• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • (1)

    OM musi powstać. Poprostu musi.
    Ale zeby nie ładować ruchu w miasto to na kazdym zjeździe powinny być parkingi na 1-2 tys aut w zarządzie MZKZG. W cenie parkingu bilet na wszystkie środki komunikacji w całym 3city.

    • 4 3

    • Naprawdę wierzysz że tzw OM rozładuje korki?

      Spójrz na przebieg i zastanów się

      • 0 0

  • OM to chory, nadęty projekt

    środki powinny iść na obwodnice, estakady i tunele bo nie liczba pasów jest istotna tylko swobodny przejazd. Spacerowa się korkuje nie przez to, ze ma za mało pasów tylko przez to, że nie da się płynnie rozprowadzić ruchu.

    • 4 2

  • apel do pięciu bardzo ważnych obywateli (2)

    Mieszkam w domu, który ma być wyburzony, żyję jak w kraterze wulkanu; nie mam po co malować, remontować, moje życie jest tymczasowe;
    apeluję do pięciu bardzo ważnych obywateli o wycofanie wniosku z nsa-
    jak nie ma drogi, nie ma życia; zawsze lepsze drogi to lepsze życie;
    nie mogę się nadziwić, że pięć osób ma odwagę zablokować inwestycję, która by poprawiła jakość życia tysięcy osób; no i niech mi ktoś powie , że tu nie ma demokracji....Apeluję o wycofanie wniosku do owych pięciu ważnych obywateli....!!!!!!
    obwodnica będzie bo tego sie domaga rzeczywistość; jak nie z pieniędzy unijnych to z budżetu państwa i tyle ...
    .Apeluję o wycofanie wniosku- wyjdziecie z twarzą, ludzie będą wam wdzięczni....Dajcie spokój , okażcie nam miłosierdzie, nie blokujcie ważnej dla regionu inwestycji...

    • 7 5

    • to sprzedaj dom, weź kredyt, znajdź pracę. (1)

      • 1 1

      • chcesz kupić dom,przez który być może zostanie poprowadzona OMT? Zapraszamy!

        • 3 0

  • Ojoj

    Oby nie! Powstaną wtedy kolejne odległe dzielnice (które muszą być blisko obwodnic żeby było tanio i daleko). :-(

    • 0 0

  • Piniadze przezarte na 500 plus

    smolinski juz dorzyna watache z trojmiasta

    • 0 1

  • Budować OPAT

    Budować OPAT i PKM do Północnej Gdyni

    • 1 0

  • Pan Redaktor znowu lobbuje i kłamie

    1. Kłamstwem jest że odwołanie od decyzji środowiskowej złożyło 5 osób. Prawdą jest że złożyły 4 osoby fizyczne ORAZ GMINA KOLBUDY.

    2. Redaktor doskonale wie co dalej z obwodnicą Kolbud i Żukowa zwaną szumnie "metropolitalną" - GDDKia schrzanilo projekt, RDOŚ schrzaniło decyzję środowiskową Sąd Administarcyjny przyznał rację skarżącym, GDDKiA uniosło sie honorem I zamiast poprawić projekt poszło na wojenkę. Wiec teraz sobie czeka na wokandę i jeszcze sobie, Bóg da, poczeka.

    A Pan Naskręt doskonale wiedząc jaki jest stan spraw po raz kolejny robi burzę w szkalnce wody zadaje po raz kolejny natarczywe I manipulacyjne pytania I bije pianę i ludziom miesza w głowach sugerując że sprawa ma jakieś politryczne tło.

    Można się domyślać, że pewnie pare kolegów z jedynie slusznej partii ostrzylo sobie ząbki na milardowe zlecenia a tu klops I Pan Naskręt musi teraz grzecznie zarzucać czytelników pustosłowiem I bić pianę na polityczne zlecenie, strojąć sie w szaty obrońcy aglomeracji.

    Żałosne

    • 1 0

  • Pomiąć Chwaszczyno

    trasa powinna od razu wbijać się w obwodnicę Słupska przez Kartuzy

    • 1 0

  • co dalej ?

    proszę o artykuł co dalej z ta obwodnicą ? niepełnosprawni zabrali nam obwodnicę?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane