Nie...

              Podnosić podatki pośrednie, a obniżać bezpośrednie (PIT)

              • 2 0

        • (1)

          Bzdura... Tą drogą biegały jeszcze mamuty jak się mówiło, że jeszcze plejstocen czy dwa i będzie ekspresówka...

          • 8 0

          • A mamut byl niemcem.

            • 3 0

      • W PZT nie było żadnych takich planów, ciekawe, czy teraz są....?

        To ciekawe, bo jak budowalismy tam dom, to nikt słowem nie wspomniał o jakiejkolwiek inwestycji w tym miejscu, nie mówiąc o planie zagospodarowania.

        • 1 2

    • A korki na Wielkopolskiej???? (1)

      Nic dziwnego, że miasto blokuje. Jak potem poradzić sobie z korkami na dole Wielkopolskiej? GDDIK nawet nie sprawdziło, że tam już są kolosalne korki bez mozliwości poszerzenia ulicy na tym odcinku. Trzeba by było zaorać Wielkopolską razem z kamienicami Hossy i wszystkimi innymi domami od Łowickiej do Zwycięstwa, to są juz setki milionów na odszkodowania dla ludzi!

      • 1 5

      • poszerzenie nic nie da

        czyzby po dojechaniu do srodmiescia te samochody znikaly?

        • 1 2

    • Karwiny a Trasa Kaszubska (1)

      Możesz rozwinąć?
      I jak miasto blokuje tę inwestycję?
      Bardzo mnie to zaciekawiło

      • 7 3

      • On będzie jechał swoją Trasą Kaszubską z wezła na Karwinach. Prosto przez Park Trójmiejski będzie leciał na obwodnicę.

        • 0 1

    • Nieprawda nie miała powstać na euro 2012 (2)

      • 10 19

      • Dać ci link do wypowiedzi króla Europy czy masz więcej niż 7 lat i sam znajdziesz? (1)

        • 22 6

        • Podaj

          • 10 4

    • Blokują to ci się synapsy w mózgu.

      Wiem, że cieszysz się z każdej nierealizowanej inwestycji w Gdyni i wtedy oznajmiasz to wszystkim w komentarzach, ale nie zwalaj na miasto, jak jeszcze GDDKiA jest w powijakach z budową tej trasy.

      • 8 4

    • Miasto nic nie blokuje

      Miasto dogadalo się z komunikacją z Rdestowa i nowym węzłem na Nowowiczlińskiej.

      Dasz sobie radę?

      • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane