• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • Po co tu autobusy jeszcze wpychać , jest tłok i cisno, a dojść jest dobrze bo to teren spacerowy !!! (4)

    • 29 10

    • nie dla wszystkich spacerowy, tu mieszkają też ludzie (3)

      najważniejsze, żeby to były autobusy elektryczne lub gazowe, lub tramwaje konne

      • 13 3

      • Jasne, konne. (1)

        Chyba cię porąbało. Czy ty zdajesz sobie jaki taka kobyła z wozem robiłaby hałas na bruku?
        Wystarczy, że pracownikom PRSP do opróżniania śmietników ulicznych dali jakieś zdezelowane wózki z uszkodzonymi chyba ośkami, które w czasie prowadzenia ulicą (nawet asfaltową) robią hałas gorszy od radzieckiego czołgu. I tak kilka razy dziennie tam i z powrotem ;-/

        • 4 0

        • Hałas hałasem

          a kto by odchody tych kobył sprzątał?

          • 3 0

      • proponuję tramwaje konne ha ha ha

        • 7 3

  • I pewnie zaraz postawią też Straż Miejską, żeby mandatowała

    kto nie przejdzie na zielonym świetle przez ul. Długą?

    • 8 1

  • Co za idiotyczny pomysł

    Połączcie skrajne dzielnice bezpośrednimi liniami autobusowymi, jak to jest w Gdyni, a nie pchacie się z buciorami, o przepraszam - z kołami, do spokojnego gdańskiego ścisłego centrum. Kretyńskie i niepotrzebne pomysły.

    • 8 2

  • A bezposredni bus na trasie morena-port. Jakby sie nie chcialo jechac zawsze przesiadki.

    • 1 1

  • Dawać Ikarusa!! (2)

    • 7 5

    • Podbijam stawkę :-) Dawać "ogórka"! (1)

      • 4 0

      • dlaczego ogórek nie śpiewa
        i to o żadnej porze?

        Nyska!!

        • 1 0

  • (1)

    Kiedyś była pętla autobusowa na Wałowej, teraz są tam tylko dwa autobusy kiedyś było ich więcej a hotelu Heweliusz już niema jest hotel Mercury-heweliusz. Została ul. Heweliusza.

    • 7 1

    • Dokładnie.

      A hotel Mercury ex Heweliusz to niech jakieś osłony zainstaluje na wentylatory, bo hałas robi na całą okolicę.
      Podobnie zresztą z dziesiątkami autokarów, które parkują przez cały dzień przed jego wejściem i stoją na włączonym silniku - spaliny + hałas!
      a dopiero potem niech hotelarze kombinują z wyłudzaniem z pieniędzy podatników nowych linii autobusowych i przystanków w imię swoich partykularnych interesów.
      ewidentnie widać, że chodzi tu wyłącznie o geszefty hotelarzy z Targu Rybnego i Mercurego - Heweliusza (wymienionego również w artykule).

      • 7 0

  • i bardzo do brze ze po wakacjach poco to turystom od 1 stycznie w znowuc roch na caly miescie starym i niebedzie korków w miescie i cale miasto zarobi na parkowaniu !!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Pomysł jest ale realizacja średnio przemyślana

    Komunikacja przecinająca depatki to nie jest dobry przykład do naśladowania - za to chodniki i czystość powinno się ściągać z porządnych miejsc na ziemi. Przystanki do głównych miejsc okey ale nie wjazd na ulice które powinny być odskocznią od komunikacji!

    • 8 1

  • Ludzie, ogarnijcie się (6)

    za rok wybory samorządowe, więc obietnic będzie coraz więcej. Obecni włodarze aby nie stracić stołka pod d.... gotowi są obiecać Wam nawet wycieczki na Marsa, wybudowanie lądowiska promów kosmicznych na Targu Węglowym etc. Trochę realizmu, gdzie w tych wąskich uliczkach autobus, zwłaszcza na Mariackiej, czy przecinanie Długie Targu. No chyba że na Długim Targu czy Długiej będzie stał dyżurny karawan.
    Turyści chodzą jak barany, niczym święte krowy wcześniej czy później kogoś rozjedzie.
    Jeżeli komuś daleko do dworca zawsze może zamówić taksówkę.
    Szanowni mieszkańcy De......m i ich pomysłom mówimy NIE !!!!!!!

    • 32 10

    • Nie pododba ci się to że ma być lepiej? (2)

      Typowy pisomatoł.Najlepiej aby Polska się zawaliła i spaliła wtedy by był szczęśliwy jak prezes przykurcz.

      • 1 5

      • Co ma być lepiej matole, że autobus będzie. Jeden kretyn już zamknął Targ Węglowy dla samochodów i co z tego wyszło. Jedno wielkie g....no. Ludzie zdroworozsądkowi pukają się w głowę jak czytają o tym pomyśle.
        Na Bramie Wyżynnej jest przystanek autobusowy i tramwajowy, dwa rzuty beretem i jesteś na Długiej, od Dworca do Bramy prawie każdy tramwaj i autobus jedzie.

        • 6 0

      • Jak nie ma argumentów, to dowalą "przykurczem" :-)

        A ty młody faszysto tffu d.pokrato, to chyba słabo odrobiłeś lekcje z Wybiórczej. Oni tam w imię poprawności politycznej zalecają, aby (przynajmniej oficjalnie) się nie nabijać z ludzkiego kalectwa i ułomności ;-P

        • 3 0

    • Racjonalista - ile masz lat ? Masz powyżej 70 ? (1)

      • 0 5

      • Właśnie dlatego że mam tyle lat ile mam, potrafię logicznie myśleć. Niestety młodzież jest dzisiaj coraz głupsza, szkoły wypuszczają coraz więcej debili z wyższym wykształceniem, zwyczajnych lemingów łykających wszystko jak młoda czapla śliwki. Wszystko można im wmówić, a politycy zacierają ręce z radości.

        • 9 1

    • Amen

      • 5 1

  • Najpierw odkrywają na Głownym Mieście kostkę, zamykają ulice dla ruchu kołowego, a teraz puszczą tam autobusy. Chyba Lisickiemu słońce za bardzo przygrzało.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane