• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • (1)

    Tory powinny zostać wręcz przedłużone tunelem pod kanałem portowym i tam włączone w istniejącą linię od Westerplatte aż do św. Wojciecha. Metropolia a jest nią Gdańsk potrzebuje tego. Może Kacper Płażyński wypowie się na ten temat?

    • 9 1

    • tak

      • 0 0

  • Po co Kolejka skoro są tramwaje?? (10)

    No ludzie czy wy oszaleliście?? Przecież prawie nikt nie jeździł tą kolejką. Macie tramwaje i autobusy. Nowe i błyskawiczne połączenie przez tunel. Po co jeszcze ta kolejka?? Krytykujecie tylko by krytykować a zupełnie nie myślicie przy tym. Za miast utrzymywać nierentowne połączenie i infrastrukturę lepiej to rozebrać a pieniążki przeznaczyć na inne cele. A to czy na torach powstaną nowe budynki mieszkalne lub inne inwestycje to zupełnie odrębna kwestia. Takie wygląda gospodarowanie terenem miasta a nie tylko sianie trawy i drzew.

    • 10 22

    • To tak jakbyś porównywał drogi lokalne i autostrady (4)

      Kolej jest kilkukrotnie szybsza. Tramwaj/autobus ma inną funkcję. Od 150 lat buduje się takie formy transportu obok siebie, nie bez powodu.

      I nie wytykaj innym braku myślenia, dobrze? To niekulturalne, poza tym widać, że urbanistą i specem od transportu nie jesteś.

      • 6 1

      • Urbanistą i specem od transportu nie?? (3)

        I to nazywasz właśnie myśleniem?? Znasz statystyki ilu było przez lata pasażerów a jakie koszty utrzymania tej linii?? Linia ta była wyłączana wielokrotnie. Było wiele pomysłów i prób ekonomizacji. Nigdy się nie udało bo zawsze brakowało pasażerów. Ta linia jest po prostu nie rentowna. Może kiedyś jak Nowy Port i Letnicą się rozbudują to będzie więcej klientów. Ale to będzie za 15 albo i więcej lat. Do tego czasu tory i teren trzeba by utrzymywać co nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Torowisko te i tak wymagają już okresowej wymiany na całym odcinku. Co wiąże się z dużą inwestycją. Proszę nie porównywać tego z innymi transportami jak Metro. Problemem jest brak chętnych na to połączenie. Po tylu próbach nie ma optymistycznego wariantu. To była jedna z linii która nie miała praktycznie żadnego zainteresowania. Nawet jak jeździł jeden skład to był zawsze pusty po kilkoma osobami. Droga expresowa u autostrada to też fatalne porównanie bo mimo iż na ekspresówce wydaje się być więcej pojazdów to faktycznie jest ich średnio 11x więcej na autostradzie. Ekspresówka wstrzymuje ruch na światłach i ma niższe prędkości przez co wydaje się byś więcej tych aut. Faktycznie jest ich więcej na autostradzie tylko ruch jest ciągły przez setki kilometrów. Dopiero zator pokazuje ilość przemieszczających się aut. Co przy zatorze daje średnio 56x większy ruch niż na ekspresówce.

        • 3 3

        • Gdybys niemiał sieczki zamiast mózgu to bys nieporównywał patologicznego okresu Nowego Portu (2)

          do czasów obecnych gdy port jest w renowacji i zasiedlany kolejnymi nowymi blokami.Ale dla ciebie najwyzrazniej nawet przeczytanie tego arta było zatrudne i nic zniego nie zrozumiałeś

          • 5 3

          • Patologia??

            Gratuluję szacunku do mieszkańców tych dzielnic. To jest właśnie reprezentowanie sieczki z własnego mózgu. Wraz ze wzrostem statusu życiowego w Nowym Porcie i okolicach zmniejsza się ilość pasażerów linii autobusowych i tramwajowych. Obecnie na jednego mieszkańca Nowego Portu przypada 1,09 samochodu gdzie w roku 2005 przypadało 0,92 samochodu. Na mieszkańca dzielnicy Przymorze w roku 2005 przypadało 1,21 samochodu a w roku 2017 było już 1,78 a ilość pasażerów linii autobusowych spadła o 0,082%. Nie można budować linii kolejowych na postawie opinii z takich forów jak to. Jak w każdym biznesie ważny jest biznes plan. W 2015 roku przeprowadzono ostatnie badanie i na 1000 mieszkańców Nowego Portu i Letnicy. 6% tylko korzystało czynnie z komunikacji miejskiej. 2% zadeklarowało chęć do podróżowania linią kolejową. 74% Zdecydowanie woli jeździć swoim autem. 8% nie chciało udzielić odpowiedzi. 9% Nie interesuje się tematem. 1% Oczekuje uruchomienia tego połączenia.

            • 1 1

          • Jezt w takiej renowacji, ze chlajus chlajusa chlajusem pogania. Daj spokoj.

            • 1 0

    • Napisz jeszcze do Burmistrza Berlina żeby metro i esbany zlikwidował bo maja też tramwaje i autobusy.

      • 5 1

    • Zgadzam sie, ze ta linia była nie potrzebna i woziła powietrze.
      Po prostu rzeczowy post spotkał się z typowym hejtem pisowskim w stylu
      "Gdybys niemiał sieczki zamiast mózgu"
      Kazdy kto mieszkał , pracował bądź się uczył w Porcie, to wie, ze nawet
      "dyliżansem" się dojeżdżało szybciej do centrum niż ta kolejka.
      Wolna, jeżdżąca po jednym torze z częstotliwością raz na godzinę i do tego
      oddalona od miejsc pracy czy zamieszkania.
      Wszystkiemu winny spisek deweloperki i Adamowicza.
      Kacperek ratuj.

      • 1 4

    • a słyszałeś o puszczeniu tą trasą krótszych szynobusów?

      taki był pomysł po euro ale oczywiście zarzucono, fakt wtedy nie było może potrzeby, ale z biegiem czasu to się zmieni

      • 4 0

    • po co SKM do Oliwy skoro są tramwaje? zapewne pieniążki o których myślisz przeznaczysz na ścieżkę rowerową w miejscy torów? Porównałeś czas dojazdu SKM do Gdańska Głównego i tramwaju? To właśnie linia kolejowa jest najlepszą alternatywą dla komunikacji miejskiej. Uwierz mi wolałbym z Gdańska Głównego do Nowego Portu pojechać właśnie pociągiem który zatrzymuje się tylko na kilku przystankach w nosie ma korki i skrzyżowania ze światłami co kilkaset metrów i co ważne nie psuje się tak często

      • 2 1

    • ale gdzie ten tramwaj gdzie autobus?

      w weekendy jeden na godzinę, a miasto planuje budowe tam parku rozrywki

      • 2 1

  • faktycznie to jest zła wiadomośc (1)

    sąsiedztwo skm/pkm to z oczywistych przyczyn błogosławieństwo. Nie mam auta a myślę o zakupie mieszkania. Pod uwagę biorę tylko takie lokalizacje z łatwym odstępem do środków transportu - tramwaj, autobus i właśnie pkm jakoś w pobliżu. Te moje kryteria spełnia kilka lokalizacji ze stacją nowy gdansk od robyga -

    • 11 3

    • To teraz zobacz , gdzie jest stacja Gdansk Nowy Port.I co nowego tam może powstać w okolicy.
      Nowy Port, Letniewo czy Brzezno to jedne z najlepiej skomunikowanych dzielnic Gdanska.
      Zarówno do centrum, Wrzeszca(Sopotu, Gdyni) i jak na Stogi(bezposrednia 158), Warszawe.
      I nie potrzebują do tego SKMki.Potrzebujesz dojechać do Gdyni?10 minut tramwajem na Politechnike.

      • 2 2

  • Trzepią kasę do wyborów ile się da.

    Po wyborach będą odbudowywać linie ale mam nadzieje że w końcu winni zapłacą a nie podatnik.

    • 9 1

  • tam prezydent nie ma apartamentó na wynajem (1)

    to nic się nie da zrobić :))))

    • 13 3

    • Dlatego też Oliwę zniszczył i niszczy nadal a z Grunwaldzkiej deptak zrobił.

      • 2 2

  • .

    Budują tam nowe osiedla, gdzie do linii komunikacji miejskiej naprawdę trzeba trochę przejść. A niby ciągle trąbią, że robią wszystko aby ludzie mogli spokojnie przesiadać się z samochodów do komunikacji miejskiej. Za 7 lat zrobią reaktywację jak trasy PKM

    • 10 0

  • A potem sie dziwią ze na ulicach coraz wiecej trujacyc 30 letnich blachosmrodów!! (4)

    Kasa na utrzymanie? niema problemu zburzyć stadion który przynosi co roku 20 milionów straty bo cały rok stoi pusty!!

    • 23 5

    • Tak to już jest w Polsce. Skrajna niegospodarność, brak planowania, chaos.

      • 4 2

    • Niech Kacperek to umieści w programie.Zburzyc stadion w Letniewie.

      • 1 3

    • Takie już uroki takich imprez

      Generalnie w każdym kraju w którym specjalnie budowano stadiony na mistrzostwa, było one potrzebne tylko na tę jedną imprezę.

      • 2 1

    • Blachosmrody..kretyńskie określenie od prymitywnych kaszubskich stworzeń..pistolet to u was dalej grzmiący kij?

      • 0 0

  • likwidacja peronów

    Popieram likwidację peronów( o ile nie będą tu jeździły kolejki pasażerskie). Mieszkam w pobliżu takiego peronu, korzystają z niego ludzie z psami, pijaczki, ćpuny i młodzież próbująca się ukryć przed innymi z tym co chcą zrobić. Masakra. Słychać tylko przekleństwa, ciągle rzucane jest szkło w kierunku zabudowań. I jak tu wypuścić dzieci na ogrodzone podwórko?

    • 6 10

  • trzeba bylo pytac robyga, tylko im by zalezalo

    a nie naszym reprezentantom:/

    • 4 3

  • Tam to tylko ropę I bezynę kradną na torach jak cysterny kolejowe staną.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane