• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • To proste.

    Zwiną tory, grunt sprzedadzą pod nowe karton-gipsy na wynajem.

    • 12 2

  • Wy lepiej skupcie się na pkm na obluze i do Gdańska głównego

    • 7 5

  • Szkoda

    Transport Skm/PKM powinien być dostępny w coraz większej ilości dzielnic a nie coraz mniejszej, zarówno w Gdańsku jak i Gdyni

    • 19 1

  • Kiedyś to miało sens. (1)

    Port zatrudniał tysiące ludzi, był ruch statków, robotnicy dojeżdżali do pracy na 3 zmiany. Dzisiaj chińskie towary dowozi się z niemieckich portów do Polski tirami więc i skm nie przewozi ludzi bo nie ma kogo. Ta linia powstała jak w nagrodę pracownik mógł po znajomości dostać talon na Syrenkę czy Trabanta. Teraz samochodów jest więcej a Ukraińcy pracuący w porcie dojeżdżają stare Lanosy i Nubiry.

    • 8 10

    • A ty wiesz , gdzie jest port?Wiesz, co to jest kontener?Wiesz co to jest WOC?Wiesz co to jest praca"na workach"?Wiesz dlaczego III rejon praktyczni stoi od lat, a II ledwo przedzie?To teraz wsiądź do tramwaju pojedz do Portu na WOC i zobacz co stoi na placu.I będziesz wiedział, dlaczego już nie potrzeba tysięcy ludzi do przeładunku.

      • 2 0

  • halas pkm

    Czy ktoś mierzył naterzenie hałasu jakie generują PKM'ki? Słuchać je jak ruszają z przystanku oddalonego o 1,5km od miejsca w którym mieszkam. I nie dzieje się tak tylko teraz ale już zimą były równie halasliwe.

    • 5 6

  • skm i komu to przeszkadzało?

    • 14 3

  • Chwila, chwila, chwila - teraz się zburzy, zaleje betonem itd. odda deweloperom (4)

    a za 2-3-4-5 lat zawiąże się specjalną spółkę z miastem (na czele budyniek hehe), dorzuci się kilkadziesiąt milionów publicznych i rządowych i będą budować tak, jak pkm. po co robić po tym, co jest, restaurować, itd. - lepiej zmieść i potem więcej kasiorki będzie z tego : ) a nóż sprzeda się obsługę jakiejś firmie zachodniej przewozowej z nazwą na "a", to będzie im się jeszcze płacić za obsługę, a zyski będą dla nich (bez podatku, oczywiście), ale no oczywiście z miejscem w radzie nadzorczej dla reprezentanta miasta (hue hue hue). Witamy w gospodarnej Polsce XXI wieku!

    • 19 6

    • No tak, kolejny specjalista z ciebie. a jedyne co ci pozostało to pisanie głupot.

      • 1 0

    • Nie będzie już ziemi pod tory więc ... (1)

      Pobudują wszędzie mieszkania .... dla turystów?

      • 0 1

      • Tak PKP będzie budować

        To tereny skarbu państwa nie miasta

        • 0 0

    • I to jest właśnie jeden z punktów programu wyborczego Kacperka.

      • 0 0

  • A kiedy PKM na Oksywie? (1)

    • 6 0

    • PKM to Pomorska Kolej Mertopolitalna

      a Oksywie to Gdynia , więc już chyba wszystko jest jasne dlaczego nigdy tam nie zajedzie

      • 0 1

  • no tak jak widać po klikuletnich pracach nad monitoringiem we Wrzeszczu (1)

    współistnienie PKP-PLK-SKM et consortes na jednej linii kolejowej jest niemożliwe, a problem ich współistnienia jest nie do rozwiązania, więc zgodnie z ich pokrętną logiką najlepiej polikwidować wszystko, niech nie będzie niczego, ciekawe kiedy przeforsują konieczność likwidacji 40-tysięcznika na Letnicy aby pozbyć się konieczności organizacji okazjonalnych przewozów na stadion

    • 8 1

    • A niech likwidują ten nocnik, przynajmniej bydlo w szalikach nie bedzie jeździć i sie drzeć...

      • 0 0

  • i tak się dziwię

    że nie rozkradli tam tych torów

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane