• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna czeka 2,5 roku na decyzję środowiskową

Szymon Zięba
2 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.
 Analizy prowadzone są dwuwariantowo: jeden z nich zakłada poprowadzenia trasy na ostatnim odcinku przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej. Drugi zakłada odbicie w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i włączenie się w al. Grunwaldzką na jej wysokości.

Od prawie dwóch i pół roku miasto nie może doczekać się decyzji środowiskowej, kluczowego dokumentu, bez którego nie może ruszyć budowa Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie może jej wydać, bo wciąż wpływają do niej kolejne uwagi od mieszkańców i instytucji, mających zastrzeżenia do inwestycji.



Która koncepcja dotycząca Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz jest lepsza?

Przypomnijmy: w ramach miejskiej inwestycji określanej jako Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (lub też Nowa Politechniczna), powstać ma linia tramwajowa z Moreny do Wrzeszcza, wraz z drogą rowerową i chodnikiem. Szacunkowa wartość przedsięwzięcia wynosi ok. 243 mln zł.

Wybrana została już firma projektowa, która ma przygotować dokumentację. Nie zrobi tego jednak, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak dokładnie przebiegnie trasa na swoim ostatnim etapie. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta na podstawie tzw. decyzji środowiskowej, która określi wpływ inwestycji na środowisko. Wydać musi ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Dopiero wówczas będzie można przygotować szczegółową dokumentację.

- Wszystkie nasze analizy prowadzone są dwuwariantowo. Jeden z wariantów dotyczy poprowadzenia trasy na całej długości przez ul. Do Studzienki do al. Grunwaldzkiej . Drugi zakłada, że trasa włączy się do al. Grunwaldzkiej poprzez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska do spraw gospodarczych.

Tramwaj do Wrzeszcza: powrót do przeszłości



Wniosek o wydanie dwóch decyzji środowiskowych na oba warianty miejscy urzędnicy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku 31 stycznia 2017 roku.


Wątpliwości wokół ul. Nowej Politechnicznej wydłużają procedury



Ostatecznego dokumentu jednak wciąż nie ma. Dlaczego?

- W związku z budową trasy regularnie wpływają do nas różnego rodzaju wnioski, uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, dotyczące różnych etapów budowy ul. Nowej Politechnicznej. W każdej sprawie musimy się ustosunkować do tematu, co wpływa na wydłużenie okresu oczekiwania na decyzję środowiskową. Szczególnie dużo pytań budzi kwestia zachowania odległości linii tramwajowej na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od zabudowy - mówi wiceprezydent Aleksandrowicz.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Ale nie tylko mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego mają swoje zastrzeżenia do przebiegu nowej trasy tramwajowej. 16 sierpnia do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku z prośbą o odniesienie się do uwag przesłanych do RDOŚ przez Stowarzyszenie Dolina Królewska.

- Uwagi dotyczyły projektowanego połączenia ul. Wileńskiej i Sobieskiego i wycinki drzew na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odpowiedzi w tej sprawie przesłane zostały już do RDOŚ.

Materiał archiwalny

Poznaj historię ul. Do Studzienki



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: decyzja będzie po otrzymaniu wszystkich odpowiedzi



W RDOŚ usłyszeliśmy, że jej dyrektor zawiadomił strony o "zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie o wydanie decyzji środowiskowych".

- Od dnia wydania zawiadomienia pojawiły się jednak nowe uwagi przekazane przez strony postępowania (dot. m.in. aspektów prawnych, technicznych, przyrodniczych, społecznych, finansowych, warunków hydrogeologicznych terenu, wpływu drgań na budynki, hałasu oraz wariantów przedsięwzięcia itd.) - tłumaczy Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
RDOŚ oczekuje na ustosunkowanie się inwestora do wniesionych uwag, a decyzja - jak podkreślają urzędnicy - zostanie wydana niezwłocznie po otrzymaniu odpowiedzi.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:

Dziś już wiadomo, że nie powstanie odbicie w kierunku ul. Smoluchowskiego (niebieska linia) oraz że trasa nie pobiegnie przez ul. Siedlicką (brązowa linia).

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • (1)

    a nowa małomiejska czeka już trzy lata

    • 14 3

    • i jeszcze długo poczeka

      • 3 1

  • Tylko przez Boh Getta powinien iść (1)

    • 10 25

    • najlepiej ty, na piechote.

      • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Najważniejsze że wraz z tą inwestycją powstanie droga rowerowa. Chyba bardzo wyczekiwana.

    • 49 65

    • oby

      • 11 2

  • Przebieg trasy tylko przez ulicę Do Studzienki!

    Wywalić wreszcie te budy przy ulicy, które na to czekają 60 lat

    • 21 22

  • (1)

    Cała ta koncepcja jest i**otyczna! Dużo lepiej byłoby puścić tramwaj poprzez Jaśkową dolinę albo akademię medyczną

    • 21 10

    • i zburzyć żurawia

      a resztę zabetonować durnie

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ta linia jest szczególnie ważna, bo może i wpłynie na przeorientowanie ważnego komunikacyjnie skrzyżowania z ruchu (6)

    W znacznie lepszym i niewymagającym wyburzeń historycznych kamienic wariancie BGW przebudowana zostanie część Grunwaldzkiej wraz z przystankami, a to odda ten teren z rąk kierowców w stronę pasażerów pieszych. Oczywiście korki na początku są nieuniknione, spoczywa tutaj też wielka odpowiedzialność na GAiT i ZTM aby tramwaje na węźle jeździły bezawaryjnie i mobilność została zapewniona. Ale to da się zrobić, takie węzły istnieją m.in we Wiedniu i Zurychu (razem z tramwajowymi uliczkami typu BGW), kto jeździł komunikacją w tych miastach wie, że KM jest znacznie wygodniejsza niż samochód

    • 22 21

    • Sęk w tym ze linia miala odciazac Poludnie - jesli tramwaj nie pojdzie zgodnie z wieloletnim planem, pod Rakoczego, wowczas... (3)

      ...Morene zaleje potok aut z Nowej Bulońskiej. Ludzie nie wsiądą do tramwaju ktory będzie jechał dookoła, przez pełną skrzyżowań zakorkowaną Morene

      • 11 2

      • Dokładnie

        Jeśli ma to być szybki tramwaj z Południa do Wrzeszcza to powinien być w planowanym od lat przebiegu Nowej Politechnicznej, wyznaczonym w planach zagospodarowania przestrzennego, pod ulicą Rakoczego.
        W obecnie planowanym przebiegu będzie to tramwaj spacerowy- górnotarasowy

        • 11 1

      • W twoim wariancie tym bardziej nikt nie wsiądzie. Nikt nie będzie taki kawał drałował na tramwaj (1)

        • 5 0

        • Jaki kawał drogi

          Przystanek tramwajowy w tym wariancie miałby być koło jeziorka za Sądem. To jest 100m od osiedla Słoneczna Morena i od planowanego osiedla Invest Komfort przy Piekarniczej

          • 2 0

    • nie popadajmy w de&ilizmy konserwatorskie (1)

      nie wszystko co jest stare jest zabytkiem i nie każda ruina musi być zaraz zachowana

      • 3 8

      • Szczególnie na Do Studzienki

        • 4 3

  • (2)

    za dulkiewicz poczekają jeszcze 10 lat

    • 11 6

    • albo 20

      • 1 1

    • Takie egzotyczne projekty muszą poczekać.

      Rydwan czy winda... za 2 lata?

      • 1 2

  • Cała ta koncepcja jest i**otyczna! Dużo lepiej byłoby puścić tramwaj poprzez Jaśkową dolinę albo akademię medyczną (3)

    • 13 9

    • a co jest na jaskowej?

      tu jest pg, kilka tys studentów do rozlokowania.

      • 2 6

    • (1)

      Jaśkowa ma z pewnością zbyt duże stromizny, żeby to się mogło udać (odcinek od Wileńskiej w dół). Jeśli chodzi o Smoluchowskiego, to tam z kolei na prawie całej długości byłby problem z miejscem na poszerzenie ulicy a nie tylko na krótkim odcinku. Z resztą przy GUMedzie ruch jest i tak duży tak jak jest, więc dodawanie tam tranzytu nie jest dobrym pomysłem, skoro dodatkowych pasów nie byłoby kędy puścić. Jedyny plus byłby taki, że z racji tramwaju byłby lepszy dojazd do szpitala.

      • 0 0

      • ...i ostatnie zdanie jest kluczowe

        Jednak kadra GUMed musi brykami do roboty wjeżdżać. Poszerzenie jest mozliwe ale naruszy interesy miejskich działaczy sportowych. Z tego też powodu nikt nie zdecyduje się zabudować dawnego stadionu tak potrzebnym w tym miejscu publicznym parkingiem.
        Ale to są tylko interesy i układy wewnątrz miasta (tereny i instytucje miejskie!).
        I żadnego interesu mieszkańców tego miasta...

        • 1 0

  • (3)

    Ten tunel pod Wileńską to jakiś psychopatyczny pomysł.
    Od dziesięcioleci jest przeznaczona rezerwa terenowa która przewiduje drogę/tramwaj na tyłach Schuberta -> obok Parku Technologicznego -> pod wiaduktem Rakoczego. Złączyła by się z nowo budowaną nową Bulońską gdzieś na wysokości Myśliwskiej czy Wołkowyskiej.
    Ale nie.... Lepiej z kasy podatników wybulić kasę na tunel. Tunel po to by dopchać więcej tramwajów na już ciasny węzeł drogowy Rakoczego/Jaśkowa Dolina.
    Starą rezerwą tramwaj by sobie poleciał szybko bokiem wzgórza morenowego równolegle do Piekarniczej (też rezerwa terenowa) dając dostęp do centrum ludziom z dalszych dzielnic zachodnich.

    • 19 5

    • dokładnie tak.

      Brawo, dokładnie tak to powinno iść.

      • 4 2

    • (1)

      tylko jaki ma sens puszczac tramwaj "bokiem"? i kogo tym "bokiem" bedzie zabierał? ;) ludzie to nie ma być bezkolizyjna trasa dla kierofczyków tylko tramwaj. trasa musi iść przez miejsca gdzie są największe tłumy.

      • 3 6

      • Na tym boku przez ostatnie kilka lat kilka tysiecy osób przybyło - Piekarnicza.

        A ludzie z południowo-zachodnich dzielnic na pewno woleli by ominąć korki na morenie jadąc do centrum. Chcesz na Piecki/Migowo - leć Nową Bulońską. Do Wrzeszcza/Centrum - Nowa Politechnicza koło sądu i Parku Technologicznego. Szybko i przyjemnie.

        • 8 1

  • Tu chyba chodzi o przewał kasy (2)

    Kto za tym stoi ! Kto z uporem godnym maniaka forsuje ten kompletny i**otyzm. Czy ktokolwiek z projektujących i decydentów oglądał teren przez który ma przebiegać ta trasa ?
    Jej przebieg to tereny zielone parku Marysieńki, teren rekreacyjny nad zbiornikiem retencyjnym Wileńska, a przede wszystkim jedna z najbardziej stromych ulic w Gdańsku (podjazd na ulicy Wileńskiej). Czy ktoś oglądał jak są usytuowane budynki znajdujące się przy planowanym tunelu i ile będzie kosztować zabezpieczenie ich przed osunięciami w trakcie budowy?
    Chyba znowu bardziej chodzi o duży przewał kasy niż o rzeczywiste rozwiązanie problemów komunikacyjnych. Niczego poważnie to nie rozwiąże a kosztować będzie krocie. I chyba tylko o to chodzi.

    • 26 6

    • (1)

      Przede wszystkim - gdzie jest kasa na te szalona inwestycje?

      • 4 0

      • kasa się znajdzie

        Zabierze się z innych budżetów.
        Wystarczy hasło "na życzenie mieszkańców".

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane