• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brazylijskie drewno ozdobi elementy kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
2 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.

Jak się chce, to można - kierownice naprowadzające kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska są obecnie brzydką, stalową konstrukcją szpecącą otoczenie historycznego Głównego Miasta. Zostaną jednak estetycznie obudowane egzotycznym drewnem.



Kierownice, które chronią filary kładki, to także rodzaj toru prowadzącego żeglujące jednostki do przeprawy. W ramach budowy kładki na Ołowiankę powstały jako jedne z pierwszych. Są to 32 sterczące z wody stalowe pale wbite w kanał Motławy, obłożone także stalowymi obejmami. Tego typu konstrukcje często są widoczne przy wielu innych wodnych przeprawach i raczej rzadko należą one do ładnych.

Tak obecnie wyglądają kierownice kładki na Ołowiankę. Tak obecnie wyglądają kierownice kładki na Ołowiankę.
Część mieszkańców, gdy zobaczyła je na Motławie, nie była zadowolona z ich wyglądu. Wiele osób było też zdumionych, bo w ogóle nie pokazywano kierownic na pierwotnych wizualizacjach kładki. Okazało się jednak, że ich wygląd będzie poprawiony poprzez drewnianą zabudowę.

"Przedstawiona zabudowa powstała w celu poprawy odbioru wizualnego niezbędnych
elementów bezpieczeństwa ruchu, jakimi są kierownice. Czynnikiem decydującym o zastosowaniu takiego rozwiązania jest położenie na obszarze historycznego układu urbanistycznego miasta Gdańska oraz charakter rzeki Motławy, będącej akwenem, na którym uprawiana jest regularna żegluga - czytamy w dokumentach postępowania, które w sprawie wykonania zabudowy z drewna ogłosiła Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Do końca czerwca kierownice zostaną - od strony toru wodnego - obłożone drewnianą konstrukcją z drewna egzotycznego Massaranduba. Drewno to wykazuje bardzo wysoką naturalną odporność na biodegradację i obejmuje najwyższą, piątą klasę użytkowania (drewno stale narażone na działanie wody morskiej). Trwałość tego drewna w odkrytej architekturze ogrodowej określa się na 30-50 lat.

Pierwsze stalowe elementy kładki na Ołowiankę.



Budowa kładki ma kosztować 7,65 mln zł. Połączy ona tzw. Zamczysko w okolicy ul. Grodzkiej z nabrzeżem Ołowianki, nieopodal gmachu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Nowa przeprawa ma nie tylko ułatwić dostęp do tej instytucji, ale także usprawnić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Kładka ma być otwarta w czerwcu. W styczniu pojawiło się pierwsze jej przęsło, a w zeszłym tygodniu przywieziono z hal produkcyjnych w Zawierciu na Śląsku elementy stalowe kładki.
Oznakowanie kładki na Ołowiankę. Oznakowanie kładki na Ołowiankę.

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • samorzad miasta wycina dzungle poludniowej ameryki! (1)

    gdzie sa obroncy przyrody? ziemia jest przeciez jedna.

    • 11 1

    • w sumie masz racje

      • 5 0

  • to jakis walek

    nie chodzi o zadne drewno ale o przesuniecie terminow. a to drewno i tak bedzie tylko na fakturze jako brazylijskie

    • 11 2

  • (2)

    Nie lepiej było tłuczonymi talerzami ozdobić?

    • 17 1

    • Kiedyś ozdabiano tłuczonymi kiblami

      • 5 0

    • Obłożone tylko od płynącej łódeczki a my na brzegu mamy patrzeć na te bale ..!!!!

      • 0 0

  • Brazylijskie drewno

    Im drożej tym lepiej...
    Tylko dziur po zimie jakoś nie chce ubywać.

    • 9 2

  • A

    ...a potem będzie jak z pomostem na Ołowiance,

    • 10 0

  • Kładka tak samo brzydka jak te bloczyska w tle i na drugim brzegu Motławy

    • 6 0

  • po co komu na takim ścieku kierownice? (4)

    jeśli kapitan jednostki nie wie, że należy płynąć wolno (3 mile morskie) aby trafić w dziurę (przestwór po podniesieniu kładki) to niech nie pcha się do pływania po portach.
    Proste?

    • 13 2

    • tego ci nie wytłumaczą, nie było artykułu

      jakie są KONKRETNE przepisy prawne. Minimalna wysokość i długość prowadnic, możliwe odstępstwa.

      To przerasta gdańskich dziennikarzy. Nie tylko T.pl

      • 3 0

    • (1)

      może 3 węzły. . . ?

      • 1 0

      • racja, 3 węzły

        mój błąd

        • 4 0

    • te matoły na pływaniu się nie znają, teraz kto ma kasę (nakradł) ten sobie jacht albo samolot kupuje

      potem trzeba im kierownice budować aby się o keje nie roztrzaskali albo nie wpadli na siebie
      ale i tak będzie ciekawie, kamerka by się przydała z widokiem na kanał

      • 7 1

  • Wałek jak wiele u budynia

    • 9 0

  • Drzewa wycięte w pień

    Może Szyszkami ozdobić ten mostek.

    • 3 3

  • takiej samej jakości jak desko położone już na WS?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane