• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • Modernizacja przez likwidację. (2)

    Zburzą żeby za chwilę odbudować.

    Kto pamięta jak przy tym czerwonym wiadukcie wybudowano nową drogę, politycy otworzyli ją z pompą, a kilkanaście tygodni później całą ją rozebrali żeby zbudować nowe najazdy do budowanego nowego wiaduktu przy stadionie?

    • 28 0

    • pamiętamy (1)

      nie zapomnimy

      • 0 1

      • I co zrobisz z tym że pamiętasz?

        • 1 0

  • z Koloni

    Masakra... jest linia a Pan Adamowicz nic z tym nie chce zrobic za to zeby przyciagnac wyborcow wprowadza darmowe bilety na tramwaje. Paranoja i to jeszcze w poblizu nowego osiedla gdzie moze nie kazdy bedzie mial samochod zeby sie wydostac do Gdanska. Pewnie zaleja cementem i postawia bloki bo przeciez tego nam trzeba

    • 3 1

  • Miasto

    Bez przesady. Nowy Port ma bardzo dobre połączenie tramwajowe i autobusowe. Kolejka tam potrzebna jak świni siodło. Na pewno by nie jeździła np co 10 min i potem by było ze jada ze 3 osoby na krzyż. Wogole nie oplacalne

    • 4 3

  • Wszyscy piszą reaktywować (13)

    A Ja akurat pamiętam za dzieciaka SKM do Nowego Portu i pamiętam te pustki w pociągach. Ludzie wolą tramwaj-więcej przystanków i blisko centrów dzielnic, a jak powstanie te nowe osiedle w Letnicy to się zwiększy częstotliwość tramwaju co 2-3 minuty i tyle. Paradoksem było to, że mimo iże na trasie SKM było mniej przystanków to praktycznie ledwie może parę minut szybciej pociąg był od tramwaju. Lepiej niech "stara" SKM na trasie Gdańsk Śródmieście-Wejherowo jeździ częściej co 5 minut w szczycie i co 10 poza nim, by też dojeżdżała do Pruszcza i Północy Gdyni oraz rozwijać PKM, bo dzisiejsza częstotliwość tej drugiej to żart, nawet obiecanej częstotliwości do kwadrans nie ma. Już nie mówiąc, że przydałoby się wybudować parę nowych przystanków na Karczemkach, Kokoszkach, Osowie Północ, Wielkim Kacku, Małym Kacku czy Wzgórzu.

    • 27 33

    • a ja pamiętam, że jednak dużo osób korzystało (6)

      • 3 2

      • Tak było w latach sziedemdziesiątych i osiemdziesiątych jak (5)

        bardzo dużo ludzi pracowało w stoczniach i porcie.
        ale teraz to się zmieniło. pod koniec to te pociągi powietrze woziły i kilku pracowników istniejącej wtedy parowozowni.

        • 5 2

        • (4)

          W osiemdziesiatych lat tez wozily powietrze.Przez pewien czas wracalem ze szkoly w Porcie na Stogi.I albo jechałem kolejka do głównego i potem 111.Albo , alternatywnie szedłem 10 minut do Celiny bądź na ferre, potem 106 i tramwaj.Co ciekawe czasowo to wychodziło podobnie.Dluuugo.Na pewno ponad godzinę.Do pracy w porcie to może się opłacało niektórym tylko na WOC.Na Wislany, drugi, zbożowy, siarkopol , węglowy, paged to tylko tramwaj albo 148.Do jakiej stoczni można dojechać ta kolejka?Do Gdanskiej, jeden przystanek?Ludzie nie ośmieszajcie się.

          • 3 1

          • (1)

            Mało komentarzy bo większość słoiki

            • 1 0

            • Faktycznie, po 1945 same słoiki. Spytaj się takiego, które miasto przed wojną było stolicą województwa pomorskiego.

              • 1 0

          • Sam się nie ośmieszaj.

            W latach 80 potrafiły tam się poruszać dwa złączone składy tyle ludzi wtedy jechało.
            Trzeba było być wtedy po 5 rano na peronie lub po 7 jak młodzież jechał do szkół to byś to na własne oczy zobaczył.

            • 3 0

          • Ale kiedyś bardzo dużo ludzi z okolic przystanku Gdańsk Kolonia

            jechało do stoczni Gdańskiej i Remontowej. W okolicach przystanku był potężny hotelowiec dla stoczniowców. Bardzo dużo młodzieży jeździło do szkół.
            Ale to było bardzo dawno po roku 2000 to tylko muchy podróżowały tym pociągiem.

            • 1 1

    • poczatek lat 90 (2)

      Ja na początku lat 90 jeździłem do liceum do Nowego Portu i rzadko kiedy były miejsca siedzące , na Zaspie Towarowej wsiadały wysiadały tłumy. Dopóki częstotliwość byłą chyba co 30 minut i co 20 w szczycie było ok, potem zrobili co 1h potem chyba 1,5h i się wszystko rozsypało, eludzie przesiedli się na tramwaje i inne środki transportu. Wadą tej lini była mijanka na Zaspie Towarowej i potem jeden tor. Ale ogólnie fajnie się jeździło tą SKM :)

      • 13 3

      • tłumy ???

        co ty brałeś w tamtych czasach ?

        • 3 3

      • "na Zaspie Towarowej wsiadały wysiadały tłumy".Ciekawe, gdzie te tłumy się udawały potem?Do Brzezna miały z 20 minut na piechotę, do Letniewa z 15 minut.Do obu miejsc zdecydowanie blizej od tramwaju.No, trochę ludzi pracowało na koleji.Warto przypomnieć, ze tam zawsze jeździł jednowagonikowy sklad.I Na Zaspie Towarowej wysiadał tłum, Na Gdansk Brzezno wysiadał tłum, na Gdansk Nowy Port wysiadał tłum.To wszystko z jednegowagonika.Nowa definicja tłumu.

        • 4 3

    • To "ja" duża litera to analfabetyzm wtórny czy megalomania?

      • 2 0

    • O ile nie zabraknie motorniczych, jak w tej chwili...

      • 5 0

    • Był czas...

      Jeździłeś w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia czy w 2004-5??

      • 9 1

  • (3)

    W czasach PRLu w Polsce było 27 tysięcy kilometrów linii kolejowych. Po 1989 roku 8 tysięcy kilometrów linii bezpowrotnie przestało istnieć, a kolejnych 2 tysięcy właściwie już nie ma.

    W 25 lat zniszczono ok. 10.000 kilometrów (!) sieci kolejowej w Polsce!

    Brawo PKP Polskie Linie Kolejowe. Zniszczyliście więcej niż Rosjanie w 1945 roku!

    • 38 3

    • Bo nikt nie widzi że kolejarze mają wciąż mentalność komuchow (2)

      PKP to jedna z najbardziej niezreformowanych instytucji w Polsce.Jak się podejmuje jakiś robót to trwa to nie miesiącami, ale latami.wystarczy popatrzeć jak długo zabierają się za modernizację linii Gdynia Koscierzyna!Jak długo nie mozna wymienić taboru skm pkp,a nawet jak się robiło modernizację starych EN to czy trudno było osądzić zmodernizowane pudła wagonów osadzić na nowych cichych wózkach,czy trudno było wykonać nowe drzwi z wysuwanymi stopniami,wówczas tabor byłby dopasowany i do peronów Trójmiasta jak i poza nim.Jak długo zmodernizowano linię z Gdyni do Warszawy i co,miały pociągi Pendolino jeździć szybciej?Ktoś zapomniał że trzeba również zlikwidować przejazdy,aby nie było kolizji samochód pociąg. Zapraszam na You Tube i tzw.kolejarze zobaczcie jak Chiny podobno komunistyczne przebudowują,lub budują nie tylko nowe linie kolejowe,ale całe miasta!Ale cóż Panowie postkomunisci,Wy macie mentalność mużykow.Najwazniejsze nie podskakiwać i kasę strzelać.Gdzie wam do wizji inżyniera Kwiatkowskiegoi innych absolwentów przedwojennych uczelni.Powiadają,wpisać chłopa do biura to atrament wypije.Macie mentalność pracowników najemnych.Tekst ten dedykuję kadrze zarządzającej PKP.I na koniec,ten sztuczny podział na spółki,spółeczki miał na celu,by jak najwięcej było Was u koryta

      • 7 0

      • a kto tam rządzi? PIS (1)

        • 1 2

        • to bez związku
          tam rządzą polscy kolejarze
          równie beznadziejni gdy z pis, czy z pzpr, czy z ppp

          • 1 0

  • SKM Nowy Port

    odbudować połącz .Nowy Port -Gdańsk -póżnej Lotnisko Tramwaj Wodny Gdańsk Nowy Port Wisłoujście Westerpllate Brzezno Sopot Orłowo Gdynia

    • 1 0

  • widze tutaj nie wiem euforie nawet

    pamietajmy tylko jedna rzecz...to musi sie oplacac albo pokrywac choc koszty.myslicie ze co..to bedzie jezdzilo za free?utrzyma sie tez za free?to jest wszystko wyliczone.oki jaki sens bedzie miala kolejka typu ziemia-powietrze czyli po ziemi jedzie-powietrze wiezie??jesli bedzie cos takiego jezdzilo to MY ludzie mieszkajacy zrobiimy zrzute na kazdy przejechany sklad.w koszcie biletow,moze w podatkachmoze jeszcze w czym innym ale zrobimy zrzute.najpierw to ludzie przesiadzcie sie ze swojego wygodnictwa czyli samochodow do komunikacji i pokazcie ze chcecie tego polaczenia a nie ze gadu gadu chemy bo chcemy bo tak bylo a jak przyjdzie co do czego to i tak patrzysz a jedzie autem.to samo dzieje sie z tramwajami(polaczenia) to sami i z autobusami.nie jest rentowne,nie pokrywa kosztow koniec polaczenia i tyle.to nie komuna.prosze to przemyslec

    • 0 1

  • Co ja czytam

    "Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia"... Czyli dobrze rozumiem, że nic tu nie jeździ, bo przystanki są w ruinie ale nie opłaca się ich odbudowac, bo nic tędy nie jeździ? No ma to sens...

    • 4 0

  • PO wszystko zwijała i zamykała dlatego nigdy nie oddam głosu na Peło (5)

    • 7 5

    • kto teraz radzi ? PO ? (2)

      • 3 0

      • Samorzady ma PO i dlatego dalej h...d*pa i kamieni kupa (1)

        • 1 3

        • Skm należy do pkp, plk też. Pisiorstwo tym rządzi

          • 2 1

    • A przypomnij kto rzadził w 2005 roku? zapomniałes czy nie chcesz pamietac? (1)

      kiedy zlikwidowano przewozy pasazerskie na tej linii

      • 4 1

      • koalicja po-pis :D

        • 0 0

  • Czyli będzie modernizacja torów, a w przyszłości przystank8 będzie można postawić tam gdzie będzie zapotrzebowanie.

    W najbliższych latach zapotrzebowania z pewnością nie będzie bo by uruchomić l8nie musiało by z tego korzystać wielokrotnie więcej mieszkańców niż będzie tam nawet z tymi nowymi blokami

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane