• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie bezpieczne przejście na wysepkę we Wrzeszczu?

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Przejście przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Jesionowej wymaga od pieszych sporej dozy cierpliwości, ponieważ kierowcy nie chcą zatrzymać się przed zebrą.


Tzw. wysepka we Wrzeszczu wreszcie doczeka się bezpiecznego przejścia przez al. Grunwaldzką. Zarząd Dróg i Zieleni obiecuje w przyszłym roku montaż sygnalizacji świetlnej, która ukróci niebezpieczne zachowania na przejściu na wysokości ul. Jesionowej.



Wysepka we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, czyli obszar położony pomiędzy dwiema jezdniami alei Grunwaldzkiej oraz dodatkowo przecięty torami tramwajowymi, nigdy nie był terenem łatwo dostępnym pieszo.

Istniejące przejścia przez aleje nie należą do bezpiecznych ze względu na brak sygnalizacji, trzy pasy ruchu do pokonania przez pieszych oraz spore prędkości rozwijane przez kierowców, którzy ruszając spod świateł przy ul. Klonowej zobacz na mapie GdańskaDe Gaulle'a zobacz na mapie Gdańska lub Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska zwalniają dopiero na kolejnych światłach.

Kilka dni temu opublikowaliśmy film od czytelnika, który pokazuje zachowanie kierowców na przejściu w rejonie ul. Jesionowej zobacz na mapie Gdańska. Nasz czytelnik zatrzymał się, aby przepuścić pieszych, podczas gdy na sąsiednich pasach alei kierowcy nawet nie zwolnili. Do tego niezwykłe szczęście miał pieszy, który nieodpowiedzialnie się odwrócił na pasach i szedł tyłem.

Pieszy na przejściu zachował się wyjątkowo bezmyślnie, ale jeszcze większą nieodpowiedzialnością wykazali się kierowcy, którzy nawet nie zwolnili, gdy zatrzymało się auto naszego czytelnika.


- Tego typu zachowanie kierowców jest niestety normą na tym przejściu. Do tego jest ono bardzo chętnie wybierane przez pieszych ze względu na szeroki chodnik po tej stronie alei, a także szybsze dojście do przystanków tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - mówi Lidia Makowska, przewodnicząca Zarządu Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Chodnik po stronie wysepki jest nie tylko szeroki, ale przede wszystkim niezastawiony przez auta. Po drugiej stronie alei piesi mają do dyspozycji wąski chodnik, zajęty co najmniej w połowie przez samochody - o ile oczywiście wszyscy zaparkują równolegle do jezdni. Ponadto wraz z przebudową skrzyżowania z Trasą Słowackiego, przejście piesze przez południową nitkę alei zobacz na mapie Gdańska przesunięto bardziej na północ zobacz na mapie Gdańska i rozbito aż na dwie fazy.

Piesi wybierają chętniej spacer chodnikiem wzdłuż wysepki nie tylko ze względu na uciążliwą sygnalizację w rejonie skrzyżowania z Trasą Słowackiego, ale także szerokość chodników. Piesi wybierają chętniej spacer chodnikiem wzdłuż wysepki nie tylko ze względu na uciążliwą sygnalizację w rejonie skrzyżowania z Trasą Słowackiego, ale także szerokość chodników.
- Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę Zarządowi Dróg i Zieleni na niebezpieczeństwo na przejściu na wysokości ul. Jesionowej. Wnioskowaliśmy, by chociaż w pierwszej fazie, przy zaangażowaniu niewielkich środków finansowych rady dzielnicy, wprowadzić dodatkowe oznakowanie np. kocie oczka lub dodatkowe oświetlenie - dodaje Makowska.

Zarząd Dróg i Zieleni stoi jednak na stanowisku, by nie stosować półśrodków, lecz zainstalować tam docelowo sygnalizację świetlną.

- Jest już gotowy projekt i wszystkie uzgodnienia. Ponieważ skrzyżowanie to będzie wpięte do systemu Tristar, musimy poczekać na odbiory systemu i dopiero wówczas montować nowe urządzenia. Istnieje szansa, że sygnalizacja dla pieszych pojawi się w tym miejscu już w przyszłym roku - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

Czytaj też: Zmiany na Hallera. Bezpieczeństwo kosztem płynności

Pieszy przechodząc przez przejście na wysokości ul. Lendziona ma ograniczone pole widzenia. Widok na auta, które nieraz osiągają w tym miejscu spore prędkości, ograniczają mu znaki oraz zieleń. Pieszy przechodząc przez przejście na wysokości ul. Lendziona ma ograniczone pole widzenia. Widok na auta, które nieraz osiągają w tym miejscu spore prędkości, ograniczają mu znaki oraz zieleń.
Ale nie tylko to przejście na wysepkę jest niebezpieczne. Bez sygnalizacji funkcjonuje także dojście na wysokości ul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska. Tutaj zapędy kierowców studzi nieco skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a, które jest sterowane sygnalizacją świetlną. Jednocześnie jednak piesi mają bardzo ograniczone pole obserwacji alei od strony ul. Lendziona przez drzewa, krzaki (szczególnie w porze wiosenno-letniej) oraz oznakowanie wzdłuż jezdni.

- Sprawę krzaków przekazana została inspektorom zieleni. Nie mieliśmy dotychczas zgłoszeń o potrzebie ich ścięcia, ale jeśli teren należy do nas, zobaczymy co da się tam zrobić - zapewnia Kaczmarek.

Warto dodać, że wspomniana niska zieleń znacznie ogranicza też doświetlenie chodnika wzdłuż alei i drogi rowerowej, która akurat w tym miejscu poprowadzona jest z dość sporym łukiem.

Światło czerwone i sygnalizacja z sygnałem zakazu przejazdu dla tramwaju na skrzyżowaniu z ul. De Gaulle'a świecą się na tyle długo, by móc wyznaczyć w tym miejscu przejście dla pieszych, ułatwiające dojście na wysepkę oraz przez ul. Lendziona do dworca kolejowego.


Czy przejścia na wysepkę we Wrzeszczu powinny być wyposażone w sygnalizację świetlną?

Wspomniane skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a mogłoby też ułatwić dostęp do wysepki właśnie od strony tej ulicy zobacz na mapie Gdańska. Już teraz ruch samochodów w stronę centrum i tramwajów miasta jest tutaj wstrzymywany światłami.

W czasie, gdy pali się światło czerwone, piesi mogą bezpiecznie przejść przez jezdnię w kierunku centrum miasta, w żaden sposób nie pogarszając sytuacji w ruchu aut i pojazdów szynowych. Na przeszkodzie stoi jednak brak dodatkowego sygnalizatora oraz fizycznie wyznaczonej zebry.

Wcześniej, na podobnej zasadzie - bez wpływu na ruch samochodów, udało się wykonać przejście na wysepkę od strony przystanku tramwajowego Klonowa.

- Taki pomysł też zgłaszaliśmy do Zarządu. Ten obiecał sprawę przeanalizować i skonsultować z innymi instytucjami miasta, ale do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi w tej sprawie - mówi przewodnicząca zarządu RDWG.

Na realizację tej propozycji nie ma jednak póki co szans - Nie planujemy wprowadzać w tym miejscu nowych rozwiązań - kończy rzecznik ZDiZ.

Czytaj też: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Miejsca

Opinie (263) 3 zablokowane

  • a kiedy przywrócą obiecane przejście przy teatrze miniatura (1)

    przydałoby się też przywrócić przejść na wysokości Sobótki

    • 9 15

    • oby nigdy

      • 9 7

  • (1)

    film w artykule pięknie obrazuje kulturę jazdy polskich kierowców. Oprócz świateł, powinien tam być fotoradar i najlepiej stały patrol policji. Niestety, inaczej w tym kraju nie da się walczyć z wariactwem na drogach.

    • 11 6

    • fotoradar to w każdym domu powinni postawić

      • 0 0

  • (3)

    zatrzymać się aby przepuścić pieszysz też trzeba umieć. kierowca który zatrzymuję sie na jezdni trzypasmowej aby przepuscic pieszych jest bez braku wyobrazi i naraża pieszych na potrącenie.

    • 12 13

    • czyli co zwężamy do jednego pasa?

      • 4 2

    • Zobacz Pan, na zachodzie jak podchodzę do dwu-trzypasmówek, to oni się od razu bezrozumnie zatrzymują na wszystkich pasach w obie strony...

      Musi zupełnie pozbawieni wyobraźni są, głąby.

      • 6 2

    • do kierowcy bez wyobraźni i wiedzy

      sorry ale takie jest prawo. kiedy jeden kierowca zatrzymuje się przy pasach żeby przepuścić pieszego to reszta musi się również zatrzymać. facet z lewego pasa widział:
      - ludzi przechodzących przez pasy (całą grupę)
      -innego kierowcę który ich przepuścił
      -znaki pionowe i poziome informujące o przejściu dla pieszych, wobec czego powinien zachować w tym miejscu ostrożność, a nie rżnąć ile wlezie żeby zdążyć na światła przy manhattanie.

      • 1 0

  • Najlepszym rozwiązaniem będzie likwidacja i przejścia i wysepki

    po co to komu.

    • 12 10

  • ZDiZ baawi się w policję (1)

    a policja ogląda filmiki, zamiast pojawiać się na ulicach

    • 11 0

    • A Ty znalazłeś pod choinką rózgę, i nie masz się czym bawić, Stąd rozgoryczenie?

      • 0 0

  • aha czyli kolejne światła (3)

    dziękuję ci prezydencie miasta gdańska że na stanowiskach w zdiz obsadziłeś takich a nie innych matołów (nazwiska pominę) i od lat ich tam utrzymujesz
    a ja mam dla ciebie w podzięce nowinkę - ano wyprowadzam się z twojego miasta na obrzeża ale do innej gminy, w podzięce za progi zwalniające i światła co 100 metrów od przyszłego roku ja i moja rodzina oraz firma będziemy płacić podatki ale nie dla ciebie
    PS radzę ci już teraz kicać do banku po kredyt by utrzymać siebie i bandę matowłów

    • 13 17

    • (1)

      bardzo dobrze. Tylko pamiętaj, że nikt w Gdańsku nie będzie ci fundowal dojazdu poza miasto ani miejsc parkingowych. No i nawet nie próbuj zapisywać dziecka do szkoły w Gdańsku!

      • 7 6

      • Miejsca parkingowe to sa przewaznie platne ale skoro fundujesz - to podaj numer? Gdzie dzwonic gdy będę potrzebowac?

        • 1 1

    • Do widzenia

      Tylko nie próbuj pchać się autem do centrum Gdańska ze swojej wiochy.

      • 4 2

  • Dla samochodowych fanatyków oczywiście będzie to dramat... ale sami są sobie winni, bo nie potrafią ustępować pierwszeństwa pieszym na przejściach.

    Oczywiście tłumaczyć to będą brakiem autostrad, no ale...

    • 10 7

  • Światła w tym miejscu to gwarancja korka giganta (2)

    Raczej należałoby to przejście zlikwidować i zastanowić się nad przejściem na wysepkę z innych stron. To przejście nie ma prawa się utrzymać, nawet jeśli będą światła, to za jakiś czas i tak zostanie zlikwidowane, ze względu na duże prawdopodobieństwo tworzenia się w tym miejscu korków gigantów. To przejście jest do likwidacji.

    • 21 14

    • (1)

      mózg sobie zlikwiduj samochodziarzu.

      • 7 9

      • Za późno...

        • 7 4

  • czy to autostrada?

    widać ze wiele osób główny szlak komunikacyjny trójmiasta który przecina je "na pół" traktuje jako autostradę
    chcieli by tam grzać ile fabryka dała nie bacząc na to że miasta są miastami ponieważ mieszka tam dużo LUDZI których główną metodą poruszania się z natury są NOGI
    współczuje...

    ps po co miejskie i drogowe monitoringi skoro tacy piraci drogowi mają najwyraźniej urzędowe i policyjne przyzwolenie na łamanie prawa...? i nikt nie wyciąga od nich żadnych konsekwencji...

    • 12 6

  • (3)

    na jednym ze zdjęć auta pięknie kwalifikują się do mandatu, ponieważ z tego co wiem parkujące na chodniku auto powinno pozostawić pieszym 1.5 metra chodnika do przejścia. Pytam gdzie drogówka?

    • 18 1

    • wyborców trzeba szanować i straż miejska ma zakaz gnębienia kierowców (2)

      • 3 2

      • (1)

        za to kierowcy mogą gnębić pieszych? Co powiesz gdy kobieta pchająca wózek z dzieckiem lub niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim nie będzie w stanie przejechać tego odcinka drogi? Ma przemieszczać się po jezdni? Myśl anonimie bo jak widać zaczopowało ci dopływ rozumu.

        • 7 1

        • Po prostu wszystkie chodniki powinno sie opalikowac, albo postawic betonowe slupki. Wiele chodnikow tak wyglada a nawet gorzej. CZesto jasnie pan kierowca zostawia az 5 cm chodnika. Dzieci wybiegaja na ulice, bo chca jakos minac. Czesto pod kola samochodu.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane