• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • dot. rysunku ruchu w Oliwie (1)

    między ulicami Derdowskiego i Bażyńskiego narysowana jest niebieska ulica zbiorcza bez nazwy.
    Czy ktoś coś wie o niej?

    • 0 0

    • nie nazwali ze strachu przez rozruchami mieszkańców okolicy

      rozrycie Czyżewskiego i Opackiej też może doprowadzić że ludzie się wkurzą... jak ich podburzę...

      • 1 2

  • Zdecydowane NIE dla tunelu

    wszyscy wiemy, że te wyliczone 2 miliardy nie wystarczy nawet na wykonanie połowy robót. Tunele to sobie mogą drążyć Norwedzy w skale, w takim miękkiej glinie już nie będzie tak łatwo. W czasie budowy koszty wzrosną 10 krotnie. Nie mam zamiaru płacić za wygodny dojazd wsioków do miasta.

    • 20 16

  • smierdzi FRAGiem - oszolomstwo na rowery chce wszystkich posadzic

    albo komuna i wszystkich do autobusow. Koprowski to taki zalosny propagandzista....

    • 5 10

  • Opat opat opat

    Budowac opat

    • 8 4

  • po 2 pasy (5)

    na Czyżewskiego i po problemie

    • 3 13

    • a na czas gruntownego przerabiania Czyżewskiego zamknąć:

      -wyższą szkołę fikołków
      -szkołę ogrodniczą
      -katedrę
      -kościół św.Jakuba
      -szkołę nr.23
      -szkołę nr.35
      -telewizornię
      -"kilka" mieszkań
      -cmentarz
      -park

      nie dając alternatywy (może ludziska nie zauważą?)

      • 6 3

    • totalnie bez sensu... (3)

      popatrz ile na czyzewskiego masz zjazdow do domow osiedli, sklepow, telewizji, szkol itp itd. o swiatlach juz nie wspomne. Trasa "szybkiego ruchu" tam byla by chyba najwolniejsza w polsce :)

      • 4 2

      • ja tam widzę (1)

        tylko rudery do wyburzeń i dużo miejsca na trasę

        • 1 5

        • to popatrz jeszcze raz

          masz około 20 blokow, telewizje, awf, sklepy, WSZYSTKO. Owszem jest pare ruder, ale do reszty musialbys zrobić zjazdy, swiatla a tam nie ma miejsca na to, wiec dalej bys stal.

          • 2 0

      • Nie chodzi o trasę "szybkiego ruchu"... tylko o trasę w miarę przepustową.

        • 0 3

  • MNIEJ DYSKUTOWAĆ !!! ZEBRAĆ PIENIĄDZE I DO ROBOTY !!! (1)

    Powtarzam:
    Skończyć wieloletnie "gadanie" !!!
    Kumulować na ten cel pieniądze i zabrać się do pracy !

    • 9 8

    • a kumuluj se
      od moich wara

      • 0 0

  • poprawnie zadane pytanie brzmi , czy Sopot ma bezposrednie polaczenie z obwodnica ??? (5)

    z dotychczasowej praktyki wynika ze Spacerowa jest najkrótszym połączeniem z i do lotniska , z Sopotu

    • 6 0

    • Spacerowa nie jest NAJKRÓTSZYM połączeniem Sopotu z Obwodnicą (2)

      Jak nie wierzysz, sprawdź na dowolnej mapie.

      Ul. Reja jest o 1/3 krótsza, tylko jest przegrodzona szlabanem.

      Asfalt ma lepszy niż Spacerowa i jest niewiele węższa... ma dokładnie taka samą szerokość jak Spacerowej sprzed ostatniego remontu...

      • 1 5

      • Uwaga! Wariat!

        • 2 0

      • Tylko niech nie przyjdzie ci do głowy puścić tamtędy ruch

        • 3 0

    • i to jest odpowiedz na pytanie (1)

      dlaczego Gdańsk ma finansowa budowę z jego punktu widzenia bezsensowne.

      • 0 0

      • Ależ drogi Gdańsku

        Nie buduj tej drogi dla mnie. Ja naprawdę jej nie chcę. Ja chcę zachowania lasów trójmiejskich w spokoju.

        • 3 0

  • Osowa powinna się odłączyć do Gdyni

    • 11 0

  • A ja tak sobie czytam autopilota

    I czteropasmowa Słowackiego codziennie jest zakorkowana. Dlaczego ze Spacerową miałoby być inaczej? Skrzyżowanie z Potokową powoduje że korek jest na całym odcinku leśnym. Dwa pasy stoją. Na Spacerowej będzie dokładnie to samo - ruch zatrzyma skrzyżowanie z Grunwaldzką.

    • 5 2

  • Żeby przerobić szoną Spacerową trzeba by ją jeszcze raz ZAMKNĄĆ, ROZKOPAĆ I POSZERZAĆ, przerobić oba końce... (3)

    Już to ćwiczyliśmy, czysty koszmar i wyrzucanie forsy.

    Motywacja, że mamy Drogę Zieloną WIĘC trzeba do niej coś dobudować, przypomina mi d*pka który se kupił breloczek do kluczy i teraz musi dokupić samochód...

    Tymczasem ulica Reja stoi sobie pusta, przedzielona szlabanikiem, asfalcik nowy, błyszczący, nawet nowe garby spowalniające zostały zrobione i NIC, bo ona jest w Sopocie, a nie w Gdańsku (trzeba by negocjować, łee) i w lesie, a nie na terenach administracji ogólnej (trzeba by negocjować z RDLP, łee), a dodatkowo potężne lobby działkowców, gołębiarzy :-), brzuchaczy w willach górnego Sopoćkowa i last not least bank PKO SA są przeciw. Uruchomić ją można by od razu, a poszerzać ją można by niezależnie od działającej Spacerowej, nie odcinając Osowej...

    Ale urzędasy się zaparły - "dziura pod górą" albo nic...

    Przypomina to sytuację z promem przez Motławę. PISharmonia chce most i nic mniej jej nie zadowoli, więc przeprawy nie ma żadnej, a prom jest sabotowany, bo jak by chodził, widać by było jak chorym pomysłem był most..

    po co ja to... tego nikt nie czyta, tylko trolle...

    • 21 6

    • Motywacja, że mamy Drogę Zieloną WIĘC trzeba do niej coś dobudować

      ależ w BudyńLandzie takie rozumowanie dominuje, np.:

      wpitzieliliśmy 800 mln w stadion trzeba teraz dołożyć
      3mln na przyjazd Messiego

      • 2 2

    • Reja jak najbardziej, ale (1)

      Tak jak na poszerzenie Spacerowej do 2 pasów, tak i na Reja nigdy nie zgodzą się ekolodzy. A to park trójmiejski więc zapomnij.

      Temat Reja jest wałkowany od lat, ale efekt ciągle taki sam, a do tego jak sam powiedziałeś, biegłaby przez Sopot i do tego kończyła się w miejscu gdzie nie ma jak ruchu wprowadzić nie robiąc przebudowy Grunwaldzkiej w Sopocie i kolejnej przebudowy większego lewoskrętu na Grunwaldzkiej i drogi zielonej.

      • 0 1

      • o, ktoś to czyta...

        Rozwiązanie dołu Reja to łatwizna i już istnieje. Póki by nie poszerzać Reja, a tylko dopuścić do ruchu, mogło by tak zostać.

        Jadąc Reja w dół już teraz bezboleśnie włączasz się w Grunwaldzką z AK, a w lewo (do Gdyni) jest poprawnie jak pojechać Reja do końca jednokierunkiem do świateł.

        Gorzej z drugim końcem. Dziś włącza się w Spacerową, co nie rozwiązuje korka na jej górze. Ale na przedłużeniu Reja jest stara droga gruntowa, ona ciągnie się nawet po drugiej stronie obwodnicy. I już teraz jest dojazd techniczny z Gołębiewa do obwodnicy... Już tamtędy jeździłem. I co to za problem obsłużyć sobie szlaban kombinerkami?...

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane