• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brazylijskie drewno ozdobi elementy kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
2 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.

Jak się chce, to można - kierownice naprowadzające kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska są obecnie brzydką, stalową konstrukcją szpecącą otoczenie historycznego Głównego Miasta. Zostaną jednak estetycznie obudowane egzotycznym drewnem.



Kierownice, które chronią filary kładki, to także rodzaj toru prowadzącego żeglujące jednostki do przeprawy. W ramach budowy kładki na Ołowiankę powstały jako jedne z pierwszych. Są to 32 sterczące z wody stalowe pale wbite w kanał Motławy, obłożone także stalowymi obejmami. Tego typu konstrukcje często są widoczne przy wielu innych wodnych przeprawach i raczej rzadko należą one do ładnych.

Tak obecnie wyglądają kierownice kładki na Ołowiankę. Tak obecnie wyglądają kierownice kładki na Ołowiankę.
Część mieszkańców, gdy zobaczyła je na Motławie, nie była zadowolona z ich wyglądu. Wiele osób było też zdumionych, bo w ogóle nie pokazywano kierownic na pierwotnych wizualizacjach kładki. Okazało się jednak, że ich wygląd będzie poprawiony poprzez drewnianą zabudowę.

"Przedstawiona zabudowa powstała w celu poprawy odbioru wizualnego niezbędnych
elementów bezpieczeństwa ruchu, jakimi są kierownice. Czynnikiem decydującym o zastosowaniu takiego rozwiązania jest położenie na obszarze historycznego układu urbanistycznego miasta Gdańska oraz charakter rzeki Motławy, będącej akwenem, na którym uprawiana jest regularna żegluga - czytamy w dokumentach postępowania, które w sprawie wykonania zabudowy z drewna ogłosiła Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Do końca czerwca kierownice zostaną - od strony toru wodnego - obłożone drewnianą konstrukcją z drewna egzotycznego Massaranduba. Drewno to wykazuje bardzo wysoką naturalną odporność na biodegradację i obejmuje najwyższą, piątą klasę użytkowania (drewno stale narażone na działanie wody morskiej). Trwałość tego drewna w odkrytej architekturze ogrodowej określa się na 30-50 lat.

Pierwsze stalowe elementy kładki na Ołowiankę.



Budowa kładki ma kosztować 7,65 mln zł. Połączy ona tzw. Zamczysko w okolicy ul. Grodzkiej z nabrzeżem Ołowianki, nieopodal gmachu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Nowa przeprawa ma nie tylko ułatwić dostęp do tej instytucji, ale także usprawnić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Kładka ma być otwarta w czerwcu. W styczniu pojawiło się pierwsze jej przęsło, a w zeszłym tygodniu przywieziono z hal produkcyjnych w Zawierciu na Śląsku elementy stalowe kładki.
Oznakowanie kładki na Ołowiankę. Oznakowanie kładki na Ołowiankę.

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • Nasze lepsze (2)

    drewno, bo sciete szybko szyszka, nie rozumiem czemu dlaczego sprowadzamy zza atlantyku

    • 9 2

    • jaka szyszka? (1)

      to wlasciciele prywatnych dzialek poscinali. nikt nim nie nakazywal zeby cieli.

      • 2 4

      • A dodatkowo HGW dała ciała bo jej konserwator nie powpisywał parków do zabytków przyrody. Ale ŁOwcy liberałowie swoje. Przez lata krzyczeli że musiwmi się takich kwestiach być wolność a teraz marudzą.

        • 2 2

  • Ktoś się orientuje ile takie drewno jest warte? (3)

    No i gdzie są skupy takiego egzotycznego drewna?

    • 9 3

    • Na Orunii

      Ja podlogi robiłem z drewna z Islandii Arktyki i Antarktydy. Tanio nie było ale kto bogatemu zabroni.

      • 2 4

    • 21 zł za metr bieżący średniej deski

      • 2 0

    • metr to metr

      Skupy są w ... Brazylii. A przy okazji. Najtrwalsze drewno to Gwajak. Używa się go do podpierania wałów. W wodzie ma właściwości samosmarne. Ceny nie znam, ale to raczej kosmos. Zastanawiam się dlaczego nie ma być użyty polski dąb albo jakieś elementy syntetyczne, które nie porysują burty jednostki w mocno zwężonym miejscu. Przedtem nie było mowy o żadnym zwężeniu toru wodnego. Jak rzeka ma szerokość 90 m to projektuje się przeprawę na 90 m, a nie na 60. Coś mi wygląda na to, że w Sobieszewie, chociaż to most, a nie kładka, też zwężają tor wodny.

      • 0 0

  • A wypaczy sie dokladnie tak samo jak polskie na nabrzeżu hahaha (1)

    Co za piękna katastrofa szkoda że za nasze pieniądze.

    • 12 3

    • Panzerbrücke

      • 0 1

  • A ja stawiałem że w mateczniku PO

    Sprowadzą drewno z Islandii Arktyki czy antarktydy.
    Brazil phi z brazil to my mamy te tanie owoce w biedronce

    • 6 4

  • No to to juz napewno wina Tuska i osmiu lat rzadow PO ;)

    • 5 2

  • Po co nam ta kładka, ile razy skorzystam z tej kładki? (3)

    Podatki niech ludziom obniżą, a nie marnotrawią publiczne środki na kładki.

    • 16 12

    • na utrzymanie tych kolejnych wymyslow to raczej podzwyzsza lub wprowadza kolejne podatki

      • 6 3

    • A ile razy ja skorzystam z chodnika pod twoim domem? (1)

      Co ma piernik do wiatraka?

      • 2 3

      • To że pomnik pod jego domem nie szpeci krajobrazu i nie blokuje żeglugi.

        • 0 2

  • Brazylijskim drewnem pali większość mieszkańców..

    ..co w drugiej chałupie z komina wylatuje biały gryzący dym jakby wybierali nowego papieża..

    • 6 3

  • Łapówka. (1)

    Powiedzcie że to nie przekręt! A Polskie drewno jest jakieś gorsze że z za oceanu trzeba je ściągać? Kto wziął łapówkę albo mieszkanie?!!!

    • 9 4

    • Tani trolling. PiS ci kontraktu nie przedłużył?

      • 0 5

  • Rasiak był jest i będzie drewnem a ja byłem jestem i zawsze będę Januszem

    • 4 1

  • Bardzo brzydkie te pale. Chyba nie tak to miało wyglądać?

    Przaśnie jak zwykle. Architektura wyszukana niczym dworzec w Sopocie.

    • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane