• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwa dyskusja o rozszerzeniu strefy parkowania w Gdyni

Patryk Szczerba
30 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Problem z parkowaniem na Wzgórzu i Działkach Leśnych można rozwiązać przez wprowadzenie płatnego parkowania, ale taka ewentualność budzi emocje. Problem z parkowaniem na Wzgórzu i Działkach Leśnych można rozwiązać przez wprowadzenie płatnego parkowania, ale taka ewentualność budzi emocje.

Ponieważ dyskusję o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni zorganizowano w piątek o godz. 13, uczestniczyło w niej tyle samo mieszkańców, co urzędników. Większość z dyskutantów była przeciwna zmianom.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania o Działki Leśne i Wzgórze ma sens?

O branym coraz poważniej pod uwagę rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana mówi się w Gdyni od kilku miesięcy. Coraz więcej kierowców traktuje bowiem ulice i chodniki tych dzielnic jak darmowe parkingi. To w połączeniu z parkującymi mieszkańcami i klientami zlokalizowanych tu instytucji powoduje drogowy chaos, nad którym nikt nie potrafi zapanować.

Czytaj też: Mieszkańcy chcą większej strefy płatnego parkowania

Zmiany w obu dzielnicach

W zeszłym roku na Wzgórzu św. Maksymiliana zaczęła pojawiać się częściej straż miejska, zakładająca blokady zastawiającym chodniki. To spowodowało wzburzenie mieszkańców, którzy tłumaczyli, że nie mają gdzie parkować. W efekcie protestów zniesiono zakaz zatrzymywania po lewej stronie ul. Bp. Dominika. Miasto obiecuje, że w najbliższych dwóch latach miejsc parkingowych przybędzie, ale inwestycje i tak nie zaspokoją wszystkich potrzeb.

Na Działkach Leśnych próby uporządkowania sytuacji trwają od blisko 10 lat, kiedy to wprowadzono tu pierwsze ulice jednokierunkowe. Ten proces trwa: 5 lipca zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy na części ul. Pomorskiej oraz ul. Słupeckiej, ograniczając przy tym częściowo możliwość postoju.

Dyskusja nie o strefie, lecz o innych problemach

Piątkowa dyskusja miała być rozmową o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o obie dzielnice. Skończyła się jednak awanturą o brak miejsc postojowych w okolicy. Obecni na sali mieszkańcy skupili się na prezentowaniu własnych problemów, dyskutując głównie o ostatnich zmianach na Działkach Leśnych.

W trakcie dyskusji nie brakowało emocji.

- Prawo nie może być ponad potrzebami kierowców. Nie mamy gdzie parkować, więc przepisy nas nie interesują. W Gdyni wszyscy parkują jak chcą, nie pozostawiając 1,5 metra na chodniku, więc dlaczego my mamy robić inaczej? - grzmiał jeden z nich, poparty przez wielu obecnych na sali.
Rolę moderatorów dyskusji od przedstawicieli organizującego spotkanie Zarządu Dróg i Zieleni i prowadzących je przedstawicieli Laboratorium Innowacji Społecznych właściwie już na początku przejęli członkowie stowarzyszenia Miasto Wspólne, na których w głównej mierze skrupiła się złość mieszkańców. Przypomnijmy: to właśnie społecznicy wraz z Radą Dzielnicy Działki Leśne jako pierwsi wyszli z oficjalną propozycją rozszerzenia strefy, rozpoczynając na ten temat debatę.

- Nie sądziliśmy, że będziemy rozmawiali o wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na Działkach Leśnych, ale o problemie braku miejsc do parkowania. Kodeksu Drogowego w Gdyni nie zmienimy. Przez rozszerzenie strefy mamy szansę na łatwiejsze znalezienie miejsca parkingowego - tłumaczyli Łukasz PiesiewiczPaweł Różyński ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Mieszkańcy: Jakie propozycje, oprócz rozszerzenia strefy?

Spotykali się jednak z negatywną reakcją mieszkańców.

- Czy miasto ma w planach przebudowę miejsc i jakiekolwiek inwestycje w miejsca do parkowania? Mamy do czynienia z latami zaniedbań i teraz próbuje się to zmienić za pomocą farby i pędzla. Kiedyś zabrakło działań, teraz nie ma pieniędzy i mamy tego efekty - odpowiadał jeden z mieszkańców.
Uczestniczący w dyskusji radni dzielnicy i urzędnicy przekonywali, że nic nie zostało postanowione, a spotkanie jest punktem wyjścia do dyskusji. Dodawali, że to ostateczne rozwiązanie, by uporządkować sytuację.

Radnych miasta na spotkaniu nie było

- Nie będziemy nic zmieniać na siłę, wbrew mieszkańcom. Wiedziałem, że nasza petycja o rozszerzeniu SPP będzie włożeniem kija w mrowisko, ale trzeba o tym rozmawiać, bo nie zanosi się na to, że miejsc parkingowych w dzielnicy przybędzie - opowiadał Wojciech Jankowski, przewodniczący Rady Dzielnicy Działki Leśne.
Ewentualne decyzje o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania zostaną podjęte przez radnych miasta, których jednak na sali w piątkowe popołudnie nie było.

Miejsca

Opinie (228) 3 zablokowane

  • te społeczne błazny zaczynają mi działać na na nerwy (2)

    kilku dziwnych panów co sie nudzą układa życie całemu miastu

    • 30 11

    • Ty się módl, żeby społecznicy byli, jak ci jakiś deweloper pod domem zacznie budować (1)

      • 5 2

      • Gdzie byli jak w orlowie starszej pani zabrano w "imię prawa" kawałek ziemi na podjazd dla samochodów???

        • 3 1

  • To sobie pogadali

    Mieszkancy z radnymi dzielnicy. Super

    • 13 1

  • (3)

    Zróbmy płatne miejsca dla rowerów : przed sklepami , przychodniami , kinami itp. .Zaraz podniósłby się raban. Pomyślcie trochę że gdy już miasto połozy łapę na wszystkich możliwych ulicach zabierze się za rowery . Nie wpychajmy się sami w kłopoty bo będzie za późno , domagajmy się logicznego zwiększenia miejsc do parkowania ich rozmieszczenia a nie udowadniania że głośniej krzyczą jedni lub drudzy z swoimi argumentami . Bo jak miasto wprowadzi parkometry to wprowadzi i co z tego będą kasę ściągać i pozostanie po staremu.

    • 31 17

    • (2)

      budowa i utrzymanie infrastruktury rowerowej to ponad 100x niższy koszt dla miasta. Tak wiec, nie licz ze twoje postulaty zostaną spełnione

      • 7 4

      • Tjaaa, w przypadku wymalowania kilku pasów na 3 maja (1)

        Ale ścieżkę rowerową w orlowie budują tyle czasu, ze i ulica zablokowana i rozkopana... a estakada rowerowa? Kto tym jeździ? A ile to kosztowało?
        Przemyślane decyzje, a nie na hurra!

        • 3 1

        • Parking dla 50 rowerów = 100m^2
          Parking dla 50 aut = 2200m^2 ( z drogą manewrową)

          Chętnie zapłacę za parkowanie roweru, ale opłata musi być proporcjonalna do zajmowanej przestrzeni :D

          • 3 1

  • Szczur kończ już ! (2)

    • 19 9

    • Ju,z dochodzę!

      • 1 0

    • Horala, Belbot - wypad z baru

      • 0 1

  • Ja tutaj tylko tak zostawię... (1)

    Prawo nie może być ponad potrzebami kierowców.

    Ktoś jeszcze pyta o to kto jest roszczeniowy?

    • 19 6

    • roszczeniowi są wszyscy mieszkańcy, którzy twierdzą, że posiadanie samochodu automatycznie stwarza prawdo do parkowania nim za

      darmo.

      Jeżeli ktoś rezygnuje z posiadania samochodu, miasto mogłoby rozważyć kompensowanie mu zaoszczędzonych w ten sposób kosztów.

      • 9 2

  • Wprowadzenie na Działkach Leśnych strefy płatnego parkowania niewiele praktycznie zmieni ,
    jeśli towarzyszyć temu będzie ograniczenie parkowania po jednej stronie ulicy.
    Takie nowe przepisy mają obowiązywać od 05.07.17. Co to oznacza dla mieszkańców dzielnicy ?
    To ,że będą płacić mając ograniczoną o połowę ilość miejsc parkingowych.
    Kolejny pytanie do inicjatorów tych zmian , gdzie mieszkańcy mają w tej sytuacji parkować
    swoje pojazdy , jeśli większość dzielnicy straci miejsca parkingowe z których dotychczas korzystali.?
    Do tej pory zachowany był niepisany kompromis miedzy posiadaczami samochodów a pieszymi ( ( chodzi o przepis mówiący o zachowaniu 1,5 m na chodniku)teraz chce się przenieść samochody
    mieszkańców do praktycznie sąsiednich dzielnic.Zmotoryzowani to również piesi.
    Kto zapewni bezpieczeństwo mojego pojazdu parkowanego np. 500 -1000 metrów dalej ?
    Czy ktoś się nad tym zastanawiał? Mówi się o zmianach korzystnych dla mieszkańców , te jednak zmierzają do znacznego utrudnienia im życia. Czy ktoś zaproponował mieszkańcom dzielnicy alternatywne miejsca parkowania? Itd. itp.. Jak się mówi lepsze jest wrogiem dobrego .
    Sądzę ,że powinien być jeszcze czas aby to przemyśleć i nie karać nas za posiadanie samochodów.

    • 39 12

  • Jacy urzędnicy? Dawać ich nazwiska! (3)

    • 21 5

    • Czego sie drzesz, spotkanie bylo otwarte, wiec trzeba bylo wziac swoje 4y litery i przyjsc, to bys je poznal (1)

      • 1 6

      • O tej godzinie to ludzie pracują, a chętnie bym się wybrała posłuchać co za durne pomysły na jeszcze przyjazny urząd

        • 3 0

    • Szczurek

      • 2 0

  • Każde cywilizowane miasto na zachodzie Europy ma płatne miejsca postojowe w centrum. (7)

    Tu nie ma nic dziwnego i zmotoryzowani przyjezdni nie powinni się dziwić że są parkomaty w centrum.

    • 25 9

    • Tak, Stanisławie, w centrum to działa. (1)

      Spotkanie dotyczyło Działek Leśnych i Wzgórza. To już nie jest centrum.

      • 13 7

      • To niech potworzą miejsca parkingowe na swoim prywatnym terenie, a nie żerują na innych

        • 5 6

    • A kto stwierdził, że rozwiązania z zachodu są jedynymi dobrymi? (3)

      Może tak samo chcesz, jak kraje zachodnie, przyjmować nielegalnych imigrantów i za 10 lat mieć rozjeżdżanie ludzi na ulicach?

      • 11 10

      • (2)

        bo oni juz mode na samochody maja za sobą. Doszli do wniosku ze się tak nie da i trzeba poszukac innych rozwiazan. Dlatego stawiaja na rowery i komunikacje publiczna

        • 4 5

        • I ściągają muzułmanów (1)

          • 4 1

          • muzułmanie sami przyjeżdżają

            wielu z nich przestaje być muzułmanami po przyjeździe

            • 0 1

    • Mieszkańcy

      Ale ci co mieszkają w centrum parkują za darmo .. tak jest na zachodzie

      • 0 0

  • (3)

    Piękne wypowiedzi mieszkańców. W całej Gdyni nikt nie przestrzega przepisów więc czemu u nas ma być inaczej hahahahah. I jeszcze- kierowców nie interesują przepisy, on ma mieć swiete, dożywotnie prawo do dewastacji chodnika. Bo tak. Bo tak było 20 lat temu, pan starszy się przyzwyczaił i tak ma zostać. Tylko data inna, czasy inne, ilość samochodów inna. Miejsce do parkowania to luksus. Niestety wina urzędu miasta, które latami przymykalo oko na anarchie i dewastacje trawników i chodników. Teraz nie ma na co czekać, dzialajcie lenie!!

    • 35 11

    • 100% prawdy (1)

      tak było i tak ma zostać hehe.

      "Prawo nie może być ponad potrzebami kierowców" heheheh

      To była pewnie wypowiedź dziadka byłego SBka.

      • 9 0

      • A ja mysle,ze zaden starszy mieszkaniec dzielnicy sie tam nie pojawil, a ww argumentow uzywali przyjezdni..

        • 0 0

    • Stare komuchy i tyle.

      • 0 0

  • strefę parkowania proponuję rozszerzyć o chodnik przed urzędem miasta, tam często (1)

    stoją samochody sprawujących najwyższe funkcje w mieście, niech przykład idzie z góry

    • 45 3

    • Trzy minusy = trzy samochody, które tam stoją

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane