• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy prom Wisłoujście dla pieszych i rowerzystów?

Katarzyna Moritz
23 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Stary prom Wisłoujście poza samochodami przewoził też rowerzystów i pieszych. Ci ostatni liczą, że przeprawa dla nich zostanie przywrócona. Stary prom Wisłoujście poza samochodami przewoził też rowerzystów i pieszych. Ci ostatni liczą, że przeprawa dla nich zostanie przywrócona.

Gdy w zeszłym roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą, stary prom Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska, po 40 latach funkcjonowania, poszedł na tzw. żyletki. W tunelu nie ma jednak miejsca dla rowerzystów i pieszych, a mieszkańcom Nowego Portu bardzo brakuje jakiejkolwiek przeprawy na drugą stronę rzeki. Urzędnicy analizują możliwość przywrócenia promu, ale nie miałby on już przewozić samochodów.



Czy korzystałeś/aś z promu Wisłoujście

Do maja zeszłego roku prom Wisłoujście przewoził dziennie nawet dwa tysiące samochodów (jednorazowo ok. 20 osobówek) i co istotne, umożliwiał wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w centrum. Przez długie lata stanowił też dogodne połączenie północnych dzielnic Gdańska z Wisłoujściem, Westerplatte, Portem Północnym oraz innymi terenami przemysłowymi.

Czytaj też: Prom z Wisłoujścia w stoczni złomowej

Jednak prom jako przeprawa dla samochodów stał się zbędny, gdy pod koniec kwietnia zeszłego roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą. Okazało się jednak, że bardzo brakuje go mieszkańcom Nowego Portu, szczególnie pieszym i rowerzystom.

Wielu mieszkańców zauważa, że podwodna przeprawa służy wyłącznie kierowcom, a do starej przeprawy prowadzi zupełnie niewykorzystana ścieżka rowerowa, która się tam urywa. Problemem jest także to, że z nowego tunelu nie mogą korzystać ani piesi, ani rowerzyści.

Na niedawnym spotkaniu w sprawie planowanej rewitalizacji Nowego Portu poruszono tę kwestię w pierwszej kolejności.

- Mieszkańcy zgłosili prom jako jeden z dwóch najważniejszych postulatów, drugim było podłączenie do sieci ciepłowniczej. Przywrócenie promu jest dla nich bardzo ważne - przyznaje Beata Dunajewska, radna PO. - Jego funkcjonowanie nigdy jednak nie było opłacalne. Teraz rodzi się pytanie, czy po jego wznowieniu ludzie rzeczywiście będą tym promem pływali?. Na pewno byłby on atrakcją, także turystyczną, gdyby kursował w sezonie letnim, i to mogłoby się też opłacać, tym bardziej, że jest tam Westerplatte i twierdza Wisłoujście.
Okazuje się, że ponowne przywrócenie tej przeprawy nie jest niemożliwe. W Biurze Rozwoju Gdańska jest obecnie analizowana kwestia finansowa i organizacyjna ewentualnego jej przywrócenia.

- Szukamy obecnie możliwości utworzenia przeprawy pieszo-rowerowej i ustalamy, kto by ją miał zorganizować. Badamy też możliwości źródeł finansowania. Wiadomo natomiast, że przeprawa samochodowa nie wchodzi w grę. Ponadto Zarząd Transportu Miejskiego też w swoim zakresie bada, w jaki sposób miałoby się to odbywać, czy sezonowo w ramach obsługi tramwaju wodnego, czy całorocznie - wyjaśnia Barbara Zgórska z BRG. - Musimy też wziąć pod uwagę takie czynniki jak istniejące nabrzeża czy powstające zafalowanie. Problemów i pytań na które musimy odpowiedzieć jest jeszcze dużo. Zakładamy wstępnie, że jeżeli przeprawa miałaby się odbywać sezonowo, to decyzje powinny zapaść do kwietnia.
Czytaj też: 100 mln zł na rewitalizację zaniedbanych dzielnic Gdańska

W tym samym mniej więcej czasie gdańscy radni mają uchwalić program rewitalizacji dla kilku dzielnic Gdańska w tym Nowego Portów wraz z Twierdzą Wisłoujście, jednak nowa przeprawa promowa nie jest jego częścią.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni 3 marca wystawia na sprzedaż prom, który kursował przez Martwą Wisłę przy moście pontonowym na Wyspę Sobieszewską. Jednak zagospodarowanie tej wiekowej jednostki na cele dla mieszkańców Nowego Portu raczej nie wchodzi w grę. Obecnie można by postawić na nowoczesną ekologiczną jednostkę, zasilaną energią słoneczną.

Opinie (160)

  • siwek

    Z promu kozystalem 3razy w tygodniu teraz mi go brakuje

    • 6 0

  • To może mały prom (1)

    tylko dla pieszych i rowerzystów, nie jakaś duża jednostka, coś zdecydowanie mniejszego niż dotychczasowy prom. I może zrobić go elektrycznym, to byłoby ekonomicznie opłacalne - koszty operacyjne takiej jednostki byłby zdecydowanie mniejsze niż z silnikiem spalinowym. Zlecić projekt i budowę w Gdańsku, ponoć tutaj budują statki...

    • 10 1

    • przecież takie promy są dostępne, koszty porównywalne do cen autobusów (różne w zależności od pojemności)... tylko gdyby to miało być bez dopłat miasta to ceny byłyby nieatrakcyjne... koszt paliwa/energii to niewielka część kosztów pracowników czy utrzymania jednostki, a te będą stałe niezależnie od zainteresowania przeprawą... gdyby to było opłacalne to już by ktos pływał prywanie między Westerplatte/Latarnia/Falochronem

      • 0 0

  • Niestety idiotyczny pomysł, aby budować tunel bez nitki dla pieszych i rowerzystów przynosi owoce (3)

    Teraz wychodzi brak wyobraźni włodarzy miasta, dla których był to pomysł bez sensu. Nie było trzeba być geniuszem, aby sie domyślić, że potrzebna jest także przeprawa dla niezmotoryzowanych. No, ale skoro teraz wolą utrzymywać nowe połączenie promowe to tylko pogratulować i podziękować przy następnych wyborach ludziom, którzy nie myślą o ludziach tylko o samochodach.
    Aż dziwne, że pacany podwyższyły wreszcie prędkość do 70km/h bo byłem przekonany, że zrobią tam jednak strefę tempo 30.

    • 5 3

    • ped**arzom do myślenia. (2)

      Był przejazd rowerowy przez tunel. Pamiętacie chyba ile osób nie dawało sobie rady z podjazdem pod górę od połowy tunelu. Co kawałek stał ktoś i sapał. To było dla przyjemności, a co by było przy normalnym ruchu samochodów? Rowerzyści to nie tylko młodzi w obcisłych majtkach. I co, robić testy wysiłkowe przed wjazdem, uruchomić holowanie?

      • 0 1

      • zatruty spalinami ped**arzu gdybys niebył itiotą to bys potrafił liczyc do 3 bo tyle masz pedałów w aucie (1)

        A ze masz zatruty mózg spalinami to niewiesz ze te kilkanascie wypadków w Tunelu spowodowały takie jak ty głąby

        • 0 0

        • A poza tym on nie tylko mózg ma zatruty. Serce tym bardziej.

          Sam mam 5 krzyżyków na karku, kilka razy brałem udział w publicznych przejazdach rowerem prze ten tunel i "w moim Matrixie" nie widziałem, żeby co drugi rowerzysta stawał i sapał na podjeździe. Nawet nie co setny.

          Widziałem tak zachowujące się tylko bardzo małe dzieci (a "dzieci do lat 10 nie mogą jeździć drogami publicznymi, w tym drogami dla rowerów", wg. prawa są one pieszymi) oraz spaślaków, którzy usiłując zmienić przerzutkę w rowerze, machali łapką gdzieś na prawo od swego mega uda. Spaślaków, którzy jechali z widocznym trudem utrzymując równowagę. Spaślaków, którzy się spaśli w siedzeniach swoich konserw, którzy owszem, mają rower, do "rekreacyjnej jazdy po lesie" i ewentualnie, drugi, w pokoju przed telewizorem, by opóźnić postęp lustrzycy brzusznej.

          Skoro jednak NIEKTÓRZY niesprawni rowerzyści tam sapią, im. Tunel powinien zawierać drogę Pieszo-Rowerową. Także dla pieszych, w tym takich prowadzących rower.

          Mam proste konkretne pytanie: co jest w tunelu technicznym, pod powierzchnią jezdni, który niewątpliwie powstał, bo taka jest technologia TBM??

          • 0 0

  • Brawo!

    Jak kasowali prom to standardowo o ludziach nie pomyśleli. Nie wiem czy Ci radni kiedykolwiek przeprawiali się tym promem, który często jest też atrakcją dla samych mieszkańców, którzy także odwiedzają Westerplatte czy Twierdzę. Jednak o nas myśli, się na samym końcu i po fakcie.

    • 8 3

  • najpierw coś zrobią a pózniej myślą , brak płatów czołowych u urzedasów

    • 3 2

  • Kiedys tam pływał statek BiałejZeglugi tzw ,,ferra"

    Z Nowego Portu na Basen Górniczy i Wisłoujście a najważniejsze był ,, za darmo"

    • 4 1

  • prom? Lepiej od razu teleportacja

    • 2 2

  • b

    Bo za przeproszeniem powiem tak że rąbani urzędnicy s*******e nie patrzą się za mieszkańcami żeby mieszkańcy mieli dobrze tylko między swoimi pitolenimi kieszeniami żeby kraść i kraść a kij pitolonch urzędników obchodzi że coś zlikwidujcia

    • 1 1

  • (1)

    Naj lepiej co służyło przez kilka dziesiat lat i by mogło służyć dalej przez kilka dziesiat lat to nie zlikwidować bo kurka nie rentowe zlikwidować a kij nas urzędników obchodzi co na to powiedzą mieszkańcy czy turyści

    • 2 0

    • dopłacać ponad 100 tys miesięcznie za taką przeprawę gdy jest tunel to by była dopiero niegospodarność...

      • 0 0

  • A może kolejka linowa jak Polinka we Wrocławiu ?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane